تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:   
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820936764




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معاملات مسكن مهر بزودي آزاد مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: معاملات مسكن مهر بزودي آزاد مي شود
ˈعباس آخونديˈ وزير راه و شهرسازي دولت يازدهم، اعلام كرد: طي هفته هاي آينده، بخشنامه آزادي معاملات مسكن مهر صادر خواهد شد.

به گزارش ايرنا، وزير راه و شهرسازي شنبه شب در برنامه تلويزيوني ˈنگاه يكˈ شبكه اول سيماي جمهوري اسلامي كه به گزارش عملكرد صد روزه دولت يازدهم اختصاص داشت، افزود: خريد و فروش مسكن مهر بايد اجرايي شود تا مردم بتوانند اين سرمايه را تبديل به احسن كنند.

آخوندي تصريح كرد: من به سيستم هاي كنترلي اعتقاد ندارم و دولت نبايد معاملات دو ميليون نفر در بخش مسكن را متوقف كند؛ بلكه اينها را به تدريج آزاد خواهيم كرد.

وزير راه و شهرسازي در خصوص زيرساخت هاي مسكن مهر مثل رفاه، آموزش و غيره گفت: گروهي در حال مستندسازي از تمام طرح هاي مسكن مهر است كه زمين و موقعيت و شكل گيري امكانات را بررسي كنند .

وي افزود: مسكن مهر نيازمند همكاري كل دولت است و ميهمان چند دولت آينده نيز خواهد بود و من به مردم اميد مي دهم كه در كنار مردم در كل مسايل خواهيم بود.

آخوندي گفت: تا پايان امسال بيش از 80 درصد واحدهاي باقيمانده مسكن مهر را كه مشكلات كمتري دارند، به اتمام مي رسانيم.

* بايد با مردم صحبت كرد

وزير راه و شهرسازي در بخش ديگري، مساله مهم صد روز نخست حوزه اش را بيان كرد و اظهار داشت: بخش مسكن نيازمند يك سري برگشت هاي بنيادي است كه متاسفانه طرح هايي در اين مدت اجرا و باورهايي ايجاد شده كه راجع به پايه اين باورها بايد با مردم صحبت كنيم.

آخوندي افزود: در سال 1384 مقام معظم رهبري پيام هايي دادند و دستورالعملي براي اجراي اصل 44 ابلاغ كردند كه نهايتا جهت آن مبتني بر در اختيار گذاشتن اقتصاد به بخش خصوصي و تعاوني بود و همزمان با آن بلافاصله سهام عدالت اجرا شود.

وي اضافه كرد: سهام عدالت به ظاهر به نفع مردم بود، ولي به واقع بخش عمده اي از آن كل سياست هاي اصل 44 را كم اثر كرد؛ چون40 درصد بنگاه داري ايران را از مديريت موثر خارج كرد.

آخوندي ادامه داد: يك سياست خيلي بزرگ و پيچيده ديگر، تحت عنوان توزيع يارانه ها اجرا شد كه هدف اين بود تا كارهاي اقتصادي اصلاح شود و نحوه تخصيص منابع به طرح هايي كه كارايي دارند داده و از اتلاف انرژي جلوگيري شود اما نتيجه چه شد؟ نتيجه اش وابسته شدن مردم به دولت بود و يك ركود تورمي و تورم بسيار بالا و يك كاهش توليد به صورت بسيار شديد ايجاد كرد.

* سالانه حدود 60 ميليون مترمربع ساختمان سازي در كشور

آخوندي افزود: در ايران سالانه حدود 60 ميليون مترمربع ساختمان سازي مي شود و مردم مي توانستند مسكن خود را در اين بازار تامين كنند و اگر عمده سياست ها در جهت توانمند سازي بود و مردم بر اساس انواع مدل هاي مالي مي توانستند به بازار مراجعه كنند، مسكن

مورد دلخواه خود را نيز انتخاب مي كردند.

وزير راه و شهرسازي گفت: اتفاقي كه در بحث مسكن مهر رخ داد، اين بود كه به يكباره هشت هزار و 500 هكتار به محدوده شهرها اضافه شد؛ جمعيت تهران به مرز غيرقابل قبولي رسيد كه در آلودگي وحشتناك شهر تهران نيز بي تاثير نبوده است.

آخوندي در اين خصوص توضيح داد: جمعيت پرند در طراحي 130 هزار نفر است كه با يك مصوبه به 700 هزار نفر رسيده است؛ پرديس كه همواره مشكل آب داشت از جمعيتي حدود 170 هزار نفر برخوردار بود كه در يك مصوبه به 400 هزار نفر رسيد و هشتگرد با جمعيت حدود 160 هزار نفر در يك مصوبه به 600 هزار نفر رسيد.

وي در پاسخ به اينكه مسكن مهر جمعيت اين مناطق را افزايش داد؟ افزود: اين افزايش جمعيت ها را دادند تا مسكن مهر در آنها بسازند.

آخوندي تصريح كرد: در برنامه هم آمده است؛ بخش مسكن بايد كل مردم ايران را در نظر بگيرد، طبقات مختلف مردم را بايد در نظر گرفت؛ بنابراين كسي كه از جانب دولت به اين بخش نگاه مي كند همه اقشار كم درآمد و متوسط و متمولين را بايد مورد توجه قرار دهد.

وي افزود: مشكل مسكن مهر اين بود كه از كل اين برنامه، گروه بسيار كوچكي شامل طبقات يك، دو و سه جامعه را شامل شد كه سياست هاي اجرا شده حتي به درد اين گروه هم نمي خورد و عدم تعادل هاي وحشتناكي در كل بخش بازار مسكن ايجاد كرد.

وزير راه و شهرسازي اضافه كرد: مشكلات را بازگو مي كنم تا با مردم براي نجات پايتخت و كلانشهرها فكري كنيم. نمي خواهم منفي بگويم، واقعيت ها را مي گوييم تا راه حلي بيابيم. شعار ساخت يك ميليون مسكن در تهران چه خوبي دارد در حاليكه فضاي سبز از بين برود، امنيت نداشته باشيم و مشكلات ديگر ايجاد كنيم.

آخوندي تصريح كرد: مساله ما در دولت يازدهم اين است كه مجبوريم يكسري حقايق بسيار مهمي را با مردم مطرح كنيم؛ نمي توانيم بدون گفتن اين حرف ها، تغيير مسير بدهيم و اگر تغيير مسير ندهيم واقعا زندگي نه تنها در تهران، بلكه در تمام كلانشهرهاي ايران مشكل خواهد بود.

آخوندي گفت: بايد با مردم صادقانه صحبت كرد؛ بگوييم كه چه روندي را پشت سر گذاشته ايم و چه برگشت هاي بنيادي را بايد انجام بدهيم.

وزير راه و شهرسازي تاكيد كرد: بايد بخش مسكن را ملي ديد؛ چرا فقط سه دهك در نظر گرفته شدند؟ بايد درمورد برنامه جامع مسكن صحبت شود؛ چرا كه اين بخش مي تواند كشور را از ركود اقتصادي خارج كند.

آخوندي گفت: برنامه اي بايد اجرا كرد كه همه مردم قدرت خريد مسكن مورد علاقه خود را پيدا كنند.

* تشكيل صندوق هاي پس انداز مسكن براي افزايش قدرت خريد شهروندان.

وزير راه و شهرسازي ادامه داد: دولت بايد صندوق هاي پس انداز مسكن ايجاد كند كه قدرت خريد مردم افزايش يابد و بايد براي قشرهاي مختلف مردم طرح هاي مناسب داشت.

وزير راه و شهرسازي افزود: بايد مداخله دولت در اين بخش كم شود؛ كيفيت زندگي در شهرها را افزايش بدهيم و قبول كنيم جمعيت برخي شهرها اشباع است و نمي توان خانه سازي جديد كنيم.

وي افزود: بايد به توسعه بخش مسكن فكر كرد و تمام توجه به يك حوزه خاص مانند مسكن مهر نشود.

* توافقي با بانك مركزي براي افزايش وام مسكن صورت نگرفته است

آخوندي در بخش ديگري، افزايش وام مسكن و توافق با بانك مركزي در اين خصوص را رد كرد و گفت: با بانك مركزي درخصوص كل بخش مسكن صحبت شده است.

وزير راه و شهرسازي دولت يازدهم اضافه كرد: هر صندوق پس انداز مسكن در هر بانك مي تواند روش رقابتي داشته باشد و دولت هم بايد فضايي ايجاد كند كه امكان تجهيز منابع از داخل خود اقتصاد ملي وجود داشته باشد.

آخوندي گفت: مردم با 25 تا 30 ميليون تومان پس انداز خواهند توانست خانه دار شوند؛ مشروط بر اينكه صندوق ها انحصاري بانك مسكن نباشد و همه بانك ها اينگونه صندوق هايي ايجاد كنند.

وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: دولت بايد نقش هدايت گر داشته باشد و به جاي آنكه درگير خانه سازي شود و بعد مردم را با آپارتمان هايي مواجه كند كه شايد خيلي ها دوست نداشته باشند و از اجبار خريد كنند، بتوانند خودشان در بازار خانه بخرند.

وي در پاسخ به اينكه گاه لازم است دولت براي جلوگيري از افزايش قيمت مسكن به عنوان كالاي سرمايه اي ورود كند؟ گفت: كنترل هاي دولت در همين صندوق ها است؛ با ميزان پولي كه مي گذارد و مقرراتي كه در آنها مي گذارد و بعد براي طبقات كم درآمد از طريق مسكن اجتماعي و نحوه توزيع زمين و مكان آن كه خيلي مهم است ورود خواهد كرد.

وزير راه و شهرسازي همچنين گفت: در شش ماه امسال كل طرح جامع مسكن بازنگري مي شود و به تدريج نتايج به اطلاع عموم مي رسد.

آخوندي افزود: عمده ترين برنامه دولت يازدهم در بخش مسكن افزايش قدرت خريد متقاضيان است كه اين امر به جد پيگيري مي شود.

وزير راه و شهرسازي اضافه كرد: بار اصلي اقتصاد بر دوش طبقه متوسط جامعه است كه بايد با افزايش قدرت خريد اين قشر در بخش مسكن تاثيرگذار بود.

* ماليات مسكن هاي خالي از سكنه

وي در خصوص ماليات مسكن هاي خالي از سكنه نيز گفت: ما براي اولين خريد، ماليات ها را بايد به شدت كاهش بدهيم ولي براي دفعات بعد افزايش بدهيم كه براي بار اول عدد صفر مد نظر است.

وزير راه و شهرسازي افزود: ما اگر بتوانيم روي ˈچند مسكنيˈ ماليات تساعدي بگذاريم در واقع مي توانيم داستان سوداگري روي زمين و مسكن را به پايان برسانيم.

آخوندي در بخش ديگري گفت: ما نقد از خود دولت مي كنيم؛ چرا كه هميشه حق با متقاضي است و اين سخنان فقط به دليل انجام امور مردم است.

وي همچنين گفت: در هر جاي ايران اسلامي، جانبازان مسكن دريافت نكرده اند، بر اساس توافق با اين نهاد به بنياد جانبازان مراجعه كنند تا مشكل آنان مرتفع شود.

*200 هزار ميليارد تومان ارزش راه هاي موجود كشور

آخوندي در ادامه اين برنامه در خصوص بخش راه نيز گفت: نگهداري از راه هاي موجود با خدمات 11 هزار راهدار در تمام سراسر ايران از مسايل مهم اين بخش است.

وزير راه و شهرسازي ادامه داد: 200 هزار ميليارد تومان ارزش راه هاي موجود كشور است كه بي توجهي به آن مي تواند آسيب هاي فراواني وارد كند؛ لذا اولين برنامه در بخش جاده اي؛ حفظ اين راه ها است.

وي افزود: تجهيز اين راه ها به سيستم كنترلي الكترونيك از موارد ديگر و كاهش نقاط حادثه خيز نيز از اهميت برخوردار است.

وزير راه و شهرسازي اظهار داشت: صنعت حمل و نقل اساسا ملي و وابستگي خارجي آن محدود است و مي توان گفت، تكنولوژي ساخت، نگهداري و بهره برداري در كشور بطور كامل بومي است.

وي افزود: ساخت راه توسط كارشناسان ايراني در كشورهاي ديگر با توجه به مشكلات تحريم و غيره بسيار موفق بوده است.

* نوسازي ناوگان ريلي و هوايي با كمك صندوق توسعه ملي

وزير راه و شهرسازي همچنين ادامه داد: نوسازي ناوگان ريلي و هوايي با كمك صندوق توسعه ملي انجام شده است.

وي با بيان اينكه بهره برداري لازم بايد از كريدورهاي موجود صورت گيرد،گفت: ظرفيت بنادر ايران 186 ميليون تن است كه 140 ميليون تن از اين ظرفيت استفاده مي شود.

آخوندي گفت: بحث رشد ترانزيت در حال پيگيري است، اما شبكه هاي كسب و كار در سطح جهان را نيازمند است و درست كردن راه تنها كافي نيست.

وزير راه و شهرسازي، كريدورهاي شمال - جنوب را بسيار ارزشمند و سرمايه هاي بزرگ ملي دانست و گفت: يكسري گلوگاه ظرفيت آن را پايين مي آورد كه برقي كردن و دو خطه كردن افزايش ظرفيت را موجب خواهد شد.

وي افزود: ايجاد ريل هاي جديد هدف بعدي است كه اكنون حدود 27 ميليون مسافر از اين طريق جابجا مي شوند و در حال رساندن اين عدد به 40 ميليون هستيم تا سالانه هشت درصد رشد داشته باشد.

آخوندي گفت: استفاده از ريل، صرفه جويي در مصرف سوخت، كاهش آلودگي و ايمني 50برابري نسبت به جاده را دارد.

وزير راه و شهرسازي ادامه داد: برقي كردن خط ريلي تهران - مشهد، جزو برنامه ها و نيازمند سرمايه گذاري خارجي است.

وي گفت: واگن ها هم در اين بخش خيلي مهم است كه ميانگين عمرشان اكنون 29 سال است و با نوسازي اين ناوگان دو هزار واگن افزايش داده شود.

* آزاد راه شمال/سرعت كار قابل قبول نيست

وزير راه و شهرسازي در بخش ديگري اظهار كرد: آزادراه تهران - شمال چهار قطعه است؛ تونل هاي قسمت اول انجام شده و 55 درصد باقيمانده است.

آخوندي گفت: سرعت كار در اين طرح قابل قبول نيست و قطعات دو و سه هنوز شروع نشده است.

وي افزود: قطعه چهار اين آزادراه كه به چالوس مي رسد نيز در حال بهره برداري است.

آخوندي گفت: مشكل اين است كه اختلاف ها بين قطعات در اين طرح خيلي زياد است و طرحي نامتوازن و بسيار مشكل پيش رو داريم.

وي راه حل هاي تسريع در انجام اين طرح را برشمرد و گفت: راه هايي در حال بررسي است از جمله اينكه روي افزايش ظرفيت جاده موجود - چالوس - كار شود؛ دوم اينكه قطعه يك كه تمام شد بمانيم تا دو و سه به اتمام برسد.

* ظرفيت 20 ميليون مسافر / هدف غايي فرودگاه امام خميني

آخوندي در بخش ديگري نيز گفت: بهره برداري از تمامي فازهاي فرودگاه حضرت امام (ره) مد نظر است كه ترمينال موجود ظرفيت پنج ميليون مسافر دارد و در فاز بعدي به 20 ميليون مسافر افزايش مي يابد.

وي افزود: بحث ايجاد شهر فرودگاهي در قانون پنجم توسعه ديده شده و ما نيز به سمت ايجاد ترمينال دو مي رويم.

وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: من به تفكيك حجاج و سالن جداگانه اعتقادي ندارم و نبايد سيستم را به هم زد، بلكه به سمت ايجاد ترمينال بايد حركت كنيم.

وي همچنين گفت: براي كاهش سن ناوگان هوايي اميدهايي ايجاد شده كه از فضاي سياسي و ارتباطات خارجي بايد استفاده كنيم.

آخوندي افزود: مزاحمت هايي در مسير گفت وگوهاي سياسي ايجاد شده، اما بايد دنبال منافع ملي باشيم و به فراز و نشيب هاي لحظه اي توجه نشود.

* يكصد هواپيماي كشور زمين گير است

وزير راه و شهرسازي افزود: هم اكنون يكصد هواپيماي ما زمينگير است كه از طريق تامين قطعات فعال شده و به ناوگان اضافه خواهند شد.

وي درخصوص نرخ بليت هوايي نيز گفت: متنوع سازي قيمت ها اولويت اول است و پس از آن آزادسازي كه اين امر در قانون برنامه پنجم نيز آمده است.

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن