تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را برطرف مى كند و باعث پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805363777




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حاشيه هاي سياسي و اقتصادي يك گودبرداري!


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: حاشيه هاي سياسي و اقتصادي يك گودبرداري!
گود غيرقانوني ايران‌زمين، اين ‌بار جان كسي را نگرفت ولي توانست دست صاحب پرحاشيه‌اش را در برخي از اقدامات شهرداري تهران رو كند.

به گزارش فارس، داستان از آنجا شروع شد كه پروژه «ايران‌زمين»، بر اثر گودبرداري غيراصولي فروريخت. خبر رسيد كه گودبرداري اين پروژه غيرقانوني بوده و همين امر باعث شد اعضاي شوراي شهر روي اين موضوع تمركز بيشتري كنند.

مشخص شد پروژه‌اي تجاري - اداري در مساحت 1/6 هكتاري است و قرار است بيش از 300‌ هزارمترمربع مساحت و 10 طبقه زيرزمين و 27 طبقه ارتفاع داشته باشد و متعلق به بابك زنجاني است.

بابك زنجاني يكي از ميلياردرهايي است كه مدتي است رسانه ها در مورد آن بسيار مي نويسند، رد پاي وي در سازمان تامين اجتماعي و شهرداري تهران هم ديده شده و همين امر موضوعاتي را به وجود آورده است.

بعد از ريزش پروژه ايران زمين خبر رسيد كه اين پروژه با بخشي از بزرگراه صدر تهاتر شده است.

بزرگراه طبقاتي صدر به طول 11 كيلومتر و به صورت تكه پايه با هزينه حدود هزار و 500 ميليارد تومان ساخته شد. اين پل با هدف كاهش ترافيك در شمال تهران ساخته شد.

اما تجهيزات اين پل حواشي داشت و اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران را مجبور به واكنش كرد به گونه اي كه اعضاي شورا ردپاي بابك زنجاني را در اين پروژه رو كردند.

بابك زنجاني به جلسه غيرعلني شورا فراخوانده مي شود و وي مدعي شده كه 50‌ميليون‌دلار براي پروژه صدر از شهرداري طلبكار است و چك‌هايش برگشت خورده است. طلبي كه در ازاي تامين فاينانس‌ها و واردات تجهيزات پروژه صدر در زمان تحريم‌ها باقي مانده است.

بعداز فرونشست پروژه ايران زمين كه خطرات زيادي را براي شهروندان اين منطقه ايجاد كرد، چند جلسه شورا به اين موضوع اختصاص يافت و در نهايت تيمي اين موضوع را بررسي كردند.

«مسعود سلطاني‌فر»، عضو كميسيون برنامه‌ شوراي شهر تهران گفت: «بر اساس ادعاي مالك پروژه «ايران‌زمين»، وي 50‌ميليون‌دلار از شهرداري طلبكار است كه اين چك‌ها برگشت خورده‌اند.»

وي درباره پروژه «ايران‌زمين»، اظهار كرد: «تاكنون درباره نحوه دريافت شهرداري از محل عوارض صدور پروانه پروژه ايران‌زمين اطلاع دقيقي در دسترس نيست و نقل‌قول‌هاي متعددي بيان شده است.»

سلطاني‌فر ادامه داد: «در آخرين جلسه‌اي كه با مالك اين پروژه داشتيم؛ وي مدعي شده است كه «سرجمع از كل معاملاتم با شهرداري تهران از محل پروژه صدر و «ايران‌زمين»، 50‌ميليون‌دلار طلبكارم و چرا هيچ‌كس اين را نمي‌گويد.»

عضو «كميسيون برنامه‌ و بودجه» شوراي شهر تهران تاكيد كرد: «بر اساس ادعاي اين فرد، چك‌هاي شهرداري به بانك رفته و برگشت خورده است. البته ما از كميسيون عمران خواسته‌ايم اين مساله را پيگيري كند.»

سلطاني‌فر در ادامه با اعلام «سه‌هزار‌ ميليارد تومان» به‌عنوان حداقل هزينه ساخت پروژه صدر در پاسخ به اين سوال درباره اينكه بالاخره اين موضوع در صحن شورا اعلام شد كه معامله‌اي اتفاق افتاده است و زنجاني در ازاي اقداماتش در صدر، مجوزهاي «ايران‌زمين» را دريافت كرده؛ آيا شورا نمي‌خواهد پيگير اين موضوع باشد تا شايبه زدوبند ايجاد نشود؟» گفت: «ما گفتيم معامله چندجانبه و قرار شده كه كميسيون عمران اين موضوع را پيگيري كند.»

بر اساس اين گزارش، پروژه «ايران‌زمين»، پروژه‌اي تجاري - اداري در مساحت 1/6هكتاري است كه قرار است بيش از 300‌هزارمترمربع مساحت و 10 طبقه زيرزمين و 27 طبقه ارتفاع داشته باشد و متعلق به بابك زنجاني است. مجوز اوليه اين پروژه پنج‌طبقه زير زمين و سه‌طبقه تجاري بوده است كه بعدتر با توافق شهرداري و كميسيون ماده پنج با دو پروانه ديگر به 10 طبقه زيرزمين و 27 طبقه تجاري و هتل ارتقا مي‌يابد و گودبرداري پنج‌هزارمتر مياني تا عمق 38متر آن پيش از اخذ مجوزها انجام شد و ديواره گودبرداري در تاريخ 11 مهر 92 ريزش كرد و پروژه متوقف شد.

وقتي حادثه‌اي در تهران رخ مي دهد تازه مسئولان در خصوص علل آن تحقيق مي كنند اين در حالي است كه حوادث گودبرداري در تهران بسيار زياد است و در بيشتر موارد منجر به فوت مي شود حال اين بار گودبرداري در ملك ميليارد معروف و پرحاشيه شهر رخ داد و دوباره بعد از وقوع حادثه تازه موضوع توسط مسئولان پيگيري مي‌شود.

به اعتقاد احمد دنيا مالي رئيس كميسيون فني و عمران شوراي اسلامي شهر تهران و معاون سابق قاليباف در شهرداري تهران، مراحل علل گسيختگي ديوار گودبرداري پروژه خيابان ايران زمين واقع در شهرك غرب عبارتند از نفوذ آب از داخل خاك دستي - سست شدن قسمت‌هايي از خاك طبيعي و افزايش فشار جانبي خاك- تغيير شكل اضافي لوله اصلي آب و فاضلاب و شكستن آن - گسيختگي كششي انكرها و همچنين پانچ شدن برخي از آنها -گسيختگي ديواره گود.

به گفته وي، آزمايشات انجام شده اوليه و نتايج مبناي محاسبات پايدارسازي صحيح نبوده و به نظر مي‌رسد فرضيات اوليه طراحي، خوشبينانه در نظر گرفته شده است و روش پايدارسازي، فواصل انكرها و ضخامت بتن پاششي مناسب نبوده است و به نظر مي‌رسد مطالعات با ساده‌انگاري و بر اساس تجربيات گذشته انجام پذيرفته و اعتماد بيش از اندازه پيمانكار طرح و اجرا به سطح علمي و سوابق كاري خويش، مانع از بررسي دقيق شرايط طرح شده است.

رئيس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اينكه اتفاقات رخ‌داده در شهرك غرب و پروژه خيابان ايران‌زمين نگراني‌هاي زيادي را براي ساكنان اين منطقه ايجاد كرده است گفت: ساكنين اين منطقه با سلام و صلوات زندگي خود را ادامه مي‌دهند.

در گزارش دنيامالي حرفي از تهاتر شهرداري تهران نشد و فقط به علل وقوع اين حادثه پرداخته شد.

اما اظهاراتي از بابك زنجاني در اينترنت منتشر شده مبني بر اينكه گفته «براي دريافت پروژه ايران‌زمين شهرداري بيش از 4٠٠‌ ميليارد تومان نقد دريافت كرده و تراكم فروخته و اين خريد تراكم براي هر شركت و شخصي به‌راحتي انجام مي‌شود. پروژه پل صدر ربطي به ايران‌زمين ندارد. شهرداري بايد پول مي‌داده، در آن مقطع پولي براي اجرا نداشته و از مجموعه هلدينگ كمك و فاينانس خواسته شد.

وارداتي را انجام داديم كه در زمان تحريم بسيار سخت بود ولي انجام شد و پول پرداختي را بعد از ١6ماه وصول كرد و ارز پرداخت‌شده را كه در آن زمان چهارهزارو٨٠٠تومان بود و شهرداري با بيان اينكه اعضاي شورا، ارز را با قيمت بانك‌مركزي سه‌هزارتومان قبول دارند تسويه كرد كه هنوز هم آن بدهكاري صاف نشده است»

مسئولان شهرداري تهران مدت ها در اين باره سكوت كردند و در نهايت حسين محمد پور زرندي معاون مالي اداري شهرداري تهران در اين زمينه شفاف سازي كرد.

وي در خصوص ارتباط ميان پروژه ايران زمين و پل صدر گفت: گناه ما اين است كه بدون بررسي در مورد هر چيز اظهار نظر مي‌كنيم و من به يقين مي‌گويم هيچ ارتباط تهاتري بين اين دو پروژه وجود ندارد.

وي ادامه داد: فردي به نام بابك زنجاني براي پروژه ايران زمين تقاضاي پروانه كرده است و برابر قانون شهرداري مي‌تواند در بخش درآمدي 30 درصد درآمد را به صورت نقد بگيرد و بقيه را تا سقف 36 ماه به صورت تقسيط دريافت كند. البته هرچه اين پرداخت‌ها به صورت نقد باشد براي شهرداري بهتر است. اين فرد طبق محاسبات شهرداري 30 درصد نقد را پرداخت و چك‌هاي تقسيط را به شهرداري منطقه دو داده است و چك‌ها يا به صورت سه ماهه يا به صورت شش ماهه بوده است.

پورزرندي افزود: اين فرد در كشور مالزي بانكي داشته است و به همين دليل براي پيمانكار پروژه پل صدر ماشين آلاتي را از طرق مختلف خريداري كرده است و در قبال تامين اين ماشين‌آلات بنا بوده ملك به وي واگذار شود.

وي افزود: زماني كه اين فرد ماشين‌آلات را براي پروژه پل صدر تامين كرده است رقمي در بالاي 40 ميليون دلار LC‌ باز كرده و اين رقم را از شهرداري طلبكار بوده است. پيمانكار در خصوص پرداخت طلب اين فرد با اداره مالي شهرداري مكاتبه‌اي داشته كه طلب اين فرد پرداخت شود. در زماني كه اين فرد براي گرفتن طلب خود مراجعه مي‌كند همزمان مي‌شود با سررسيد چك‌هاي اقساط پروژه ايران زمين و اين فرد تقاضا مي‌كند اين چك‌ها به اجرا گذاشته نشود و بابت طلبي كه دارد فعلا اين چك‌ها به عقب بيفتد. شهرداري هم قبول كرد تا سقفي كه طلب دارد چك‌هاي اقساط را به اجرا نگذارد.

پورزرندي ادامه داد: البته مشكلاتي در اين خصوص وجود داشت زيرا ما عقيده داشتيم طلب‌ها بايد مطابق با زماني كه LCها باز شده‌اند بايد محاسبه شود، اما اين فرد به اين مسئله اعتراض داشت. جلساتي در مورد رفع اين مشكل گذاشته شده است كه همچنان ادامه دارد اما اصلا تفاهم‌نامه تهاتري وجود نداشته است.

البته اخباري مبني از بابك زنجاني مبني بر دور زدن تحريم ها بين المللي در رسانه ها منتشر شده و اعلام شد كه وي در ليست سياه تحريم ها قرار گرفته است.

برخي معتقدند بابك زنجاني در انتقال جرثقيل‌هاي غول پيكر براي ساخت بزرگراه صدر براي شهرداري تهران همكاري كرده است. ظاهرا نبود اين جرثقيل‌ها در ابتداي پروژه، تا حدود زيادي پيشرفت پروژه صدر را عقب انداخت، اما در ‌‌نهايت آبان ماه سال گذشته، خبر رسيد كه دستگاه جرثقيل دروازه‌اي (گنتري كرين) از رمپ غربي اين بزرگراه به سمت پل طبقاتي صدر در حال حركت است.

با آمدن اين جرثقيل ها به گفته مسئولان شهرداري تهران روزانه بيش از 30متر از بزرگراه طبقاتي ساخته خواهد شد و چهار دستگاه مستقر در اين پروژه امكان ساخت ماهانه يك كيلومتر از بزرگراه را خواهند داشت و با آغاز به كار اين دستگاه قطعا ركوردهاي قبلي افزايش خواهد يافت.

برخي معتقدند كه شهرداري تهران در مقابل تامين جرثقيل هاي مورد نياز بزرگراه صدر، مجوز پروژه «ايران زمين» را به بابك زنجاني اعطا كرده است كه البته معاون شهردار تهران اين موضوع را نفي مي كند.

طبق سخنان اعضاي شوراي شهر، بابك زنجاني در انتقال جرثقيل‌هاي غول‌پيكر براي ساخت بزرگراه صدر با شهرداري تهران همكاري كرده است. ظاهرا، نبود اين جرثقيل‌ها در ابتداي پروژه، تا حدود زيادي پيشرفت پروژه «صدر» را عقب انداخته بود، اما در نهايت آبان‌ماه سال گذشته، اين جرثقيل ها وارد شد و زماني كه ريزش زمين در شهرك غرب رخ داد از سوي برخي افراد تهاتر بين اين دو پروژه عنوان شد.

مسعود سلطاني‌فر، عضو شوراي شهر تهران گفت كه : «مسئولان شهرداري در قبال تامين تجهيزات پروژه «صدر» از سوي بابك زنجاني به او زمين و مجوزهاي لازم براي احداث پروژه ايران زمين را اعطا كردند و اگر اين تهاتر با ارزيابي درستي انجام مي‌شد، مشكلي نبود.»

البته محمد سالاري عضو ديگر شوراي شهر معتقد است پروژه ايران زمين در محدوده اي انجام شده كه فاقد بلند مرتبه سازي است و تمامي املاك به‌صورت ويلاسازي اجرا مي‌شود و اجراي اين پروژه با اين ارتفاع بحث امنيت، اشرافيت و تغيير فضا و كاربري محله را به وجود مي‌آورد و بايد نگران بافت فرهنگي و اجتماعي اين محدوده باشيم.»

سالاري در ادامه با اشاره به روند رسيدگي كميسيون ماده پنج و شهرداري تهران به اين موضوع به طعنه گفت: «اين نحوه رسيدگي با اين سرعت قابل تقدير است و اميدواريم شهرداري تهران در مورد همه پروانه‌هاي 100 و 200 متري مردم در مناطق مختلف با همين سرعت عمل كند.»

البته احمد حكيمي‌پور عضو ديگر شوراي شهر معتقد است كه همه مي‌دانند و ما هم مي‌دانيم كه دبيرخانه كميسيون ماده پنج در شهرداري تهران قرار دارد و جاي سوال دارد كه آيا استعلامات قانوني و پيگيري‌هاي لازم در مورد اين پروژه اخذ شده است يا نه؟ من معتقدم كه اين استعلامات قانوني در دبيرخانه يا تهيه نشده يا دقت لازم در مورد آنها صورت نگرفته و در هر صورت تخلف بوده و بايد مورد بازنگري قرار گيرد.

همچنين محسن سرخو، عضو ديگر شوراي شهر تهران با تاكيد بر اينكه شهرداري تهران وارد فضاهايي شده كه در آن قراردادهاي پاياپاي با پيمانكاران، تامين مالي شود و بعضا مشكلاتي را براي خود شهرداري، مردم يا امكانات مردم كه در دست شهرداري امانت بوده به وجود مي‌آورد، گفت: «نمونه اين اشكال را در پروژه دوطبقه‌كردن بزرگراه صدر به‌خوبي شاهد هستيم. در اين پروژه نيز تامين‌كنندگان مالي در يك قرارداد پاياپاي تجهيزات را فراهم كرده و در عوض مجوز اين پروژه را با سه‌بار رفت و برگشت به كميسيون ماده پنج دريافت كرده‌اند و اين كميسيون مطالبات اين تامين‌كننده مالي را با هر ميزاني كه خواسته تغيير داده و در واقع شهرداري در اين پروژه به‌دنبال همه‌چيز غير از منافع مردم بوده است.»

سرخو اضافه كرد: «اين پروژه قبل از گودبرداري و پس از آن و تاكنون، مشكلات و محدوديت‌هاي زيادي را براي مردم منطقه به وجود آورده و جاي سوال است كه چطور 118‌ هزارمترمربع فضاي اوليه تبديل به 317‌دهزارمترمربع شده است؟»

وي اضافه كرد: «مردم در حال حاضر در ساير نقاط شهر براي 100 يا 200 متر ملك خود چند سال منتظر مي‌مانند، اما اينجا براي اين فرد كه اسم او را نمي‌برم اما همه او را مي‌شناسند، بدون توقف سه‌بار مجوز صادر شده است. در اين راستا شهرداري منطقه يا اختيار اقدام داشته كه انجام نداده كه قصور كرده است يا اختياري نداشته كه در اين حالت هم شهرداري تهران بايد پاسخگو باشد.»

بعد از جلسات شوراي شهر خبري از گود ايران زمين نشد اين خيابان همچنان مسدود است و براي اهالي محل مشكلاتي را ايجاد كرده است. اقبال شاكري عضو شوراي اسلامي شهر تهران در اين باره به خبرنگار فارس گفت: منتظر يك گزارش پيشرفت كار هستيم كه بگويند تا كجا پيش رفته اند.

وي ادامه داد: خيابان هنوز بازگشايي نشده است. طبق زمان بندي نبايد زمان چنداني به بازگشايي آن مانده باشد.

به گفته اين عضو شوراي اسلامي شهر تهران، بايد مقاوم سازي تا كنون انجام شده باشد و خيابان گلستان باز شود.

وي در خصوص ارتباط پروژه ايران زمين با صدر گفت: از موضع پروژه شهري برخورد مي كنيم و در اسناد و مدارك ما چيزي در خصوص ارتباط پروژه صدر با ايران زميني پيدا نكرديم.

در حال حاضر شهرداري تهران در حال مقاوم سازي محل است و بعيد است اين خيابان ظرف چند ماه آينده بازگشايي شود.احمد دنيا مالي رئيس كميسيون عمران شوراي شهر در اين باره به خبرنگار فارس گفت:كارهاي مقاوم سازي و تحكيم انجام شده و يك سري شمع در خيابان ايران زمين در حال نصب است كه با انجام اين كارها، پروژه مي تواند به كار خود ادامه دهد.

به گفته دنيا مالي، ولي خيابان ايران زمين احتمالا تا بهمن ماه بازگشايي نخواهد شد.

وي تاكيد كرد كه اين پروژه ارتباط خاصي با پروژه صدر ندارد. صرفا در ازاي كاري كه مالك در پروژه صدر در جهت تامين تجهيزات انجام داده، بخشي از عوارض ملك وي در پروژه ايران زمين بخشوده شده است.

به گزارش فارس، پروژه ايران زمين فروريخت. دليل اين حادثه هم گود برداري غيراصولي بود .باز هم بايد شاهد حوادث اينگونه در شهر باشيم چرا كه اين حادثه اولي نبوده و قطعا آخري هم نخواهد بود.

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن