تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از آدم بد اخلاق توبه نمى‏پذيرد. عرض شد: اى رسول خدا، چرا؟ فرمودند: چون ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803984002




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جزئيات تفريغ بودجه 90 در بخش فناوري اطلاعات/ حدود1400 دستگاه اجرايي اعتباري براي دانش فناوري هزينه نكردند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي: جزئيات تفريغ بودجه 90 در بخش فناوري اطلاعات/ حدود1400 دستگاه اجرايي اعتباري براي دانش فناوري هزينه نكردند
بر اساس تفريغ بودجه 90 بيش از نيمي از دستگاه هاي اجرايي هيچ گونه اعتباري براي امور پژوهشي و توسعه ملي و دانش فناوري هزينه نكرده‌اند، به طوري كه تنها 2 درصد دستگاه‌ها بر اساس قانون بودجه بيش از 3 درصد از اعتبارات خود را هزينه امور پژوهشي كرده‌اند.


به گزارش خبرگزاري خانه ملت، بر اساس تفريغ بودجه سال 90 مربوط به فناوري اطلاعات، حاكي از عدم تحقق احكام قانون بودجه براي اين بخش دارد به طوري كه بيش از نيمي از دو هزارو 723 دستگاه اجرايي در كشور هيچ گونه اعتباري براي امور پژوهشي و توسعه دانش فناوري هزينه نكرده اند؛ اين درحالي است كه بر اساس جزء "الف" بند"108" ماده واحده قانون بودجه 90 كليه دستگاههاي اجرائي مكلفند حداقل نيم‌درصد (5/0%) تا سه درصد (3%) از اعتبارات خود به‌استثناء را براي انجام امور پژوهشي و توسعه علمي و دانش فناوري در قالب موافقتنامه متبادله هزينه كنند.

گزارش تفريغ قانون بودجه 90 در بخش بخش فناوري به شرح زير است:

1- مطابق با جزء "الف" بند "108" ماده وحاده، كليه دستگاههاي اجرايي مكلفند حداقل نيم درصد 5٪ تا سه درصد 3٪ از اعتبارات خود را براي امور پژوهشي و توسعه ملي و دانش فناوري در قالب موافقتنامه متبادله هزينه كننده، اما از بين 2.723 دستگاه اجرايي كشور، بيش از نيمي از آنها هيچ گونه اعتباري براي امور پژوهشي و توسعه ملي و دانش فناوري هزينه نكرده‌اند. 31 درصد دستگاهها اعتباري بين 5/0 تا 3 درصد و تنها 2 درصد دستگاه‌ها بيش از 3 درصد از اعتبارات خود را هزينه امور پژوهشي كرده‌اند.

2- اعتبار تخصيص يافته به جزء "الف" بند "108" در سه بخش دانش فناوري، توسعه علمي و پژوهشي مورد بررسي قرار گرفته است. دستگاهي با كمتر يا بين 5/0 تا 3 درصد تخصيص اعتبار، صرفا امور پژوهشي را مدنظر قرار داده‌اند و اعتبارات توسعه علمي و دانش فناوري در مقابل امور پژوهشي را مدنظر قرار داد‌ه‌اند و اعتبارات توسعه علمي و دانش فناوري در مقابل امور پژوهشي ناچيز است. برعكس، دستگاههايي با تخصيص بيش از 3 درصد نه تنها در تامين بودجه بخش پژوهش موفق بوده‌اند، بلكه بيشتري اعتبارات در بخش دانش فناوري و توسعه علمي را نسبت به ساير دستگاهها داشته‌اند.

3- مطابق با جزء "ح" بند "2" ماده واحده بايد يك ميليارد دلار اعتبار بابت صندوق نوآوري و شكوفايي و فناوري‌هاي نوين از محل مازاد ارز حاصل از صادرات نفت خام و ميعانات گازي تامين مي‌شده است اين جزء در راستاي ماده (5) قانون حمايت از شركت‌ها و موسسات دانش بنيان و تجاري‌سازي نوآوري‌ها و اختراعات، در قانون بودجه آمده است. طبق اين ماده، سرمايه اوليه صندوق 30 هزار ميليارد ريال بوده و بايد ظرف سه سال از محل صندوق توسعه ملي يا حساب ذخيره ارزي تامين مي‌شد. سرمايه اوليه صندوق نه تنها تامين نشده است، بلكه هر ساله اعتبار تخصيص داده شده به آن در قوانين بودجه در حال كاهش است به طوري كه از يك ميليارد دلار در قانون بودجه سال 1390 به 500 ميليون دلار در سال 1391 تبديل شده و در سال 1392 نيز مقدار آن به 750 هزار ميليون ريال رسيده و به رديف‌هاي موردي موقت بودجه منتقل نشده است.

4-بودجه تخصيص يافته به جزء "ح" بند (2) قانون بودجه 1390 نه تنها با صندوق نوآوري و شكوفايي تعلق نگرفته، بلكه در حوزه فناوري‌هاي نوين نيز به خوبي توزيع نشده است.

5-نحوه هزينه كرد اعتبار تخصيص يافته از اين جز به وزارتخانه‌هاي كشور و فرهنگ و ارشاد اسلامي (تامين واگن‌هاي قطار شهري و طرح‌هاي احداث تالار مربوط به وزارت فرهنگ) نشان مي‌دهد كه هزينه كرد اين وزارتخانه در راستاي فناوريهاي نوين نبوده است شايان ذكر است كه از 10.500 ميليارد ريال اعتبار داده شده به اين جزء 3 هزار ميليارد ريال به وزارت كشور و فرهنگ پرداخت شده است.

6- وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تنها 50 درصد از اعتبار مصوب را دريافت كرده 1.500 ميليارد ريال) كه مبلغ تخصيص يافته را بين 112 دانشگاه و 14 نهاد اجرايي توزيع كرده است. 14 دستگاه اجرايي اعتبار دريافت شده را مصرف نكرده اند در مورد اعتبار تخصيص يافته به دانشگاه‌ها نيز اين ابهام وجود دارد كه آيا در راستاي حمايت از شركت‌هاي دانش بنيان كه به عنوان شركت‌هاي خصوصي يا تعاوني در قانون تعريف شده‌اند و كمك به فناوري‌هاي نوين و تجاري سازي هزينه‌ شده است يا خير.

7-قسمت عمده‌اي از اعتبار( 6 هزار ميليارد ريال) به نهاد رياست جمهوري تعلق گرفته كه تنها هزينه 30 درصد از اعتبارات تخصيص يافته (677.1 ميليارد ريال) را هزينه كرده است. اعتبارات هزنيه شده نيز به طور يكنواخت بين دستگاهها توزيع نشده و از طرفي نقش برخي از دستگاههايي كه اعتبار به آن ها تعلق گرفته است در حمايت از فناوري‌هاي نوين، تجاري سازي و كمك به شركت‌هاي دانش بنيان، مشخص نيست.

8-دستگاههاي مختلفي طي سالهاي اخير، بودجه مربوط به حوزه فناوري‌هاي اولويت‌ دار نانو و زيست فناوري را دريافت كرده‌اند. با تاسيس ستادهاي توسعه اين فناوري‌ها در معاونت علمي و فناوري رئيس جمهوري اين ستاد متولي اصل توسعه فناوري بوده‌اند و در قوانين مربوطه صاب رديف بودجه مجزايي شده‌اند. بررسي تفريغ بودجه اين دو فناوري به دليل در دسترس قرار نگرفتن گزارش تفريغ معاونت علمي فناوري رئيس جمهوري به طول كامل فراهم نشد.

9-دستگاههاي اجرايي از جمله نهاد رياست جمهوري و وزارت علوم نيز در زمينه نانو و زيست فناوري اعتبار دريافته كرده‌اند. اعتبارات اختصاص داده شده به وزارت علوم در حوزه زيست فناوري تحت عنوان اعتبارات تملك داريي‌هاي سرمايه‌اي به حدود 65 دانشگاه و مراكز آموزشي و پارك‌هاي علم و فناوري اختصاص داده شده اما به جزئيات پرداختي در خصوص توسعه تحقيقات و تجهيز شبكه آزمايشگاه‌ها و واحدهاي پژوهشي بيوتكنولوژي اشاره نشده است.

10-در سال 1390 نهاد رياست جمهوري (ستاد توسعه فناوري نانو) متولي اصلي توسعه نانو در كشور بوده و بيشترين اعتبار را دريافت كرده است. از كل اعتبارات مصوب در قانون بودجه 1390 براي نانو فناوري، تنها 90 درصد تخصيص، دريافت و هزينه شده كه اغلب (91 درصد) كمك‌هاي بلاعوض بوده است. نهاد، همچنين رديف بودجه جداگانه‌اي به عنوان اعتبارات تملك دارايي سرمايه‌اي دريافت كرده و با اينكه به طور مستقيم به هزينه كرد آن اشاره نكرده، اما به نظر مي‌رسد آن را در تامين فضاهاي پژوهشي و فناوري پارك علم و فناوري پرديس مصرف كرده است.

11-نحوه اولويت بندي حوزه‌هاي مختلف فناوري و معيار تخصيص بودجه به توسعه هر يك از فناوري‌هاي نوين اولويت‌دار كشور در قانون بودجه شفاف نيست. تخصيص اعتبارات به سه فناوري هوافضا، نانوفناوري و زيست فناوري از لحاظ مقدار مطلق اعتبار اختصاص يافته و شيب رشد اعتبارات بسيار متفاوتند. از آنجا كه ميزان بودجه تخصيص يافته به فناوري، ارتباط مستقيمي با توسعه آن خواهد داشت بايد معيار تخصيص اعتبار به اين نوع فناوريها و اولويت بندي آن ها حتما در برنامه‌هاي بودجه شفاف شود./

پايان پيام

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي]
[مشاهده در: www.icana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن