تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه توبه كننده چهار است: عمل خالصانه براى خدا، رها كردن باطل، پايبندى به حق و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805164302




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضرورت بازنگري در سياست‌گذاري اينترنتي كشور فيلترينگ از نگاهي ديگر


واضح آرشیو وب فارسی:آفتانا: ضرورت بازنگري در سياست‌گذاري اينترنتي كشور فيلترينگ از نگاهي ديگر
نقش وزارت ارتباطات در اصلاح فرآيندهاي فني فيلترينگ چيست؟


نقش وزارت ارتباطات در اصلاح فرآيندهاي فني فيلترينگ چيست؟

به گزارش افتانا (پايگاه خبري امنيت فناوري اطلاعات)، وزير ارتباطات هفته گذشته و در جريان نشست مشترك خود با معاون علمي و فناوري رياست‌جمهوري در پارك فناوري پرديس موضوع فيلترينگ سايت‌هاي اينترنتي را مد نظر قرار داد و گفت نبايد فيلترينگ موجب كندي اينترنت و همچنين باعث فيلتر شدن سايت‌هاي علمي شود.

اين موضوع تازه‌ترين اظهارنظر وزير ارتباطات در عرصه اينترنت و دست‌گذاشتن بر موضوعي است كه مهم‌ترين معضل اينترنت در داخل كشور عنوان مي‌شود. در همين جلسه وزير ارتباطات بين سه موضوع فيلترينگ سايت‌هاي غيراخلاقي و فيلترينگ سايت‌هاي علمي يا كندي اينترنت بر اثر فيلترينگ تفكيك قايل شده است.

در واقع مشخص است كه انتقاد به فيلترينگ اشتباهي يا فيلترينگ سايت‌هاي علمي، انتقاد به كل سيستم فيلترينگ نيست، بلكه اصلاح سيستمي است كه اتفاقا مي‌تواند نقاط ضعف را برطرف كرده و باعث كارآمدتر كردن آن شود.

امروزه برخي از كشورهاي جهان فيلترينگ اينترنت را به عنوان يك ضرورت مورد توجه قرار داده‌اند. از كشوري چون آمريكا گرفته تا در همين همسايگي ما كشورهايي چون امارات متحده عربي هر كدام به نوعي فيلترينگ را اعمال مي‌كنند. در همه اين كشورها موضوع فيلترينگ نه موضوعي امنيتي، بلكه بحثي فرهنگي و اجتماعي است.

در آمريكا يا بسياري از كشورهاي غربي فيلترينگ به بخش‌هاي آموزشي و نهادهاي كوچك‌تر مانند خانواده محول شده است. برنامه‌ريزي‌هاي گسترده به‌خصوص براي مصون كردن كودكان و نوجوانان و برحذر داشتن آنان از محتواهاي نامناسب سال‌ها است دراين كشورها ادامه دارد.

در برخي از كشورها مانند امارات يا ايران موضوع فيلترينگ از نهاد بالادستي يعني دولت انجام مي‌گيرد. عدم تفكيك كاربران و اعمال يكسان رويه‌ها بر همه افراد جامعه از جمله نقاط پرچالش اين نوع از فيلترينگ بوده است. در واقع از دانش‌آموز و دانشجو گرفته تا استاد دانشگاه و محقق همه به شكلي يكسان در سيستم در كنار هم قرار مي‌گيرند.

وزارت ارتباطات در دوره جديد همچنان كه انتظار مي‌رفت نگاه واقع‌بينانه‌اي به موضوع فيلترينگ داشته و حداقل در سخنان مديران آن شاهد نگاه متفاوتي از گذشته هستيم. هر چند به گفته واعظي اين وزارتخانه فقط يك عضو در كميته فيلترينگ دارد اما حالا تعداد اعضاي دولتي در اين كميته در اكثريت است.

از طرف ديگر نهادي چون شوراي عالي مجازي ابزار قوي و حاكميتي براي ورود به بحث فيلترينگ و ديگر بحث‌هاي اينترنتي و اصلاح اشكالات آن به شمار مي‌رود. بخش عمده سايت‌هاي علمي يا خبري كه امروزه مورد فيلتر قرار گرفته‌اند داراي محتواهاي بسيار خوبي هم هستند كه محروم كردن محققان و دانشمندان از آنان اتفاقا ضربه به جريان توليد علم در كشور است.

اين به‌خصوص از آن جهت قابل توجه است كه بسياري از مراجع غربي نيز از ديگر سو اساسا دسترسي ايرانيان به منابع علمي، نرم‌افزارها و صفحات مختلف اينترنت را بسته و آي‌پي‌هاي ايراني را مورد تحريم قرار داده‌اند. در اين شرايط سياست فيلترينگ سخت‌گيرانه‌ كه به خصوص در دولت گذشته انجام گرفت صرفا به گسترش فيلترشكن‌ها و دورزدن‌هاي مخفيانه منجر شد و اين موضوع خطر در دسترس قرار گرفتن اين ابزارها را به‌خصوص براي نوجوانان بسيار بيشتر كرد و اين نتيجه‌ مطلوبي از پيگيري چنان سياستي نبود.

امروزه در ميان سايت‌هاي فيلترشده سايت‌هاي علمي و اقتصادي و تكنولوژي فراواني وجود دارد كه قطعا يا بر اثر فيلترينگ اشتباهي از دسترس خارج شده‌اند يا به دليل ضعف سيستم فيلترينگ امكان تفكيك معدود محتواي نامناسب در آن وجود نداشته و به اين ترتيب، حذف كلي سايت به اجرا در‌آمده است. شايد بازنگري در كل اين سيستم، شفاف‌سازي و پذيرش و اصلاح اشكالات بتواند بخشي از نارضايتي كاربران از اين وضعيت را بهبود دهد.

مهم‌ترين راهكار در اين زمينه پذيرش صادقانه اشكالات موجود در سيستم فيلترينگ كشور، ارايه طرحي جامع و متناسب با شرايط براي رفع نواقص، سپردن موضوع فيلترينگ به نهادهاي فرهنگي، تفكيك كاربران و جايگاه‌ها و ارايه برنامه‌ مشخص براي هر گروه، ارايه برنامه‌هاي آموزشي براي خانواده‌ها و آماده‌سازي براي مصون‌سازي از داخل و سياستگذاري مجدد فيلترينگ در نهادها يا برنامه‌هاي بالادستي ( مثل طرح جامع فناوري اطلاعات كشور) است.

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتانا]
[مشاهده در: www.aftana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن