تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اولین چیزی که از انسانها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819565729




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توقف قصبه در ايستگاه يونسكو/ مهر اصالت بر پيشاني عميق ترين قنات جهان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: توقف "قصبه" در ايستگاه يونسكو/ مهر اصالت بر پيشاني عميق ترين قنات جهان
مشهد - خبرگزاري مهر: "قنات قصبه" قرنهاست كه رگ‌هاي تشنه كوير را سيراب مي سازد و نمادي از هم نوايي انسان با طبيعت و يادگار معماري كهن است، اين ميراث باستاني امروز به عنوان يكي از عجايب‌ تاريخ تمدن بشر و شاهكاري تاريخي براي ثبت جهاني در ايستگاه يونسكو توقف كرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، قنات قصبه قرنهاست كه با طول تقريبي33 كيلومتر در جنوب استان خراسان رضوي آرميده و امروز مقدمات جهاني شدن اين اثر تاريخي فراهم شده و دير يا زود اين ميراث كهن با عبور از ايستگاه يونسكو به ثبت جهاني مي رسد.

اين قنات با اوج هنرنمايي حفاران خراساني آب را با كمترين هزينه از دل زمين به سطح زمين آورده و در حال حاضر گام هاي انتهايي پرونده قنات قصبه براي ثبت جهاني در حال طي شدن است.

ثبت جهاني 60 درصد از قنات قصبه

مدير پژوهشگاه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شمال شرق در اين رابطه به خبرنگار مهر گفت: هم اكنون 60 درصد قنات قصبه ثبت جهاني شده و بي ترديد رسيدن به گام نهايي و به ثبت جهاني رساندن كامل اين پروژه قدري زمانبر و طولاني است.

ابوالفضل مكرمي فر افزود: در حال حاضر پروژه ثبت جهاني قنات قصبه شامل تهيه پرونده هاي عملياتي و برآورد اعتبارات است و همه اين عوامل در كنارهم 80 درصد پيشرفت داشته است.

روند ثبت جهاني آثار تاريخي زمانبر و طولاني است

وي با بيان اينكه قسمتي از پروژه ثبت جهاني قنات قصبه در گناباد، بخشي در تهران و بخشي در كشور فرانسه صورت مي گيرد، عنوان كرد: به طور كلي روند ثبت جهاني آثار تاريخي زمانبر و طولاني است و بايد با فراهم كردن مقدمات لازم و تهيه پرونده هاي عملياتي و برآورد اعتبارات با سرعت بيشتري براي ثبت جهاني قنات قصبه اقدام كنيم.

وي افزود: هنوز زمان قطعي و مشخصي براي به ثبت كامل رساندن اين پروژه نمي توانيم اعلام كنيم اما در حال حاضر با تلاش هاي صورت گرفته ميراث فرهنگي، 60 درصد از اين پروژه به ثبت جهاني رسيده است.

قصبه يكي از شاهكارهاي معماري در سازه هاي آبي جهان

وي با بيان اينكه اين قنات يكي از شاهكارهاي معماري و مهندسي در سازه هاي آبي جهان است، گفت: اتمام كار ثبت جهاني اين قنات يك اتفاق بسيار خوب در سطح استان خراسان رضوي و سراسر كشور است.

فرماندار گناباد نيز در پاسخ به اين سوال كه چرا عميق ترين و پرآب ترين قنات جهان تاكنون به ثبت جهاني نرسيده است، مي افزايد: در گذشته زيرساخت هاي لازم براي ثبت جهاني اين اثر تاريخي فراهم نبود و امروز بايد تلاش كرد تا اين نماد تمدن ايران با رسيدن به ثبت جهاني به عنوان بزرگ ترين سازه آبي در سطح جهان شناخته شود.

مهر اصالت بر پيشاني عميق ترين قنات جهان

محمد صفايي بيان كرد: اين قنات ميراثي جادويي است و ضرورت دارد تا هر چه سريع تر مهر اصالت بر پيشاني عميق ترين قنات جهان حك شود.

به گفته وي طول اين اثر باستاني بيش از 33 كيلومتر است و عمق مادرچاه اصلي در انتهاي رشتهٔ "دولاب نو" با توجه به شيب زمين حدود 300 متر و ميزان آبدهي آن بيش از 130 ليتر در ثانيه ‌است.

وي با اعلام اين مطلب كه قنات قصبه گناباد در سال 1379 توسط سازمان ميراث فرهنگي در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است، افزود: اين قنات به لحاظ موقعيت مي تواند يكي از بهترين مكان‌هاي گردشگري گناباد باشد به همين دليل در حال حاضر مطالعات طرح گردشگري قصبه به پايان رسيده است.

به گفته وي طرح گردشگري قنات قصبه گناباد شامل مجموعــه‌هاي اقامتـي، رفاهي و گردشگري است.

عميق ترين و طولاني ترين قنات جهان

فرماندار گناباد ادامه داد: در پروژه عظيم محور گردشگري قنات قصبه امكاناتي نظير هتل، درياچه مصنوعي، رستوران، سالن تئاتر، بازار، باغ مشاهير و پارك آبي قرار خواهد گرفت اما اجراي تمامي طرح ها تا قبل از ثبت جهاني امكان پذير نيست.

معاون ميراث فرهنگي خراسان رضوي نيز در رابطه با اقداماتي كه براي ثبت جهاني قنات قصبه انجام گرفته به خبرنگار مهر گفت: قصبه عميق ترين و طولاني ترين قنات جهان است و اين امر ضرورت ثبت اين قنات در يونسكو را دوچندان مي كند.

حسين عباس زاده تصريح كرد: تاكنون اقدامات و تلاش هاي بسياري براي ثبت سريع اين قنات صورت گرفته است و در اين راستا بايد نقشه برداري دقيقي انجام شود تا نشان دهيم كه اين قنات عميق ترين قنات دنياست و مستحق ثبت جهاني است.

ساخت فيلم قنات قصبه

وي از ساخت فيلم قنات قصبه خبر داد و گفت: فيلمي با همكاري صدا و سيما براي نشان دادن زواياي پنهان اين قنات و اثبات حقانيت قصبه براي ثبت در يونسكو در حال ساخت است.

وي تصريح كرد: هم اكنون ساخت فيلم مستند 20 تا 25 دقيقه اي قنات قصبه در مراحل نهايي قرار دارد و پس از اتمام كار اين فيلم به يونسكو ارائه مي شود.

عباس زاده از اختصاص بودجه بيشتر به قنات قصبه اشاره كرد و افزود: امسال بودجه بيشتري به منظور تسريع در ثبت جهاني قصبه به اين بخش اختصاص مي يابد.

فضاي اطراف قنات قصبه بايد همان شاكله قديمي خود را حفظ كند

وي با بيان اينكه فضاي اطراف قنات قصبه بايد همان شاكله قديمي خود را حفظ كند، اظهار كرد: آثار قديمي و باغ ها و كوچه باغ هايي كه اطراف قنات قرار دارد بايد حفظ و احيا شود زيرا اين امر يكي از شاخصه هايي است كه در ثبت جهاني مدنظر قرار مي گيرد.

وي يادآور شد: سال جاري از اعتباراتي كه براي شهرستان گناباد پيش بيني شده براي تكميل ساخت فيلم مستند قنات و كمك به ثبت قنات قصبه در يونسكو استفاده مي كنيم.

امروز همه مردم به سرنوشت قنات قصبه گناباد به عنوان عميق‌ترين قنات جهان و گنجينه‌اي تاريخي فكر مي كنند بنابراين تلاش براي شناساندن اين ميراث كهن، يكي از مهمترين دلايلي است كه موجب شده مسئولان ميراث فرهنگي پله هاي ثبت جهاني را طي كرده و در ايستگاه يونسكو همچنان منتظر بمانند.

.................................

گزارش: مرضيه صاحبي

كد خبر: 2196348

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۵ - ۰۷:۰۷

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن