تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803069758




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

به بورس اوراق بهادار خوش آمديد


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: به بورس اوراق بهادار خوش آمديد
بورس همانند بانك، يكي از راه‌هاي تامين مالي بخش‌هاي اقتصادي مانند توليد محسوب مي‌شود. جايي كه شركت‌ها مي‌توانند سرمايه مورد نياز را براي تداوم يا گسترش فعاليت خود تهيه كنند.


در بورس اوراق بهادار، سهام شركت ها و اوراق مشاركت تحت ضوابط و مقررات خاص، مورد معامله قرار مي گيرد و به اين ترتيب بورس يك بازار كاغذي است، كاغذهايي كه البته بهادار است و قيمت دارد. نام اين ورقه ها، ورقه هاي سهم يا سهام است. كاركرد بورس اين گونه است كه شركت هاي توليدي، صنعتي، بازرگاني كه شرايط ورود به بورس ازجمله شفافيت مالي و سوددهي كافي را دارند، بخشي از دارايي خود را به تعداد مشخصي سهم تقسيم و آن را براي فروش به مردم و سرمايه گذاران عرضه مي كنند. اين سهام حامل دو نوع دارايي است: اول مالكيت در بخشي از مايملك شركت و دوم سودي كه در آينده نصيب خريدار مي شود.

به اين ترتيب، خريداران سهام شركت ها خود و سرمايه خود را در سود و زيان شركت هايي كه سهام آن را خريده اند، درگير مي كنند و در فواصل مختلف براساس تشخيصي كه از آينده سودآوري يا كاهش سودآوري يك سهم مي دهند، اقدام به خريد يا فروش سهام مي كنند. لذا بورس يك بازار كاملا ريسكي و تخصصي است. به همين ترتيب، نظارت بر عملكرد شركت هاي حاضر در بورس بسيار شديد است و آنها بايد عملكردي شفاف داشته باشد و اطلاعات درستي ارائه دهند تا سرمايه گذاران براساس آن به خريد سهام شركت ها متمايل شده يا انگيزه اي براي خريد آن نداشته باشند. شايد اين اصطلاحات بورس به درد شما بخورد:

سهم بورسي

آنچه به عنوان سهم يا سهام در بازار بورس معامله مي شود سرمايه شركت هاست و به قسمت هاي مساوي تقسيم شده كه به هر كدام از آنها سهم مي گويند. براي آن كه اين سرمايه ها به سهم تبديل شود، در ابتداي كار براي آنها ارزش اسمي در نظر مي گيرند. ارزش اسمي اوليه سهم در كشور ما 1000 ريال است. ارزش واقعي هر سهم پس از معامله در بورس بر مبناي ميزان سودآوري شركت، تحولات اقتصادي كشور و نظام بين الملل، ميزان عرضه و تقاضا و پيش بيني ها درخصوص ميزان سودآوري شركت در آينده مشخص مي شود.

به عنوان مثال در حالت طبيعي قيمت سهام شركتي با سودآوري بالا گران تر از قيمت سهام شركتي است كه سودآوري آن پايين ارزيابي مي شود. با اين حال ممكن است با پيش بيني و انتشار خبر درباره سود بالاتر براي شركتي كه سودآوري آن پايين ارزيابي مي شده، ميزان استقبال از آن سهم افزايش يابد و در نهايت به تشكيل «صف خريد» نيز براي آن منجر شود. افزايش اقبال به يك سهم و تشكيل صف خريد براي آن با توجه به ميزان عرضه سهام مورد نظر در بورس موجبات بالا رفتن قيمت سهم مورد نظر را فراهم مي كند. بايد دقت كنيد گاهي ممكن است خبرهاي مرتبط با يك نماد، موثق نباشد و سهم يك شركت بيش از ارزش واقعي آن مبادله شود و سپس با انتشار اخبار واقعي، قيمت آن كاهش يافته و واقعي شود. نكته مهم و اساسي در خريد سهم، دقت كردن هنگام خريد و سنجيدن اخبار مرتبط با سهم مورد نظر است.

نماد شركت هاي بورسي

نماد بورس، كدي است كه به شركت هاي پذيرفته شده در بورس براي دسته بندي و شناسايي آنها داده مي شود كه حرف اول، دسته بندي گروه آنها و بقيه حروف مخفف نام آنهاست.

معاملات بورس به وسيله كارگزاران بورس انجام مي شود كه داراي مجوز از سازمان بورس هستند. خريداران در بازار نيز داراي كد معاملاتي هستند تا داد و ستد براساس اين كدها از سوي كارگزار با سهولت بيشتري انجام شود. شما مي توانيد با مراجعه حضوري به كارگزاري هاي بورس يا بازكردن حساب آنلاين در كارگزاري هاي ارائه دهنده خدمات خريد و فروش آنلاين، اقدام به سرمايه گذاري در بازار بورس كنيد. اگر سهم خوبي را براي خريد انتخاب كرده باشيد، مي توانيد سود سرمايه گذاري خود را از دو راه به دست آوريد: اول، تغييرات قيمت سهام در طول دوره سرمايه گذاري كه اگر اين تغييرات مثبت باشد شما به علاوه سود تقسيمي سالانه از سوي شركت، سود مناسبي نسبت به ميزان سرمايه خود خواهيد كرد.

باز و بسته شدن نماد

اصطلاح ديگري كه در بسياري موارد در بورس شنيده مي شود، باز يا بسته شدن نماد است. برخي موضوعات ازجمله برگزاري مجامع عادي سالانه و مجمع فوق العاده يك شركت به بسته شدن نماد و توقف معاملات آن از سوي نهاد ناظر بر بورس منجر مي شود تا با مشخص شدن اطلاعات جديد شركت، معاملات نماد آن شركت به صورت شفاف به كار خود ادامه دهد. اين توقف ها، مدت زمان و دلايل آن قبلا به اطلاع صاحبان سهام مي رسد.

همچنين انتشار برخي اخبار مهم كه در روند معامله يك سهم تاثير زيادي دارد يا وجود اطلاعاتي مبني بر معاملات مشكوك درخصوص يك سهم و احتمال وجود اطلاعات پنهاني يا دستكاري در اطلاعات و دستكاري در قيمت ممكن است موجب توقف سريع و بدون اطلاع قبلي يك نماد شود و تا زمان برطرف كردن مشكلات، نماد از سوي اداره ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ ﻧﺎﺷﺮان ﺑﻮرﺳي ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻮرس اوراق ﺑﻬﺎدار، بازگشايي نخواهد شد.

برگزاري مجامع عادي و فوق العاده

برگزاري مجامع يك شركت از مهم ترين دلايل بسته شدن نماد آن شركت است. مجمع عمومي عادي هر سال براي رسيدگي به صورت هاي مالي شركت و تقسيم سود يا زيان ميان سهامداران تشكيل مي شود. گاهي ممكن است يك شركت تصميم به افزايش سرمايه بگيرد. در اين حالت مجمع عمومي فوق العاده تشكيل خواهد شد و پس از بررسي اين تصميم و مشخص كردن ميزان آن در مجمع فوق العاده اين افزايش سرمايه بايد به تائيد بورس برسد. پس از آن برگه هايي به نام «حق تقدم» خريد سهام با قيمت اسمي هر واحد 100 تومان منتشر مي شود و سهامدان آن شركت براساس ميزان سهام خود در اولويت خريد اين حق تقدم قرار مي گيرند. آنها مي توانند براي هر كدام از اين حق تقدم ها 100 تومان به حساب شركت واريز كنند تا پس از تبديل اين برگه ها به سهم، آن را با قيمت واقعي سهم به فروش برسانند.

همچنين اگر سهامداران اصلي مايل به شركت در افزايش سرمايه نباشند، مي توانند اين حق تقدم ها را در بورس به فروش بگذارند و به اين ترتيب پرداخت قيمت اسمي حق تقدم نيز بر عهده خريدار قرار مي گيرد. توجه داشته باشيد تقسيم سود در مجمع سالانه يا افزايش سرمايه شركت به طور طبيعي ممكن است موجب افت قيمت سهام پس از بازگشايي نماد آن شود.

نسبت قيمت به سود هر سهم (P/E)

براي آشنايي با مفهوم نسبت قيمت به سود هر سهم (P/E) ابتدا بايد با مفهوم «(EPS) earning Per Share» آشنا شويم. EPS عبارت است از پيش بيني سود هر سهم در سال مالي بعد كه پيش از آغاز آن اعلام مي شود و شركت در سال مالي مورد نظر هر سه ماه يكبار گزارشي مبني بر ميزان تحقق اين پيش بيني به بورس ارائه مي دهد.

P/E يا نسبت قيمت به سود هر سهم (EPS) از اولين اصطلاحاتي است كه يك سهامدار بورس با آن مواجه مي شود. با اين شاخص، سهامداران مي توانند سهام ها را نسبت به سهام هاي ديگر مقايسه و ارزشگذاري كنند.

البته تعبير و تفسيرها از نسبت P/E بسيار متفاوت است و در مورد آن بايد دقت زيادي كرد. معمولا P/E موقعي كه شركت ها اطلاعات «EPS» خود را منتشر مي كنند، محاسبه مي شود. به طور مثال در مورد سهمي كه قيمت آن 100 تومان و پيش بيني سود آن 20 تومان باشد ، از تقسيم 100 به 20 عدد 5 به دست مي آيد كه گفته مي شود P/E آن 5 است. هر چه در طول معاملات قيمت سهم افزايش يابد موجب افزايش اين نسبت مي شود.

شاخص كل بورس

شاخص كل بورس نشان دهنده سطح عمومي قيمت ها و سود سهام شركت هاي پذيرفته شده در بورس است و تغييرات آن ميانگين بازدهي سرمايه گذاران در بازار سهام را بيان مي كند. توجه داشته باشيد افزايش شاخص كل بورس به معناي آن نيست كه تمام شركت هاي حاضر در بورس سودآوري داشته است. ممكن است سود بالاي برخي شركت ها در بالا بردن اين شاخص نقش اساسي داشته باشد، عكس اين موضوع نيز صادق است يعني كاهش شاخص كل به معناي ضرردهي تمام شركت هاي حاضر در بورس نيست. پس اگر شاخص 20 هزار واحدي بورس در بازه زماني يك ساله به 25 هزار واحد برسد، به اين معناست كه ميانگين بازدهي بورس از محل افزايش قيمت سهام شركت ها و تقسيم سود نقدي بين سرمايه گذاران در آن سال 25 درصد بوده است.

خزانه

خزانه همان چيزي است كه همه تصورش را دارند يعني جايي كه تمام اشياي گرانقيمت را مي توان در آن نگهداري كرد، اما اين تعريف در حيطه اقتصاد كمي فانتزي تر مي شود و از تصور گنج خانه ها فاصله مي گيرد. چراكه اينجا مقصود از خزانه فقط چند حساب ويژه است كه نزد بانك مركزي هر كشور و ازجمله ايران وجود دارد.

در اصطلاح اقتصاد دو نوع خزانه وجود دارد: خزانه كشور و خزانه دولت. خزانه دولت بخشي از خزانه كشور است، اما ساز و كار خاصي بر آن حاكم است. خزانه كشور يا خزانه ملي در بانك مركزي هر كشوري واقع شده و مسئول آن نيز بانك مركزي است. در اين خزانه هم جواهرات ملي و ساير اشياي گرانقيمت چون طلا و ارزهاي خارجي نگهداري مي شود كه البته در ساز و كار اقتصادي به حساب نمي آيد. آنچه اين روزها درباره ماجراي خزانه و خزانه خالي مي شنويد همان تقسيم بندي خزانه دولت و كشور است.

طبق قانون اساسي خزانه كشور يا همان حساب ويژه كل دريافت و پرداخت ها نزد بانك مركزي نگهداري مي شود، اما دولت براساس قانون بودجه و ساير قوانين بخشي از اين خزانه را به عنوان خزانه دولت منظور و نگهداري مي كند. البته همان حساب خزانه دولت هم باز نزد بانك مركزي نگهداري مي شود.

دولت جز در چارچوب قوانين بودجه اجازه برداشت اضافي از خزانه كشور را ندارد و مي تواند در چارچوب دريافت و پرداخت هاي خزانه خودش عمل كند. البته منافع ملي و ايجاب شرايط ممكن است اين موارد قانوني را تغيير دهد.

مريم موسي پور / جام جم

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن