تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حقّ فرزند بر پدر ، آن است كه نام خوب بر او بگذارد و او را خوب تربيت كند و قرآن به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819852983




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فراخوان هزاران كارمند دوركار به ادارات/سند


واضح آرشیو وب فارسی:فردا نیوز: فراخوان هزاران كارمند دوركار به ادارات/سند
چهارم آبان ماه امسال محمدباقر نوبخت معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور در نامه اي به معاون اول رئيس جمهور اعلام كرد: طرح دوركاري كه از 7 تيرماه سال 89 از سوي دولت سابق تصويب و براي اجرا به دستگاه ها و وزارتخانه هاي مختلف ابلاغ شده بود بنا به 10 دليل بايد لغو شود.
مهر: طرح دوركاري كه در يك اقدام ضربتي توسط دولت سابق در هفتم تيرماه سال 89 به تصويب رسيد و فورا نيز اجرايي شد، دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها را مكلف به دوركاري حداقل 10 تا 80 درصد كل نيروهاي خود كرده بود. حال اين روزها، معاون برنامه‌ريزي رئيس‌جمهور به 10 دليل از معاون اول رئيس جمهور خواسته است تا دولت به تعطيلات كاركنان وزارتخانه‌ها پايان دهد و افراد به همان سرعتي كه به دوركاري رفتند به ادارات خود بازگردند.

چهارم آبان ماه امسال محمدباقر نوبخت معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور در نامه اي به معاون اول رئيس جمهور اعلام كرد: طرح دوركاري كه از 7 تيرماه سال 89 از سوي دولت سابق تصويب و براي اجرا به دستگاه ها و وزارتخانه هاي مختلف ابلاغ شده بود بنا به 10 دليل بايد لغو شود.

معاون رئيس جمور در بيان 10 دليل عنوان كرد: دلايلي از جمله ايجاد نارضايتي در كاركنان، فراهم نبودن زيرساخت هاي لامز براي اجراي طرح، دورشدن كاركنان از محيط كار، تمايل شديد كاركنان ضعيف به دوركاري، عدم امكان نظارت بر عملكرد دوركاران، احساس ناامني شغلي و مسائلي از اين دست در اين بخش وجود دارد.

تصويب هيجاني يك طرح ناپخته

با اين حال، دولت دهم در سال 89 با برشمردن ده ها مزيت از دوركاري و اينكه مي توان از اين طريق در كلانشهرها به ويژه تهران نسبت به كاهش بار ترافيكي، افزايش بهره وري نيروي كار و بالا رفتن ميزان ساعات حضور كاركنان در كنار خانواده ها را محقق كرد، طرح دوركاري را به سرعت تصويب و براي اجرا به وزارتخانه ها و دستگاه ها ابلاغ كرد.

ابتدا بسياري از كارمندان وزارتخانه ها اين اقدام فوري دولت وقت را فراهم كردن زمينه اخراج تدريجي از كار و به گفته نوبخت به وجود آمدن نوعي حس ناامني شغلي تلقي كردند اما بعد از آن مقامات دولتي گفتند اخراجي در كار نيست و آنها نه تنها حقوق قبل خود را خواهند گرفت بلكه به دليل كار در منازل، حقوق بيشتري نيز براي آنها منظور مي شود.

در واقع كشاندن كار از محيط ادارات به منازل را نيز بايد به دلايل معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور به عنوان نقطه ضعف قابل توجه اين طرح اضافه كرد چرا كه وارد شدن مباحث كاري در محيط خانواده ها مي تواند به نوعي چالش برانگيز و ايجاد كننده برخي مسائل براي خانواده ها باشد.

اما با اين حال، دولت سابق در يك اقدام فوري دستوراتي را به وزارتخانه ها و دستگاه ها داد و آنها را ملزم كرد تا فورا 10 تا حتي 80 درصد نيروهاي خود را دوركار كنند كه اين اتفاق هم افتاد و در وزارتخانه اي مانند تعاون، كار و رفاه اجتماعي كه شيخ الاسلامي وزير وقت آن، خود را مبدع و ايده پرداز اين طرح مي دانست تا 70 درصد كل كاركنان به تعطيلات رفتند.

آغاز تعطيلات كاركنان دستگاه ها و وزارتخانه ها

بررسي ها نشان مي دهد در واقع دولت سابق نيروهايي را از وزارتخانه ها و پشت ميزهاي كار به منازل فرستاد به اميد اينكه شايد براي آنها پروژه و يا كاري تعريف و اجراي آن از آنها خواسته شود، در غير اين صورت كه افراد در اختيار خود بودند و مي توانستند به شغل دوم بپردازند و يا به امورات عقب افتاده خود رسيدگي نمايند.

اين شرايط و بروز ضعف هاي نظارتي در كنار آشفتگي برنامه ريزي دستگاه ها براي دوركاران و بي تجربگي مديران مسئول افراد دوركار باعث شد تا بسياري از دوركاران در طول روزهاي دوركاري هفته حتي يك كار مفيد هم براي انجام دادن در منازل نداشته باشند.

طبق اظهاراتي كه توسط مقامات دولت سابق صورت مي گرفت ، به سرعت 10 تا 80 درصد نيروهاي وزارتخانه ها و دستگاه ها دوركار شناخته شده و راهي منازل شدند. در عين حالي كه طبق قانون بايد دستكم 20 درصد نيروهاي هر سازمان دولتي دوركار مي شد اما در برخي وزارتخانه ها مانند نيرو و ارتباطات اين ميزان به بيشتر از 10 درصد نرسيد كه خو نوعي مخالفت پنهان مسئولان وقت اين وزارتخانه ها با دوركاري و بي اعتقادي به طرح عجيب و فوري دولت بوده است.

درخواست نوبخت از دولت

بررسي ها نشان مي دهد در فاصله سال 90 تا به امروز كه البته هنوز دوركاري به صورت رسمي از سوي دولت لغو نشده ولي توسط معاونت برنامه ريزي رئيس جمهور پيشنهاد شده است، اغلب دوركاران رفته رفته از وضعيت دوركاري ابراز رضايت كرده و چندان هم راضي به تغيير اين شرايط نيستند؛ هرچند نمي توان به صورت مطلق اين نگاه را به همه دوركاران تعميم داد ،چه بسا افرادي نيز به منازل فرستاده شده باشند، اما از شرايط جديد كاري خود رضايت نداشته و در انجام وظايف سازماني خود به دردسرهاي جديدي نيز از جمله عدم دسترسي به اينترنت نيز برخورد كرده باشند.

طي روزهاي گذشته محمود عسگري آزاد نيز خواستار لغو مصوبه دوركاري شد و عنوان داشت: بررسي ها نشان مي دهد دوركاري به دليل نداشتن مبناي علمي، باعث كاهش كارايي دستگاه ها مي شود.

جانشين معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور اظهارداشت: در هيچ كشوري دوركاري به اين شكل يافت نمي شود و بررسي ها نشان مي دهد با اجراي اين طرح افرادي كه دور كاري انجام مي دهند و افرادي كه اين كار را نمي كنند، هر دو احساس تبعيض مي كنند.

وي ادامه داد:‌ دوركاري باعث جدا شدن كارمند از مجموعه كاري خود مي شود، كارايي نيروي انساني را كاهش مي دهد و باعث مي شود گاهي افراد در ساعت دوركاري مشغول شغل دوم شوند.

عسگري آزاد خاطرنشان كرد:‌ در دوركاري ايجاد زيرساخت ها اهميت زيادي دارد به گونه اي كه ارتباط كارمند و دستگاه مربوطه حفظ شود و امكان آنلاين بودن و ارائه گزارش فراهم باشد اما مشاهده مي شود به دليل نبودن زيرساخت ها ارتباط كارمند با دستگاه ذيربط قطع شده است.

جانشين معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور تاكيد كرد: آنچه بايد اجرا مي شد برون سپاري است، يعني دستگاه هاي دولتي بخش هايي از فعاليت هاي خود را به بخش غيردولتي واگذار كنند تا هم كوچك سازي دولت دنبال شود و هم كارايي و كاهش هزينه تحقق يابد.

وي گفت: در مواردي حتي ديده شده است دستگاه ها به دليل فراواني نيروي انساني خود نسبت به فضا و امكانات، دست به اجراي دوركاري زده اند و اين نشان مي دهد وقتي قواعد كار مشخص نباشد هر اتفاقي ممكن است رخ دهد.

تصوير نامه نوبخت به جهانگيري براي توقف دوركاري

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فردا نیوز]
[مشاهده در: www.fardanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن