تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى حكمتى كه در قلب منافق جا مى گيرد، در سينه اش بى قرارى مى كند تا از آن بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819560925




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حركت موتور معدن روي ريل صنعت


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: حركت موتور معدن روي ريل صنعت
صنعت و معدن موتور محركه اقتصادي كشور هستند و در كنار تجارت به تقويت اقتصاد كشور، كاهش بيكاري و بهبود رقابت كمك كرده و در واقع صنعت و معدن جايگاه ويژه‌اي در خلق ثروت ملي دارند.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، بخش صنعت و معدن يكي از بزرگترين و موثرترين بخش‌هاي اقتصادي كشور محسوب مي‌شود كه در كنار ديگر بخش‌ها نقش بسزايي در اقتصاد كشور دارد، اين بخش نه تنها در ساماندهي معيشت و ايجاد اشتغال موثر است بلكه نقش تاثير گذاري در اقتدار و استقلال كشور ايفا مي‌كند.

صنعت و معدن موتور محركه اقتصادي كشور هستند و در كنار تجارت به تقويت اقتصاد كشور، كاهش بيكاري و بهبود رقابت كمك كرده و در واقع صنعت و معدن جايگاه ويژه‌اي در خلق ثروت ملي دارند.

ايران با دارا بودن حدود 68 نوع ماده معدني (غير نفتي)، 37 بيليون تن ذخاير كشف شده و 57 بيليون تن ذخاير بالقوه در ميان 15 قدرت معدني جهان جاي گرفته و يكي از كشورهاي غني از حيث دارايي‌هاي معدني به حساب مي‌آيد.

استان قم نيز با فعاليت 100 معدن در زمينه استخراج و بهره برداري نقش ويژه‌اي در حركت موتور اقتصاد كشور دارد. معادن مهم استان شامل منگنز ونارچ، آهك و مارن سيمان نيزار، آهك نرداغي و مرمريت كوه سفيد بوده كه هر كدام با توليدات فراوان در حركت چرخه اقتصادي كشور سهم تعيين كننده‌اي دارند.

بهره‌برداري بهينه از منابع طبيعي و انساني، استفاده از ظرفيت‌هاي علمي و فني، به كارگيري ديدگاه‌ها و انديشه‌هاي اقتصادي و كارآمد، به كارگيري عزم ملي، حضور سرمايه‌هاي مالي و انساني، حضور متخصصان و صاحبان انديشه در كنار معادن فعال نقش ويژه‌اي در ساختن كشوري موفق و مستقل دارد.

سرپرست معاونت معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم اظهار مي‌كند: بالغ بر يك هزار و 300 نفر در معادن استان به صورت مستقيم فعال هستند كه البته اين تعداد شامل افراد فعال در معادن شن و ماسه نمي‌شود.

مجتبي سرلك در خصوص آمار مستقيم اشتغال و ارزش مواد معدني استان خاطرنشان مي‌كند: اگر چه اين آمار در وهله اول چشمگير نيست، اما فعاليت و توليدات معادن نقش موثري در اشتغال زايي غيرمستقيم بسياري از صنايع وابسته دارد. براي نمونه مي‌توان به معدن منگنز اشاره كرد كه 400نفر به صورت مستقيم و 2 هزار نفر نيز به صورت غيرمستقيم مشغول فعاليت هستند.

وي ضمن اشاره به اينكه از 68 نوع مواد معدني كشف شده در كشور 30 نوع ماده معدني در استان وجود دارد مي‌گويد: تنوع مواد معدني در استان بسيار مطلوب است. مواد معدني استان تامين كننده بسياري از صنايع مهم كشور هستند كه از آن جمله مي‌توان به صنايعي چون صنعت حفاري و استخراج نفت، صنايع غذايي، صنايع دفاعي و موشكي، راه سازي و ساختمان، صنايع كشاورزي و بهداشتي اشاره كرد.

سرپرست معاونت معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم ضمن اشاره به اينكه با هدفمندي يارانه‌ها قيمت تمام شده معادن افزايش يافته است، يادآور مي‌شود: معادن فعال استان از سهميه سوخت يارانه‌اي متناسب با سهميه تخصيصي استان بهره‌مند مي‌شوند.

سرلك ادامه مي‌دهد: وجود ماشين‌آلات فرسوده در معادن يكي از ديگر عوامل موثر در افزايش قيمت تمام شده مواد معدني استان است كه البته با پيگيري‌هاي انجام شده توسط وزارت خانه اقدامات لازم براي ورود ماشين آلات دسته دوم صورت گرفته، فراخوان‌هايي اعلام شده است و متقاضيان در اين خصوص مي‌توانند به اين سازمان مراجعه كنند.

وي اختصاص تسهيلات در سال‌هاي اخير را يكي از مشكلات ديگر عنوان كرده و اظهار مي‌كند: با پيگيري‌هاي وزارتخانه در يك سال اخير موضوع تخصيص تسهيلاتي در بخش‌هاي اكتشاف و بهره‌برداري به صورت سرمايه ثابت و در گردش از محل منابع صندوق توسعه ملي براي اين بخش در نظر گرفته شده است.

كارشناسان معدن معتقدند نه تنها در بخش اكتشاف معادن كشور فرصت‌هاي مناسبي براي اشتغال نيروهاي متخصص ايجاد مي‌شود بلكه با شناسايي ذخاير بالقوه كشور، بر ثروت ملي و فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري اضافه خواهد شد.

در حال حاضر تنها 7 درصد محدوده جغرافيايي كشور آن هم تنها تا عمق 800 متر اكتشاف شده و منابع و ذخاير آن شناسايي شده است و نتايج اين اكتشاف‌ها منجر به شناسايي 40 ميليارد تن ذخاير معدني به ارزش 700 ميليارد دلار شده است. اگر كل كشور طي يك برنامه منظم و تا عمق مناسب اكتشاف شود به طور قطع به حجم ذخاير كشور افزوده خواهد شد در چنين شرايطي با توجه به اهميت جايگاه معدن در كشور ضرورت توجه به اين بخش دو چندان مي‌شود.

معدن طلا و مس در قم

بحث اكتشافات يكي از مراحل بهره وري معادن به شمار مي‌آيد و در اين حوزه مطالعاتي صورت گرفته است به گفته سرپرست معاونت معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم مطالعات انجام شده در خصوص مواد معدني طلا و مس در محدوده‌هاي امام زاده اسماعيل و زواريان استان قم انجام گرفته كه تاكنون نتايج خوبي به همراه داشته است البته در اين زمينه در صورت تخصيص اعتبارات لازم براي تكميل عمليات اكتشاف زمينه بهره‌برداري وجود خواهد داشت.

سرلك در ادامه بيان مي‌كند: پروانه اكتشاف معادن طلا و مس در دو محدوده ذكر شده در استان صادر شده و پيش بيني شده در صورت آغاز فعاليت ذخاير مناسبي از فلزات موجود در اين مناطق به دست مي‌آيد.

وي با بيان اينكه ثبت درخواست‌هاي اكتشافي با اعلام فراخوان از مهر ماه آغاز شده است و متقاضيان براي بهره برداري از ذخاير معدني ابتدا بايد به ثبت درخواست اكتشافي بپردازند تصريح مي‌كند: پس از طي مراحل اكتشافي و صدور پروانه، بهره برداري با نظارت و تاييد سازمان نظام مهندسي صورت مي‌گيرد.

سرپرست معاونت معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم توليدات كل معادن استان و محدوده‌هاي مجاز برداشت استان را در سال 91 بالغ بر 6 ميليون تن عنوان مي‌كند و بيان مي‌كند: در 6 ماهه نخست سال‌جاري توليدات كل معادن استان و محدوده‌هاي داراي مجوز برداشت و مجوزهاي طرح‌هاي عمراني صادر شده بالغ بر سه ميليون تن است.

در صورتي كه بخش معدن و صنايع معدني رونق پيدا كند و توسعه يابد فرصت‌هاي شغلي بسياري ايجاد مي‌شود حال آنكه در حال حاضر تنها 640 هزار نفر در اين بخش در كشور مشغول به كار هستند و در صورت توجه به اين صنعت مي‌توان به چشم اندازي روشن اميدوار بود./س

گزارش: زهرا زنگنه

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن