تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند عزو جل كه فرموده است: از صبر و نماز كمك بگيريد، صبر، روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819168037




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حسام‌الدین سراج: آلبوم وداع را از گریه‌های پدرم دارم/ موسیقی و مذهب دریکدیگر آمیخته‌اند


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
حسام‌الدین سراج: آلبوم وداع را از گریه‌های پدرم دارم/ موسیقی و مذهب دریکدیگر آمیخته‌اند

حسام‌الدین سراج: آلبوم وداع را از گریه‌های پدرم دارم/ موسیقی و مذهب دریکدیگر آمیخته‌اند
حسام‌الدین سراج گفت: من در خانواده مذهبی بزرگ شدم و در حقیقت آلبوم وداع را اثر گریه‌های پدر می‌دانم. ایشان دیوان عمان سامانی را می‌خواند و اشک می‌ریخت؛ در همان زمان عهد کردم که بتوانم کار هنری در این زمینه انجام دهم. به گزارش نامه نیوز، گریه‌های پدرش در هنگامه خواندن اشعار عمان سامانی او را ترغیب کرد تا روزی اشعار مکتوب را به صوت تبدیل کرده و به گوش مردمان جهان برساند. آلبوم «وداع» با همین ایده شکل گرفت. آلبومی که موردپسند هنرمندان و مردم جامعه قرار گرفت و باعث شد استاد حسام‌الدین سراج پیوند جدیدی میان موسیقی و مذهب ایجاد کند. آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگویی است با سراج درباره آلبوم «وداع»:


آلبوم نینوا اولین کار مذهبی شما بود که با قالبی انقلابی - عاشورایی درسال 59 منتشر شد. چه اتفاقی افتاد که به فکر انتشار «وداع» افتادید؟

کار وداع در حقیقت بر اساس اشعار عمان سامانی، یک نگرش تازه به توصیف واقعه عاشورا با نگاه هنری است. به معنای بهتر در این آلبوم با رویکرد هنری به مسأله عاشورا پرداخته شده است. با توجه به اینکه شعر عمان هم از نظر صنعت شعری بسیار قوی است و حماسه و عاطفه را توامان با هم دارد به نظرم کار تاثیرگذاری شده باشد.


3 سال برای آلبوم وداع زمان گذاشتید، در این مدت از تجربیات چه کسانی استفاده کردید؟

من به شیوه قدما خیلی علاقه دارم و پیگیری این شیوه را بسیار دوست دارم. به همین جهت، ما پس از انتخاب اشعار عمان، دستگاه نوا و دشتی را انتخاب کردیم تا نغمه‌پردازی در این دستگاه انجام شود و پس از آن هم کار آهنگ‌سازی روی اشعار انجام شد.


شاعر چگونه توانست، این حس را به شما منتقل کند و شما چگونه این حس را به مردم منتقل کردید؟

عمان، یک شیوه‌ای دارد که در عین حال که صنعت شعری قوی دارد و حماسه را بیان می‌کند، عاطفه هم در شعر او موج می‌زند و در نتیجه اشعار او عاشقانه - حماسی است. عاطفه و حماسه را توأمان دارد و از این جهت تاثیرگذار است. عمان سامانی بی‌شک بی‌بدیل‌ترین مرثیه‌سرای معاصر ایران است. عمان در لطافت و حماسه، صنایع شعر و مضامین عارفانه را چنان استوار و لطیف به هم آمیخته که کمتر اهل ذوق و نظری است که از شنیدن شعر او شگفت زده نشود. عمان حماسه شهادت و ایثار بزرگمرد عالم بشریت حضرت امام حسین(ع) را از افقی بسیار بلند و ملکوتی و منظری لطیف و شاعرانه چنان تصویر می‌کند که گویی روح ظریف و بلندش در جای جای آن حماسه عظیم حضور داشته و باطن امور را نظاره‌گر بوده است. هرچند خود در فرازی از گنجینه اسرار لب از گفتن فرو می‌بندد: دیگر اینجا گفتگو را راه نیست/ پرده افکندند و کس آگاه نیست.


شما به کدام‌یک از لحظات این حماسه عاطفی بیشتر علاقه‌مند هستید؟

لحظات مختلف عاشورا تاثیر گذار است برای اهل دل و هرکدام از این لحظه‌ها تاثیر خود را دارد. در این مجموعه ما، وداع حضرت علی اکبر(ع) و وداع حضرت سیدالشهدا(ع) را با حضرت زینب(س) مورد استفاده قرار دادیم.


مردم با این آلبوم چگونه ارتباط برقرار کردند؟

عکس‌العمل خوبی از مردم دریافت کردم. چون سبک عزاداری خاص و مبتکرانه این آلبوم باعث شده افرادی که به هنر علاقه‌مند هستند به این آلبوم گرایش پیدا کنند.


برای موفقیت در این آلبوم به چه کسانی توسل کردید؟

ما همیشه از سیدالشهدا(ع) خواسته‌ایم که در تولید کارها ما را کمک کنند، در جریان این آلبوم و این اثر هنری هم عنایت حضرت را مشاهده کردیم و توانستیم اثری درخور به بازار ارائه دهیم.


این زمینه مذهبی، چگونه در شما شکل گرفت؟

من در خانواده مذهبی بزرگ شدم و در حقیقت آلبوم وداع را اثر گریه‌های پدر می‌دانم. ایشان دیوان عمان سامانی را می‌خواند و اشک می‌ریخت؛ در همان زمان عهد کردم که بتوانم کار هنری در این زمینه انجام دهم.


مهجور ماندن موسیقی در فضای مذهبی را چگونه ارزیابی می‌کنید و علت آن را چه می‌دانید؟

همان طور که قدما معتقد بودند تعزیه می‌تواند محملی برای حفظ و نگهداری موسیقی باشد، من نیز معتقدم موسیقی و آیین‌های مذهبی با هم آمیختگی خاصی دارند و بر عهده اهل هنر است که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های ویژه موسیقی در انتقال مفاهیم دینی نقش موثر داشته باشند.





1392/9/25





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن