تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن از اندك خدا خشنود مى شود و بسيارش او را ناراحت نمى كند و منافق از اندك خدا نا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804274205




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سمينار علمي مردان نمكي در زنجان برگزار مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: سمينار علمي مردان نمكي در زنجان برگزار مي‌شود
مديركل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان زنجان در مذاكره با هيئت آلماني كاوش در معدن نمك چهرآباد با اشاره به اهميت يافته‌هاي علمي و باستان‌شناسي در معدن نمك، گفت: برگزاري سمينار علمي مردان نمكي در معرفي معدن نمك چهرآباد مردان نمكي و توانمندي‌هاي پژوهشي و باستان‌شناسي استان زنجان در مجامع بين‌المللي نقش به‌سزايي ايفا مي‌كند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)- منطقه زنجان، به نقل از روابط‌عمومي اداره‌كل ميراث‌فرهنگي استان، "يحيي رحمتي" افزود: با توجه به عدم برگزاري سمينار علمي مردان نمكي در ارديبهشت ماه سال‌جاري، مقرر شد بعد از اتمام فصل سوم كاوش در معدن نمك، اين سمينار در زنجان برگزار شود.

وي از سرپرست كاوش معدن چهرآباد خواست تا برنامه‌ريزي‌هاي لازم جهت برگزاري سمينار علمي مردان نمكي در سال 93 را پيگيري كند.

به گزارش ايسنا، مردان نمكي نامي است كه به شش موميايي كشف‌شده در زمستان سال ۱۳۷۲ (۱۹۹۳ ميلادي) در معدن نمك چهرآباد استان زنجان داده شد، در ميان آن‌ها جسد يك پسر نوجوان نيز وجود دارد. در سال ۲۰۰۸ بهره‌برداري از معدن متوقف شد و جسد ششمين مرد نمكي به دليل كمبود امكانات لازم براي نگهداري از آن، دست نخورده در معدن باقي ماند.

از ميان مردان نمكي يافت شده، سه مرد نمكي مربوط به زمان هخامنشيان (حدود ۴۰۰ پيش از ميلاد) و دو مرد نمكي ديگر نيز مربوط به اواخر دوران ساساني (حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ ميلادي) هستند.

كشف نخستين مرد نمكي

زمستان سال ۱۳۷۲، معدن‌كاران به‌هنگام خاكبرداري و استخراج نمك از معدن زير تپه‌هاي اين منطقه، با نيم‌تنه‌ي يك جسد روبه‌رو شدند. اين جسد داراي ريش و موي بلند و حلقهٔ گوشواره‌اي از جنس طلا در گوش چپ بود. جسد مزبور در اواسط يكي از تونل‌هاي معدن، كه حدود ۴۵ متر طول داشت، به‌دست آمد. از تاريخ ۶ اسفند ۱۳۷۲، كاوش‌ها در اين منطقه آغاز شد. درپي كاوش‌ها؛ يك ساق پا درون چكمهٔ چرمي، سه قبضه چاقو، شلوارك، شي نقره‌اي، قلاب سنگ، قطعات طناب چرمي، سنگ ساب، يك عدد گردو، قطعات سفال و چند تكه پارچه منقوش و قطعات خردشده استخوان نيز پيدا شد. باستان شناسان در مورد ظاهر اين پيكر گفته‌اند احتمالاً مرد نمكي از طبقه اشراف و شاهزاده‌ها بوده‌ است، زيرا بر روي لباس او جواهرات و زيورآلاتي پيدا شده كه مخصوص اين طبقه بوده، و همچنين آنها اين فرضيه را مطرح كرده‌اند كه اين مرد يا در حال فرار به غار پناه برده يا در جنگي از ميدان گريخته و به غار پناه آورده و آنجا فوت كرده و موريانه‌ها پيكرش را، كه از نمك پوشيده بوده، خورده‌اند.

كشف دومين مرد نمكي

با وجود كشف استثنايي مرد نمكي شماره يك در سال ۱۳۷۲ تلاش چنداني براي تعطيل كردن استخراج مكانيكي و لغو بهره‌برداري از معدن صورت نگرفت. پاييز ۱۳۸۳ معدنكاران در حين كار با بولدوزر دوباره با بقاياي اسكلت انساني برخورد كردند كه به‌دليل كار با بولدوزر تا حد زيادي متلاشي شده بود و با جستجوي معدن‌كاران در ميان خاك‌هاي آشفته علاوه بر جمع‌آوري قسمت‌هايي از بقاياي انساني تكه تكه شده، شماري اشيا به دست آمد كه توسط بهره بردار به اداره ميراث فرهنگي و گردشگري استان منتقل شد. بررسي‌هاي نخستين بر روي بقاياي انساني كه پس از انتقال به ميراث فرهنگي، مرد نمكي شماره ۲ نامگذاري شد، نشان داد كه اين بقايا متعلق به مردي ميانسال با ميانگين قد حدود ۱۸۰ سانتي‌متر بوده كه در جريان ريزش ديواره‌ها و سقف تونل كشته شده است.

از جمله اشيايي كه همراه اين مرد نمكي يافت شد مي‌توان به تكه سبد و ميخ‌هاي چوبي، طناب‌هاي گياهي و منسوجات اشاره كرد.

كشف اتفاقي مرد نمكي شماره ۲ و مجموعه‌اي از اشياء موجب از سرگيري پژوهش‌هاي باستان‌شناسي در معدن نمك چهرآباد پس از گذشت ۱۱ سال شد. بنابراين كاوش در معدن با وجود شرايط آب و هوايي نامناسب و دشوار در دي‌ماه ۱۳۸۳ به منظور نجات بخشي آثار و بقاياي باقي مانده آغاز شد.

كشف سومين مرد نمكي

مرد نمكي شماره ۳ همچون مرد نمكي ۲ به صورت اتفاقي و طي كار باطله‌برداري بولدوزر توسط معدن‌كاران در سال ۱۳۸۳ كشف شد. به‌دليل سقوط يك صخره بسيار بزرگ نمك بر روي مرد نمكي شماره ۳ و همچنين كشف آن توسط بولدوزر، اين جسد نيز به صورت متلاشي شده و تكه تكه به دست آمد. آنچه كه مرد نمكي شماره ۳ ناميده شد در واقع بقاياي استخوان، لباس و قسمت‌هايي از بافت نرم فردي بود كه همچون معدنچيان ديگر بر اثر ريزش تونل و سقوط يك سنگ چند تني روي او كشته شده بود.

كشف چهارمين مرد نمكي

مرد نمكي شماره ۴ سالم‌ترين و كامل‌ترين جسد نمكي به دست آمده از معدن چهرآباد است و به رغم آسيب ديدگي به هنگام مرگ تقريباً بيشتر قسمت‌هاي بدن اين موميايي سالم باقي مانده است. اين جسد شامل مجموعه‌اي از استخوان‌ها و بافت نرمي است كه بر اثر از دست دادن آب بدن كاملا خشك شده است.

بر اساس پژوهش‌هاي انجام گرفته مشخص شد اين موميايي طبيعي، پسر جواني بوده كه به هنگام مرگ حدود ۱۶ سال داشته است. قد اين موميايي ۱۷۰ تا ۱۷۵ سانتي‌متر و بر گوش‌هايش حلقه فلزي ديده مي‌شود، موهاي سر وي كوتاه، به رنگ خرمايي و همراه اين موميايي اشياي جالب توجهي نيز كشف شد. يكي از اين اشيا چاقوي فلزي با دسته استخواني است كه در غلافي چرمي به كمربند پارچه‌اي اين موميايي بسته شده است و از اشياي ديگر مي‌توان به دو كوزه كوچك سفالي سالم اشاره كرد.

از ويژگي‌هاي بسيار مهم اين موميايي طبيعي، لباس كامل است كه بر تن او ديده مي‌شود، اين لباس از بالاپوشي بلند، يك شلوار و كفش چرمي تشكيل شده است.

كشف پنجمين مرد نمكي

اين موميايي طبيعي نيز در كاوش فصل دوم در حالي يافت شد كه به جز سر بقيه قسمت‌هاي بدن زير صخره و سنگ‌هاي آواري بزرگ قرار گرفته بود. شكل جسد نشان مي‌داد كه اين شخص نيز همچون نمونه‌هاي پيشين بر اثر حادثه‌اي كه منجر به تخريب و ريزش تونل گرديده، كشته و مدفون شده است.

بر خلاف مرد نمكي شماره ۴ بيشتر بافت بدن مرد نمكي شماره ۵ پوسيده و از بين رفته بود و بافت نرم فقط در قسمت‌هايي كوچك از دو دست، پاها، بخش‌هايي از صورت، سينه و لگن باقي مانده بود. موي سر جسد به شرايط محيطي كه مرد نمكي در آن قرار گرفته بر مي‌گردد، كم بودن ميزان نمك در اين محيط نفوذ آب از بالاي كوه به اين بخش از معدن از دلايل اصلي پوسيده شدن زياد مرد نمكي شماره ۵ است.

كشف ششمين مرد نمكي

ششمين مرد نمكي با آغاز فصل سوم كاوش در خرداد ۱۳۸۶ براثر بارندگي‌ها و شستشوي نمك، پس از حدود ۴۰ سانتي‌متر حفاري در نزديكي محل كشف مرد نمكي شماره ۲ پيدا شد، اما به علت نبود مجوز حفاري و مشكل در نگهداري، اين جسد تاكنون درون نمك باقي مانده است. جمجمه ششمين مرد نمكي مربوط به دوره ساساني است.

محل نگهداري

پيكر نخستين موميايي در معدن نمك چهرآباد واقع در يك‌ كيلومتري جنوب روستاي حمزه‌لو در ناحيه‌ي غرب شهرستان زنجان پيدا شده‌ است. سر و پاي چپ يكي از اين مردان در موزه‌ي ايران باستان تهران قابل بازديد است. جسد سه تن ديگر از مردان نمكي در عمارت ذوالفقاري شهر زنجان نگهداري مي‌شود.

انتهاي پيام

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن