تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس با آبى غسل كند كه پيش‏تر در آن غسل شده است و به جذام مبتلا شود، كسى را جز خو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820431101




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

احتمال فروريزش كيهان قوت گرفت/ آينده جهان شبيه يك گوي سخت و داغ


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: احتمال فروريزش كيهان قوت گرفت/ آينده جهان شبيه يك گوي سخت و داغ
دانشمندان با تركيب معادله هاي رياضي و درنظرگيري تعامل آنها به اين نتيجه رسيدند كه كيهان در آستانه فروريزش است و در نهايت به يك گوي كوچك، سخت و داغ تبديل مي شود.

به گزارش خبرگزاري مهر، دانشمندان از مدتها قبل پيش بيني كرده بودند كه دنيا يك روز فرو مي ريزد، همه چيز را در خود فشرده مي كند، درست شبيه ساختماني كه نمي تواند وزن خود را حفظ كند.

آنها اعتقاد دارند كه دير يا زود كيهان اين شرايط را به وجود مي آورد كه هر ذره كوچكي در آن به شدت سنگين شود و همه مواد به يك گوي كوچك بسيار داغ و بسيار سنگين تبديل مي شوند.

براساس نظريه هيگز، يك مرحله گذار در يك دهم يك ميلياردم ثانيه پس از انفجار بزرگ شكل گرفته و موجب شده است كه تغييري در بافت فضا - زمان به وجود آيد. در طول اين مرحله گذار، فضاي خلاء با يك ماده نامرئي پر شده است كه ما اكنون به آن ميدان هيگز مي گوييم. برخي از ذرات بنيادين با اين ميدان تعامل دارند و در اين فرآيند انرژي مي گيرند و اين انرژي چيزي است كه ما از آن با عنوان جرم يك ذره ياد مي كنيم.

محققان با استفاده از معادله هاي رياضي به اين نتيجه رسيدند كه ميدان هيگز مي تواند در دو حالت وجود داشته باشد، يكي از حالتهاي شبيه ماده به صورت مايع يا جامد است و حالت ديگر اين است كه ميدان هيگز ميلياردها برابر متراكم تر از چيزي است كه دانشمندان تاكنون مشاهده كرده اند.

اگر اين ميدان فوق متراكم هيگز وجود داشته باشد در آن صورت يك حباب از اين حالت مي تواند به طور ناگهاني در يك نقطه مشخص از كيهان در هر زماني به وجود آيد، درست شبيه زماني كه آب مي جوشد.

اين حباب با سرعت نور گسترش يافته، وارد تمام فضا مي شود و ميدان هيگز را از حالتي كه درحال حاضر در آن قرار دارد به يك حالت ديگر تبديل مي كند. در نهايت همه اين ذرات اگر داخل حباب باشند به جرمي بسيار سنگين تر مي رسند و موجب مي شوند كه همه آنها با هم كشيده شده و مراكز بسيار سنگيني را شكل دهند.

فردريك كولدينك كراگ دانشجوي دكترا در مركز كيهان شناسي و پديده شناسي فيزيك ذرات در دانشگاه جنوبي دانمارك طي بيانيه اي گفت: نظريات و محاسبات بسياري چنين مرحله گذاري را پيش بيني كرده است اما در محاسبات قبلي چند مسئله داراي عدم قطعيت است. اكنون ما محاسبات دقيقتري انجام داده ايم و به دو نتيجه رسيده ايم. نتيجه نخست اين كه دنيا در نهايت فرو مي ريزد و احتمال اين فروريزي بيشتر از چيزي است كه محاسبات قبلي نشان مي داد.

كراگ كه خود يكي از نويسندگان مقاله اي با اين موضوع است كه در مجله فيزيك پرانرژي منتشر شده اظهار داشت كه اين مرحله گذار از جايي در كيهان آغاز مي شود و از آنجا گسترش مي يابد.

وي اظهار داشت كه اين احتمال وجود دارد كه اين فروريزي پيش از اين از جايي آغاز شده و درحال حاضر درحال فرسايش بقيه كيهان است. شايد فروريزي آغاز شده باشد و شايد از نقطه اي بسيار دورتر از ما آغاز شود، نقطه اي با يك ميليارد سال فاصله. ما هنوز نمي دانيم.

محققان سه معادله اصلي را كه پيش بيني يك مرحله گذار را مورد تأكيد قرار داده ، بررسي كردند. آنها نشان دادند كه اين معادله ها چگونه مي توانند بايكديگر كار كرده و با هم تعامل داشته باشند. فيزيكدانها پس از كاربرد هر سه معادله احتمال يك فروريزي را در نتيجه يك مرحله گذار پيش بيني كرده اند كه بزرگتر از زماني بود كه تنها از يك معادله استفاده مي كردند.

نظريه فروريختن بزرگ (Big Crunch) اظهار مي دارد كه در يك نقطه بسط و گسترش جهان متوقف مي شود و تمام مواد يكديگر را جذب كرده و در نهايت به يك فضاي كوچك ادغام مي شوند.

براساس اظهارات كراگ، آخرين تحقيقات نشان مي دهد كه گسترش دنيا با سرعت رخ مي دهد بنابراين دليلي ندارد كه از مشاهدات كيهان شناختي انتظار يك فروريزش را داشته باشيم. درحالي كه آخرين محاسبات، فروريزش را پيش بيني كرده و احتمال آن را قوي تر از گذشته مي داند اما هنوز هم اين امكان وجود دارد كه اين مسئله اصلا رخ ندهد. اگر كيهان دربرگيرنده ذرات كشف نشده هستند، پايه كلي پيش بيني مرحله گذار از بين مي رود به اين معنا كه نظريه فروريزش لغو مي شود.

كد خبر: 2194989

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۳ - ۱۱:۲۷

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن