تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هركه خوش دارد دعايش هنگام سختى مستجاب شود، هنگام آسايش، بسيار دعا كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819260103




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزير بهداشت: بيمارستان‌هاي دولتي ورشكسته‌اند


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: وزير بهداشت: بيمارستان‌هاي دولتي ورشكسته‌اند
وزير بهداشت مي‌گويد: تعارف نداريم و به مردم دروغ نمي‌گوييم؛ بيمارستان‌هاي دولتي ورشكسته هستند. اوضاع وزارت بهداشت به هم ريخته و سردرگم است. سلامت در هيچ يك از دولت‌هاي قبلي اولويت نبوده و من حاضر نيستم هيچ بيمارستاني را قبل از تأمين منابع افتتاح كنم.

حسن قاضي زاده هاشمي در گفت و گوي تفصيلي با فارس به تشريح وضعيت وزارت بهداشت، آنجه تحويل گرفته و آنچه براي اجرا در نظر دارد، پرداخت و گفت: مردم مطمئن باشند بدون تعارف همه مشكلات را با مردم و مسئولان در ميان مي گذاريم، دروغ نمي گوييم،بيمارستاني را بدون اينكه نيرو و امكاناتش آماده باشد حداقل من افتتاح نمي كنم.

فارس:‌ مشكل اصلي وزارت بهداشت و نظام سلامت چيست؟

هاشمي: سلامت هيچ وقت در اولويت دولتها نبوده است،رقم دقيق آن را نمي دانم شايد اولويت هشتم يا نهم بوده است و هيچ وقت اولويت اول تا سوم دولتها نبوده است چه قبل از انقلاب چه بعد از انقلاب،‌البته مشكلات اساسي ساختاري هم داريم به همين علت وزارت بهداشت از يك نوع به هم ريختگي و سرگرداني جدي رنج مي برد در حالي وزارت بهداشت مسئول دفاع از حقوق سلامت مردم است.

فارس: منظورتان اين است كه در دولتهاي گذشته كوتاهي شده است؟

هاشمي: نمي خواهم كسي را مقصر اعلام كنم و وارد حاشيه ها بشوم چون از اين حاشيه ها چيزي گير مردم نمي‌آيد، اما در يك دولتي آ‌مدند، عليه جامعه پزشكي موضع گرفتند و مرتب محدوديت ايجاد كردند،برخورد كردند و نهادهاي صنفي را تضعيف كردند. در دولت ديگر آ‌مدند، جبران كنند از برخي دلجويي و استمالت كردند اما در اين بين از برخي غافل ماندند و همه ذي نفعان نظام سلامت را نديدند.

نمي‌خواهم وارد جزئيات بشوم، مردم خودشان متوجه مسائل هستند و مي‌دانند چه كساني براي سلامتشان كار كرده‌اند و چه كساني كار نكرده‌اند و فقط حرف زده‌اند. به هر حال ما در چينن شرايطي نظام سلامت را تحويل گرفته‌ايم و اگر از تقويت NGO ها حرف مي‌زنيم بنا داريم آنها را در جاي اصلي خودشان قرار دهيم. تا آنها مدافع حقوق صنف باشند و البته به مردم نيز پاسخگو باشند و ما هم سراغ حل دردها و گرفتاريهاي مردم برويم.

فارس: وزارت بهداشت از نظر بودجه‌اي در چه وضعي است و براي سال آينده بودجه وزارت بهداشت چه تغييري مي كند؟

هاشمي: وزارت بهداشت را در شرايطي تحويل گرفتيم كه حداقل 5500 ميليارد تومان كسري داشت.

فارس: البته غير از منابعي كه از يارانه‌ها قرار بود، پرداخت شود؟

هاشمي: بله از آن اعتبار 10هزار ميليارد توماني كه ريالي ندادند، از اعتبار 2 هزار ميليارد توماني پزشك خانواده هم كه فقط 2 درصد محقق شد،كمتر از 15درصد اعتبارات عمراني وزارت بهداشت وصول شد. اينها همه روي كاغذ آمده اما دولت جديد هم پولي ندارد كه بتواند كمك كند همين الان براي پرداخت يارانه ماهانه مردم كسري جدي داريم. البته در دولت هم شخص رئيس جمهوري و هم وزرا متوجه اهميت سلامت مردم هستند و آماده‌اند كه فداكاري كنند تا سهم سلامت در بودجه كشور ديده شود اما همه مي‌دانيم كه در تنگاي بودجه‌اي قرار داريم ولي در عين حال مي دانيم كه هزينه‌هاي درماني چه فشاري به مردم وارد مي‌كنند، به خصوص اگر دچار يكي از بيماريهاي صعف العلاج باشند اما چه كنيم ساختار نظام سلامت سردرگم و به هم ريخته است و بايد ابتدا اين ساختار را درست كنيم.

فارس: مشكل ساختار وزارت بهداشت چيست؟

هاشمي: تعداد كاركنان وزارت بهداشت كه در سال 84 حدود 230 هزار نفر بوده است الان به 400 هزار نفر افزايش پيدا كرده و تقريباً دو برابر شده است، هنوز هم 140 هزار نيز كم داريم و فشار زيادي روي پرستارها و كمك پرستارها وجود دارد كه اينجا هم متأسفانه تعريف درستي نشده است. در حالي كه در تمام اين سالها شعار كوچك شدن دولت را سر مي‌داديم.

بيمارستانهاي زيادي در همين سالها افتتاح شده‌اند بدون اينكه نيروي آنها تأمين شده باشد،حتي تجهيزات بيمارستاني را از جاي ديگر مي‌آوردند و بيمارستان را افتتاح مي كردند بعد 3 روز بعد در آن قفل مي زدند.

فارس: چند بيمارستان در كشور داريم كه اين طور بدون امكانات و منابع فقط افتتاح شده و تعطيل شده اند؟

هاشمي: تعدادش را الان دقيق نمي‌دانم، قرار شده آقاي حريرچي، معاون توسعه اين آمار را مشخص كنند. فقط در يك استان در خبرها هم آماده بود كه طي دو روز 3 بيمارستان افتتاح كردند و بعد در آن را قفل زدند و قابل استفاده نبود، مردم اينها را مي بينند، در برخي استانهاي ديگر هم وجود دارد. به هر حال اين طور مردم را بي اعتماد كرده‌ايم. من يكي هم اعلام كرده ام هيچ بيمارستاني را بدون اينكه رديف بودجه، نيروي انساني و تجهيزات آن كامل نباشد،افتتاح نمي‌كنم و كار درستي نمي دانم كه بيمارستاني را افتتاح كنيم چهار روز بعد برويم در آن قبل بزنيم يا از جاي ديگر وسيله بياوريم و بيمارستان را افتتاح كنيم بعد از چند روز تعطيل كنيم. چرا مردم بايد احساس كنند به آنها دروغ مي‌گوييم يا خداي نكرده بخواهيم سرشان كلاه بگذاريم. از نظر نيروي انساني هم اگر بخواهيم به اين روند ادامه دهيم بايد تعداد پرسنل وزارت بهداشت به 600 هزار و 700 هزار نفر برسد،مگر قرار است وزارت بهداشت و دولت چقدر بزرگ شود. در عين حال همه از شعار كوچك سازي دولت دم مي‌زنيم.

فارس: چطور مي‌خواهيد ساختار نظام سلامت را درست كنيد؟

هاشمي: ما يك طرح اساسي و تعريف جديد براي اصلاح ساختاري نظام سلامت داريم كه با كمك اقتصاددانان برجسته مثل دكتر دانش جعفري آماده شد و بر اساس همين طرح هم كارگروهي با حضور تعدادي از وزرا در دولت تشكيل شده است و فكر مي‌كنيم ظرف 3 ماه آينده تا آخر سال به جمع بندي نهايي برسد. شايد بشود در اين دولت يك كار ساختاري اساسي و هم از نظر تأمين پايدار كرد.

اين را هم بگويم برخي فرافكني مي‌كنند و مي‌گويند،منابع كافي است اما مديريت ضعيف است و شما نمي‌توانيد درست استفاده كنيد. اين چه حرفي است،مگر وزرايي كه قبلاً بودند، دلسوز و با تجربه نبوده‌اند. من ساختار وزارت بهداشت را به اعضا و جوارح انسان تشبيه كنيم و منابع را به خون اين بدن، تا خون در كالبد اين جوارح نباشد،اين جوارح هم فرمان نمي‌برند.

يك رئيس دانشگاه علوم پزشكي، رئيس يك مركز بهداشتي و حتي وزير وقتي پول ندارد،حقوق بدهد، شما انتظار داريد، ساختار تغيير پيدا كند. ،نبايد شعار بدهيم،بايد عميق فكر كنيم. مشكلات را گردن اين و آن نيندازيم، حاشيه سازي هم نكنيم و گر نه اين 4 سال هم مي‌گذرد مثل دوره هاي قبل، ما قبلي‌ها را محكوم كنيم، آنها هم ما را محكوم كنند و اين وسط چيزي گير مردم نمي‌آيد.

فارس: براي حل اين مشكل در بودجه سال آينده چه تدابيري انديشيده شده است؟

هاشمي: ما تلاشمان را براي اصلاح بودجه از همين امسال شروع كرديم اما در اصلاحيه بودجه فريادمان به جايي نرسيد و هر چه تلاش كرديم امسال چيزي گير وزارت بهداشت و بخش سلامت نيامد. مجلس اعتبارات را اضافه نكرد، دولت هم بودجه اضافي ندارد، چرا بايد انتظار بيهوده ايجاد كنيم، دولت براي پرداخت همين يارانه ها هم امسال پول كافي ندارد. براي سال آينده نيز نبايد انتظار رشد جهشي بودجه داشته باشيم، بودجه كل كشور در نهايت از 130 هزار ميليارد تومان امسال به 170 هزار ميليارد تومان مي‌رسد، تلاشهاي بين‌المللي هم بعيد است كه به اين زودي در بودجه سال آينده اثرچشمگير داشته باشد بنابراين بايد واقع نگر باشيم و با توهم پيش نرويم.

فارس: برنامه شما در وزارت بهداشت براي رفع اين مشكلات و بهبود سلامت مردم چيست؟

هاشمي: صادقانه بگويم. آمدن ما در اين دولت زماني ارزش پيدا مي‌كند كه بتوانيم از طريق هدفمندي يارانه‌ها يكي از شعارهاي اصلي انقلاب را محقق كنيم، من نمي گويم، بهداشت و درمان را رايگان كنيم. شعاري كه در قانون اساسي به عنوان بهداشت رايگان براي مردم ذكر شده است، اما بايد جلوي افزايش هزينه هاي درماني و پرداخت از جيب مردم را كه روز به روز دارد بيشتر مي‌شود،بگيريم، اين وضعيت نگران كننده است.

فارس: الان سهم مردم چقدر است؟

هاشمي: آمار رسمي 6 سال پيش نشان مي‌دهد مردم 54 درصد هزينه‌هاي درماني را مي‌پردازند ولي آن موقع كجا و شرايط امروز كجا، الان اين آمار حتماً به 65 تا 70 درصد رسيده است. بنابراين زماني آمدن ما ارزش پيدا مي‌كند كه بتوانيم از طريق يارانه‌ها و افزايش قيمت حاملهاي انرژي سهم مردم را از هزينه‌هاي سلامت كم كنيم.

اين هدف هم با شعار نمي‌شود، بالاخره بايد اقتصاديون دولت و مجلس به قول معروف به خط بزنند و بايد براي سلامت مردم فداكاري كنند، اين يك اولويت مهم براي كشور است و نياز به يك تصميم شجاعانه دارد.

بالاخره من چشم پزشك هستم، اقتصاددان نيستم اما فكر نمي‌كنم ما بتوانيم در مسائل اقتصادي يك تصميمي بگيريم و همه هم راضي باشند، اين محال است. بايد يكي از مسائل را اولويت قرار دهيم،‌ بالاخره هر تصميمي بگيريم يك عده راضي هستند، يك عده ناراضي هستند. بايد ببينيم صلاح و مصلحت عامه مردم در چيست. اين را هم بگويم اگر اين اتفاق در اين دوره نيفتد، منظورم به خاطر حضور ما نيست، منظورم اين است كه شرايط به آخر رسيده است. و اگر ما در اين شرايط با اين دولت و مجلس نتوانيم سر و ساماني به اوضاع بدهيم من بعيد مي‌دانم در آينده بتوان سر و سامان داد.

بنابراين آمدن ما زماني ارزش پيدا مي‌كند كه دوستان اقتصادي ما در دولت و مجلس خلاصه جهادي تصميم بگيرند، خيلي هم راحت است بايد منابع يارانه‌اي را به اين سمت (سلامت) سوق بدهند. ما هم مدلي را طراحي كرده‌ايم كه اين افزايش منابع و تورم، آسيب رسان نباشد و سهم مردم افزايش پيدا نكند.

فارس: مي‌خواهيد اين منابع را از طريق بيمه‌ها توزيع كنيد؟

هاشمي: بله، بيمه‌ها نقطه كليدي و اساسي است كه حتماً بايد متحول شوند و خوشبختانه اين قدر ما و شما گفته‌ايم كه ديگر همه مي‌دانند، راه حل اساسي براي نظام سلامت، حل مشكلات جامعه پزشكي و پيراپزشكي و مردم، اصلاح و تقويت بيمه هاست. بايد بيمه قوي و پاسخگو داشته باشيم.

فارس: راه حل شما براي تحول چيست؟

هاشمي: راه حل ما همان است كه در اصلاحيه بودجه هم آورديم كه يارانه 3 دهك پر درآمد را به سلامت مردم اختصاص دهند، البته در مجلس مخالفت كردند و گفتند نمي شود ولي من همچنان معتقدم كه مي‌شود.

فارس: انتظار شما براي تحقق اين هدف در بودجه سال آينده چيست؟

هاشمي: اولين درخواست من اين است كه در بودجه سال آينده حداقل همان 13 هزار ميليارد تومان اعتبار امسال را به اضافه 5500 ميليارد تومان كسري امسال و اعتبار 1100 ميليارد توماني محقق نشده حق جذب كه الان نداريم و مجبوريم از پول بهداشت بزنيم و به حقوق پرسنل اختصاص بدهيم، به ما بدهند.

البته با لحاظ حداقل15درصد افزايش تورم. تا فقط بتوانيم وضعيت موجود را پايدار كنيم و اگر انتظار تحول در نظام سلامت داريم، آن بحثش جداست. ما رقمهاي لازم براي تحول در نظام سلامت را هم حساب كرده‌ايم و در اختيار دولت قرار داده‌ايم كه اگر قرار باشد، حاملهاي انرژي آن طور كه مجلس تكليف كرده، گران شوند، از آن چقدر اختصاص بدهند،نيازي هم نيست كه تغيير و تحول در يك سال اتفاق بيفتد، بايد در چند سال انجام شود اما هر سال بايد منابع آن ديده شود، اين محاسبات انجام شده است و البته بايد عميق تر شود و همه اين موارد در همان كارگروه دولت در حال بررسي است.

فارس: اين ديدگاه شما با توجه به بودجه انقباضي و محدوديتهاي بودجه اي قدري ايده آليستي نيست؟

هاشمي: نه اين اعتبار كه مي‌خواهيم، 13هزار ميليارد تومانش كه بودجه همين امسال ماست، حداقلش اين است كه با احتساب حداقل توريم 15 درصدي خودش مي شود 15 هزار ميليارد تومان. 5500 ميليارد تومان هم كه كسري امسال ماست و بايد جبران شود.

دولتها هم هميشه براي سلامت مردم هزينه مي‌كرده‌اند و الان هم بايد ادامه پيدا كند. اما از آن نظر كه بخواهيم تحول ايجاد كنيم بايد يك بيمه كارآمد داشته باشيم. از آن طريق مي توانيم خدمات بيماستانها را بهينه كنيم و مديريت بيمارستانها را به واحدهاي اقتصادي كوچك تقسيم كنيم. يعني اين 400 هزار نفر را مي‌توانيم با استفاده از قانون هيئت امنايي كردن بيمارستانها و با استفاده از بخش خصوصي واگذار كنيم و تصدي گري دولت را كاهش بدهيم.

فارس: و شما مي‌خواهيد اين قوانين را اجرا كنيد؟

هاشمي: بله حتماً، اگر ما يك بيمه قوي داشته باشيم و بتوانيم تعرفه‌ها را واقعي كنيم، تمام بيمارستانهاي كشور اقتصادي مي‌شوند.

فارس:‌ اين كار را در سال آينده مي‌خواهيد انجام دهيد يا يك برنامه مدت دار است؟

هاشمي: نه، در صورتي اين كار شدني است كه منابع آن در بيمه‌ها تأمين شده باشد. ما الان مجبوريم براي هر تخت روز اقامت مريض در بيمارستانهاي دولتي 50 هزار تومان از منابع ديگر از جمله بودجه بهداشتي كسر كنيم و براي بيمارستان هزينه كنيم. ما در سال 22 ميليون شب بستري در بيمارستانهاي دولتي داريم. اينها را مي‌دانيد، چه اعتبار عظيمي مي‌طلبد و منبع آن هيچ كجا ديده نشده است.

فارس:‌ يعني بيمارستانها ورشكسته هستند؟

هاشمي: بله،‌ ورشكسته هستند،ديگه. تعارف نداريم، بيمارستانهاي دولتي ورشكسته هستند، وقتي دخل و خرج نخواند، بيمارستان مجبور باشد، واحدهايش را به اين و آن اجاره بدهند و آنها هم خلاصه به نوعي مردم را تحت فشار قرار بدهند، حالا اسمش را نياوريم، اما خودش هست. اگر بخواهيم صادقانه بگوييم بيمارستانها ورشكسته هستند.

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن