واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: اوقات فراغت بسترساز هويت و بوميشدن ارزشهاي اسلامي است
اوقات فراغت يكي از مهمترين بسترهاي ايجاد هويت و بومي شدن ارزشهاي اسلامي به شمار ميرود. اوقات فراغت بسترساز هويت و بوميشدن ارزشهاي اسلامي است
عضو كميسيون تلفيق طرح توسعه كمي و كيفي زيارت امام رضا (ع) گفت: اوقات فراغت يكي از مهمترين بسترهاي ايجاد هويت و بومي شدن ارزشهاي اسلامي به شمار ميرود.
به گزارش ايلنا از مشهد به نقل از پايگاه اطلاعرساني زيارت محمد قاسمي، در رابطه با اهميت اوقات فراغت زائران گفت: اوقات فراغت به معناي زمان استراحت، آسايش، آرامش و زمان آزادي ميباشد كه هر فردي به ميل خود از آن استفاده ميكند.
وي افزود: اين پديده يكي از مهمترين بسترهاي ايجاد هويت و بومي شدن ارزشهاي اسلامي به شمار ميرود؛ بنابراين لازم است در برنامهريزيهاي مربوط به آن، اقتضائات و ويژگيهاي جامعه مد نظر قرار گيرد و در سازمان دادن آن از رويكردها و ابزارهاي متناسبي بهره گرفته شود.
عضو كميسيون تلفيق طرح توسعه كمي و كيفي زيارت امام رضا (ع) با بيان اينكه تدوين راهبرد و برنامهريزي در عرصه اوقات فراغت زائر و توسعه فضاهاي تفريحي- سياحتي كلانشهر مشهد از جمله موارد مهم در طرح توسعه كمي و كيفي زيارت امام رضا (ع) است، تصريح كرد: توجه به مقوله اوقات فراغت زائر به منظور استقرار نظام برنامهريزي و مديريت يكپارچه و هماهنگسازي فعاليتهاي بخشهاي دولتي، عمومي، خصوصي، نهادهاي مدني در افزايش ميزان دسترسي زائران از فضاهاي فراغتي معنوي، تلاش به منظور غنيسازي و بهينهسازي برنامههاي اوقات فراغت، استاندارد سازي برنامههاي فراغت، تأثيرگذاري در امور فراغتي زائر و البته با توجه به چشمانداز بيست ساله و سياستهاي كلي نظام انجام گرفته است.
قاسمي با اشاره به تفاوت نگرش گردشگران مذهبي و زائران به مقوله اوقات فراغت، خاطرنشان كرد: زائر به فردي اطلاق ميگردد كه با انگيزههاي فقط مذهبي (سفرهاي تك منظوره) سفر ميكند.
وي ادامه داد: در واقع اين افراد، مؤمنين و معتقدين مذهبي هستند كه به اماكن مقدسه براي انجام فرايض ديني- مذهبي، قربت به خدا، زيارت قبور امامان و رهبران مذهبي، شفاعت، اداء نذر، ثواب، شفا، پاك شدن از گناه و... بر اساس آموزههاي ديني- مذهبي كتب پيامبران الهي، احاديث پيامبران، امامان و.. كه آموختهاند، اقدام به مسافرت ميكنند.
عضو هيات علمي طرح توسعه كمي و كيفي زيارت امام رضا (ع) اظهار كرد: اما گردشگران مذهبي، ديداركنندگاني هستند كه اگر چه در مراسم و زيارت قبور پيامبران، امامان و رهبران ديني- مذهبي، فعاليتهاي مذهبي و... شركت ميجويند، اما در كنار آن از ديگر مكانهاي گردشگري نيز ديدن كرده و اوقات فراغت خود را در اين اماكن سپري ميكنند.
قاسمي با بيان اينكه اهداف سفر گردشگران مذهبي، چند منظوره و چندكاركردي با اولويت مذهبي است، يادآور شد: به هر حال زائر و گردشگر مذهبي داراي مشتركاتي همچون سفري موقت و داوطلبانه از منطقه سكونت دائمي خود به مكاني ديگر، متأثر از عقايد مذهبي، وجود حقايق جمعي و تبعيت از ايام خاص مذهبي هستند.
وي خاطرنشان كرد: اگرچه عدهاي از صاحبنظران، انگيزه مذهبي را در مقايسه با ساير اهداف و انگيزههاي گردشگري به دليل ويژگيها و مشخصات خاص خود، غير گردشگري محسوب مينمايند؛ با اين وجود بايد تصريح كرد كه امروزه گردشگري مذهبي در اجزاي متعدد و گونههاي مختلفش، به دليل مشخصههاي ساختاري و كاركردي، توانسته خود را در متن گردشگري جهاني جاي دهد.
اين استاد دانشگاه با اشاره به تك منظوره بودن سفر زائران، مدت اقامت آنها را تابع اوقات فراغت ندانست و گفت: در اين ميان گردشگران مذهبي ضمن انجام زيارت و شركت در مراسم مذهبي، از مكانهاي ديگر گردشگري اعم از مذهبي و غير زيارتي نيز ديدن ميكنند كه بيانگر چند منظوره بودن سفر آنان است.
قاسمي با بيان اينكه در گردشگري مذهبي- فرهنگي، عامل جذب گردشگر مربوط به ميراث فرهنگي با ماهيتي مذهبي است، تصريح كرد: بنابراين چنين سفر و گردشي داراي هدفي فكري براي درك پديدههاي مذهبي و يا به طور معمولتر لذت بردن از عناصر هنري و زيباشناختي است.
قاسمي افزود: به طور كلي اين نوع از گردشگري نمود خاصي از گردشگري فرهنگي است كه در آن ارتقاي كالاهاي فرهنگي متعدد به عنوان شيئي اهدايي گردشگري صورت ميگيرد و در نتيجه منجر به غنيسازي فكري ميشود.
وي در پايان خاطرنشان كرد: اگر مذهب را زيربناي فرهنگ و ميراث فرهنگيِ به وجود آمده توسط انسانها در طي قرون گذشته بدانيم، بنابراين تعجبآور نيست كه بخش بزرگي از گردشگري فرهنگي را بايد به عنوان گردشگري در فضاي مذهب دستهبندي كنيم.
يکشنبه 24 آذر 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايلنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]