تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند خير بنده اى را بخواهد، واعظى از درون او برايش قرار مى دهد كه او را به ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804488858




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اسرار شگفت‌انگيزِ پيتون‌ها!


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: اسرار شگفت‌انگيزِ پيتون‌ها!
تهيه نخستين ژنوم كامل «پيتون‌هاي برمه‌اي» از راز ويژگي منحصر به فرد اين خزندگان در بلعيدن طعمه‌هايي كه چند برابر بزرگتر از جثه‌ خود آنها هستند، پرده برداشت.

به گزارش سرويس «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نتايج مطالعاتي كه اخيرا در نشريه «دستاوردهاي آكادمي ملي علوم آمريكا» منتشر شده نشان مي‌دهد قابليت شگفت‌انگيز مارهاي پيتون در بلعيدن طعمه‌هاي بسيار بزرگ از يك ويژگي ژنتيكي نشات مي‌گيرد كه به تغيير سيستم متابوليسم و اندازه اندام‌هاي گوارشي آنها پس از بلعيدن غذا منجر مي‌شود. اندازه برخي از اندام‌هاي مارهاي پيتون تا دو روز پس از بلعيدن يك طعمه تا بيش از دو برابر افزايش مي‌يابند.

قابليت خوردن تنها قابليتي نيست كه مارها در طول تاريخ تكاملي خود به دست آورده‌اند. مارها براي اينكه به شكل دراز و باريك امروزي درآيند، پاها و يكي از شش‌هاي خود را از دست داده و اسكلت و اندام خود را كشيده‌اند و صاحب يك آرواره مفصل‌دار شده‌اند. در بسياري از موارد نيز مجهز به يك سلاح زهرآگين شده‌اند. مارها همچنين با توجه به شرايط تغذيه‌اي متناسب با وفور غذا و يا قحطي به سرعت سيستم متابوليسم خود را در بلعيدن طعمه‌هاي عظيم‌الجثه تغيير مي‌دهند.

«تاد كاستو»، زيست‌شناس دانشگاه «تگزاس» آمريكا براي درك بهتر اين روند تكاملي شگفت‌انگيز، توالي ژنتيكي مارهاي پيتون برمه‌اي با نام علمي «python molurus bivittatusl» و شاه‌كبراهايي با نام علمي «ophiophagus Hannah» منتشر كرده است. وي و دستيارانش با مقايسه اين دو گونه و همين‌طور بخش‌هايي از ژنوم ساير خزندگان، دوزيستان، پرندگان و پستانداران توانسته‌اند از راز تكامل ژني كه مارهاي پيتون را به بلعنده‌هاي شگفت‌انگيز تبديل كرده، پرده بردارند.

به گزارش ايسنا به نقل از لايوساينس، كاستو دراين‌باره مي‌گويد: قصد داريم بدانيم مارها چگونه از ژن‌ها براي انجام فعاليت‌هايي كه ساير مهره‌داران قادر به انجام آنها نيستند، استفاده مي‌كنند.

اين مقايسه ژنتيكي به كاستو و همكارانش اين امكان را داد تا متوجه «انتخاب مثبت» در تاريخ زندگي پيتون‌ها شوند. «انتخاب مثبت» در واقع يك فرآيند تكاملي در گزينش صفات مناسب مانند شكل‌گيري آرواره‌هاي بدون مفصل در مارهاي پيتون است كه در جانوران بروز مي‌كند. اين فرآيند در مارها به طرز شگفت‌آوري با سرعت پيش رفته است.

اين قابليت‌هاي عجيب در مارها بر اثر مجموعه‌اي از تغييرات در DNA آنها شكل مي‌گيرد. به عنوان مثال پس از بلعيدن طعمه توسط پيتون‌ها تغييراتي در بدن آنها رخ مي‌دهد كه نيازمند هماهنگي هزاران ژن است. پس از بلعيدن طعمه توسط پيتون‌ها، برخي ژن‌ها به شدت فعال شده و حجم بالايي پروتئين توليد مي‌كنند كه اين پروتئين‌ها موجب بهبود يا افزايش متابوليسم آنها مي‌شود. برخي از اين ژن‌ها همچنين براي درمان برخي از بيماري‌هاي انساني ر موثر هستند به عنوان مثال ژني با نام «GAB1» كه در ژنوم پيتون‌ها شكل مي‌گيرد در درمان برخي از سرطان‌هاي انساني موثر است.

انتهاي پيام

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن