تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند به شكل شما و اموال شما نگاه نمى كند بلكه به دلها و اعمال شما توجه مى نمايد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805140681




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تعليق بزرگترين توافق گازي ايران-پاكستان


واضح آرشیو وب فارسی:فردا نیوز: تعليق بزرگترين توافق گازي ايران-پاكستان
وزير نفت با ابطال مصوبه دولت دهم، پرداخت 250 تا 500 ميليون دلار منابع مالي به پاكستان براي ساخت خط لوله انتقال گاز در خاك اين كشور را متوقف كرد كه با تعليق توافق پيشين گازي تهران – اسلام آباد، صادرات گازهاي ترش پارس جنوبي به پاكستان در هاله‌اي از ابهام قرار گرفته است.
مهر: هر چند آمريكا يكي از منتقدان اجراي خط لوله صادرات گاز ايران به پاكستان است اما بر خلاف محدوديت‌هاي كاخ سفيد اما تعليق توافق بزرگ گازي دولت دهم و وزارت نفت و منابع طبيعي پاكستان، اجراي اين پروژه را در هاله‌اي از ابهام قرار داده است.

بهمن ماه سال گذشته مسئولان وقت شركت ملي گاز ايران از دستورات جديد رئيس جمهور وقت به منظور تامين وام 250 ميليون دلاري ساخت خط لوله صادرات گاز به پاكستان در خاك اين كشور توسط ايران خبر داده بودند.

با اين توافق گازي، عمليات اجرايي ساخت خط لوله مشترك گاز ايران – پاكستان اسفند ماه سال گذشته با حضور روساي وقت دو كشور در نقطه مرزي آغاز شد و در نهايت با گذشت نزديك به يكسال از اين توافق گازي، مسئولان وزارت نفت مصوبه گازي دولت دهم را ملغي اعلام مي‌كنند.

شهيد خاقان عباسي وزير نفت و منابع طبيعي پاكستان پس از انجام مذاكرات هفته گذشته با بيژن زنگنه وزير نفت در اسلام آباد خطاب به خبرنگاران، اعلام كرد: پيشتر ايران متعهد شده بود ۵۰۰ ميليون دلار براي تكميل پروژه انتقال گاز خود در داخل خاك پاكستان اختصاص دهد اكنون اعلام كرده قادر به تامين اين مبلغ نيست.

اين عضو كابينه دولت اسلام آباد، تاكيد كرد: با تعليق اين توافق مقرر شده است تا دو كشور در زمينه پارامترهاي اجرايي پروژه بازنگري كنند، زيرا تعهد به تكميل پروژه از سوي هر دو طرف بسيار بالاست.

از سوي ديگر بنا بر گزارش رسانه‌هاي پاكستاني، دو طرف توافق كرده‌اند تا با تشكيل يك كارگروه، تا 2 ماه آينده پارامترهاي جديدي را براي پروژه تعريف كنند كه شامل تعيين محدوده زماني جديد و تصميم گيري در مورد موضوعات مهم ديگر نظير تامين مالي لوله گذاري در خاك پاكستان، دوره ساخت، تعيين پيمانكار و تامين تجهيزات كمپرسور از شركت‌هاي بين‌المللي خواهد بود.

وزارت نفت: پول براي لوله گاز پاكستان نداريم

علي ماجدي معاون وزير نفت در امور بين‌الملل و بازرگاني امروز در جمع خبرنگاران با بيان اينكه تاكنون ايران براي ساخت اين خط لوله حدود 2 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري كرده است و براي تكميل آن نيز بايد حدود يك ميليارد دلار ديگر نيز سرمايه‌گذاري كند، گفت: اگر از همين امروز پيمانكار ساخت خط لوله صادرات گاز در خاك اين كشور مشخص و ساخت آن آغاز شود 4 سال به طول خواهد انجاميد تا اين خط تكميل شود. اين درحالي است كه طبق قرارداد بايد در يك دسامبر 2014 خط لوله صادرات گاز ايران به پاكستان تكميل شود.

اين ديپلمات وزارت نفت با تاكيد بر اينكه ايران هيچ گونه كمك مالي براي ساخت خط لوله صادراتي در خاك پاكستان نمي‌تواند به اين كشور بكند، تصريح كرد: با توجه به تحريم‌ها نمي توانيم بودجه خط لوله يك كشور ديگر را تامين كنيم.

به گفته اين مقام مسئول يكي ديگر از گزينه‌ها براي تسريع در روند ساخت اين خط لوله اين بود كه ايران گاز خود را به يك شركت ثالث خارجي بفروشد تا از اين طريق دريافت حق ايران از فروش گاز تضمين شود.

مدير امور بين‌الملل وزارت نفت با اعلام اينكه ساخت خط لوله صادرات گاز در خاك پاكستان بر عهده اين كشور است اظهار داشت: آنچه كه از سوي پاكستاني‌ها در مورد تاخير در ساخت اين خط لوله مطرح مي‌شود تحريم بودن ايران است كه اين موضوع تنها يك بهانه است.

وي با اشاره به اين‌كه پاكستاني‌ها براي ساخت خط لوله در خاك بايد حدود 2 تا 2.5 ميليارد دلار هزينه كنند، تبيين كرد: زماني آن‌ها تقاضاي كمك 250 ميليون دلاري از ايران براي ساخت اين خط لوله داشتند كه ايران در حال حاضر امكان ارائه چنين كمكي را به آن‌ها ندارد.

زنگنه: اميدي به قرارداد پاكستان ندارم

بيژن زنگنه وزير نفت اخيرا در جمع خبرنگاران موضوع رسمي وزارت نفت در قبال قرارداد صادرات گاز به پاكستان را اين گونه اعلام كرده است : " اميدي به قرارداد گاز پاكستان ندارم و اجراي خط لوله صلح بدون كشورهايي همچون چين و هند توجيه اقتصادي ندارد."

پاكستان كه در طول يك دهه گذشته تاكنون مذاكرات متعددي با مسئولان مختلف وزارت نفت ايران انجام داده بود در نهايت خرداد ماه سال 1388 اولين قرارداد گازي با ايران به منظور واردات روزانه 21.5 ميليون مترمكعب گاز طبيعي را در تهران امضا كرد.

با گذشته بيش از چهار سال از امضاي اين قرارداد گازي در تهران اما تاكنون اسلام آباد اقدامي به منظور ساخت خط لوله واردات گاز از ايران انجام نداده است و با ادامه وقت كشي پاكستاني‌ها پيش بيني مي‌شود از سال آينده مطابق با مفاد قراردادي ايران ادعاي دريافت جريمه گازي را در مجامع بين‌المللي مطرح كند.

همزمان با اولتيماتوم‌هاي جديد وزارت نفت به پاكستان، شاهد خاقان عباسي وزير نفت و منابع طبيعي پاكستان هفته گذشته وارد تهران شد تا در مذاكرات با مقامات وزارت نفت وقت براي ساخت خط لوله واردات گاز بخرد.

تاريخچه صادرات گاز ايران به پاكستان

بر اساس قرارداد گازي تهران- اسلام آباد، ايران از فروردين ماه سال 1393 (2014 ميلادي) روزانه 21ميليون و 500 هزار مترمكعب و سالانه 7.8 ميليارد مترمكعب گاز طبيعي به پاكستان صادر كند.

از اين رو پاكستان حدود 700 كيلومتر از خط لوله ايران-پاكستان را در مرزهاي خود خواهد ساخت و ايران نيز 300 كيلومتر از اين خط لوله را از پارس جنوبي به ايرانشهر و سپس مرزهاي پاكستان در بندر چابهار مرتبط خواهد كرد.

پس از خروج هند از مذاكرات خط لوله صلح، خرداد ماه چهار سال گذشته با حضور روساي جمهور ايران و پاكستان قرارداد فروش گاز طبيعي بين دو كشور در تهران امضا شد.

بر اساس قرارداد 25 ساله ايران و پاكستان بايد تا فروردين ماه 1393 (2014 ميلادي) سالانه 7.8 ميليارد متر مكعب گاز طبيعي به اين همسايه شرقي صادر شود.قرارداد اصلي گازي ايران و پاكستان خرداد ماه سال گذشته با حضور محمود احمدي نژاد و آصف زرداري روساي جمهور دو كشور در تهران پاراف شده بود.

پس از امضاي اين قرارداد 2 سند موافقت نامه عملياتي و موافقت نامه رئوس ترانزيت گاز از خاك پاكستان تهيه و اسفند دو سال گذشته در تركيه امضا شد. ضمانت نامه اين قرارداد در دولت پاكستان و در وزارت انرژي اين كشور توسط نماينده ويژه دولت پاكستان امضا و سپس بخش حساس اين قرارداد گازي به دنبال نظر مشاوران حقوقي توسط نماينده دولت پاكستان دست نويس شد.

در نهايت نافذ شدن اين قرارداد هفت ميليارد دلاري فروش گاز طبيعي خرداد ماه امسال در هيئت مديره شركت ملي نفت ايران هم به تصويب رسيد.

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فردا نیوز]
[مشاهده در: www.fardanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن