تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه براى زنده كردن حق يك مسلمان، شهادت حقّ بدهد، روز قيامت در حالى آورده مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804083226




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توقف ايده هاي دانشجويي در ايستگاه وعده مسئولان/ پژوهش هاي دانشجويي فقط در هفته پژوهش ديده مي شوند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: توقف ايده هاي دانشجويي در ايستگاه وعده مسئولان/ پژوهش هاي دانشجويي فقط در هفته پژوهش ديده مي شوند
گرگان – خبرگزاري مهر: هر ساله با آغاز هفته پژوهش نمايشگاه هايي براي ارائه ايده ها و پژوهش هاي دانشجويي برگزار مي شود اما متاسفانه بعد از برگزاري نمايشگاه خبري از اجراي اين ايده ها نيست.

به گزارش خبرنگار مهر، امسال نيز نمايشگاه هفته پژوهش با حضور تعداد زيادي از دانشجويان دانشگاه هاي مختلف و مراكز آموزشي و همچنين برخي از دستگاه هاي اداراي شروع به كار كرد تا توانمدي هاي استان در زمينه پژوهش به معرض نمايش درآيد.

يكي از دانشجويان دانشگاه منابع طبيعي گرگان كه در اين نمايشگاه حضور دارد در رابطه با اين نمايشگاه به خبرنگار مهر گفت : امسال براي دومين باري است كه شركت كرده ايم و كلا نسبت به پارسال وضعيت بهتري دارد ولي متاسفانه به لحاظ بودجه كمبود هاي زيادي در اين نمايشگاه احساس مي كنيم.

اجراي طرح هاي دانشجوي اسير مشكلات مالي

سيما قرباني با اشاره به پروژه هاي دانشجويي ابراز داشت: در اين ارتباط بايد حمايت هاي بيشتري از دانشجويان صورت بگيرد در حال حاضر دانشجويان زيادي هستند كه پروژه هاي بسيار خوبي را آماده دارند اما به دليل كمبود منابع مالي و عدم حمايت مسئولين اين طرح ها براي هميشه فراموش مي شود.

دانشجوي رشته محيط زيست دانشگاه منابع طبيعي گرگان ادامه داد: ما توانستيم سال گذشته مقام اول پوستر را بدست بياوريم و اين پوستر در ارتباط با آشنايي مردم و همچنين فرهنگ سازي مردم نقش زيادي داشته و احتياج به حمايت مسئولين در اين امر داشت .

دانشجوي ارشد دانشگاه منابع طبيعي هم اظهار داشت: اطلاع رساني خوبي براي نمايشگاه امسال انجام شد و اگر مي توانستند غرفه هاي بيشتري را در اختيار دانشجويان بگذارد ، افراد بيشتري در اين نمايشگاه مي توانستند شركت كنند و همچنين توانمندي هاي بيشتري را ارئه دهند.

سحر زماني ادامه داد: نمايشگاه امسال نسبت به پارسال بهتر و فعالتر برگزار شده است البته امكانات دانشگاه كم است بخصوص در حوزه ايجاد كارگاه هاي عملي و ارائه مطالب به صورت تئوري است كه براي ارائه دستاوردها مشكلات بسيار زيادي را داريم .

وي اظهار داشت: با توجه به اينكه رشته ما علوم باغباني است نياز به فضاي بيشتري براي گستردگي كار داريم و نتوانستيم استفاده بهينه اي را در زمينه گل خانه انجام بدهيم.

زماني با اشاره به اين رشته در استان اذعان داشت: اين رشته در استان با توجه به اينكه ما در استان كشاورز خيزي زندگي مي كنيم ، جاي رشد و توسعه زيادي خواهد داشت البته نياز تا مسئولين امر حمايت بيشتري از اين گونه رشته ها انجام دهند.

وي با بيان اينكه بايد مسئولان از ايده هاي دانشجويان بهتر استفاده كنند، يادآور شد: دانشجويان داراي ايده هاي بسيار زيادي هستند كه مي تواند در امور كشاورزي استان به عنوان طرح هاي تحقيقاتي مفيد در مركز تحقيقات كشاورزي مورد استفاده قرار بگيرد و در كشاورزي آينده استان نقش بسزايي داشته باشد.

دانشجوي سال دوم صنايع غذايي دانشگاه منابع طبيعي گرگان در ادامه با انتقاد از فضاي كم اين نمايشگاه ، تصريح داشت: متاسفانه براي اينكه بخواهيم كار طراحي انجام دهيم در اين فضا نمي شود انجام داد و همچنين اطلاع رساني آنچنان كه انتظار بود انجام نشد.

از پژوهش ها حمايتي نمي شود

سيد حميد خورشيدي در ارتباط با بحث پژوهش در كشور گفت: با وجود اين گونه حمايت ها كه از اين موضوع صورت مي گيرد افق روشني را در امر پژوهش نمي بينم چرا در اين مدت هيچ گونه حمايتي را از پژوهش هاي دانشجويي مشاهده نكردم.

وي افزود: در حال حاضر امكانات در داخل خود دانشگاه ها هم بسيار كم است و حتي در زمينه آزمايشگاه هاي تخصصي كمبود هاي زيادي در دانشگاه ها مشاهده مي شود و دانشجويان به سختي مي توانند تحقيقات عملي خود را انجام دهند.

در ادامه مدرس مركز علمي و كاربردي پيشگامان علوم و فنون نوين گرگان ، بيان داشت: نحوه برگزاري اين نمايشگاه خوب بوده است بخصوص فضايي كه در اختيار ما گذاشته اند نسبت به پارسال بهتر است اما متاسفانه آنچنان كه تصور مي شد در اين نمايشگاه بازديد كننده نداريم.

سمانه شهري نژاد افزود: با توجهي كه مسئولين دانشگاه ها انجام داده اند در چند سال گذشته هفته پژوهش بسيار پر رنگ تر ظاهر شده است.

وي در ارتباط با نمايشگاه هاي توانمندي هاي و اشتغال كه توسط دانشگاه هاي علمي و كاربردي برگزار شده است اضافه كرد: اين نمايشگاه ها كه در قالب اشتغال و كار آفريني برگزار مي شود مي تواند توانمندي هاي دانشجويان را در حوزه هاي مختلف به خوبي نشان دهد.

پژوهش نياز به فرهنگ سازي و اطلاع رساني داد

شهري نژاد خاطرنشان ساخت: خوشبختانه دانشگاه ها بخصوص دانشگاه هاي علمي و كاربردي در حوزه توانمندي هاي دانشجويان خوب ظاهر شده اند البته در حوزه كارآفريني نياز به اطلاع رساني بيشتر بود تا مي توانستيم كارها را با كيفيت بهتري ارائه دهيم.

وي با اشاره به حوزه پژوهش اذعان داشت: پژوهش بايد براي دانشجويان فرهنگ سازي شود چرا كه مي تواند دانشجوهايي توانمندي را تحويل جامعه دهد و وقتي در جامعه اي دانجوي توانمند داشته باشيم مي توانيم آينده پويا تري را براي كشور تصور كنيم.

مدرس مركز علمي و كاربردي پيشگامان علوم و فنون نوين گرگان ادامه داد: اين نمايشگاه ها فرصت مناسبي است تا دانشجويان طرح هاي خود را در معرض ديد مسئولين و بازديد كنندگان مختلف قرار دهند و مي تواند در واقع دروازه جديدي براي نشان دادن ايده هايشان باشد.

توسعه بر بال پژوهش تحقق مي يابد

در شرايطي كه به دليل فشارهاي بين المللي كشور از نظر اقتصادي دچار مشكلات فراواني است و در عين حال وابستگي به توليدان خارجي بخشي از نيازهاي كشور را تحت تاثير قرار داده تنها راه برون رفت از مشكلات حمايت از طرح هاي پژوهشي است.

ايده هاي دانشجويي كه بسياري از آن ها از حالت طرح به اجرا نيز رسيده است نه تنها مي تواند وابستگي كشور را به توليدات خارجي كم كند بلكه با رونق توليد داخلي علاوه بر صرفه جويي اقتصادي به ايجاد اشتغال و پويايي جامعه كمك مي كند.

مدير كل فرهنگ و ارشاد استان گلستان گفت: نهاد ها و سازمان هاي ملي بر اين باورند كه توسعه بر بال پژوهش تحقق پيدا مي كند.

غلامرضا منتظري در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در واقع پژوهش در جوامع از عمق بيشري برخوردار است و مي تواند متناسب با نيازهاي اساسي كشور ، راه رسيدن به مقصد را بهتر و آسانتر كند.

وي افزود: توسعه مبتني بر تحليل وضعيت موجود است و مي تواند باعث شناخت نقاط ضعف و قوت و همچنين برنامه ريزي براي رسيدن به وضع مطلوب براي دستيابي به اهداف باشد.

منتظري با بيان اينكه بهترين شيوه اتكا بر پژوهش هاي بنيادين و تاثير گذار است، اذعان داشت: با اين شيوه مي توان جامعه اي پويا و شكوفا ساخت چرا كه بدون يافته هاي پژوهشي نمي توان مسير قابل دفاعي را براي تحقق توسعه محيا نمود.

وي بيان داشت: سازمان و نهادها براي اينكه به اهداف خود دست يابند در ابتداي سال به طرح الويت هاي پژوهشي خود در بستر توسعه اهداف كمي و كيفي مي پردازند تا بتوانند به اهداف خود دست يابند.

البته يكي از مشكلات كشور ما عدم آگاهي بخش زيادي از دانش آموزان و دانشجويان با نحوه تحقيق و پژوهش است. اين مشكل را از دو جهت مي توان بررسي كرد كه مورد اول در بخش آموزش است زيرا در طول دوران دانش آموزش و حتي دانشجويي روش هاي تحقيق و پژوهش و همچنين تاثير آن در توسعه كشور آموزش داده نمي شود.

تحقيقات دانشجويي هدف مند شود

از سوي ديگر بسياري از تحقيقات دانشگاهي كه توسط اساتيد درخواست مي شود يا جنبه نمره دارد يا هدفي براي آن در نظر گرفته نشده است تا اين انگيزه براي دانشجو ايجاد شود كه به سمت تحقيق و پژوهش برود لذا خروجي كارهاي پژوهشي كشور بخصوص در دانشگاه ها كمتر مورد توجه قرار گرفته است.

از سوي ديگر نكته اي كه چندي پيش توسط دكتر علي رشيدي پدر اقتصاد ايران كه در گرگان سخنراني داشتند نيز بر آن تاكيد شد رواج تحقيقات كافي نتي است. در بسياري از نقاط شهر "كافي نت" و حتي مراكز خدمات دولت با دريافت هزينه اي نه چندان كم متناسب با موضوع درخواستي دانشجويان براي آن ها تحقيقات مختلف را جست و جو مي كنند و دانشجو پس از پرداخت هزينه و بدون حتي كوچكترين مطالعه در زمينه مذكور گزارش مورد نظر ار ارائه مي دهد.

روش هاي پژوهش از سنين كودكي آموزش داده شود

مدير كل فرهنگ و ارشاد استان با بيان اينكه مي توان نيازهاي اساسي كشور را با پژوهش برطرف كرد، تصريح داشت: در واقع نيازهاي اساسي كشور زمينه وصول به مقصد را بهتر فراهم مي كند و نياز است تا در مراكز علمي و آموزشي در بشتر توجه شود.

وي با بيان اينكه پژوهش را در جامعه به يك نياز همگاني مبدل كنيم، خاطرنشان ساخت: بايد سعي كرد پژوهش ها را از سنين كودكي و نوجواني آغاز كرد و متناسب با نياز هاي اين گروه سني توجه به پژوهش را در دستو كار خانواده ها و مراكز آموزشي قرار دهيم.

منتظري ادامه داد: از ديگر راههاي توسعه پژوهش ، تقويت فرهنگ پژوهش و تجديد و تكريم شايسته پژوهشگران، محققان، نوجوانان و جواناني است كه در اين كارها قدم برداشته اند كه اين امرآينده اميد بخشي را در عرصه پژوهش براي آنان ترسيم خواهد كرد.

وي افزود: همه نهادهاي استاني بايد سعي كنند متناسب با نيازهاي اساسي استان در اين زمينه گام بردارند و برنامه متفاوتي در اين جهت از طرف صدا و سيما اجرا شود تا بتوان از محصولات علمي به خوبي بهره برداري كرد.

پژوهش پلي براي رهايي از مشكلات است

رئيس دانشگاه منابع طبيعي و علوم كشاورزي گرگان گفت: پژوهش مانند پلي است كه مي توان با رد شدن از آن مشكلات بسياري را حل كرد.

رامين رحماني در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: پژوهش در واقع نوعي ابزار و شيوه فرهنگ رفتاري در جوامع انساني است كه مي توانند به وسيله آن نيازهايشان را برطرف كنند.

وي با بيان اينكه جوامع انساني براي رسيدن به توسعه بايد به سمت پژوهش بروند، ابراز داشت: اگر به پژوهش به عنوان يك نوع چشم انداز نگاه كنيم و برايمان فرهنگ سازي شود مي تواند ما را به توسعه برساند.

رحماني خاطرنشان ساخت: در واقع پژوهش ناشناخته ها را تبديل به شناخته ها مي كند و نداشته ها را تبديل به داشته ها مي كند.

وي بيان داشت: ارتباط دانشگاه ها با بخش اجرا ، مهمترين كاري است كه مي توان در حوزه پژوهش انجام داد و اين بخش فقط به صنعت معطوف نگردد چرا كه صنعت فقط يك بخش از اجرا محسوب مي شود.

رئيس دانشگاه منابع طبيعي و علوم كشاورزي گرگان ادامه داد: نياز است تا از طريق پژوهش و توسعه آن مسائل مختلف حل شود و دانشگاه ها با طرح هاي مشتركي كه با بيرون دارند مي توانند مسائل مختلف را شناسايي كرده و راه حلي براي آنها پيدا كنند.

وي با اشاره به برنامه هاي دانشگاه در اين حوزه يادآور شد: در اين دانشگاه دو نوع طرح هاي تحقيقاتي داريم كه برخي از اين طرح ها به عنوان برنامه هاي توسعه توسط خود دانشگاه اجرا مي شود.

رحماني اضافه كرد: تحقيقات ديگر ما با واحد هاي اجرايي درون بدنه جامعه انجام مي شود و هر چقدر بتوانيم اين طرح ها و تعاملات را بيشتر كنيم براي ما بهتر خواهد بود.

گرچه به نظر مي رسد همه مسئولات و كارشناسان به تاثير حمايت از پژوهش در توسعه كشور واقف هستند اما چيزي كه در عمل ديده مي شود تنها برگزاري نمايشگاهي با عنوان پژوهش و به مدت يك هفته است. بعد از برگزاري نمايشگاه ايده ها بايد خاك بخورند تا سال ديگر يا به روزتر شوند يا همان ايده ها به معرض نمايش درآيند.

در عمل تا كنون حمايتي جدي از طرح ها و پژوهش هاي تحقيقاتي انجام نشده و مسئولان دانشگاهي به دانشجويان نگاه جدي نداشته اند. البته نمي توان تاثير شرايط اقتصادي را در حمايت ها در نظر نگرفته اما واقعيت اين است كه راه برون رفت از شرايط فعلي حمايت استو حمايت با وعده و سخنراني محقق نخواهد شد.

كد خبر: 2196593

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۵ - ۱۲:۲۷

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن