تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803662689




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كتاب هاي كمك درسي خطاي استراتژيك آموزشي


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: كتاب هاي كمك درسي خطاي استراتژيك آموزشي
همزمان با شروع فصل امتحانات استفاده از كتاب هاي كمك درسي به «مشكل روز» دانش آموزان و خانواده هاي آنان تبديل و كثرت آن ها باعث سردرگمي و آشفتگي دانش آموزان مي شود. وجود كتاب هاي رنگارنگ كمك آموزشي در هر پايه درسي و ارائه روش هاي متعدد «حل المسائل» نيز مزيد بر علت شده و سايه منابع «كمك آموزشي» را بر ذهن دانش آموزان سنگين كرده است. در نتيجه استفاده از كتاب هاي آموزشي رسمي و كمك درسي ها اغلب به روند آموزش دانش آموزان لطمه مي زند. حال اين سوال مهم مطرح است كه جايگاه «كمك آموزشي» در روند تعليم و فراگيري دانش آموزان چيست؟ انگيزه دانش آموزان در استفاده از اين منابع درسي چيست؟ دبيران چه نظري دارند؟ مولفان كتاب هاي درسي و مولفان كتاب هاي كمك آموزشي چه توصيه هايي در استفاده از اين كتاب ها دارند؟

تا ۵۰۰ هزار تومان كتاب كمك آموزشي!

در حالي كه قيمت كتاب هاي دوره پايه سوم ابتدايي حدود ۲۲هزار تومان است هزينه خريد كتاب هاي كمك آموزشي توصيه شده برخي معلمان اين پايه حدود ۸۰ هزار تومان برآورد شده است.يك فروشنده كتاب هاي آموزشي و كمك آموزشي در مشهد مي گويد: متاسفانه شرايط سختي براي انتخاب كتاب كمك درسي فراهم شده و خانواده ها را دچار مشكل كرده است و به نوعي وظيفه معلمان را اين نوع كتاب هاي آموزشي در امر تعليم و تربيت كم مي كند.

وي ادامه داد: مجموع قيمت كتاب هاي كمك آموزشي دوره ابتدايي از ۵۰هزار تا ۹۰ هزار تومان است و كتاب هاي كمك آموزشي برخي رشته هاي هنرستاني تا ۵۰۰ هزار تومان است و مواردي هم داشته ايم كه در آغاز سال تحصيلي يك دوره مشخص را معلمان توصيه و در فصل امتحانات يك دوره ديگر را معرفي و واقعاً شرايط سختي را براي خانواده ها فراهم كرده اند و برخي از معلمان بر خريد كمك آموزشي ها تاكيد ويژه اي دارند.

اين فروشنده كتاب هاي كمك درسي، انتشار اين نوع كتاب ها را توهين به نظام آموزشي مي داند و مي گويد: تجربه من نشان مي دهد كه كتاب هاي درسي متناسب با سطح فراگيري و نياز دانش آموزان طراحي و تدوين مي شود و دانش آموزان با سطح ذهني متفاوت مي توانند به خوبي از اين كتاب ها استفاده كنند و معلمان نيز به دانش آموزان براي فراگيري مطلب كمك مي كنند بنابراين هيچ نيازي به كتاب هاي تقويتي و كمك آموزشي نيست و اين در حالي است كه توصيه به خريد كتاب هاي كمك آموزشي از سوي معلمان بيانگر سطح پايين معلومات معلمان و پايين بودن سطح علمي كتاب هاي سيستم رسمي آموزش و پرورش است.

حرف دانش آموزان

تهيه كتاب كمك درسي از چالش هايي است كه بسياري از دانش آموزان با آن مواجه هستند و از ابتداي سال تحصيلي با آن درگير بوده اند و در فصل امتحانات اين درگيري به اوج خود مي رسد!

دانش آموز پايه پنجم دبستان كه كتاب كمك آموزشي «بخوانيم» را در دست دارد به گزارشگر خراسان مي گويد: كتاب خوبي است و جواب سوال هاي كتاب درسي را هم نوشته و «واژه آموزي» بيشتري هم دارد و در يادگرفتن كتاب درسي به ما كمك مي كند و كار معلم را هم آسان مي كند شايد معلمان به همين دليل تاكيد بر خريد كمك آموزشي دارند.

اين دانش آموز مدعي است كه كتاب كمك درسي دانش آموزان را از معلمان بي نياز كرده ! و مي افزايد:همه جواب هاي كتاب هاي درسي در كمك آموزشي وجود دارد و دانش آموز ديگر نيازي به معلم براي ياد گرفتن درس ندارد . شايد برخي از معلمان براي آسان كردن كار خودشان دانش آموزان را تشويق به خريد اين كتاب ها مي كنند.

دانش آموز سوم دبيرستان كه كتاب محك آموزشي آرايه هاي ادبي را در دست دارد درباره تاثير اين كتاب ها بر روند كار آموزشي دانش آموزان مي گويد: واقعا دچار سردرگمي شده ام زيرا آن چه معلمان مي گويند با آن چه در اين كتاب گفته شده كاملا مغايرت دارد حتي اگر دو كتاب كمك آموزشي را در كنار يكديگر قرار دهيم (و مقايسه كنيم) در بسياري از موارد با مغايرت مواجه مي شويم، حتي مطالب كتاب هاي درسي و كتاب هاي كمك آموزشي با كتاب هاي ادبي دانشگاه ها متفاوت است و به نظر من آموزش و پرورش بايد از انتشار اين كمك آموزشي ‌هاجلوگيري كند تا ذهن دانش آموزان مشوش نشود.

اين دانش آموز كتاب هاي كمك آموزشي را دهن كجي به كتاب هاي رسمي مي داند و مي گويد: اگر كتاب هاي درسي را استادان دانشگاه تدوين كرده اند و از متدهاي آموزشي نوين استفاده شده و طراحي آن نيز هدفمند و برنامه ريزي شده است چه دليلي براي تدوين و انتشار كتاب هاي كمك درسي است؟

وي كتاب هاي كمك آموزشي را «كمك به تنبلي دانش آموزان» توصيف مي كند و در ادامه مي گويد: اين كتاب ها لقمه آماده شده اي را براي دانش آموزان تهيه مي كند و قدرت تفكر و تحليل را از دانش آموزان مي گيرد و عملا براي دانش آموزان بدآموزي دارد اما نمي دانم چرا بعضي از معلمان يا مدارس تاكيد بر خريد اين نوع كمك آموزشي ها دارند. آيا وزارت آموزش و پرورش نبايد بر روند اين نوع كارها نظارت داشته باشد چرا بايد چنين هزينه هايي بر خانواده ها تحميل شود.

پاي حرف اوليا

«براي هر درس حداقل ۴ كتاب كمك آموزشي معرفي شده و هر معلم به خريد يك كتاب خاص توصيه كرده و اين موضوع اوليا را در خريد اين كتاب ها با مشكل مواجه كرده است، هزينه خريد اين كتاب ها به كنار!» پدر يك دانش آموز دوم دبيرستان با بيان اين مطلب به خراسان مي گويد: متاسفانه برخي معلمان دانش آموزان را به تهيه كتاب هاي كمك آموزشي ترغيب مي كنند و با اين توصيه ها شرايط سختي براي دانش آموزان و خانواده هايشان به وجود مي آورند.

وي در ادامه مي افزايد: حتي براي كلاس هاي اول ، دوم و سوم ابتدايي هم كتاب كمك آموزشي و آن هم در چندين نوع تدوين و چاپ شده و در كتاب فروشي ها وجود دارد معناي اين وضعيت اين است كه كتاب هاي درسي كيفيت لازم را ندارند و بايد با كمك آموزشي ها تقويت شوند تا قابل استفاده باشد. برخي از معلمان با اين كارها كيفيت كتاب هاي درسي را زير سوال مي برند. وي كه ديپلم خود را در ۱۶ سال پيش گرفته مي افزايد: سطح علمي دانش آموزان در سال هاي اخير رشد كرده و دليل آن پربار شدن كتاب هاي درسي است زيرا دانش آموزان را به تلاش بيشتر وادار مي كند اما كتاب هاي كمك آموزشي مثل آمپول تقويتي دانش آموزان را از تلاش بيشتر بي نياز مي كند و عملا سطح فراگيري را كاهش مي دهد.

به هر حال چند سالي است كه متاسفانه خريد منابع كمك آموزشي به شدت در دستور كار مدارس و معلمان قرار گرفته است و اين روند هزينه هاي سنگيني را بر خانواده ها تحميل مي كند و از سوي ديگر معلمان با اين كمك درسي ها به وظايف خود عمل نخواهند كرد و كلاس ها براي دانش آموزان بار علمي مناسبي را نخواهد داشت.

كار معلم ها سخت شده

سعيد واحديان دبير فيزيك دبيرستان غيرانتفاعي بر اين باور است كه كتاب هاي كمك آموزشي موجب دشواري كار معلم ها شده و اين كتاب ها دانش آموزان را نيز دچار مشكل كرده است. وي مي افزايد: دبيران كتاب هاي آموزشي روش تدريس كتاب هاي درسي را از آموزش و پرورش دريافت مي كنند و براساس خط سير روش تدريس اقدام به آموزش و تدريس كتاب هاي درسي مي كنند اما ورود كتاب هاي آموزشي به جريان آموزش كلاسيك موجب شده دبيران ناچار به يافتن منابع درسي در حوزه تخصصي خود شده و عملا دبيران در شيوه تدريس دچار سردرگمي شوند.

واحديان در ادامه مي افزايد: از سوي ديگر دانش آموزان با يافتن مسائل جديد در كتاب هاي كمك درسي و پرسيدن آن از دبيران به دام «تنوع منابع درسي» مي افتند و از جريان رسمي خط سير دانش آموزي خارج مي شوند و عملا به حواشي كشيده مي شوند پس در شرايطي كه دانش آموز نياز به تمركز روي درس هاي كتاب هاي آموزشي دارد؛ اين كتاب ها موجب مي شود كه دانش آموزان در پي يافتن جواب هاي سوالات كتاب هاي كمك آموزشي از معلمان باشند و كار را براي خود و دبيران مشكل كنند.

اين دبير باسابقه به نكته مهم ديگري هم اشاره مي كند و مي گويد: بدون اين كه بخواهم قضاوتي درباره كيفيت آموزشي اين كتاب ها داشته باشم، به خوبي فهميده ام كه دانش آموزان در استفاده از اين كتاب ها دچار مشكل شده اند زيرا در هر درس ، مثلا فيزيك، ۳جلد كتاب فرمول هاي فيزيك، مسائل فيزيك و راهنماي حل المسائل فيزيك در بازار وجود دارد و دقيقا زماني كه دانش آموز بايد خود را براي امتحان كنكور آماده كند و در كنكور نيز فقط از منابع درسي(كتب درسي رسمي) طرح سوال مي شود دچار اختلالات آموزشي مي شود.

شريفيان دبير آرايه هاي ادبي نظر كاملا مخالفي با كتاب هاي كمك آموزشي داشته و به خراسان مي گويد: كتاب هاي درسي در آموزش و پرورش براساس اصول آموزشي، روان شناسي تعليم و تربيت، روان شناسي فراگيري دانش آموز، سطح آموزشي دبيرستان ها و امكانات آموزش و پرورش طراحي شده و براي تاليف هر كتاب حداقل از ۱۰ استاد دانشگاه و مدرس سطوح عالي آموزشي استفاده مي شود در نتيجه خروجي همفكري استادان دانشگاه، تولد كتاب متناسب با سطح تربيتي و ذهني دانش آموزان است و در عمل دانش آموزان با كتاب هاي دبيرستاني بيشتر خو مي گيرند و نيازهاي علمي خود را در كتاب هاي رسمي آموزش و پرورش دريافت مي كنند لذا من براين باورم كه كمك آموزشي ها موجب ايجاد ذهنيت منفي در روند آموزش دانش آموزان مي شود و در مجموع اثر منفي بر روند آموزش بر جاي مي گذارد.

اين دبير كتاب هاي كمك آموزشي را «كتاب هاي زنگ تفريح» دانسته و مي افزايد: اين كتاب ها تنها براي استفاده در زنگ تفريح مناسب است و دانش آموزان بايد دانش خود و معلومات دريافت شده در كلاس را با معلومات اين كتاب ها مقايسه كرده و اين كتاب ها را در حاشيه كتاب هاي درسي خود مطالعه كنند و بهترين وقت مطالعه اين كتاب ها زنگ تفريح است نه ساعات رسمي درسي!

جانشين تفكر و انديشه ورزي!

دكتر اعتصامي كارشناس مسئول برنامه ريزي و تاليف كتاب هاي درسي وزارت آموزش و پرورش «كمك آموزشي ها» را جانشين تفكر و انديشه ورزي دانش آموزان دانسته و به خراسان مي گويد: متاسفانه اين كتاب ها به دليل اين كه حل المسائل كتاب هاي درسي هستند و تمرين ها را به صورت حل شده در اختيار دانش آموزان قرار مي دهند آسيب جدي به روند «فراگيري دانش» وارد مي كنند و تنبلي ذهني دانش آموزان را سبب مي شوند.

وي توصيه مي كند: دانش آموزاني كه مايل به فراگيري و آموختن بيشتر از كتاب هاي درسي هستند به منابع تاليفي كتاب هاي درسي مراجعه كنند و با يافتن منابع علمي كتاب هاي دبيرستاني به تقويت آموخته هاي خود بپردازند.

اين كارشناس مسئول جايگزيني كتاب هاي كمك آموزشي با كتاب هاي درسي را خطاي استراتژيك مي داند و در ادامه مي افزايد: سيستم طراحي سوالات امتحاني پايان ترم و همچنين سيستم سوالات آزمون ورودي دانشگاه ها و موسسات عالي بر پايه آموزه هاي كتاب هاي درسي طراحي مي شود بنابراين مراجعه به كتاب هاي كمك درسي به عنوان كتاب اصلي آموزشي نوعي انحراف در روند آموزش به شمار مي رود و دانش آموزان را دچار سردرگمي مي كند و اگر دبيران بر استفاده از اين كتاب ها اصرار داشته باشند و يا در كلاس ها به تدريس اين كتاب ها اقدام كنند اين كار خلاف قانون است.

وي ارزيابي كتاب هاي كمك درسي را از وظايف دبيران مي داند و تاكيد مي كند: اگر دبيران دبيرستان ها بخواهند كه در وقت كلاس يا در كلاس هاي فوق برنامه از كتاب هاي كمك آموزشي استفاده كنند بايد كتاب هايي را تدريس كنند كه هم راستا و هم جهت با كتاب هاي رسمي باشد و با محور قرار دادن كتاب هاي درسي رسمي آموزش و پرورش از اين كتاب ها صرفا براي تمرين و آشنايي بيشتر دانش آموزان با مفاهيم و خط سير آموزش كتاب هاي درسي اقدام كنند و در واقع اين كتاب ها واقعا «كمك درسي» باشند نه چيز ديگر!

به هر حال واقعيت اين است كه در ميان كارشناسان آموزشي رضايت حداكثري از كتاب هاي كمك درسي ايجاد نشده و دانش آموزان نيز نظر مثبتي به اين كتاب ها ندارند. همچنين وزارت آموزش و پرورش استفاده از اين كتاب ها را به شرط همگرايي اين كتاب ها با اهداف آموزشي وزارت آموزش و پرورش مي داند و اوليا نيز استفاده از اين كتاب را عامل پيشرفت دانش آموزان نمي دانند. در مجموع اين كتاب ها نمره قابل قبولي از جامعه دانش آموزي دريافت نكرده است!

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن