تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بركت در مال كسى است كه زكات بپردازد، به مؤمنان مدد و يارى رساند و به خويشاوندان كمك نما...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804307533




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چتر حمايتي بيمه روي سر 120 محيط‌بان يوز دفترچه بيمه در دستان يوز ايراني و گوزن زرد!


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: چتر حمايتي بيمه روي سر 120 محيط‌بان يوز دفترچه بيمه در دستان يوز ايراني و گوزن زرد!
زهراكشوري

درست زماني كه «علي كفاشيان» رئيس فدراسيون فوتبال كشور از تهيه پيراهن تيم ملي و طراحي نمادهاي يوزپلنگ خبر مي‌دهد، «مسعود حاتمي»، فردي كه زماني يك شكارچي بود و امروز نمايندگي يكي از شركت‌هاي بيمه را دارد در گفت‌وگو با روزنامه‌ «ايران» از بيمه يوزهاي آسيايي و گوزن‌هاي زرد ايراني سخن مي‌ گويد تا يوزهاي آسيايي پيش از رسيدن به برزيل هم به يك بازي برد-برد برسند. از سوي ديگر همچنان كه حاتمي اميدوار است كه بيمه عمر و حوادث يوزها و گوزن‌هاي ‌زرد آغازي بر بيمه ساير گونه‌هاي جانوري و حيواني ارزشمند كشور باشد

باز هم يك شكارچي، دوستدار محيط‌زيست شد
مسعود حاتمي پيش از آن‌كه به دنبال بيمه كردن يوزها و گوزن‌هاي زرد بيفتد شكارچي بود. شكارچي كه امروز به يكي از مدافعان سر سخت محيط بانان و گونه‌هاي جانوري و گياهي تبديل شده است. حاتمي مي‌گويد: «محسن برادر بزرگم در سال 1326 نخستين محيط بان افتخاري بود كه براي اولين بار در جنگل گلستان با سه –چهار ژاندارم از حيات وحش آن حفاظت مي‌كرد. من به اتفاق برادرم بيش از نيم قرن است كه در فضاي زيستي اين كشور در ميان كوه‌ها و دشت‌ها نفس مي‌كشيم. عشق و علاقه من و برادرم از كودكي به چهار گوشه اين كشور ما را مسافران هميشگي اين سرزمين كهن قرار داده است. جايي نيست كه شبي را در آن بيتوته نكرده باشيم.» به اعتقاد او سرزمين ايران به دليل تنوع زيست‌محيطي يكي از ارزشمندترين نواحي دنياست كه حفظ و صيانت از اين ثروت ملي مستلزم همسويي و عزم و اراده ملي است. حاتمي نشو و نما يافته جلگه «ميرزابايلو» است. نقطه‌اي در شمال خراسان در بجنورد كه به جنگل‌هاي گلستان مي‌رسد. به گفته او اين منطقه تنوع جانوري و گياهي بي‌نظيري دارد، منطقه‌اي كه هم مي‌توان در آن آهوي دشت را ديد و هم قوچ و ميش‌هاي تپه ماهورها را. هم مي‌توان به تماشاي كل و بزهاي صخره‌اي نشست و هم گوزن و شوكا را. حاتمي احتمال مي‌دهد چنين تنوعي در هيچ كجاي دنيا پيدا نشود. او همچنين بازنشسته سازمان تأمين اجتمايي است: «يكي از مديران ارشد سازمان تأمين اجتماعي بودم. بعد از بازنشستگي 20 سالي است كه با بيمه‌هاي صنعتي كار مي‌كنم و در حال حاضر به عنوان نماينده بيمه مشغول به كار هستم.» وقتي 20 محيط‌بان نمونه زيستگاه‌هاي يوز در سفر خود به گلستان مي‌رسند حاتمي ميزبان آن‌ها مي‌شود. پاي درد دل‌هاي آن‌ها كه مي‌نشيند نخستين جرقه حمايت بيمه‌دانا از آن‌ها به عنوان كساني كه با دست‌هاي خالي از محيط‌زيست و گونه‌هاي نادر حمايت مي‌كنند در ذهنش زده مي‌شود. گفت‌وگو‌ها به جايي مي‌رسد كه «هومن جوكار» مدير پروژه بين‌المللي يوزهاي آسيايي در نامه‌اي به «بيژن صادق» مديرعامل بيمه دانا، مسعود حاتمي را به عنوان نماينده پروژه به اين بيمه معرفي مي‌كند تا به گفته حاتمي بيمه هم مقدمات بيمه عمر و حوادث يوزها و گوزن‌هاي زرد را شروع كند و هم چتر حمايتي خود را روي سر 120 محيط‌بان يوز و خانواده‌هاي آن‌ها بكشد: «در اين بين محيط‌بانان به عنوان قشري زحمتكش و آسيب‌پذير خدمات شاياني را به اين سزمين زيبا و كهن نموده‌اند كه شايسته قدرداني و حمايت از سوي همه آحاد جامعه هستند. من نيز به عنوان فردي كوچك از صنعت بيمه، خواستم دين خود را ادا كنم.» به گفته او يكي از كاركردهاي مهم بيمه، جبران خسارت‌هايي است كه بر مجموعه‌اي وارد مي‌شود: «اين مجموعه مي‌تواند در برگيرنده افراد، اشيا، يا مسئوليت‌هاي آن باشد. محيط‌زيست نيز به نوبه خود چنين حوزه‌هايي را دارد. از يك سو گياهان و موجودات با ارزش را در خود جا داده و از سوي ديگر انسان‌هاي ارزشمندي براي صيانت از آن زحمت مي‌كشند. در ضمن خود محيط‌زيست نيز مسئوليت‌هايي در قبال افراد يا ساير امكانات مربوط به افراد دارد كه مي‌تواند به عنوان مجموعه‌اي كامل تحت پوشش بيمه قرار گيرد.»
چند سال پيش از آن‌كه شركت بيمه تصميم بگيرد گوزن‌هاي زرد، يوزهاي ايراني و محيط‌بان يوز را زير چتر حمايتي خود ببرد، شركت سايپا در توافقنامه‌اي پنج سال حمايت از آهوي ايراني را قبول كرد. پنج سالي كه به دليل خشكسالي آهوان زيادي به مرگ دچار شدند اما هرگز تأثير حمايتي اين شركت ديده نشد، جز تصويري كه از آهو روي لباس تيم فوتبال سايپا رفت. هرچند همين اقدام نمادين هم توجه بسياري را به اين گونه حيواني جلب كرد اما هرگز آن انتظاري كه از سايپا مي‌ر‌فت، ديده نشد. يوزهايي كه روزگاري دشت‌هاي 44 كشور آسيايي را در مي‌نوريدند امروز به گروهي بين 50 تا 70 قلاده محدوده شده‌ كه تنها در ايران زندگي مي‌كنند. زيستگاه‌هاي يوز‌ها در ايران هماره از سوي پروژه‌ها به‌ويژه جاده سازي‌ها تهديد مي‌شود. علاوه بر آن همان‌طور كه حاتمي هم مي‌گويد خشكسالي هم چنگ بر گلوي يوزها انداخته است. خشكسالي وقتي كه مي‌رسد، سفره سبز گياهخواراني چون آهو و جبيرها برچيده مي‌شود. آهوها و جبيرها طعمه غذايي يوزها هستند. به گفته او وقتي خشكسالي آهوها و جبيرها را به مهاجرت مي‌كشاند، يوزها به سمت كل و بزها مي‌روند. كل و بز كه پيدا نشود به سمت شكار خرگوش‌هاي وحشي مي‌روند. حاتمي مي‌گويد بيمه زيستگاه‌ها هم در اينجا ديده شده‌است. خشكسالي نقش تعيين‌كننده‌اي در اين تصميم داشته است. هرچند خشكسالي تنها قاتل يوزهاي ايراني نيست، جاده‌هايي كه از دل زيستگاه‌ها عبور كرده‌اند بارها باعث مرگ يوزها شده‌اند. با اين وجود جاده‌ها هرگز مسيرشان را عوض نكرده‌اند.
حاتمي در پاسخ به اين سؤال كه آيا فكر مي‌كنيد ارائه چنين پوشش‌هايي مي‌تواند جلوي تخريب محيط‌زيست را بگيرد؟ مي‌گويد: «برخي زيان‌هاي وارده به محيط‌زيست كه محصول قرن‌‌ها و هزاره‌هاي گذشته است را هيچگاه نمي‌توان جبران كرد اما بعضي ديگر قابل جبران است. به عنوان مثال شكار و نابودي يوزپلنگ هيچگاه قابل جبران نبوده و هيچ بيمه گري چنين قابليتي را ندارد. اما زماني كه يوزي كشته مي‌شود خسارت آن از طرف بيمه دانا پرداخت مي‌شود تا خرج زيستگاه‌ها و حافظت از ساير يوزهاي باقي مانده شود. بنابراين بيمه در حوزه محيط‌زيست نقش حمايتي دارد نه جبراني. به هرحال در چنين حوزه‌هايي افرادي مشغول به كار بوده‌اند كه احتياج به حمايت‌هاي بيمه‌ها دارند. در اينجاست كه نقش وكاركرد بيمه هويدا مي‌شود.»
گوزن زرد رنگ باخت
گوزن‌هاي زرد يك‌بار تا انقراض كامل رفتند و دوباره برگشتند اما مرگ همچنان به كمين آن‌ها نشسته است. زيستگاه آن‌ها در ميان جزيره اشك درياچه اروميه، قرباني قهر طبيعت شد تا گوزن‌هايي كه پيش از خشك شدن درياچه اروميه با آب محصور شده بودند، راه جزاير ديگر را بگيرند و براي هميشه در باتلاق‌هاي نمكي درياچه گرفتار آيند يا طعمه شكارچي‌ها شوند. «دز» در خوزستان هم كه زيستگاه اصلي گوزن‌هاي زرد ايراني است با حضور پشه مياز به قتگاه آن‌ها تبديل شد. اين حوادث حمايت مالي از باقي گونه‌ها را ضروري مي‌سازد. آنطور كه حاتمي مي‌گويد همچنين براي نخستين بار در ايران قرار است پوشش‌هايي در رابطه با قوت (طمعه غذا) يوزپلنگ و گوزن زرد ارائه شود كه او اين اقدام صنعت بيمه را تجربه جديدي مي‌‌داند و اميدواراست كه با اجراي موفقيت آميز، نتايج آن به ساير وحوش و گونه‌ها تعميم داده شود.
يادآوري به سب بلاتر
يوزهاي ايراني براي رفتن به جامعه جهاني شاخ غول‌هاي زيادي را در داخل شكسته‌اند اما آنطور كه علي كفاشيان مي‌گويد قانون‌هاي سخت فيفا ورود را براي آن‌ها مشكل كرده است. به گفته كفاشيان بلاتر پس از رسيدن به سوئيس نامه‌اي به فدراسيون فوتبال ايران نوشته و اعلام كرده كه ايران مي‌تواند لوگوي مورد نظر را براي فيفا ارسال كند تا در كميته فيفا بررسي شود و ايران از آن براي طرح روي پيراهن تيم ملي استفاده كند.
بلاتر در نامه خود تأكيد مي‌كند كه براي يوزپلنگ از طرحي استفاده شود كه با آرم تجاري «پوما» اشتباه گرفته نشود. كفاشيان مي‌گويد: «به همين خاطر ما نيز طرح‌هايي را انتخاب كرديم كه بيشتر روي صورت يوزپلنگ و آن اشك سياهي كه روي صورت يوزپلنگ است تأكيد دارد.» آنطور كه او مي‌گويد طرح به فيفا فرستاده شده و فدراسيون ايران منتظر پاسخ آن‌ها است: «فيفا ضوابط سفت و سختي درباره پيراهن بازيكنان تيم ملي كشورها دارد. در طرح پيراهني كه براي آن‌ها ارسال كرده‌ايم هيچ آرم و علائمي حتي پرچم كشور هم درج نشده. البته تمام كشورها به همين صورت هستند و پس از تصويب طرح پيراهن، كشورها مي‌توانند آرم و علائم مجاز را روي پيراهن‌ها نصب كنند.» به اعتقاد كفاشيان اگر طرح ارسالي ايراني‌ها براي پيراهن تيم ملي قبول نشود هم جاي نگراني نيست و طبق صحبت‌هايي كه با اسپانسر داشته‌ايم اين طرح مي‌تواند روي پيراهن‌هايي كه براي هواداران توليد مي‌شود يا در جاهاي ديگر، استفاده شود. البته كفاشيان معتقد است كه با توجه به اين‌كه بلاتر درباره نماد يوزپلنگ تيم ملي ايران دستور ويژه داده‌اند جاي نگراني وجود ندارد اما اين اقدامات ممكن است كمي طول بكشد چون فيفا ضوابط و مقررات خاص خود را دارد. او در نهايت از علاقه‌مندان به فوتبال مي‌خواهد كه به سايت فيفا بروند و براي درج نماد يوزپلنگ روي پيراهن تيم ملي درخواست كنند. به گفته كفاشيان چنين مسائلي به خودمان بستگي دارد و اين‌كه چقدر اين مسائل را پيگيري مي‌كنيم.
در نهايت يوز ايراني به رغم نامهرباني و سنگ افكني‌هاي برنامه «نود» توانسته جاي خود را در دل فدراسيون فوتبالي‌ها باز كند تا كه جايي كفاشيان مي‌گويد: «علاوه بر فرش‌هايي كه براي هديه به فيفا و تيم ملي حريف تهيه شده، مي‌توانيم فرش‌هايي را هم به صورت جداگانه و با تصوير يوزپلنگ تهيه و به فيفا هديه كنيم.»

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن