تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804761852




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قيمت بنزين از ۷۰۰ تومان به ۹۸۰ تا ۱۰۵۰ تومان مي‌رسد؟


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: قيمت بنزين از ۷۰۰ تومان به ۹۸۰ تا ۱۰۵۰ تومان مي‌رسد؟
تا كنون روايات‌ گوناگوني براي افزايش حامل‌هاي انرژي و به ويژه تأثيرگذار تربيت آن‌ها يعني بنزين مطرح شده است. از سوي ديگر، موارد ديگري نيز هست كه در بالا بردن بهاي بنزين مؤثر است؛ از جمله آن‌ها پرداخت يارانه نقدي است كه بخشي از هزينه كرد‌هاي آن از فروش فراورده‌هاي نفتي تأمين مي‌شود.
هر ساله با نزديك شدن به پايان سال و آغاز تكاپوي مجلسيان در كميسيون برنامه و بودجه و همچنين كميسيون تلفيق در بررسي لايحه بودجه سنواتي كل كشور، بحث افزايش حامل‌هاي انرژي و بهاي بنزين از محوري‌ترين و تأثير‌گذرا‌ترين موضوعاتي است كه توجه نمايندگان و مردم را به خود جلب مي‌كند.

به گزارش «تابناك»، در بودجه ۹۳ كه به تازگي وارد مجلس شوراي اسلامي شده، به اين بخش اشاره مستقيمي نشده‌ و گويا بهاي بنزين امسال در دست دولت است. از سوي ديگر، سناريويي كه براي حامل‌هاي انرژي از سوي دولت قرار است، اجرا شود هنوز از موارد مورد ابهام است.

تا كنون روايات‌ گوناگوني براي افزايش حامل‌هاي انرژي و به ويژه تأثيرگذار تربيت آن‌ها يعني بنزين مطرح شده است. از سوي ديگر، موارد ديگري نيز هست كه در بالا بردن بهاي بنزين مؤثر است؛ از جمله آن‌ها پرداخت يارانه نقدي است كه بخشي از هزينه كرد‌هاي آن از فروش فراورده‌هاي نفتي تأمين مي‌شود.

آن گونه كه از بودجه امسال بر‌مي‌آيد، اين بخش نيز از بخش‌هايي است كه در لايحه امسال عقيم مانده ‌و هنوز دولت تصميمي ‌در باره آن نگرفته است و بنا بر گفته نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، قرار است لايحه جداگانه‌اي درباره فاز دوم هدفمند كردن يارانه‌ها به مجلس فرستاده شود.

تجربه سال‌هاي گذشته و همين طور اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها، مستلزم افزايش قيمت سوخت است و از سوي ديگر، تعلل دولت در هدفمند كردن يارانه‌ها، نشان مي‌دهد كه شايد دولت تمايلي به اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها ندارد؛ اما در سوي ديگر‌ اين ماجرا، نمايندگان مجلس هستند كه به نوعي اسرار دارند كه اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها در سال آينده نيز ادامه داشته باشد.

در همين خصوص علي‌محمد احمدي اعلام كرده بود كه در مجلس در حال ارائه پيشنهادي به صورت ماده واحده هستيم كه دولت در شش ماهه دوم امسال و براي سال ۹۳ در صورت تداوم هدفمندي كه قطعاً ادامه مي‌دهد، دست‌كم بايد سه دهك از پردرآمد‌ترين افراد جامعه را حذف كند و بر اين اساس دهك‌هاي ۸، ۹ و ۱۰ يارانه بگير و يا به عبارتي ۳۰ درصد يارانه جامعه حذف خواهند شد و با پرداخت يارانه نقدي به صورت مساوي براي تمام قشرها موافق نيستم.

البته اين موضوع نيز با ميانجي‌گري و ريش‌سيدي دولتي‌ها و برخي از مجلسيان در زمان بررسي لايحه اصلاحيه بودجه ۹۲ از دستور خارج شد و بعث گرديد تا بار ديگر سرگرداني در بين مردم حداقل تا شروع سال جديد تداوم يابد، علت بررسي شدن اين لايحه در مجلس به درستي بيان نشد و دولت تنها اشارات مختصري به افزايش تورم در جامعه با اجراي اين طرح كرد.

به هر حال موضوع اصلي اين بحث، مربوط به افزايش حامل‌هاي انرژي بود كه بنا بر قانون هدفمندي مازاد اين افزايش بايد صرف هدفمندي يارانه‌ها مي‌شد، اما دولت برنامه مدوني در اين خصوص ندارد و يا حداقل تا اين موقع ارائه نداده است. در جلسه‌اي كه ديروز برخي از اعضاي كميسيون تلفيق با معاون بودجه معاونت نظارت راهبردي رئيس‌جمهور داشتند، در اين خصوص به بحث و تبادل‌نظر پرداختند و در اين جلسه، دو سناريو از سوي نمايندگان مجلس براي افزايش قيمت بنزين پيشنهاد شده بود.

آن گونه كه يكي از نمايندگان مجلس مي‌گويند، برخي نمايندگان بر اين باور بودند كه شيب افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي بايد تند باشد و يك بار براي هميشه اجرا شود، اما در حال حاضر دو سنا‌ريوي ديگر نيز وجود دارد كه در سال آينده و سال ۹۴ و سال ۹۵ به ترتيب ۴۰، ۴۰ و ۲۰ درصد اجرايي شود، همچنين يك مدل ديگر وجود دارد كه به صورت ۵۰ درصد در سال آينده و ۵۰ درصد نيز در سال ۹۴ اجرايي شود.

نتيجه‌اي كه از اين مباحث مي‌توان گرفت، اين است كه در سال آينده به احتمال زياد قيمت حامل‌هاي انرژي با يك جهش مواجه خواهد شود و به ميزان چشمگيري افزايش پيدا مي‌كند و اگر اين‌گونه كه نمايندگان در جلسه پيشنهاد داده‌اند، قيمت بنزين بين ۹۸۰ تا ۱۰۵۰ تومان متغير خواهد بود.

حال بايد منتظر ماند و ديد كه دولت تدبير و اميد چه برنامه‌اي براي اين كار دارد و تا كجا مي‌تواند در مقابل اين افزايش مقاومت از خود نشان دهد. ناگفته نماند كه دولت بيش از اين اعلام كرده بود كه نمي‌خواهد قيمت حامل‌هاي انرژي را در سال آينده افزايش دهد.

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن