تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندانتان را به سه چيز ادب كنيد: عشق به پيامبرتان، عشق به خاندان او، و قرآن خو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818741222




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معدل روي نتيجه كنكور اثر خواهد گذاشت يا خير؟


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: معدل روي نتيجه كنكور اثر خواهد گذاشت يا خير؟
فارغ از اين ابهام كه آيا تغييري در كنكور سال بعد بوجود آمده يا خير، پرداخته نشدن به جزئيات تاثير گذاري معدل در پذيرش دانشگاه، ابهامات ديگري را سبب ساز شده است؛ من جمله اينكه معدل كدام مقطع تحصيلي قرار است ملاك عمل قرار گرفته و يا كلي تر؛ چه معدلي خوب محسوب شده و چه معدلي بد طبقه بندي مي‌شود؟
در شرايطي كه زمان زيادي تا كنكور سراسري سال 93 باقيمانده است، اجراي يك گام ديگر از طرح حذف كنكور و تشريح ماجرا از زبان مسئولان مختلف، موجبات سردرگمي برخي داوطلبان را فراهم آورده است.

به گزارش «تابناك»، پس از آنكه طي روزهاي گذشته، رئيس سازمان در گفت‌وگو با يك خبرگزاري از تاثير منفي معدل در نتايج كنكور سال آينده سخن گفت، انعكاس سخنان وي به گونه‌اي بود كه موجي از نگراني به همراه داشت تا جايي كه برخي كاربران تغيير ناگهاني در شرايط كنكور را دستمايه گلايه دانسته و خواستار پيگيري ماجرا از سوي «تابناك» شدند.

پس از آنكه دكتر خدايي، رئيس سازمان سنجش در گفت وگو با ايرنا در تشريح روند آزمون سراسري سال آتي، به مصوبه مجلس اشاره كرد كه تاثير مثبت سوابق تحصيلي -كه پيشتردر كنكور 92 اعمال شده بود،- را به تاثيري مطلق، فارغ از مثبت يا منفي بودن آن در كنكور سال 93 تبديل خواهد كرد، اين سخنان فني و مبتني بر قانون به گونه‌اي انعكاس يافت كه گويي سازمان سنجش خواب جديدي براي داوطلبان ديده است؛ حال آنكه اين گونه نيست.

پيگيري‌ها نشان مي‌دهد آنچه سوتفاهات را پديدار ساخته، قانون حذف تدريجي كنكور است كه اگرچه با تاخير فراوان در حال پيگيري است، اما گام نخست آن در كنكور امسال به اجرا در آمده و گام دوم آن كه از قضا جدي تر و موثرتر است، قرار است در سال آتي برداشته شود و البته اين مهم پيشتر به تاييد مجلس رسيده و چندماه پيش اعلام شده است و اين گونه نبوده كه ناگهان اعلام شده و دست داوطلبان حضور در دانشگاه‌ها را در پوست گردو گذاشته باشد.

براي درك ماجرا بد نيست كه نقبي به گذشته بزنيم؛ ارديبهشت ماه سال جاري بود كه رئيس كميته آموزش عالي مجلس از نهايي شدن تاثير 25 درصدي سوابق تحصيلي در كنكور 93 خبر داد و درباره آخرين تصميمات شوراي سنجش و پذيرش دانشجو گفت: پس از بررسي بخش ديگري از لايحه سنجش و پذيرش دانشجو، يكي از ضوابطي كه تعيين شد، تاثير 25 درصدي سابقه تحصيلي در كنكور سال 93 بود كه اين ميزان تاثير مستقيم در پذيرش خواهد داشت؛ سوابق تحصيلي در سالهاي گذشته فقط تاثير مثبت داشت اما به دنبال اعمال تاثير مستقيم سوابق تحصيلي هستيم كه تفاوت اساسي با تاثير مثبت در قبولي متقاضيان 93 دارد.

اكنون اگر بدانيم كه در كنكور اخير، ترتيبي اتخاذ شده بود كه معدل تنها قدرت افزاينده در رتبه كسب شده توسط داوطلبان را داشته باشد، درك تاثير منفي اين معدل در كنكورهاي بعد قابل درك تر خواهد بود. يعني فاصله اندكي تصويب اين طرح تا زمان برگزاري كنكور 92 موجب شد تا قانون گذار از تاثيرگذاري كاهنده معدل در نتيجه آزمون، موقتا صرف نظر كرده و در ادامه از سالهاي بعد اين روند تغيير كرده و به مرور تاثير معدل بر نتيجه افزايش يافته و طي پنج سال كنكور حذف شده و گزينش دانشجو صرفا بر مبناي معدل باشد.

بدين ترتيب قرار است در سال بعد، تاثير معدل بر نتيجه داوطلبان 25 درصد بوده و 75 درصد مابقي به رتبه آزمون سراسري برگردد و اين روند با افزايش سهم معدل و كاهش سهم كنكور در سالهاي بعد پيگيري شده و در اين خلال ديگر مشكلات هم مرتفع شود تا نهايتا پس از پنج سال، نسخه كنكور ورود به دانشگاه براي هميشه پيچيده شود.

تا اينجاي كار آشكار مي‌شود كه سخنان اخير رئيس سازمان سنجش نكته جديدي نداشته و تنها بازخواني قانون مصوب شده در ارديبهشت ماه گذشته، يعني پيش از برگزاري كنكور تيرماه بوده و بس.

معدل روي نتيجه كنكور اثر خواهد گذاشت يا خير؟

معدل كدام مقطع تحصيلي ملاك عمل است و چه معدلي خوب است؟

از اين بعد ماجرا كه بگذريم، پرداخته نشدن (شايد هم پرداخته شده باشد اما كافي و شفاف نبوده است) به جزئيات تاثير گذاري معدل در پذيرش دانشگاه، ابهامات ديگري را سبب ساز شده است؛ من جمله اينكه معدل كدام مقطع تحصيلي قرار است ملاك عمل قرار گرفته و يا كلي تر؛ چه معدلي خوب محسوب شده و مي‌توان توقع داشت تاثير مثبتي بر نتيجه نهايي بگذارد و چه معدلي بد طبقه بندي شده و بايد انتظار داشت كه تاثير منفي به همراه داشته باشد؟

بهترين پاسخ به اين سوالات را مي‌توان در نظرات دكتر حسين توكلي، مشاور عالي سازمان سنجش يافت. وي در گفت‌وگو با يك روزنامه، منظور از سوابق تحصيلي را نمره آزمون نهايي كلاس سوم دبيرستان دانست و گفت: فقط نمره آزمون نهايي كلاس سوم دبيرستان كه به صورت سراسري برگزار مي شود در نتيجه كنكور موثر خواهد بود و سابقه تحصيلي پيش دانشگاهي و سال اول و دوم دبيرستان لحاظ نمي‌شود.

وي در پاسخ به اين ابهام كه تكليف آن دسته از داوطلبان كه فارغ التحصيل نظام آموزشي قديم (كه مقطع دبيرستان در آن چهار سال بود) كه قصد شركت در آزمون دارند، چه مي‌شود؟، گفت: معدل آزمون نهايي سال سوم دبيرستان فقط براي داوطلباني اعمال مي شود كه از سال 84 تا 92 در آزمون نهايي سال سوم رشته هاي رياضي، تجربي، انساني و معارف اسلامي شركت كرده‌اند و اگر داوطلبي به هر دليلي در اين بازه زماني امتحان نداده است، سوابق تحصيلي او در نتيجه كنكور 93 تاثيري نخواهد داشت.

سخنگوي سازمان سنجش در پاسخ به اين سوال كه معدل خوب، چه معدلي است؟، گفت: نمي‌توان گفت كه مثلا معدل 13 بد است و در نتيجه كنكور تاثير منفي مي گذارد ولي مثلا معدل 18 خوب است و به قبول شدن داوطلب كمك مي كند، بلكه تاثير اين معدل به نمره كل داوطلب در كنكور 93 ارتباط دارد و نمي‌توان عددي را به عنوان معدل خوب يا بد اعلام كرد. هر داوطلب كنكور با توجه به نتيجه آزمون، يك رتبه و يك نمره كل كسب خواهد كرد كه اين نمره كل كه به آن تراز هم مي‌گويند، با توجه به شرايط علمي ديگر داوطلبان، به دست مي‌آيد. در واقع، اين نمره كل از تركيب نمره خام داوطلب و مقايسه آن با نمرات ديگر داوطلبان حاصل مي‌شود.

توكلي در تشريح سخنانش، مثال زد و گفت: فرض كنيد يك داوطلب كنكور، نمره كلي بالاتر از متوسط نمره كل ديگر داوطلبان به دست بياورد ولي معدل ديپلمش از ميانگين معدل ديپلم ديگر داوطلبان كمتر باشد؛ در اين شرايط، معدل براي اين داوطلب به شكل تاثير منفي عمل مي‌كند، زيرا با وجود آن كه اين داوطلب در كنكور نتيجه خوبي گرفته است، ولي معدلش از ميانگين ديگر داوطلبان پايين تر است. عكس اين ماجرا نيز صادق است. اگر داوطلبي، نمره كلي پايين تر از ميانگين تراز داوطلبان داشته باشد ولي معدلش بالاتر از ميانگين ديگر داوطلبان باشد، در اين صورت معدل به شكل مثبت عمل مي كند و در اين شرايط به كمك داوطلب مي‌آيد.

بدين ترتيب قابل حدس است كه اگر در كنكوري ميانگين معدل داوطلبان 18 باشد، در اين صورت داشتن معدل 17 به عنوان معدل خوب به حساب نيامده و داوطلب نبايد انتظار داشته باشد كه اين معدل خوب در نتيجه كنكور به كمكش بيايد و از سوي ديگر اگر ميانگين معدل داوطلبان 15 باشد، آن زمان معدل 16 معدلي خواهد بود كه اثرات مثبتي در نتيجه نهايي داوطلب خواهد داشت.

با اين تفاسير درخواهيم يافت كه سخنان رئيس سازمان سنجش مبني بر اينكه «كنكور سراسري سال ۹۳ بدون تغيير در ضوابط و محتوا همانند كنكور سال ۹۲ برگزار خواهد شد و تأثير سوابق تحصيلي در قبولي داوطلبان ۲۵ درصد خواهد بود.»، چيزي فراتر از قانون نبوده و نيست؛ پس بهتر است داوطلبان تمام تمركز خود را بر آزمون سراسري گذاشته و فارغ از حدس و گمان‌هايي كه مي‌شود درباره معدل خوب يا بد زد، تلاش كنند در بخشي كه باقي‌مانده قدرتمندانه ظاهر شوند نه اينكه فكر خود را معطوف ميزان اثرگذاري معدلي كنند كه معلوم نيست ميانگين آن در كنكور سال 93 چه عددي خواهد بود.

براي دريافت و ديدن آخرين اخبار تابناك، از هر نقطه اي در اينترنت Toolbar اختصاصي تابناكرا از لينك زير دريافت و بر روي مرورگر خود نصب كنيد:

لينك دريافت Toolbar تابناك

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن