تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان ، در عالِمِ بى بهره از ادب بيشتر طمع مى كند تا عالِمِ برخوردار از ادب . پ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802729474




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا روابط دولت و مجلس دچار تغییر شده است؟/ احضارهای حاشیه‌ساز


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
آیا روابط دولت و مجلس دچار تغییر شده است؟/ احضارهای حاشیه‌ساز

آیا روابط دولت و مجلس دچار تغییر شده است؟/ احضارهای حاشیه‌ساز
این روزها احضار متعدد وزرا به مجلس موضوع مورد توجه رسانه‌های دولت قرار گرفت و معتقدند احضارهای وزرا به مجلس سیاسی است. به گزارش نامه نیوز، روزنامه تهران امروز در گزارشی نوشت:

تعامل مجلس نهم با دولت تازه نفس روحانی طی سه ماه گذشته منتهی به دو مراسم سوال از وزیر و چندین تذکر و احضار وزرا به کمیسیون شد. شایعه درباره ایجاد اختلاف میان دولت و مجلس باعث شد که اواخر هفته گذشته در این باره حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور مجبور به موضع‌گیری شود و در برابر این پرسش که «آیا رابطه دولت و مجلس به دلیل تنش‌های اخیر بر سر بودجه شکر آب شده است؟»، بگوید«خیر، اینطور نیست.»



استیضاح وزیر نیرو و اقتصاد

علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و امور دارایی نخستین وزیر کابینه بود که برای پاسخ به سوال نمایندگان به صحن علنی مجلس دعوت شد. بر اساس این گزارش در جریان سوال یکی از نمایندگان از علی طیب‌نیا، پس از آنکه نماینده مذکور از توضیحات وزیر قانع نشد، پاسخ طیب‌نیا به رای نمایندگان مجلس گذاشته شد. نمایندگان نیز با 82 رای موافق، 101 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر در صحن، توضیحات وزیر را قانع‌کننده ندانسته و کارت زرد خود را به طیب‌نیا نشان دادند.

این در حالی است که دو روز بعد و در جریان بررسی سوال دو تن از نمایندگان از حمید چیت‌چیان وزیر نیرو مبنی بر دلایل افزایش 4 برابری حق انشعاب برق را مطرح کردند ولی چون نمایندگان سوال‌کننده از پاسخ وزیر قانع نشدند، این توضیحات به رای گذاشته شد. اما چیت‌چیان توانست با 156 رای موافق در برابر 7 رای مخالف و 7 رای ممتنع از مجموع 232 نماینده حاضر در صحن بار دیگر اعتماد نمایندگان را جلب کند.



تعامل دولت با یک جناح خاص در مجلس

نوذر شفیعی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با تهران امروز درباره افزایش احضارهای نمایندگان به مجلس گفت: طبق قانون‌اساسی مجلس یکسری ابزارهای نظارتی دارد که بر اساس آن عمل می‌کند. درست است که ‌جناح‌بندی‌های سیاسی در مجلس وجود دارند و جناح‌بندی در تعیین جهت عملکرد نمایندگان بی‌تاثیر نیست. با این حال خیلی از نمایندگان هستند که بر اساس تشخیص خود عمل می‌کنند. وی با اشاره به سوال نمایندگان از دو وزیر دولت یازدهم گفت: این نکته را هم باید توجه داشت که درست است نمایندگان باید همان موضوع مورد سوال را مدنظر رای دادن به وزیر قرار دهند اما واقعیت این است که مجموعه‌ای از عملکردها مدنظر است. ممکن است نمایندگان هنگام رای دادن به توضیحات وزیر اقتصاد از عملکرد معاونت گمرک،‌یا بانک‌ها،‌یا عملکرد ناراضی باشند.بنابراین هنگام رای دادن به وزرا مسائل مختلف مدنظر نمایندگان قرار می‌گیرد و بر اساس آن رای می‌دهند.

شفیعی درباره نقش جناح بندی‌های سیاسی مجلس در احضارهای وزرا به مجلس گفت: برداشت من این است که آقای روحانی روابط دولتش را با جناح خاصی در مجلس تنظیم کرده است که آن جناح خاص راه خودش را می‌رود؛ به این ترتیب اگر آقای روحانی امتیازی داد ممکن است مورد حمایت قرار بگیرد وا گر نداد ممکن است مورد حمایت قرار نگیرد.این نماینده مجلس درباره جناح خاص مدنظرش در پاسخ به این سوال که این جناح اکثریت است یا اقلیت می‌گوید: جناحی که بنده اشاره کردم اکثریت مجلس را در دست دارد.وی ادامه داد: به اضافه اینکه وزرایی هستند که مجلس نسبت به عملکرد آنان ناراضی است و ممکن است مورد سوال و استیضاح قرار گیرند.



تقابلی بین مجلس و دولت مطرح نیست

در حالی که شفیعی تلویحا تعامل ناقص دولت با جناح نزدیک به لاریجانی را علت احضارهای مکرر وزرا به مجلس و تذکر علیه دولت می‌داند،‌جواد جهانگیر زاده از اعضای جناح اکثریت مجلس و نزدیکان ریاست مجلس معتقد است: رفت و آمد وزرا به مجلس خیلی عادی و موضوع حادی نیست.وی با بیان اینکه تذکر، سوال و استیضاح حق نماینده است، به تهران امروز گفت: بنده قائل به آن نیستم که احضار‌های مکرر وزرا به مجلس رفتار درستی است ولی نمی‌توانید نماینده را محدود کنید. قاعده دموکراسی همین است و مجلس اختیاری دارد و از آن اختیار استفاده می‌کند.نماینده ارومیه تصریح کرد: بنده معتقدم هر چه به دولت کمک شود مطلوب‌تر خواهد بود. چرا که دولت مسئولیت دشواری بر عهده دارد. جهانگیرزاده همچنین به ضعف معاون پارلمانی دولت اشاره کرد و گفت: در این حیطه مسئولیت معاون پارلمانی بیشتر است. بخشی از رفت و آمد وزرا به تحرک معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و معاونین پارلمانی وزرا باز می‌گردد که به نظر می‌رسد آنان باید تحرک خود را بیشتر کنند.این نماینده مجلس در پایان تاکید کرد: درباره روابط دولت و مجلس بحث تقابل سیاسی مطرح نیست.

نگاه دولت به مجلس مثبت است

دکتر علیرضا صدرا استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران که سال‌ها در کسوت نمایندگی مجلس بود در گفت‌وگو با تهران امروز با اشاره به اینکه روحانی مجلس را خوب شناخته و مشکلی با مجلس ندارد،‌گفت: اصل اینکه روحانی با مجلس مشکل ندارد درست است. ولو اینکه ممکن است در مجلس گروه‌هایی باشند که با دولت مشکل دارند. مهم‌ترین مصداق این ادعا این است که مجلس بارها به وزیر پیشنهادی ورزش رای نداد ولی دولت لج نکرد و اعتراض خاص و حادی هم نداشت و وزیر دوم و سوم و چهارم را پیشنهاد دادند و مجلس را در سیاست کلی به مبارزه و منازعه نکشاند.وی با اشاره به خوش عهدی دولت یازدهم در ارائه بودجه به مجلس گفت: مهم‌ترین موضوع بعد از کابینه بحث برنامه است که باید تحویل مجلس می‌شد که بعد از سال‌ها به موقع انجام شد. این در حالی است که تاخیر در ارائه بودجه کم‌توجهی و کمرنگ کردن نقش مجلس تلقی می‌شد و به نحوی کشور را به هم می‌ریخت. چرا که در حالت عادی نهادها باید تکلیف خود را از ابتدای سال جدید می‌دانستند و معمول این بود که اول بهمن برنامه تصویب و مدیران برای سال آینده را برنامه‌ریزی می‌کردند. همین که دولت یازدهم برنامه را به موقع به مجلس برد نشان‌دهنده آن است که روحانی مجلس را قبول دارد. صدرا با بیان اینکه دولت مجلس را به عنوان قانونگذار اصلی دانسته و اقدامی در راستای تضعیف مجلس نداشت،‌گفت:از آن طرف هم طبیعی است که جناح‌های مختلفی در مجلس حضور دارند و اکثریت و اقلیتی وجود دارد. اما نباید احضار مکرر وزرا لزوما به سهم‌خواهی سیاسی تعبیر شود.این استاد دانشگاه افزود: ممکن است برخی نمایندگان مجلس با تحلیل درست‌تر و دقیق‌تر و برخی دیگر با تحلیل جزئی‌تر اقدام به سوال از وزیر کنند. این به معنای آن نیست که تحلیل همه درست است. به هر حال نمایندگان به دولت اشکالی وارد می‌کنند. ولی روند باید از طریق اکثریت پیش برود. دولت هم باید تابع اکثریت و قانون باشد. مگر اینکه اقلیت نظرش را در مجلس اشاعه دهد؛‌ مانند رای نیاوردن وزیر پیشنهادی ورزش که اقلیت جریان‌سازی کرد و وزیر رای نیاورد.وی با اشاره به بحث استعفای نمایندگان به خاطر بودجه ضمن انتقاد از آن گفت: البته این اقدام نیز جهت فشار آوردن به دولت نیست و نیت نمایندگانی که این کار را انجام دادند صرفا دلسوزی بود نه سهم خواهی. در نهایت بودجه به مجلس آمد و نمایندگان می‌توانند تلاش کرده و نظر خود را اعمال کنند. دولت هم موظف است نظر نمایندگان را اجرایی کند. قاعدتا دولت حرفی ندارد و نباید هم داشته باشد. صدرا احضارهای مکرر وزرا به مجلس را طبیعی دانست و گفت: در مجلس گرایش و سلایق مختلف حضور دارد و نمایندگان می‌توانند نظر خود را اعلام کنند و اساسا لطف کار نیز همین است.بنابراین به اعتقاد من اختلاف حاد و غیرعادی بین دولت و مجلس وجود ندارد.



دولت و مجلس قدر تعامل را بدانند

به رغم آنکه برخی مجلسی‌ها رفت و آمد‌های دولت به مجلس را طبیعی و غیرسیاسی می‌دانند، ناظران معتقدند این روند ممکن است در آینده نزدیک و هنگام بررسی لایحه بودجه منجر به اختلاف شود. آنچه مسلم است روابط و تعامل دولت «تدبیر و امید» با مجلس نهم قابل مقایسه با دولت احمدی‌نژاد نیست. رفتار دولت نشان می‌دهد که تا امروز نخواسته به اختلافات با مجلس دامن بزند. از طرفی هر چند سوال و استیضاح حق نمایندگان است، مجلس باید زمینه استمرار تعامل مثبت کنونی را فراهم کرده و مانع آن شود که مسیر تعامل خدشه ببیند.





1392/9/24





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن