تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):کسی که از روی بی میلی،بدون عذر و علت نمازجماعت را که اجتماع مسلمانان است ترک کند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804449163




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روزهاي سرد تاثير گذارترين هنر دنيا در استان / عكاسي گلستان در مسير بي راهه


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: روزهاي سرد تاثير گذارترين هنر دنيا در استان / عكاسي گلستان در مسير بي راهه
گرگان – خبرگزاري مهر: در استان گلستان هنرمندان عكاس زيادي وجود دارد كه به دليل مقام هاي كشوري و جهاني كسب شده باعث شده اند نام استان بخصوص شهرستان گرگان بعنوان پايتخت عكاسي كشور شناخته شود اما متاسفانه اين موفقيت ها مدتي است كه تكرار نشده و به عقيده كارشناسان اين حوزه، دليل اين مشكل تعداد زياد عكاساني است كه بي هدف و بدون آموزش، دوربين به دست مشغول عكاسي هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان گلستان به دليل وجود مناظر طبيعي فراوان هميشه مقصد بسياري از عكاسان بوده است و در عين حال همين پتانسيل فراوان طبيعي باعث شده تا اين منطقه به نوعي مهد عكاسي كشور و پايتخت عكاسي ايران به شمار رود. حضور عكاسان سرشناس كشوري و بين المللي فراوان از اين منطقه خود گواه اين مهم است. اما نكته اي كه مدت ها جامعه عكاسي را تحت تاثير خود قرار داده ركود موفقيت هاي اين قشر هنري استان است در حالي كه هر روز بر تعدادان عكاسان و دوربين به دستان آن افزوده مي شود.
چندي پيش به منظور ايجاد پايگاهي براي ساماندهي اين قشر فعال استان و بر اساس يك انتخابات كه البته حاشيه هايي را نيز به دنبال داشت انجمني با نام انجمن عكاسان استان تشكيل شد و اين وعده داده شد تا انجمن پيگيري مطالبات عكاسي استان و همچنين ايجاد زمينه هاي آموزشي عكس را براي علاقه مندان فراهم كند.

اما متاسفانه نه تنها اين انجمن نتوانست در عمل به خوبي به اين وعده عمل كند بلكه هنوز به صورت رسمي به شكل يك تشكل سازمان يافته تبديل نشده است. اما انتقاد هايي كه اخيرا به جامعه عكاسي از جمله در مراسمات مذهبي شب هاي قدر و همچنين محرم وارد شد و باعث شد تا حتي كار عكاسان حرفه اي هم تحت شعاع اين اعتراضات قرار بگيرد زمينه اي شد تا گفتگويي با چند نفر از چهره هايي سرشناس عكاسي استان داشته باشيم تا دلايل سردرگمي جامعه عكاسي و همچنين وضعيت رو به نزول كيفيت عكاسان را جويا شويم.
به همين دليل در ميزگردي با حضور داود عامري عكاس بين المللي و پيشكوست عكاسي طبيعت، يحيي كريم آبادي رئيس انجمن عكاسان استان گلستان، مهدي تيراني عكاس طبيعت و رضا وهمي عكاس مستند سازمان جهاني يونسكو و اديتور عكس مركز آموزشي سازمان يونسكو به بررسي وضعيت عكاسي استان پرداختيم.

اما سوالي كه بعد از انتقادات فراوان به جامعه عكاسي مطرح مي شود اين است كه آيا اصلا وضعيت عكاسي استان نامناسب است و چهره هاي سرشناس اين جامعه اين انتقاد را قبول دارند يا خير.

پيشكسوت عكاسي استان در اين باره توضيح مي دهد: متولي محكمي براي عكاسي بعنوان هنر كه از افراد علاقه مند حمايت كند وجود ندارد، قالب هنرمندان عكاس با هزينه شخصي و اتكا به درآمد خود وارد اين عرصه شده اند و اگر حمايتي بوده آنقدر جزئي بوده كه ديده نشده است.

داود عامري ادامه مي دهد: چون افراد به صورت انفرادي كار مي كنند عملا شناخت و ارتباط سازمان يافته اي هم ندارند و اكثرا پراكنده هستند، به دليل قدمت حضور عكاسان در استان تعداد زيادي عكاس داريم كه به جرات مي توان گفت در سه دهه گذشته اين عكاسان چه در فعاليت هاي داخل و چه برنامه هاي خارج از كشور تاثير گذار بوده اند.

وي مي افزايد: عكاسي ما فراز و نشيب هاي فراواني داشته و امروز به نسبت چند سال گذشته در حال نزول است و ركود عكاسي بسيار مشخص است كه عدم حضور عكاسان منطقه در مسابقات و جشنواره ها خود بيانگر اين ركود است.

مهر: به نظر شما دليل اين ركود همان عدم حمايتي است كه در ابتدا ذكر كرديد؟

عامري در پاسخ به اين سوال تصريح مي كند: البته بايد توجه داشت عدم حمايت در همه مقطع ها بوده اما به نظر مي رسد وضعيت اقتصادي جامعه نيز در شرايط حاضر كشور در اين زمينه بي تاثير نبوده و وضعيت درآمدها عكاسي را نيز تحت شعاع قرار داده است.

رئيس انجمن عكاسان استان عوامل ديگري را نيز در ركود عكاسي موثر مي داند و بيان مي كند: همه چيز در حال پيشرفت است، عكاسي هم داراي فراز و نشيب هايي است و امروز نگاه ها متفاوت شده است. در قديم يك فرد عادي آنقدر علاقه اي به عكاسي نداشت.

يحيي كريم آبادي خاطرنشان مي كند: امروز گوشي ها موبايل علاقه مندي را در بين افراد ايجاد شده و افراد بيشتري با عكاسي آشنا شده اند، اين اتفاق را مي توان از دو زاويه نگاه كرد، يك اين كه طرفداران عكاسي زياد شده اند اما دوم اين است كه متاسفانه امكاناتي كه در اختيار مردم قرار گرفته براي يك كار فراگير خوب نبوده است يعني وجود گوشي فقط عكاسي را راحت تر كرده ولي در طرف مقابل علم و دانش به افراد اضافه نشده و اين راحتي باعث شده تا افراد هم اين نياز را احساس نكنند و نبود آموزش كيفيت كار را كم كرده و كار بي كيفيت هم ركود به همراه خواهد داشت.

وي اظهار مي كند: در گذشته اينطو نبود و هر كس نياز داشت عكاسي كند بايد آموزش هاي لازم را مي ديد و متناسب با آموزش هايي كه مي ديد بعد از يك مدت صاحب قدرت در عكاسي مي شد ، سپس در مسابقات مختلف شركت مي كرد، اما امروزه اين سهل الوصول بودن باعث شد تا سطح عكاسي استان رشدي نكند و در يك سطح عاميانه باقي بماند.

كريم آبادي با انتقاد از برخي ادارات دولتي كه متولي بخش فرهنگ هستند بخصوص ادارتي كه براي اوقات فراغت كارمندان خود اقدام به برگزاري دوره هايي مي كنند كه افراد آموزش دهنده دانش اين كار را ندارند ادامه مي دهد: متاسفانه رسم شده در همين ادارات آبدارچي كارهاي عكاسي مربوط به اداره را هم انجام مي دهد چرا كه مديران در آن سطح نيستند كه از تاثير عكس و تخصصي بودن آن مطلع باشند.

وي معتقد است براي توليد يك اثر خوب افراد بايد آموزش ببينند و با طرح اين سوال كه آيا ادارات توانايي آن را دارند تا همه افرادي كه عكاسي مي كنند را آموزش دهند بيان مي كند: آموزش يا بايد همگاني باشد كه از طريق رسانه ملي انجام مي گيرد يا بايد گروهي باشد كه توسط انجمن ها خواهد بود، انجمن عكاسان استان نيز به همين منظور مدت كوتاهي است كه شكل گرفته و شروع به كار كرده است.

عكاس مستند استان نيز در اين رابطه مي گويد: مدت ها است احساس مي كنم در عكاسي استان با وجود پتاسنيل هاي بالاي استان چه از نظر توامندي افراد و چه از نظر ابزار كه واقعا غني است ، خلاء وجود دارد، استان نيز پتانسيل فراواني از نظر موضوع وجود دارد و بيش از 80 درصد موفقيت هايي كه كسب كرده ام را در استان عكاسي كرده ام.

مهر:با توجه به اظهارات قبل بر اين نكته تاكيد شد كه عكاسي استان روزگاري خوشي ندارد. ولي دلايل مطرح شده خيلي كلي بود. از نظر شما اگر بخواهيم جزئي تر بررسي كنيم چه دليلي براي اين وضعيت مي توان عنوان كرد؟

رضا وهمي بيان مي كند: به نظر من مشكل اصلي اول از همه مشخص نبودن تكليف من عكاس با خودم است. من بعنوان يك عكاس نمي دانم در فضاي عكاسي دنبال چه هستم.

وي ادامه مي دهد: نكته اي كه اشاره شد درست بود يعني اين رويه اشتباه است كه هر كسي كه دوربين دستش مي گيرد خودش را تا حدي مسلط بر كار مي داند، تا نياز به آموزش ديدن در عكاس ايجاد نشود اولين گام برداشته نمي شود. سرعت پيشرفت عكاسي در دنيا زياد است و بايد افراد خود را به روز نگه دارند.

اديتور عكس مركز آموزشي سازمان يونسكو مشكل دوم عكاسي را آموزش مي داند و تصريح مي كند: اگر فرد تصميم به آموزش گرفت بايد به كجا مراجعه كند؟ آيا موسسات موجود اطلاعات به روز دارند كه ارائه بدهند؟ موسسات ما مشكل آموزشي دارند. هنوز در فضاي آموزش به اجبار تاكيد مي شود كه عكس نبايد در فوتوشاپ باز شود، اين جمله بيانگر فاصله زياد آموزش هاي استان با علم روز دنيا است و اين يعني قدم برداشتن در مسير اشتباه.

وهمي بيان مي كند: من معتقدم اگر تغييري در رويه موجود ايجاد نشود در عكاسي استان گلستان هيچ اتفاقي نخواهد افتاد، چند سال است در استان گلستان نمايشگاه انفرادي عكس نديده ايم؟

وي اضافه مي كند: هنر اين نيست كه دوربين دست بگيريم و تعداد عكاسان از عزاداران در مراسم هاي محرم بيشتر باشد، خروجي اين عكاسي چيست؟ در مراسم دسته چوبي چندين عكاس حضور داشتند، چند نمايشگاه انفرادي يا گروهي براي اين مراسم برگزار شد؟

عكاس جوان گرگاني هم درباره وضعيت عكاسي استان معتقد است كه مشكل عكاسان نداشتن هدف است و مي گويد: در گذشته استانداردها فرق داشت و امروز با وجود اينترنت و دوربين هاي پيشرفته، آموزش ها راحت تر شده و افراد مي توانند بهتر از قبل از آموزش ها بهره ببرند و شايد اين دليلي باشد كه كمتر از كلاس هاي استقبال مي شود زيرا شاهديم افراد گم نام با استفاده از اين آموزش در جشنواره هاي كشوري يا بين المللي هم مقام مي آورند.

عكاسان تكليف خود را نمي دانند/ كسي براي آموزش احساس نياز نكرده است

مهدي تيراني ادامه مي دهد: مشكل اينجاست عكاسان هدف ندارند و خط مش مشخصي را براي خود تعيين نكرده اند، يك بار عكاسي مستند مي كنند، يك بار عكاسي طبيعت و چند ماه بعد هم در آتليه مشغول مي شوند و نمي توانند تكليف خود را در عكاسي مشخص كنند.

داود عامري هم با تاكيد بر اين كه موضوع صحبت درباره جنبه هنري عكاسي است بيان مي كند: گسترده شدن تعداد عكاسان مشكلي ندارد، اما دليل عقب ماندن عكاسان ما و اين كه از يك مرحله اي بيشتر پيشرفت نكرده اند همان عدم نياز است.

عامري ادامه مي دهد: اين نكته ضروري است كه بايد مرجعي باشد تا از افرادي كه قصد دارند به صورت حرفه اي كار كنند حمايت كند، از سوي ديگر بايد از تشكل هاي هنري هم حمايت شود.

وي خاطرنشان مي كند: در استان ما تنها رشته اي كه بيشترين مدال و مقام هنري را كسب كرده عكاسي است، براي همين هم در ايجاد تشكل و هم در حفظ تشكل نياز به حمايت است، از سوي ديگر برگزاري نمايشگاه ها و تشويق براي حضور در جشنواره و نهايتا برگزاري كارگاه هاي تخصصي عكاسي، هنرمند عكاس پرورش خواهد داد.

مهر: تا كنون نداشتن هدف و تصميم به آموزش و بعد از آن نبود آموزشگاه مناسب دلايل ركود عكاسي معرفي شد. اما چه گام هايي براي آموزش برداشته شده است؟

رئيس هيات مديره انجمن عكاسان استان مي گويد: در آموزش تقسيم كار داشتيم و قرار شد وظيفه آموزش به عهده انجمن سينماي جوان باشد، زيرا امكانات دولتي دارند و رديف هاي مالي دولتي براي آن ها وجود دارد.

يحيي كريم آبادي عنوان مي كند: قرار بر اين شد عكاسان آموزش ديده به انجمن عكاسان مراجعه كنند، انجمن سينماي جوان با خروجي كار ندارد و بعد از آن برنامه ريزي براي عكاس آموزش ديده به عهده انجمن عكاسان است. آموزش هاي انجمن عكاسان به صورت كارگاه عكاسي است، عكاسان در فضاي بيرون كار مي كنند و عكسهاي خود را در انجمن مورد نقد و بررسي قرار مي دهند.

نحوه آموزش هاي عكاسي مشكل دارد

رضا وهمي هم در همين رابطه اظهار مي كند: من چراغ خاموش وظيفه خودم را در زمينه آموزش انجام مي دهم و به دوستان به صورت خصوصي آموزش مي دهم، مشكل اينجاست بعضي احساس مي كنند من اگر آموزش بدهم همه چيز به عهده من است و حتي مشكلات را هم من بايد حل كنم، آموزش ما مشكل دارد.

اين عكاس بين المللي بيان مي كند: از طرف ديگر افرادي كه در كلاس ها مي آيند همه درباره تجهيزات مي پرسند و يك صدم افراد سوال فني عكاسي نمي پرسند، زياد شدن عكاسان از يك جهت خوب است و از جهات هاي زيادي بد است.

آسيب تعداد زياد عكاسان آموزش نديده بيشتر از فوايد آن است

وي ادامه مي دهد: براي كسي كه كار جدي عكاسي انجام مي دهد تعداد زياد عكاسان يك آسيب است، در مراسم هاي مذهبي وقتي روحاني برنامه اعتراض مي كند و مي گويد "عكاسان بس كنيد ديگر عكس نگيريد" يك عكاس حرفه اي را هم تحت شعاع خود قرار داده است، آيا من عكاس كه به صورت حرفه اي كار را دنبال مي كنم بايد چوب آموزش نديدن عكاسان استان را بخورم؟

وهمي خاطر نشان مي كند: چرا بايد يك مدرس، افراد كارگاه آموزشي خود را در شب هاي قدر به مراسم ها بياورد و جلوي يك خانم كه شب قدر در حال گريه كردن است رديف كند و عكاسان هم پشت سر هم جلوي وي فلاش بزنند؟ اين مراسم ها زمان آموزش نيست، آموزش براي كلاس است و نكات را بايد در كلاس گفت و در فضاي عموم. آموزش ها بسيار ضعيف است. و باعث شده نگاه مردم به عكاسان منفي شود.

وي اضافه مي كند: اثرات مخرب تعداد زياد عكاساني كه اكثر آن ها آموزش نديده اند ساير عكاسان را تحت شعاع قرار داده، اگر تصميم نگيريم اين جمع را هدايت كنيم با مشكل برخواهيم خورد، اين وضعيت آشفته باعث مي شود مدرسان حرفه اي استان ديگر در استان كار نكنند و از فضاي عكاسي استان فاصله بگيرند.

مهر: در حال حاضر انجمن عكاسان با هدف ساماندهي عكاسان و آموزش آنها تشكيل شده است. به نظر شما چه راهكاري براي تاثير گذاري بيشتر اين انجمن و ارائه آموزش هاي درست وجود دارد؟

عكاس مستند استان تصريح مي كند: متاسفانه عكاسان نه مكمل هم هستند و نه در كنار هم، پازل عكاسي بايد كنار هم قرار بگيرد تا جامعه عكاسي تاثير گذار باشد. نياز بود تاهيات موسسي تشكيل شود و اساس نامه اي نوشته شود. اين كار سختي بود ولي انجام شد و حالا دوستاني كه متولي عكاسي هستند بايد يك يا علي بگويند تا بتوانند به اين اساس نامه اي كه در حال حاضر هست سر و سامان بدهند.

وهمي اذعان مي كند: در اساس نامه بايد توان آموزشي ما بررسي شود، در ادامه هم بايد نيازهاي عكاسي سازماندهي شود و بعد هر گروه هدايت شود به سمت نياز خود، سپس كم كم رايزني ها با افراد مختلف انجام شود تا در سطح گرگان اهم فعاليت هاي عكاسي شناسايي شود، رايزني هايي هم با اداره ها شكل بگيرد تا عكاسان در فضاهاي مختلف با انسجام بيشتري حضور داشته باشند.

وي ادامه مي دهد: واگذاري پروژه ها و تقسيم بندي عكاسان باعث مي شود جلوي بي نظمي ها گرفته شود. اهم برنامه هاي عكاسي قابل شناسايي است. با اين كار فردي كه هنوز نياز به آموزش دارد مستقيم در فضاي عمومي عكاسي نمي كن لذا توانايي آموزشي عكاسي را هم بايد در نظر گرفت و در صورت نياز از نيروهاي آموزشي كمكي استفاده كنيم.

اديتور سابق عكس سازمان يونسكو تصريح مي كند: الان انجمن عكاسان كار مهمي را بر دوش دارد، موانعي كه به اين راهكار ها نمي توان رسيد را بايد بررسي كند، اما يك مشكل اصلي وجود دارد و آن اين است كه آموزش بعنوان قلپ تپنده انجمن عكاسان به انجمن سينماي جوان واگذار شده است.

وهمي عنوان مي كند: آوزش مستقيم ترين تاثير را بر عكاس دارد و آموزش خروجي كار عكاسي را تعيين مي كند، بايد گام هاي آموزشي درست برداشته شود، اما از طرفي به نظر مي رسد انجمن عكاسان بعنوان متولي انسجام لازم را دارد.

مهر: اين انتقاد مطرح شده كه انجمن عكاسان گلستان انسجام ندارد. نظر رئيس هيات مديره انجمن در اين باره چيست؟

رئيس انجمن عكاسان استان با تاييد اين موضوع مي گويد: در جلسات انجمن اساس نامه بررسي شد، پيشنهادات و انتقادات داده شد و در قالب يك متن آماده به هيات موسس فرستاده شد، بارها و بارها پيگير شديم تا افراد درباره اصلاحات اظهار كنند ولي اعضاي هيات موسس هنوز جوابي نداده اند.

يحيي كريم آبادي خاطرنشان مي كند: اساس نامه انجمن در بيش از 10 جلسه بررسي شده و پيشنهاداتي هم ارائه شده و حتي قوانين دست و پاگير هم بيان شده ولي خود اعضا از 10 تيرماه كه نامه ارسال شده هيچ جوابي نداده اند.

وي بيان مي كند: برگزاري كارگاه خارج از انجمن مسئوليت دارد و در صورتي كه اتفاق ناگواري بيافتد جواب افراد را چه كسي خواهد داد؟ همه اين موارد بررسي شده ولي اعضاي هيات موسس حتي براي ثبت شدن انجمن مدارك خود را ارائه نكرده اند.

كريم آبادي ادامه مي دهد: هيچ كدام يك از اعضاي هيات مديره انجمن عكاسان نقش فعالي ندارند و مدت ها است به اين انجمن مراجعه نكرده اند، بعضي افراد كانديدا شدند و راي آوردند كه حتي توانايي اداره اين انجمن را ندارند و من يك نفره در اين انجمن كار مي كنم.

رضا وهمي نيز در ادامه سخنان كريم آبادي با انتقاد از عملكرد وي در مديريت تك نفره انجمن خاطرنشان مي كند: انتقاد من اين است كه عكاسان خودشان براي انتخاب درست اقدامي نكرده اند و حضور ندارند، تبعات آن هم پراكندگي جمع هاي عكاسي است، مسيري كه عكاسي گلستان مي رود بي راهه است و اين هزينه هايي كه آقاي كريم آبادي براي عكاسي مي كند اشتباه است زيرا همانطور كه در ابتدا مطرح شد بايد در درجه اول نياز به آموزش در عكاسان احساس شود و سپس با تشكيل يك انجمن متحد و همچنين هدفمند متقاضيان آموزش را به دور از حاشيه هاي موجود در جهت ظرفيت هايي شناسايي شده سوق داد.

كد خبر: 2194783

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۳ - ۰۹:۰۸

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن