تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):از به زبان آوردن سخنان زشت بر حذر باش. زیرا فرومایگان را گرد تو جمع می کند و گرانم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804611117




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از صدور فرمان ۸ ماده‌اي «امام خميني» (ره) تا تولد كاشف راديواكتيويته


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: از صدور فرمان ۸ ماده‌اي «امام خميني» (ره) تا تولد كاشف راديواكتيويته
صدور فرمان ۸ ماده‌اي «امام خميني» (ره)، أسيس سازمان پناهندگان بين‏ المللي، تولد كاشف راديواكتيويته، درگذشت والت ديزني، موسس بزرگ‌ترين كمپاني انيميشن جهان و ... از مهم‌ترين رخدادهاي تاريخي امروز است.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز ۲۴ آذر ۱۳۹۲ خورشيدي برابر با ۱۲ صفر ۱۴۳۵ هجري و ۱۵ دسامبر ۲۰۱۳ ميلادي است. مهمترين رخدادهاي تاريخي امروز از اين قرار است:

صدور فرمان ۸ ماده‌اي «امام خميني» (ره) به قوه قضاييه و ارگان‌هاي اجرايي كشور (۱۳۶۱ ش)
در روز بيست و چهارم آذرماه ۱۳۶۱ ش، بيانيه ۸ ماده‌اي حضرت امام خميني (ره) بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران خطاب به قوه قضاييه و ارگان‌هاي اجرايي كشور صادر شد. ايشان در اين پيام، درباره لزوم اسلامي نمودن تمام سازمان‌هاي دولتي به ويژه دستگاه‌هاي قضايي و جانشين نمودن احكام الهي در نظام جمهوري اسلامي به جاي احكام طاغوتي رژيم سابق، تذكراتي به همه متصديان امور دادند.

مهم‌ترين بخش‌هاي فرمان هشت‌ماده‌اي حضرت امام شامل اين موارد بود: تهيه قوانين شرعي و تصويب و ابلاغ آن‌ها با دقت و سرعتِ لازم، رسيدگي به صلاحيت قضات و دادستان‌ها و دادگاه‌ها، صدور احكام اسلام در دادگاه‌ها با قدرت و استقلال و بدون مسامحه و تعويق، عدم احضار يا توقيف افراد بدون حكم قاضي طبق موازين شرع، عدم ورود به محل زندگي يا كار مردم و تجسُّس در امور آنان به هر نحو ممكن، برخورد قاطع در رابطه با توطئه‌ها و گروهك‌هاي مخالف اسلام و نظام جمهوري اسلامي، عدم تصرف در اموال مردم مگر به حكم حاكم شرع پس از بررسي دقيق، پي‌گيري دقيق موارد فوق و برخورد با ماموران اجرايي متخلّف.

درگذشت «شيخ شلتوت» رييس دانشگاه الازهر و مفتي بزرگ مصر (۱۳۴۲ش)
شيخ محمود شلتوت، عالم بزرگ ديني مصر، در سال ۱۲۷۱ ش (۱۸۹۲ م) در مصر به دنيا آمد. وي سپس در اسكندريه به سمَتِ مدرس ديني برگزيده شد و در سال ۱۳۰۶ ش (۱۹۲۷ م) به قسمت عالي دانشگاه الازهر منتقل گرديد. شيخ شلتوت، چندي بعد عضو هيأت فتوا شد و در دانشكده شريعت، مقام بزرگي يافت. او در سال ۱۳۲۷ ش (۱۹۵۸ م) به رياست دانشگاه بزرگ اسلامي الازهر مصر برگزيده شد و خدمات فراواني انجام داد. از جمله اقدامات مهم شيخ شلتوت در زمان رياست در الازهر اين بود كه پس از مكاتبه‏ هاي متعدد با آيت اللَّه العظمي بروجردي، مرجع بزرگ تقليد شيعيان، مذهب شيعه اِثني عَشَري را به رسميت شناخت. او عمل به موازين مذهب شيعه را همانند يكي از مذاهب اربعه، جايز دانسته و به مذهب شيعه به عنوان يكي از مذاهب بزرگ اسلامي، در دانشگاه الازهر، كرسي تدريس اختصاص داد. شيخ شلتوت علاوه بر رياست الازهر و تدريس، داراي مقام اِفتا بود و همچنين كتب متعددي به رشته تحرير درآورد. الاسلامُ عَقيدةٌ و شريعَه، دَعوةُ المُحمديه، القتال في الاسلامِ، فِقه القُرآن و المُقارِنَةِ بين المذاهِب از جمله تاليفات ايشان است. سرانجام شيخ محمود شلتوت، در سال ۱۳۴۲ ش (۱۹۶۳ م) در ۷۲ سالگي درگذشت و به سراي باقي شتافت.

برگزاري مراسم چهلم دانش‏ آموزان شهيد ۱۳ آبان ۵۷ در گلزار شهداي بهشت زهرا (۱۳۵۷ ش)

دلار سقوط كرد و بورس پاريس تعطيل شد. (۱۳۵۰ش)

درگذشت «سلمان ساوجي» غزل گو و قصيده سراي بزرگ ايراني (۷۷۸ ق)
خواجه جمال الدين سلمان بن علاءالدين محمد ساوجي معروف به سلمان ساوجي از بزرگ‏‌ترين شاعران قصيده‏سرا و از غزل گويان نيكو سخن قرن هشتم هجري مي‌‏باشد. زندگي سلمان بيشتر در دربار امراي آل جلاير (ايلكانيان) و در بغداد كه پايتخت آنان بود، سپري شده است. سلمان را مي‌‏توان آخرين قصيده سراي بزرگ ايران بعد از مغول دانست و او از همه‏ي معاصران خود، بهتر از عهده‏ي تتبع قصايد شاعران قصيده سراي قرن پنجم و ششم هجري برآمده است. او در علوم و فنون متداول زمان خود به درجه‏اي از كمال رسيد كه توانست به مدد ذوق خدادادي در سخن سرايى و شاعري، از نامداران عصر خود شود. مجموع اشعار سلمان در حدود يازده هزار بيت است. وي در همه‏ي زمينه‏‌ها و قالب‏هاي شعري، ذوق آزمايى كرده و به اعتقاد محققين، در زمينه‏ي شعر، استاد مسلّم بوده است. مهارت و استادي او در شاعري تا بدان پايه بوده كه حافظ شيرازي او را ستوده است. در اشعار سلمان، گرايش‏هاي عارفانه موجود است و اعتقادات او در اين زمينه به خوبي در اشعارش جلوه‏گر است. در ديوان اشعار سلمان، قصايد ديني در توصيف خداوند متعال و رسول گرامي اسلام نيز وجود دارد كه برخي از آن‏‌ها از نظر قدرت تشبيه و شيوايي زبان، بسيار زيبا هستند. از سلمان ساوجي، دو داستان منظوم با نام‏هاي فراق نامه و جمشيد و خورشيد نيز باقي مانده است.

تأسيس سازمان پناهندگان بين‏ المللي توسط سازمان ملل متحد (۱۹۴۶م)
كمك به پناهندگان در سطح بين‏المللي، براي اولين بار در سال ۱۹۲۱م آغاز شد و با آغاز جنگ جهاني دوم، اولين كارگزاري مهم بين‏المللي براي پناهندگان و آوارگان در نهم نوامبر ۱۹۴۳م تأسيس گرديد. اهداف اين مؤسسه شامل امداد، نگهداري و مددياري و در ‌‌نهايت، بازگرداندن اتباع دولت‏هاي عضو سازمان ملل متحد كه در نتيجه جنگ آواره شده بودند، مي‌‏شد. اما تعدادي از اين آوارگان يا به علت از دست دادن كليه پيوند‌هايشان با كشور اصلي خويش و يا به علت تغيير اوضاع سياسي كشورشان مايل به بازگشت به وطن نبودند. اين مردم و پناهندگانِ دوره جنگ و قبل از آنكه هنوز اسكان داده نشده بودند، هسته اصلي مسئله پناهندگان اروپا را در دوره بعد از جنگ جهاني دوم تشكيل مي‌‏دادند كه بيش از يك ميليون و شش‏صد هزار نفر تخمين زده مي‌‏شدند. از اين رو، پس از پايان جنگ جهاني دوم، سازمان بين‏المللي پناهندگان موسوم به «آيرو» به وجود آمد و اساسنامه آن در ۱۵ دسامبر ۱۹۴۶م به تصويب مجمع عمومي سازمان ملل متحد رسيد. پس از آن كميسيون تداركاتي آيرو تأسيس شد و از ژوئيه ۱۹۴۷م، وظايف و فعاليت‏هاي خود را آغاز كرد. ۳ سال پس از تصويب اساسنامه آيرو، مجمع عمومي سازمان ملل نام آن را به كميسارياي عالي پناهندگان ملل متحد تغيير داد و اين نهاد از اول ژانويه ۱۹۵۱م، كار خود را با تحولي ديگر آغاز نمود.

بامداد امروز ناصرالملك تهران را به قصد اروپا در پناه غلامان سفارت انگليس ترك كرد. (۱۲۸۶ش)

آغاز محاصره‏ ي تبريز پايتخت اتابكان ازبك توسط سپاهيان خوارزمشاه (۶۲۲ ق)

آغاز سلطه استعماري اسپانيا بر آرژانتين در امريكاي جنوبي (۱۵۱۶م)
يك سال پس از كشف سواحل آرژانتين در امريكاي جنوبي توسط دريانوردان اسپانيا، اولين گروه مهاجر اسپانيايي وارد اين سرزمين شدند و به اين ترتيب، در نيمه دسامبر ۱۵۱۶م دوران سلطه چهارصد ساله اسپانيا بر آرژانتين آغاز شد. سلطه استعماري اسپانيا بر آرژانتين در سال ۱۹۱۶م به دنبال قيام مردم اين كشور پايان يافت.

تولد «هانري بِكْرِلْ» فيزيك‏دان مشهور فرانسوي و كاشف راديواكتيويته (۱۸۵۲م)
هانْري بِكْرِل، فيزيك‏دان معروف فرانسوي در ۱۵ دسامبر ۱۸۵۲م در پاريس به دنيا آمد. پس از كشف اشعه ايكْسْ توسط ويلْهِلمْ رونْتْگِن، فيزيك‏دان بزرگ آلماني، بِكْرِل به اين فكر افتاد كه آيا ممكن است اجسامي وجود داشته باشند كه تحت تأثير نور ساده، اشعه ايكس ساطع كنند. لذا به آزمايش پرداخت و پس از تحقيقات فراوان، دريافت كه اورانيوم اين اشعه نامرئي را از خود صادر مي‌‏كند. او به زودي كشف كرد كه اين تشعشعِ تقريباً فناناپذير مي‌‏تواند نه تنها در كاغذ سياه، بلكه به داخل فلزات نيز نفوذ نمايد. بكرل چيز كاملاً جديدي كشف كرده بود كه در آن هنگام آن را اشعه بِكْرِل ناميد اما كمي بعد در دوم مارس ۱۸۹۶م تحت عنوان راديواكتيويته مشهور شد. وقتي كه به اندازه كافي ذراتي از اتم اورانيوم جدا گرديد، اتم جدا شده، ديگر اورانيوم نبود، بلكه پس از گذراندن چند مرحله، تبديل به اتم راديوم مي‌‏شد. بكرل در ادامه كار خود، در ۳۰ ژوئن ۱۸۹۶م براي اولين بار موفق به كشف عناصر راديو اكتيويته اورانيوم شد و شهرتش فزوني گرفت. او در ‌‌نهايت ثابت كرد كه اورانيوم از خود پرتوهايى مي‌‏پراكَنَد و اين پرتو‌ها مانند پرتوهاي برق مي‌‏باشند. تلاش‏هاي بكرل باعث شد تا در سال ۱۹۰۳م به همراه ماري و پيركوري، جايزه نوبل را دريافت كند. وي در اواخر عمر به رياست آكادمي علوم فرانسه انتخاب شد و سرانجام در ۲۵ اوت ۱۹۰۸م در ۵۶ سالگي درگذشت.

تولد نرون، امپراطور قسي القلب رم (۳۷م)
در چنين روزي در سال ۳۷ پس از ميلادي نرون كلاديوس آگوستوس ژرمانيكوس امپراطور قسي القلب رم متولد شد. وي پنجمين امپراطور رم بود. او بين سالهاي ۵۴ تا ۵۸ بر اين كشور حكومت كرد. نرون در طول حكومت خود، جنايات بسياري را در كشور گشايي‌هاي خود مرتكب شد.

درگذشت والت ديزني، موسس بزرگ‌ترين كمپاني انيميشن جهان (۱۹۶۶م)
درچنين روزي درسال ۱۹۶۶ ميلادي والت ديزني موسس بزرگ‌ترين كمپاني انيميشن جهان دار فاني را وداع گفت. درچنين روزي در سال ۱۹۰۱ ميلادي والت الياس ديزني ديده به جهان گشود. او نخستين شخصيت پويا نمايي خود را با نام مي‌كي موس در سن ۲۷ سالگي خلق كرد. والت ديزني نابغه مشهور و محبوب عموم مردم جهان با خلق شخصيت‌هاي كارتوني توانست در مدت عمر خود خاطرات زيبايي را براي كودكان و نوجوانان جهان به ارمغان بياورد.

آثار او كه عمدتا كاراكتريستيك و نوعا بدون صداي شخصيت خلق شده‌اند، به نوعي گويش و زبان جهاني را براي مخاطب تداعي مي‌كنند. كمتر كسي را در نسل‌هاي مختلف مي‌توان يافت كه بيننده آثار والت ديزني و كمپاني فيلمسازي‌اش يا مصرف كننده اجناس و اسباب بازي‌هاي فروشگاه‌هاي ديزني نبوده باشد. او موسس بزرگ‌ترين كمپاني توليد انيميشين در جهان بود. هم اكنون كمپاني والت ديزني از بزرگ‌ترين شركت‌هاي توليد فيلمهاي پويا نمايي در جهان به شمار مي‌آيد.

برخي از رويدادهاي 15 دسامبر

1917: بلشويك هاي روس كه پس از انقلاب اكتبر زمام اموررا به دست گرفته بودند با آلمان (سنترال پاور) ترك مخاصمه اعلام كردند و به اين ترتيب روسيه از جنگ جهاني اول خارج شد.

1954: دو منطقه واقع در كائيب؛ اروباAruba و آنتيل ندرلاند جزيي از قلمرو ندرلند (هلند) اعلام شدند.

1964: برگ درخت افرا (شبيه برگ چنار) علامت رسمي پرچم كانادا شد.

1997: در بانكوك پيماني امضاء شد كه آسياي جنوب شرقي را منطقه اي كه بايد تهي از سلاح اتمي باشد (منطقه غير اتمي) اعلام كرد.

براي مشاهده مجله شبانه اينجا كليك كنيد

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن