تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سخن چون دواست، اندکش سودمند و زیادش کشنده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804221519




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از خودكشي دانش‌آموز شيرازي تا ديوانه‌بازي همتاي او در اوهايو!


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: از خودكشي دانش‌آموز شيرازي تا ديوانه‌بازي همتاي او در اوهايو!
مگر مي‌شود تلفن همراه و امثال آن در بيرون از مدرسه همگي مجاز تلقي شوند؛ اما همراه داشتن آن‌ها در مدرسه اينقدر بد و ناشايست تلقي شود كه نبودن دانش‌آموز خاطي را به بودنش ترجيح دهيم؟ مگر در شرايطي كه بزهكاران هم آموزش داده شده و تلاش مي‌كنيم باسواد شوند، مي‌توان مجازات اخراج از آموزشگاه را ‌تنبيه فردي اعمال كرد؟ اصلا مگر مي‌شود به آساني هر فردي را از حقوقش در قانون اساسي محروم ساخت؟!
خودكشي از آن دست مقوله‌هايي است كه در جامعه ايراني ـ اسلامي به شدت زشت شمرده شده و نكوهش مي‌شود اما اگر بدانيم دانش‌آموزي نوجوان به دليلي بسيار ساده ‌اين كار را كرده، جا دارد از چند منظر‌ به ماجرا بپردازيم.

به گزارش «تابناك»، خودكشي دانش‌آموز چهارده ساله شيرازي پس از اخراج از مدرسه، بي گمان يكي از تلخ ترين حوادث دانش‌‌آموزي در سال تحصيلي جاري است كه مي‌تواند دل هر پدر و مادري را بلرزاند اما از اين حيث كه ‌كنكاش نشده و رها مي‌شود، نگران كننده به نظر مي‌رسد.

ماجرا هنگامي دردناك‌تر جلوه خواهد كرد كه بدانيم روزنامه اعتماد، يگانه راوي خبر، علت خودكشي اين نوجوان را اخراج از مدرسه به دليل همراه داشتن تلفن همراه عنوان كرده و آورده: «بر اساس ادعاهاي والدين اين دانش‌آموز، وي يك روز پس از اخراج به همراه پدرش به مدرسه رفت اما مدير مدرسه از پذيرش او خودداري كرد و روز دوم كه خودش به تنهايي به مدرسه رفته بود مسئولان مدرسه وي را نپذيرفتند؛ اين دانش‌آموز پس از بازگشت به منزل‌، در حالي كه تنها بود، به زندگي خود پايان داد‌».

يك نگاه بدبينانه به ماجرا زماني بروز مي‌كند كه بدانيم حوادث ريز و درشت دانش‌آموزي در هزاران كيلومتر آن سوي مرزهاي كشورمان مورد رصد برخي رسانه‌ها قرار گرفته و گاه از اين حد هم فراتر رفته و با بحث و بررسي كارشناسي در كشورمان همراه مي‌شود كه نتايج آن، فارغ از درستي يا نادرستي، كمترين تأثيري در نظام آموزشي كشورمان ندارد.

از اين بعد گفته شده و البته ناخوش ماجرا كه بگذريم، سكوت مسئولاني كه مي‌بايست به انتشار چنين خبري واكنش نشان داده و از بررسي همه جانبه ابعاد ماجرا تا روشن شدن حقيقت سخن بگويند، اگر نگوييم جاي تأسف دارد، بايد اذعان داشته باشيم كه در نوع خود بسيار شگفت‌آور است.

در حالي كه يك هفته از انتشار خبر خودكشي دانش آموز مقطع راهنمايي در استان فارس و يكي از شهرهاي بزرگ و مشهور كشورمان، شيراز ـ كه مي‌بايست جمع بزرگي از رسانه‌ها و اصحاب رسانه را در خود جاي داده باشد ـ مي‌گذرد، يافتن تكذيبيه‌اي بر اين خبر مثل كوبيدن آب در هاون بي اثر مانده و بناچار چاره‌اي نخواهيم داشت جز اينكه بر اصل خبر صحه گذارده و بپذيريم كه متأسفانه وقوع چنين رويداد تلخي موجب نشده كه كسي در صدد پاسخگويي برآمده و تلاشي براي جلوگيري از شكل گيري اتفاقات تلخ مشابه آغاز شود.

اين در حالي است كه در ميان سكوت فراگير مسئولان در رابطه با اين رويداد، وعده پيگيري دلايل وقوع اين رويداد در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي، شايد بهترين خبري باشد كه مي‌توان انتظار شنيدنش را داشت؛ عطاءالله سلطاني خبر داد كه كميسيون يكي از اعضايش را مأمور بررسي علت خودكشي اين دانش آموز كرده و افزود: هنوز هيچ گزارشي به كميسيون داده نشده و نمي‌توان در اين باره اظهار‌نظر كرد، اما در مجموع نبايد هيچ دانش‌آموزي به دليل داشتن موبايل از مدرسه اخراج شود؛ اگر دانش آموز موبايل دارد، بايد مدير مدرسه به پدر و مادر او تذكر بدهد و قانون اجازه اخراج دانش آموز را نمي‌دهد.

اين نماينده مجلس در ادامه افزود: آيين‌نامه كنوني انضباطي دانش‌آموزان وزارت آموزش‌و‌پرورش بسيار قديمي است و همين ‌باعث مي‌شود سلايق فردي معلمان و مسئولان بر قوانين و آيين‌نامه‌ها تأثير شديدي داشته باشد.

بدين ترتيب، دقت در سخنان عضو كميسيون آموزش مجلس، روي ناخوشي ديگري از ماجرا را آشكار مي‌سازد؛ قديمي بودن آيين نامه انضباطي دانش آموزان كه موجب شده سلايق فردي قدرت گرفته و سايه بر قوانين بيافكند. شايد در سايه همين است كه مدير، ناظم يا يكي ديگر از مسئولان مدرسه تشخيص داده همراه داشتن تلفن همراه مي‌بايست با سخت‌ترين جريمه ممكن در حق يك دانش آموز كه همان اخراج است مواجه شود.

از خودكشي دانش آموز شيرازي تا ديوانه بازي همتاي او در اوهايو!

البته آشكار است كه همراه داشتن تلفن همراه در مدرسه غيرقانوني است اما مگر مي‌شود اين وسيله و وسايل مشابه آن (مثل تبلت، رايانه، كنسول‌هاي بازي و...) در خارج از مدرسه همگي مجاز تلقي شوند اما همراه داشتن آنها در مدرسه اينقدر بد و ناشايست تلقي شود كه نبودن دانش آموز خاطي را به بودنش ترجيح دهيم؟ چگونه در شرايطي كه بزهكاران هم آموزش داده شده و تلاش مي‌كنيم با سواد شوند، مي‌توان مجازات اخراج از آموزشگاه (و نه حتي اجبار به انتقال به آموزشگاهي ديگر) را به عنوان تنبيه فردي اعمال كرد؟ مگر مي‌شود به راحتي هر فردي را از حقوق تاكيد شده‌اش در قانون اساسي محروم ساخت؟

با اين نگرش به ماجرا، اخراج يك دانش آموز از محيطي كه قرار است انسان سازي كرده و نسل آينده را تربيت نمايد، حكم مردودي آموزش دهندگان را داشته و جا دارد كه تحقيق شود اين نقيصه تا چه اندازه در مدارس كشور شيوع يافته است كه اگر اين كار صورت نگيرد، نه تنها تفاوت معلمان و اولياي دلسوز و درستكار مدرسه از سايرين معلوم نخواهد شد، كه ممكن است تكرار اشتباه در آينده مانع از اصلاح اتفاق رويه شده گردد.

اينجاست كه رويداد تلخ به وقوع پيوسته در شيراز مي‌بايست دست كم از اين نظر كه بازخواني قوانين براي اولياي امر صورت گيرد، مورد تاكيد مسئولان قرار گرفته و پس از آن اگر ادعاي قديمي بودن قوانين و آيين نامه مورد تاييد قرار گرفت، بازبيني آن در دستور كار قرار گيرد تا بار ديگر اگر دانش آموزي تلفن همراه به مدرسه برد، هم دانش آموز و والدين او بدانند كه چه عقوبتي مي‌تواند انتظارشان را بكشد و هم اولياي مدرسه بدانند چه بايد كرده و از چه اقداماتي بايد حذر كنند نه اينكه همه چيز را به حال خود رها كرده و بعد از بروز مشكل برخي بگوييم دانش آموز و اولياي او مقصرند و بعضي ديگر تاكيد كنيم كه مي‌بايست مدير را فلان كرد و بهمان!

براي دريافت و ديدن آخرين اخبار تابناك، از هر نقطه اي در اينترنت Toolbar اختصاصي تابناكرا از لينك زير دريافت و بر روي مرورگر خود نصب كنيد:

لينك دريافت Toolbar تابناك

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن