تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه  الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803296210




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ترديد ايران براي تكميل خط لوله صلح/ هند به دنبال دريافت مستقل گاز ايران است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: ترديد ايران براي تكميل خط لوله صلح/ هند به دنبال دريافت مستقل گاز ايران است
معاون امور بين الملل وزارت نفت با اعلام اين كه ايران در ساخت خط لوله صادرات گاز ايران به پاكستان در خاك اين كشور هيچ گونه كمك مالي نمي‌كند، جزييات مذاكرات هيات پاكستاني با وزارت نفت را تشريح كرد.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي ماجدي، معاون وزير نفت در امور بين‌الملل و بازرگاني در پاسخ به اين سوال كه آيا در اين نشست هيات پاكستاني درخواست تخفيف در قيمت گاز دريافتي از ايران را داشت؟ گفت: در مذاكرات صورت گرفته هيچ بحثي در مورد قيمت گاز نشد چرا كه در قراردادي كه در سال 88 بسته شد قيمت گاز مشخص شده است.

وي با بيان اين‌كه در نشست هيات پاكستاني با مسوولان وزارت نفت بحث تاخير پاكستان در ساخت خط لوله مورد نظر مطرح شد از تاخير پاكستان در ساخت خط لوله صادرات گاز ايران به اين كشور با توجه به هزينه‌هايي كه صورت گرفته است گله كرد و يادآور شد: تاكنون ايران براي ساخت اين خط لوله حدود دو ميليارد دلار سرمايه‌گذاري كرده است و براي تكميل آن نيز بايد حدود يك ميليارد دلار ديگر نيز سرمايه‌گذاري كند.

مدير امور بين الملل وزارت نفت ادامه داد: اگرچه در مسير خط لوله صادرات گاز ايران به پاكستان قسمت‌هايي از شهرهاي ايراني نيز از گاز برخوردار مي‌شوند اما خط لوله مورد نظر با هدف صادرات گاز ايران به پاكستان ساخته شده است.

ماجدي اظهار كرد كه وزير نفت پاكستان در نشست با مسوولان وزارت نفت ايران اعلام كرده كه اگر از همين امروز پيمانكار ساخت خط لوله صادرات گاز در خاك اين كشور مشخص و ساخت آن آغاز شود چهار سال به طول خواهد انجاميد تا اين خط تكميل شود. اين درحالي است كه طبق قرارداد بايد در يك دسامبر 2014 خط لوله صادرات گاز ايران به پاكستان تكميل شود.

وي با تاكيد بر اين‌كه ايران هيچ گونه كمك مالي براي ساخت خط لوله صادراتي در خاك پاكستان نمي‌تواند به اين كشور بكند، گفت: با توجه به تحريم‌ها نمي توانيم بودجه خط لوله يك كشور ديگر را تامين كنيم.

مدير امور بين الملل وزارت نفت اظهار كرد:‌البته در نشستي كه ايران با شركت‌هاي اروپايي در حاشيه نشست اوپك انجام داد اين شركت‌ها ابراز علاقه كردند تا در ساخت خط لوله صادرات گاز ايران در خاك پاكستان حضور داشته باشند بر همين اساس در نشستي كه با هيات پاكستاني برگزار شد ايران شركت‌هايي را كه خواهان همكاري در اين زمينه بودند را به طرف پاكستاني معرفي كرد. پاكستاني‌ها نيز از اين موضوع استقبال كردند.

ماجدي گفت: با توجه به جايگاهي كه ايران دارد، رابطه‌هاي بيشتري با شركت‌هاي خارجي نفتي دارد به همين منظور ايران تنها مي‌تواند در معرفي شركت سازنده خط لوله به كشور پاكستان كمك كند. همچنين يكي ديگر از گزينه‌ها براي تسريع در روند ساخت اين خط لوله اين بود كه ايران گاز خود را به يك شركت ثالث خارجي بفروشد تا از اين طريق دريافت حق ايران از فروش گاز تضمين شود.

مدير امور بين الملل وزارت نفت با تاكيد بر اين‌كه ساخت خط لوله صادرات گاز در خاك پاكستان بر عهده اين كشور است گفت: آنچه كه از سوي پاكستاني‌ها در مورد تاخير در ساخت اين خط لوله مطرح مي‌شود تحريم بودن ايران است كه اين موضوع تنها يك بهانه است.

وي با اشاره به اين‌كه پاكستاني‌ها براي ساخت خط لوله در خاك بايد حدود دو ميليارد تا دو و نيم ميليارد دلار هزينه كنند، گفت: زماني آن‌ها تقاضاي كمك 250 ميليون دلاري از ايران براي ساخت اين خط لوله داشتند كه ايران در حال حاضر امكان ارائه چنين كمكي را به آن‌ها ندارد.

ماجدي در مورد شركت‌هايي كه براي ساخت خط لوله در پاكستان ابراز علاقه‌ كرده اند گفت: نمي توان فعلا اسمي از اين شركت‌ها برد اما همه آن‌ها اروپايي بودند ولي گازپروم در اين نشست حضور نداشت.

ايران بر سر دوراهي تكميل كردن يا نكردن خط لوله صلح

وي در پاسخ به اين سوال خبرنگار ايسنا كه آيا سرمايه‌گذاري حدود يك ميليارد دلار ديگر در اين پروژه با توجه به اين كه مشخص نيست كه طرف پاكستاني تا يك سال ديگر خط لوله صادرات گاز در خاك خود را تكميل كند منطقي است؟‌ پاسخ داد: ايران درحال حاضر بر سر دو راهي است و هنوز دراين زمينه تصميم نگرفته است چرا كه اگر خط لوله را تكميل كند حق دريافت جريمه از طرف پاكستاني به علت عدم دريافت گاز در زمان منعقد شده در قرارداد وجود دارد اما اگر اين خط لوله تا آن زمان در خاك ايران تكميل نشود آن‌ها اين بهانه را دارند كه جريمه را نپردازند.

مدير امور بين الملل وزارت نفت اظهار كرد:‌ اگر به هر دليلي اين قرارداد لغو شود ايران مي‌تواند از اين خط لوله براي صادرات گاز به ديگر كشورها استفاده كند.

ماجدي در مورد عاقلانه بودن صادرات گاز به پاكستان يادآور شد: در رابطه با كشورهاي همسايه علاوه بر ديد اقتصادي بايد موضوعات ديگر را نيز مدنظر داشت همچنين در حال حاضر بسيار زود است كه اعلام كنيم كشور پاكستان نمي‌تواند گاز ايران را دريافت كند چرا كه طبق آمار صندوق جهاني بين المللي پول كمبود انرژي باعث كاهش رشد اقتصادي در كشور پاكستان شده است پس اگر آن‌ها گاز ايران را دريافت كنند رشد اقتصادي آن‌ها نيز افزايش و در نتيجه امكان پرداخت پول ايران نيز فراهم مي‌شود.

وي تاكيد كرد كه اگر ايران به دنبال دريافت جريمه گاز از پاكستان است بايد خط لوله را تكميل كند در غير اين صورت اگر قرار باشد اين خط لوله از اولويت‌هاي وزارت نفت خارج شود بايد فرصتي به طرف پاكستاني داد تا اين خط لوله را تكميل كند.

هند به دنبال دريافت مستقل گاز ايران است

معاون امور بين الملل وزارت نفت در مورد حضور هندي‌ها در خط لوله صادرات گاز ايران به پاكستان نيز گفت: با وجودي كه اين خط لوله به نام صلح نام‌گذاري شده است اما تاكنون هندي‌ها حضور خود را در اين طرح نفي نكردند اما پيگير دريافت گاز ايران از اين خط لوله نيز نيستند.

ماجدي با تاكيد بر اين‌كه‌ هند خواهان واردات گاز از ايران است گفت: هندي‌ها براي واردات گاز از ايران به صورت مستقل در حال مذاكره هستند تا گاز مورد نياز خود را از طريق دريا دريافت كنند اما تاكنون اين مذاكرات به نتيجه نهايي نرسيده است.

وي در مورد صادرات گاز به اروپا نيز توضيح داد: اتحاديه اروپا براي تامين امنيت انرژي خود به دنبال متنوع كردن منابع انرژي دريافتي است. با توجه به اين كه اين قاره قسمت اعظم گاز خود را از روسيه دريافت مي‌كند آن ها براي ايجاد تنوع در منابع انرژي خود نيز نگاهي به ايران دارند.

مدير امور بين الملل وزارت نفت با تاكيد بر اين كه در تمايل اروپا براي واردات گاز از ايران نبايد ترديد كرد يادآور شد: براي انجام چنين كاري بايد عرصه بين المللي مناسب‌تر شود.اگرچه تاكنون صحبت جدي دراين زمينه صورت نگرفته ولي هميشه اين موضوع مطرح بوده است.

ماجدي در مورد سفر هيات ايراني به هند براي دريافت بدهي‌هاي نفتي ايران گفت: با توجه به اين كه ايران منابع مالي بلوكه شده در هند و چين دارد رفت و آمد مسوولان اين دو كشور به اين منظور طبيعي است و اگر اختلاف نظري دراين زمينه وجود داشته باشد با مذاكره برطرف مي‌شود.

وي در متنوع كردن صادرات گاز كشور تاكيد كرد و گفت: در بلند مدت بايد براي تنوع صادرات گاز خود برنامه داشته باشيم اگرچه در حال حاضر طرح ايران ال.ان.جي 60 درصد پيشرفت داشته است اما بايد به صورت جدي سهميه‌اي نيز به ال.ان.جي دهيم.

مدير امور بين الملل وزارت نفت از تمايل كشورهاي ديگر براي دريافت ال.ان.جي ايران خبر داد و گفت: البته براي آن‌ها در حال حاضر برخي از مسائل بين المللي مطرح است كه به همين علت امكان انجام چنين كاري را در حال حاضر فراهم نيست.

ماجدي در مورد شهادت 16 ايراني و زخمي شدن 6 نفر از حاضران در ساخت طرح خط لوله صادرات گاز ايران به عراق در خاك اين كشور تاكيد كرد: دولت عراق بايد براي تامين امنيت ايرانيان حاضر در اجراي اين پروژه متعهد باشد.

انتهاي پيام

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن