تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه روزه او را از غذاهاى مورد علاقه‏اش باز دارد برخداست كه به او از غذاهاى بهشتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819502277




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آيا روحاني نيروي هاشمي و هم‌فكر خاتمي است؟


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آيا روحاني نيروي هاشمي و هم‌فكر خاتمي است؟
از نخستين ساعاتي كه حسن روحاني در ساختمان فاطمي حاضر شد تا براي انتخابات رياست جمهوري ثبت نام كند، اين سوال در افكار عمومي، رسانه‌ها و محافل سياسي طرح شد كه «آيا حسن روحاني كانديدا و نيروي هاشمي رفسنجاني است».


به گزارش سرويس فضاي مجازي خبرگزاري فارس به نقل از سايت مشرق، از نخستين ساعاتي كه حسن روحاني در ساختمان فاطمي حاضر شد تا براي انتخابات رياست جمهوري ثبت نام كند، اين سوال در افكار عمومي، رسانه ها و محافل سياسي كليد زده شد كه " آيا حسن روحاني كانديدا و نيروي هاشمي رفسنجاني است".

در حالي كه اين سوال همچنان در فضاي سياسي جامعه خلجان داشت ، در آخرين دقايق باقي مانده از ثبت نام كانديداهاي رياست جمهوري، اكبرهاشمي رفسنجاني به ساختمان وزارت كشور رفت تا قباي يك كانديداي واقعي و منجي را بر تن كند.

هاشمي با رفتار خود پيام هاي متعددي را به جامعه مخابره كرد كه عبارت بودند از:

1- براي نجات كشور نه به قابليت هاي روحاني اعتماد دارم و نه ولايتي و عارف.

2- آمده ام تا با پيروزي در انتخابات رياست جمهوري، حقانيت خود و مواضعم را در سال هاي اخير اثبات كنم.

3- من تنها كسي هستم كه مي تواند ميان اصلاح طلبان وحدت ايجاد كند و مانع پيروزي اصولگرايان شود.

اما در اين ميان ، بزرگترين بازنده ثبت نام هاشمي رفسنجاني كسي نبود جز حسن روحاني. اگر هاشمي به ظرفيت ها و قابليت هاي روحاني ايمان داشت پس چرا خود وارد معركه انتخابات شد؟ روحاني در آن روزها بسيار به اين سوال فكر مي كرد كه اگر هاشمي به قابليت هاي من اطمينان نداشت و مي خواست بيايد پس چرا به من فرمان ثبت نام داد؟ و اگر روحاني نيرو و مريد هاشمي بود پس چرا بلافاصله پس از ثبت نام هاشمي كنار نرفت؟ و چرا پس از رد صلاحيت هاشمي، محكم و مستدل به رد صلاحيت هاشمي اعتراض نكرد؟ و چرا هاشمي حمايت خود از روحاني را به روزهاي آخر تبليغات انتخابات رياست جمهوري موكول كرد؟

*تفاوت هاي روحاني و هاشمي

مواضع و رفتار سياسي حسن روحاني نشان مي دهد كه جنس وي داراي تفاوت هايي با اكبر هاشمي رفسنجاني است. روحاني در 6 آذر سال 1378 و در حالي كه حزب كارگزاران سازندگي در صحنه بود، حزب اعتدال و توسعه را تشكيل داد و براي انتخابات مجلس ششم ليست انتخاباتي داد.

اين حزب در سال 88 و در حالي كه افرادي چون هاشمي رفسنجاني، مير حسين موسوي، مهدي كروبي و محمد خاتمي و احزابي چون مشاركت، كارگزاران سازندگي، مجمع روحانيون ، سازمان مجاهدين انقلاب و اعتماد ملي بر طبل تقلب مي كوبيدند خود را از اين فضاي مسموم كنار كشيد و مدتي سكوت پيشه كرد تا اينكه در 25 بهمن سال 88 روحاني در يك مصاحبه تلويزيوني، حاميان جريان فتنه و تقلب را اراذل و اوباش و بدخواهان نظام اسلامي دانست.

روحاني در سال هاي اخير از اينكه نيروي هاشمي خوانده شود به شدت متنفر و منزجر بوده است. روحاني مي خواهد خود را نماد يك جريان سوم ، مستقل و معتدل در كشور معرفي كند كه به دور از افراط و تفريط و در چارچوب نظام اسلامي مي خواهد پرچمدار اصلاح و درمان كننده دردهاي كهنه كشور باشد.

روحاني پس از پيروزي در انتخابات و در چينش وزرا و معاونان خود تاكنون نشان داده كه به چه ميزان از نيروهاي آرم دار و افراطي جريان كارگزاران سازندگي و اصلاحات دوري گزيده است. بكار گيري چهره هاي اصولگرايي چون رحماني فضلي در يكي از مهمترين وزارتخانه هاي سياسي و انتخاب سيد محمود علوي در وزارت اطلاعات نشان داد كه روحاني نمي خواهد دولت خود را با بحران هاي سياسي و امنيتي درگير سازد.

در اين ميان هاشمي رفسنجاني نيز در روزهاي پس از انتخابات يازدهم، سعي كرد حضور رسانه اي خود را تقويت كند و با سفر به شهرها، شركت در مراسم هاي مختلف و ديدار با اقشار گوناگون جامعه، مواضع خود را اعلام كند. سفر به مشهد مقدس،‌ استان مازندران (شيرگاه)‌ و سفر به كرمانشاه در كنار نزديك به 30 ديدار هاشمي رفسنجاني در 3 ماه نشان دهنده برنامه گسترده وي براي ايفاي نقش در جايگاه جديد است.

نقش «پدري دولت» اين روزها واژه اي است كه از سوي برخي چهره هاي سياسي و كارشناسان به آيت الله نسبت داده مي شود ولي اين موضوع هيچگاه به عنوان يك رابطه جدي ميان دولت جديد و هاشمي اثبات نشده است.

در اين ميان هاشمي در 15 مهرماه و در ديدار با اعضاي شوراي مركزي خانه‌هاي صنعت، معدن و تجارت ايران، با اشاره به آنچه تاخير در روند انتخاب استانداران خواند، اولين انتقاد خود را ( كه از سوي برخي عنوان دخالت در روند ملايم انتخاب استانداران لقب گرفت) از دولت يازدهم انجام داد.

وي در اين‌باره گفت:" شرايط مديريت اجرايي گذشته اوضاع كشور را مثل كلافي سردرگم به هم ريخت و اصلاح امور، نياز به تدبير دارد. البته طولاني شدن زمان انتخاب استانداران و ديگر مديران استاني و شهرستاني هم به صلاح دولت فعلي و مردم نيست."

اين اظهارنظر هاشمي با واكنش هاي شديد از سوي صاحب نظران منتقد هاشمي رفسنجاني روبرو شد ولي واكنش وزير كشور كه در واقع مسئول معرفي استانداران به هيات دولت است، نشان داد كه رحماني فضلي با هاشمي هم نظر نيست.

رحماني فضلي در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران كه نظر وي را درباره اظهارات هاشمي مبني بر تاخير روند انتخاب استانداران پرسيده بودند، گفت: "استانداران انتخاب خواهند شد و اگر از نظر سرعت كُندي وجود دارد، به خاطر دقت بالا در انتخاب است."

از سوي ديگر انتقاد هاي گاه و بيگاه هاشمي رفسنجاني به اين جنس از انتصاب ها نشان مي دهد كه هر چه جلوتر مي رويم فاصله ميان روحاني و هاشمي، بيشتر و بيشتر خواهد شد. اگر امروز نيم نگاهي به حلقه اول عزل و نصب ها در دانشگاه آزاد داشته باشيم نشان مي دهد كه بسياري از آن ها جزو رانده شده هاي دولت يازدهم هستند.

اگر امروز در جلسات مختلفي شاهد حضور همسر و فرزندان و نوه هاي هاشمي رفسنجاني هستيم كه آخرين آن در معرفي دكتر ولايتي به جاي دكتر حسن روحاني در مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام بود، اما در دولت روحاني نه ردپاي آشكاري از محسن، مهدي و ياسرمي بينيم و نه فاطمه و فائزه هاشمي.

نگاهي به معدل نيروهاي دولت يازدهم در حوزه معاونان رئيس جمهور، وزرا و استانداران نشان مي دهد روحاني مسير ديگري انتخاب كرده است چرا كه او هرگز فراموش نكرده كه هاشمي چند هفته به ثبت نام در انتخابات رياست جمهوري و در ديدار با 40 خبرنگاري كه بعضا از دستبند سبز نيز استفاده كرده بودند، گفت:" اگر فرد قابل قبولي نباشد كه بتواند كشور را از اين بحران نجات دهد نسبت به آمدنم ترديد نخواهم كرد." و هاشمي آمد چرا كه روحاني را فرد قابل قبولي نمي دانست.

تفاوت ها در خاستگاه سياسي و فكري روحاني با خاتمي

خاستگاه فكري حسن روحاني جامعه روحانيت است و محمد خاتمي مجمع روحانيون مبارز، مجمعي كه از ميان آنها تنها مجيد انصاري را براي معاونت پارلماني دولت برگزيد و هيچ وزارتخانه اي را به آنها نسپارد. مجمعي كه رياست آن را خاتمي برعهده دارد و تاكنون نتوانسته ديداري با روحاني داشته باشد و زماني هم كه يكي از اعضاي آن در جلسه‌اي كه 11 نفر از اعضاي آن حضور دارند پيشنهاد ديدار اعضاي مجمع با حسن روحاني را مطرح مي كند و مي گويد:" پس از انتخابات تشكل‌هايي چون جامعه روحانيت و شوراي سياستگذاري ائمه جمعه با وي ديدار كرده اند اما ما حركتي نكرده ايم پيشنهاد مي‌كنم ديداري را با وي هماهنگ كنيم". اين پيشنهاد با مخالفت اكثر اعضا مواجه مي شود و عنصر خاكستري مجمع طي سخناني اعلام كرد:" ديدن روحاني رفتن يعني مشروعيت‌بخشيدن به او. روحاني از نردبان اصلاحات بالا رفت اما بويي از اصلاحات نبرده است. او نيروي حاكميت و نظام است."

خاستگاه سياسي خاتمي مجمع روحانيون و حزب مشاركت است و روحاني حزب جمهوري و سپس حزب اعتدال و توسعه. روحاني فردي است كه به عنوان دبير شورايعالي امنيت ملي در 23 تير 1378 ، عناصر دخيل در شبه كودتاي 18 تير را اراذل و اوباش مي خواند و خون آنان را مباح مي داند. عناصري كه از مكتب سياسي خاتمي و حزب مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب برخاسته بودند.

پس از پيروزي حسن روحاني در انتخابات رياست جمهوري، تاكنون بارها شاهد تعابيري همچون "دولت روحاني تنها يك فرصت است"، "دولت روحاني مستاجر 4 ساله است" ، " تنها نكته مثبت اين دولت آن بود كه فضاي تنفس ما را باز كرد"، " ما فرصتي پيدا كرديم كه از فشار حاكميت بيرون بياييم و شبكه اجتماعي خود را شكل بدهيم" و...از جانب خاتمي و همفكران وي بوده ايم كه نشان مي دهد حسن روحاني گزينه مطلوب آن ها نبوده و به زودي از وي عبور خواهند كرد.

وقتي چند روز مانده به انتخابات رياست جمهوري خبر انتخاب حسن روحاني به عنوان كانديداي اصلاح طلبان در جلسه كميته تصميم گيري اصلاحات، منتشر شد، بسياري از مردم و رسانه ها اين موضوع را در صدر اخبار خود قرار دادند. اخباري كه بيشتر با عنوان "يك عضو جامعه روحانيت كانديداي اصلاح طلبان شد" بر روي خروجي قرار مي گرفت. چون حسن روحاني رسما عضو ارشد جامعه روحانيت مبارز (جريان راست) بود و اين انتخاب جريان چپ، تعجب بسياري از كارشناسان را برانگيخت.

در همان زمان نيز احمدي مسجد جامعي يكي از اعضاي كميته اصلاح طلبان براي مشخص كردن گزينه نهايي اين جريان براي انتخابات گفت كه بسياري از اعضا موافق معرفي كانديدا نبودند ولي آقاي خاتمي اصرار داشتند كه اين انتخاب صورت بگيرد.

محمد علي نجفي كه امروز معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي است در مصاحبه خود با نشريه اصلاح طلب آسمان در تيرماه سال جاري تاكيد مي كند كه "روحاني گزينه ما نبود". وي در اين مصاحبه تصريح مي كند: ما مي خواستيم كسي را انتخاب كنيم كه مواضع شفاف با اصلاح طلبان داشته باشد.

بدون شك انتخاب حسن روحاني به عنوان گزينه نهايي اصلاح طلبان در انتخابات در دوران انتخابات براي بسياري مساله اي گنگ و نامشخص بود ولي اظهارات خاتمي مبني بر اينكه دولت چهارساله روحاني براي ما ايجاد فضاي تنفس است مي تواند نشان دهد كه وي تنها در راستاي بازكردن فضا براي جريان خود تلاش كرده و موضوع حمايت از روحاني به دليل نوع ديدگاه هاي سياسي اش مطرح نبوده است.

پس از پيروزي حسن روحاني، خاتمي تلاش فراواني كرد كه حداقل يكي از نزديكترين وزراي خود را به عنوان وزير ارشاد به داخل كابينه روحاني وارد كند اما با مقاومت روحاني، احمد مسجد جامعي نتوانست شانسي براي وزارت پيدا كند. خاتمي در زماني كه حسن روحاني در حال چيدن گزينه هاي خود براي وزارت ارشاد بود در جمع گروهي از سينماگران و در جواب اصغر فرهادي، احمد مسجدجامعي را به عنوان وزير ارشاد معرفي كرد اما با موضع گيري جدي روحاني مواجه شد.

روحاني كيست؟

حسن روحاني نه سرهنگ است و نه حقوقدان. او حقيقتا يك چهره سياسي با تجربه است كه به درستي ساختار قدرت را در نظام جمهوري اسلامي ايران مي شناسد و نسبت به حضور و قدرت نهادهاي موثر حاكميتي و غيرحاكميتي اشراف دارد.

روحاني از جايگاه رهبري، روحانيت، مراجع، حوزه هاي علميه، سپاه پاسداران و ديگر نهادهاي حاكميتي، درك درست و جامعي دارد. او مي داند كه توفيقش در تعامل سازنده با اين نهادهاي موثر است. او نه مانند خاتمي تعامل با نهاد هاي انقلابي را مانع دموكراسي مي بيند و نه مانند احمدي نژاد حضور چنين نهادهايي را مانع استقلال حوزه حاكميتي اش. روحاني به قدرت زاينده و توفنده نهادهاي انقلابي به ويژه در عرصه سازندگي ايمان كامل دارد و به درستي درك كرده كه بدون استفاده و بهره مندي از اين پتانسيل بي بديل نمي تواند به اهداف خود جامه عمل بپوشاند.از اين روست كه در اجلاس فرماندهان سپاه و قبل از سفر به نيويورك انقلابي ترين سخنان را بر زبان رانده به گونه اي كه نزديك ترين افراد به خود را نيز غافل گير مي كند. و پس از امضاي توافقنامه ژنو بلافاصله به رهبر انقلاب اين موفقيت را تبريك مي گويد.

روحاني، روحاني است. او ضمن آن كه اشتراكاتي با هاشمي رفسنجاني و محمد خاتمي دارد، اما آمده است نقشي مستقل و معتدل را در صحنه سياسي كشور ايفا كند. روحاني مي خواهد در تاريخ بماند و از او به عنوان يك مصلح نام ببرند.

بازگشت به صفحه نخست گروه فضاي مجازي

انتهاي پيام/

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن