تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806377404




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دريافت مهر اصالت در صنايع دستي گامي در مسير جهاني شدن هنر ايراني


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: دريافت "مهر اصالت" در صنايع دستي گامي در مسير جهاني شدن هنر ايراني
قزوين - خبرگزاري مهر: دريافت نشان مرغوبيت كالا و مهر اصالت گامي ارزشمند در مسير معرفي و عرضه صنايع دستي فاخر در بازارهاي داخلي و بين المللي و تامين منافع هنرمندان اين عرصه است.

به گزارش خبرنگار مهر، دومين دوره مسابقات نشان ملي مرغوبيت صنايع دستي با بررسي شاخص هاي250 اثر از هشت استان كشور در قزوين آغاز شد. برگزاري اين رقابت هنري گامي در مسير معرفي صنايع دستي شاخص كشور در بازارهاي جهاني و بين المللي و تامين منافع اقتصادي هنرمندان اين عرصه است.

اين ميزباني بهانه اي شد تا موضوع دريافت نشان هاي ملي و بين الملي را در گزارشي با حضور كارشناسان بررسي كنيم.

يونسكو، سازمان تربيتي، علمي و فرهنگي سازمان ملل متحد(UNESCO) يكي از سازمان هاي تخصصي وابسته به ملل متحد است كه در 1945 تشكيل شد. هدف اين سازمان كمك به صلح و امنيت در جهان از راه همكاري بين المللي در زمينه آموزشي و علمي و فرهنگي به منظور افزايش احترام به عدالت و قانون مداري و حقوق بشر، بر پايه منشور سازمان ملل متحد است كه در حال حاضر 191 كشور عضو يونسكو هستند و مقر آن در پاريس پايتخت فرانسه است و دفترهايي در كشور هاي مختلف دارد.

نشان مرغوبيت صنايع دستي در سال 2000 به طور مشترك توسط سازمان يونسكو و انجمن توسعه و ترويج صنايع دستيASEN پايه گذاري شد و به دنبال موفقيت هاي كسب شده، اين طرح در سراسر دنيا گسترش يافت.

"مهر اصالت" با هدف حمايت از صنايع دستي و اشتغال زايي بيشتر، در سال 2001 ميلادي، به صورت آزمايشي در منطقه جنوب شرقي آسيا اجرا شد و پس از آن در سال 2004 در آسياي مركزي و غربي و جنوبي ادامه يافت و در سال 2006 با گسترش آن به آسياي شرقي و جزاير كارائيب، به مهمترين پروژه يونسكو در حوزه صنايع دستي تبديل شد.

اين نشان در آسيا با همكاري سازمان هاي منطقه اي از جمله در جنوب شرقي آسيا: برونه اي، دارالسلام، اندونزي، كامبوج، لائوس، مالزي، ميانمار، فليپين، سنگاپور، تايلند، تيمور و ويتنام، همكار منطقه اي: انجمن توسعه و ترويج صنايع دستي(AHPADA )، آسياي مركزي: افغانستان، ايران، قزاقستان، تاجيكستان، تركمنستان و ازبكستان، همكار منطقه اي: انجمن حمايت از صنايع دستي در آسياي ميانه (CACSA) جنوب آسيا: بنگلادش، بوتان، هند، نپال، مالديو، پاكستان و سريلانكا، همكار منطقه اي: شوراي صنايع دستي هند(CCI)، شرق آسيا: جمهوري خلق چين، جمهوري دموكراتيك خلق كره، ژاپن، مغولستان، جمهوري كره پس از ارزيابي كارشناسي اعطا مي شود.

مهر اصالت برند كالاست

نشان مرغوبيت صنايع دستي(مهر اصالت) در واقع مانند "برند" مي تواند زمينه معرفي هنرمند، اثر و كشور را در همه نقاط جهان فراهم كند و به بازاريابي و فروش محصول هم كمك موثري كند.

در اين راستا همه ساله صنايع دستي شاخصي كه با داشتن ويژگي هاي تعيين شده مي توانند اين نشان را براي معرفي به يونسكو براي دريافت مهر اصالت كسب كنند توسط كارشناسان خبره ميراث فرهنگي مورد قضاوت و داوري قرار گرفته و براي ورود به مرحله اي حرفه اي در عرصه، آموزش و صادرات مهيا مي شوند.

روز سه شنبه استان قزوين ميزبان دومين مراسم داوري نشان ملي مرغوبيت كالاست تا كارشناسان حدود 250 اثر شاخص صنايع دستي استانهاي تهران، زنجان، گيلان، گلستان، مازندران، سمنان، البرز و قزوين ر ا بررسي و نشان را به كالاهاي فاخر اعطاء كنند.

در اين مراسم كه از ساعاتي پيش در سالن باغستان جهاد كشاورزي قزوين برگزار شده هفت كارشناس خبره بررسي آثار را آغاز كرده اند.

بررسي 45 اثر از صنايع دستي قزوين براي دريافت نشان مرغوبيت

حميدرضا قاسمي، مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قزوين در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: به طور ميانگين اگر 10 درصد آثار ارائه شده در مسابقه بتوانند نشان ملي مرغوبيت را دريافت كنند بيانگر ظرفيت و قابليت هاي خوب هر منطقه تلقي مي شود كه اميدواريم در اين دوره بتوانيم آثار خوبي را براي كسب اين نشان معرفي كنيم.

قاسمي بيان كرد: در سال گذشته 30 اثر از صنايع دستي استان براي دريافت نشان ملي مرغوبيت معرفي شد كه هفت اثر توانست اين نشان را دريافت كند و امسال اميدواريم تعداد بيشتري امتياز لازم را كسب كند.

وي تصريح كرد: دريافت نشان مرغوبيت كالا مي تواند به احياء صنايع دستي، معرفي در بازارهاي داخلي و جهاني، فروش بيشتر و تامين حقوق هنرمندان كمك موثري كند.

تركمانيان: تسهيلات مناسب براي دارندگان نشان ملي مرغوبيت

مرضيه تركمانيان رئيس گروه توسعه صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي كه به عنوان يكي از كارشناسان، داوري دومين دوره مسابقات ارزيابي صنايع دستي منطقه شمال كشور را در قزوين بر عهده دارد به خبرنگار مهر گفت: اين مسير كمك موثري در سياست گذاري مسئولان امر است كه مزاياي خوبي براي هنرمندان اين عرصه هم خواهد داشت.

وي افزود: برخورداري از مزاياي شركت در دوره هاي آموزشي، اولويت براي شركت در نمايشگاههاي داخلي و بين المللي صنايع دستي، قرار گرفتن در سايت هاي بازاريابي ميراث فرهنگي كشور، ارائه بيوگرافي هنرمند و اثر در سايت، كمك به بازاريابي محصول و پرداخت تسهيلات حمايتي از ديگر فوايدي است كه دريافت نشان ملي مرغوبيت خواهد داشت.

فاطمه افشاري كارشناس مسئول حفظ و احياء صنايع دستي استان قزوين هم در اين باره اظهارداشت: نشان ملي مرغوبيت در واقع پيش زمينه اي براي دريافت "مهر اصالت" است كه از سوي سازمان يونسكو داده مي شود و مي تواند يك هنر را جهاني كند.

وي افزود: اگر صنايع دستي استان ما بتواند نشان ملي مرغوبيت و "مهر اصالت" بين الملي را دريافت كند به راحتي مورد توجه مشتريان داخلي و خارجي قرار مي گيرد زيرا داراي برندي مي شود كه مصرف كننده به آن اعتماد كامل مي كند و براي خريد آن رغبت بيشتري با پرداخت حتي هزينه بيشتر خواهد داشت كه اين كار به رونق اقتصادي توليد محصول هم كمك مي كند.

اين كارشناس صنايع دستي تصريح كرد: 45 اثر استان قزوين در اين دوره شامل صنايع چوبي مانند منبت، خراطي، احجام چوبي، زيورآلات، چرم، دباغي سنتي، تزئينات وابسته به معماري عرضه شده كه مورد قضاوت و داوري كارشناسان قرار مي گيرد.

وي بيان كرد: داوري اين دوره توسط فريدون ميرزالو، مرضيه تركمانيان، طاهره ورزني خشت مسجد، بهشته نصيري راد، امير صالحي، اردشير ميرمنگره كه همگي از كارشناسان برجسته كشوري با تخصص هاي مختلف صنايع دستي هستند در مدت دو روز انجام مي شود.

افشاري يادآورشد: اعطاي نشان اصالت هر دو سال يكبار برگزار مي شود كه سال قبل اين كار در ايران انجام شد و در سالهاي 90 و 91 دو دوره هم برگزار شد كه از استان قزوين 12 اثر موفق به دريافت اين نشان شد.

كارشناس مسئول حفظ و احياء صنايع دستي استان قزوين اظهارداشت: در سال گذشته دو اثر از هنرمند قزويني محسن حسني ها شامل يك گردنبند با حكاكي روي استخوان و يك گلدان با منبت شيشه اي كه اختراع بود توانست مهر اصالت دريافت كند.

فلاح: توقف ارزيابي مهر اصالت از 2104 در يونسكو

فرهاد فلاح از ديگر كارشناسان داوري هم در اين زمينه اظهارداشت: به احتمال زياد سال 2014 آخرين برنامه داوري در خصوص اعطاء "مهر اصالت" در يونسكو خواهد بود و مدتي براي به روز رساني و تغيير شاخص ها اين موضوع به نعويق خواهد افتاد اما كار ما در داخل كشور متوقف نخواهد شد.

وي در خصوص برخي ملاك ها و شاخصه هاي ارزيابي آثار صنايع دستي براي دريافت نشان ملي مرغوبيت گفت: استفاده از مواد اوليه طبيعي و مرغوب، قابليت بازيافت مواد، داشتن هويت و اصالت اثر مطابق با معيارهاي كشور و منطقه، قابليت آموزشي بودن، قابل توليد بودن از مهمترين ويژگي هاي ارزيابي است و داوران فقط به آثار موزه اي امتياز نخواهند داد.

بررسي مرغوبيت صنايع دستي نظام مند مي شود

فلاح تصريح كرد: طرح جديدي را آغاز كرده ايم كه بر اساس آن با استفاده از كارشناسان همه استانها اعطاء اين نشانها در سه مرحله استاني، منطقه اي و كشوري صورت مي گيرد كه ساماندهي اين كار ارتقاء خواهد يافت كه در اين راستا كارگروهي راه اندازي خواهد شد كه نتايج كار در سياست گذاري و تصميم گيري مسئولان ميراث فرهنگي كشور موثر خواهد بود.

ميرمنگره: چهار معيار و دو پيش شرط در ارزيابي صنايع دستي

اردشير مير منگره از ديگر كارشناسان داوري اين مسابقات هم در خصوص ملاك ارزيابي آثار گفت: چهار معيار و دو پيش شرط در نظر گرفته شده كه در مرحله پيش شرط احترام به محيط زيست، قابل بازيافت بودن، نوآوري، قابليت بازاريابي و توليد انبوه و نيمه انبوه، احترام به قوانين كار مورد توجه و امتياز دهي قرار مي گيرد.

طاهره ورزني خشت مسجد هم در اين باره تصريح كرد: بكارگيري مواد رنگي طبيعي، تامين پايدار مواد طبيعي، مرغوبيت و كيفيت، طراحي مناسب، قابليت عرضه در بازارهاي بين المللي، هماهنگي قيمت و كيفيت، عملكرد محصول، رقابت پذيري، بسته بندي مناسب، ايجاد اشتغال پايدار، ابتكار در طراحي و توليد، تركيب رنگ مناسب، بيان هويت فرهنگي، زيبايي شناختي و الهام پذيري در ارزيابي و قضاوت كارشناسان مورد توجه و امتياز دهي قرار مي گيرد.

صنايع دستي با توجه به ويژگيها و شاخصه‌هاي آن مي تواند بعنوان يك پيام ‌رسان جدي از فرهنگ و تمدن ايراني و اسلامي كشورمان در سطح جهاني بخوبي نقش ايفاء كند.

اگر امروز ما به اتكاء درآمدهاي ناشي از نفت و ساير فرآورده‌هاي آن نميتوانيم از قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي غيرنفتي استفاده مطلوب كنيم به هيچ‌وجه نشان‌دهنده نبود يا كم ارزش بودن اين قابليت ها در كشور نيست و روزي كه كشور از ذخايرنفتي تهي شود تنها چيزي كه مي تواند از كشور و اين تمدن بزرگ صيانت و حمايت كند صنايع دستي است كه ريشه در فرهنگ و تمدن اين ملت دارد.

ارزش بالقوه صنايع دستي ايران به گونه‌اي است كه اگر ساماندهي و تقويت شوند و سرمايه ‌گذاري لازم در مورد توليد آنها صورت گيرد با صادرات آنها به كشورهاي ديگر ميتوان از صادرات نفت بي نياز شد.

در شرايط فعلي كه مسئله بيكاري و ايجاد اشتغال مولد همراه با افزايش توليد داخلي و توسعه صادرات غيرنفتي و فراهم كردن زمينه مشاركت آن در فعاليت‌هاي اقتصادي و اجتماعي مهمترين دغدغه مسئولان و رئوس برنامه‌هاي توسعه اقتصادي و اجتماعي كشور را تشكيل ميدهد توجه به صنايع دستي و اهميت آن بدليل ويژگيهاي منحصر به فرد آن بيش از بيش احساس مي شود زيرا صنايع دستي علاوه بر جاذبه‌هاي هنري و فرهنگي و سهولت آموزش و فراگيري آن از كمترين هزينه سرانه آموزش و ايجاد فرصت شغلي در ميان فعاليتهاي صنعتي برخوردار است.

توجه به نشان هاي ملي و بين المللي گام ارزشمندي در مسير كيفي بخشي توليدات صنايع دستي، معرفي در گستره داخلي و جهاني، ايجاد درآمد و افزايش توليد و كمك به درآمدزايي و اشتغال پايدار است. باشد تا با حمايت مسئولان و تلاش مضاعف هنرمندان از ظرفيت ارزشمند صنايع دستي براي شكوفايي اقتصاد و هنر اين مرز و بوم استفاده بهينه كرد.

............................................

گزارش: محمدرضا جباري

كد خبر: 2192763

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۱۹ - ۱۵:۱۴

سه شنبه 19 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن