تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا ... نيّتم را به بهترين نيّت ها و عملم را به بهترين اعمال برسان، خدايا به لطف خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804007862




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اسرار ديدارپادشاه عربستان با كري فاش شد


واضح آرشیو وب فارسی:فردا نیوز: اسرار ديدارپادشاه عربستان با كري فاش شد
بهجت سليمان سفير سوريه در اردن اسرار ديدار ملك عبدالله پادشاه عربستان را با جان كري وزير امور خارجه آمريكا در رياض را فاش كرد.
تسنيم: بهجت سليمان سفير سوريه در اردن اسرار ديدار ملك عبدالله پادشاه عربستان را با جان كري وزير امور خارجه آمريكا در رياض را فاش كرد.

به گزارش پايگاه خبري مرآه الجزيره، «جان كري»، وزير امور خارجه آمريكا در سفير اخير خود به منطقه تصميم گرفت بعد از سفر به مصر عازم عربستان سعودي شود.

اين اقدام اشاره مستقيم به رهبران عربستان بود كه آمريكا مخالف رهبران جديد مصر نيست و با آنها در چارچوب سياست روابط خاص و ديدارهاي متقابل رفتار خواهد كرد و اين بر خلاف خواست و تمايل رياض بود كه تصور مي‌كند، آمريكا مخالف نظام جديد مصر و موافق اخوان است. چون واشنگتن تاكنون هيچ گونه تحريم يا مجازاتي را عليه حكومت جديد مصر تحميل نكرده و نخواهد كرد.

اما جان كري به محض ورود به عربستان و مورد استقبال قرار گرفتن از سوي شاهزاده «سعود الفيصل»، وزير امور خارجه، به همراه او از فرودگاه به ديدار «عبد الله بن عبد العزيز»، پادشاه سعودي رفت.

در جريان ديدار جان كري با پادشاه عربستان، شاهزاده «سلمان بن عبد العزيز»، ولي عهد، شاهزاده «سعود الفيصل»، وزير خارجه، شاهزاده مقرن بن عبد العزيز، سفير عربستان سعودي در آمريكا و دو مشاور حضور داشتند و به درخواست جان كري شاهزاده «بندر بن سلطان»، رئيس دستگاه اطلاعات سعودي از حضور در اين نشست منع شده بود.

1. ديدار از ابتدا پر تنش بود، ملك عبدالله بعد از خوش آمدگويي به جان كري، سخنان خود را با انتقاد و حمله به موضع و سياست‌هاي جديد آمريكا در منطقه شروع كرد و به كري گفت كه اعتماد رهبران عربستان به واشنگتن از زمان حوادث مصر در سال 2011 كه منجر به سرنگوني رژيم «حسني مبارك» در اين كشور شد و در آن آمريكايي‌ها نسبت به حوادث جاري در مصر سياست بي‌تفاوتي را اتخاذ ‌كردند و متحد مهم و استراتژيك خود را (يعني حسني مبارك) از دست دادند و با تلاش‌هاي عربستان براي آرام كردن اوضاع داخلي مصر همراهي نكردند و مواضع آنها به وضوح نشان دهنده حمايت از قيام مردم مصر عليه حسني مبارك بود، از بين رفته است.

2. ملك عبد الله ادامه مي‌دهد: آمريكا به اين حد اكتفا نكرد، بلكه با تمايل شديد حامي روي كار آمدن جماعت اخوان المسلمين در مصر بود كه تهديدي استراتژيك عليه منطقه خليج فارس به شمار مي آيند. ما در كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس ابتكار عملي را مبني بر طولاني كردن مدت حكومت شوراي نظامي در مصر تا آرام شدن شرايط اين كشور پيش از اجراي هرگونه انتخاباتي در اختيار شمار قرار داديم، ولي متأسفانه آمريكا بر سرعت اتمام كار شوراي نظامي و برگزاري انتخابات پافشاري كرد، در حالي كه تمام قرائن و ادله به وضوح نشان مي‌داد كه اخوان المسلمين به خاطر اينكه يك تشكيلات قديمي و منظم در مصر است، پيروز انتخابات خواهد بود.

3. ما به شما هشدار داديم، زماني كه اخوان المسلمين قدرت را در مصر به عنوان بزرگترين كشور عربي و قدرت اصلي در دست بگيرد، منجر به تغييرات جامع در منطقه خواهد شد، ولي متأسفانه اين بار نيز با ما همراهي نكرديد و به ديدگاه ما هيچ توجهي نكرديد.

4. حوادث پشت سرهم به صورت زنجيره‌اي و سلسله‌وار در مصر تكرار شدند. شما در ابتدا به ما گفتيد كه با ملت مصر عليه حسني مبارك هستيد و اينكه شما هميشه حامي انتخاب ملت‌ها هستيد، ولي زماني كه ملت مصر محمد مرسي و گزينه اخوان المسلمين را كنار زد، شما عليه انتخاب ملت و در حمايت از اخوان المسلمين و محمد مرسي تحت عنوان منتخب ملت موضع گيري كرديد و ميليون‌ها مصري و چندين برابر تعدادي كه به محمد مرسي رأي داده و به خيابان‌ها آمده بودند را ناديده گرفتيد. (ملك عبدالله به سخنان خود ادامه مي‌دهد و هر از چند گاهي سعود الفيصل، وزير خارجه عربستان برخي مسائل را به وي يادآوري مي‌كند).

5. ملك عبد الله ادامه مي‌دهد، عربستان سعودي از مواضع ناپايدار و متناقض آمريكا در منطقه بهت زده شده است. در زماني كه شما تمام تجهيزات و ساز و كار خود را براي حمايت از ملت سوريه و ورود به جنگ عليه نظام اين كشور آماده مي‌كرديد، يكباره شنيديم كه مذاكره با رهبران نظام سوريه را از طريق ايران و روسيه آغاز كرده‌ايد. اين خبر ما را بسيار غافلگير كرد، چرا كه اين اقدام حمايت بزرگي از «بشار اسد»، رئيس جمهوري سوريه و نظام اين كشور به شمار مي‌رود و ما آخرين كسي بوديم كه در جريان اين مسئله قرار مي‌گرفتيم.

6. پيش از اين اطلاعاتي به دست ما رسيده بود، مبني بر اينكه ايران و آمريكا گفت‌وگوهاي جدي را درباره منطقه شروع كرده‌اند، زماني كه از شما در اين مورد سوال كرديم، شما جواب داديد، اين حرف و حديث رسانه‌ها است و هيچ چيز جدي وجود ندارد، موضع ما در قبال ايران اين است كه يك رژيم تروريست حامي تمام جنبش‌هاي تروريستي در منطقه است. ولي بار ديگر با توافق آمريكايي - ايراني قريب الوقوع غافلگير شديم، متأسفانه برخي كشورهاي اروپايي در اين مورد از ما سوالاتي با اين رويكرد و باور كردند كه ما طرف اصلي در اين موضوع و در اين مذاكرات هستيم، ولي ما حتي از آن اطلاع هم نداشتيم.

7. مي‌خواهم از شما به عنوان وزير خارجه آمريكا سوال كنم، آيا عربستان خارج از اتحاد و پيمان آمريكا قرار گرفته است؟! آيا كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس تبديل به باري بر دوش آمريكا شده‌اند؟ جناب وزير ما از شما مي‌خواهيم ما در جريان تحولات و ديدگاه فعلي خود در منطقه قرار دهيد، آيا ما همچنان متحد شما هستيم يا بازيچه و آلت دست؟! به طور كلي انتظار دارم ديدگاه و نظر شما را بشنوم، چرا موضع آمريكا در قبال سوريه همانند مصر دوران حسني مبارك قاطع و تند نبود؟

8. اظهارات جان كري، وزير امور خارجه آمريكا: كري سخنان خود را با تشكر و قدرداني از ميزباني و ديدار با پادشاه سعودي شروع كرد و از خوشامد گويي ملك عبدالله اظهار خرسندي كرد و گفت: بر اين باورم كه به طور كلي ميان آمريكا و عربستان سعودي اختلافي وجود ندارد و اگر تنها برخي اختلافات جزيي مشاهده مي‌شود، در تاكتيك است و استراتژي طرفين تغيير ناپذير و ثابت است و گفت‌وگوي جاري مفيد و سازنده خواهد بود، همان طور كه تمايل داشتم اظهارات شما را بشنوم، مشتاق هستم حضرت عالي نيز به سخنان من گوش دهيد.

9. از ابتدا شروع كنيم، موضعي كه شما آن را شروع تغيير در مواضع آمريكا در قبال متحدان اين كشور به شمار آورديد، مطلقا درست نيست، شما از ابتدا طرف اصلي ميان ما و نظام حسني مبارك در مصر بوديد. «هيلاري كلينتون»، وزير خارجه سابق آمريكا كه پيش از من اين مسئوليت را بر عهده داشت، شما را در جريان حوادث قرار داد و آن طور كه حضرت عالي گفتيد ما به حسني مبارك پشت نكرده و او را نفروختيم.

حوادث مصر شروع شد و برآوردهايي كه از مصر به دست ما مي‌رسيد، نشان مي‌داد كه روند و شدت رخ دادها و اعتراض‌ها در اين كشورها در حال رو به كاهش و افول گذاشتن است، اين گزارش‌ها حوادث اعتراض‌هاي سال‌هاي 1979 - 1978 دوران رياست جمهوري «انور سادات»، رئيس جمهوري اسبق مصر را به ما يادآوري مي‌كردند، مصري‌ها به ما مي‌گفتند كه مقايسه ميان دو اعتراض جايگاهي ندارد و اعتراض‌هاي زمان سادات اول بسيار گسترده‌تر از حوادث كنوني و جاري است و ما قادر هستيم، اوضاع را به سرعت تحت كنترل خود درآوريم.

ما از اين ديدگاه مصر استقبال و آنها را تاييد كرديم و پيشنهاد كاهش سركوب‌ها و در صورت امكان موافقت حداقل با مطالبات مردمي را پيشنهاد كرديم. به طور اتفاقي سرلشكر «سامي عنان»، رئيس سابق ستاد مشترك نيروهاي مسلح مصر با ما ديدار و گفت‌وگو كرد. ما در اين ديدار پيشنهادهايي براي خروج سريع‌تر از بحران را مطرح كرديم،‌ زماني كه ژنرال سامي عنان مصر را ترك كرد، يك هيئت بلند پايه آمريكايي متشكل از رهبران پنتاگون و وزارت امور خارجه و سازمان جاسوسي سي آي اي او را همراهي كردند و ما يك كار گروه بحران كه مي‌بايست دفتر آن در قاهره در نزديكي رويدادها باشد، تشكيل داديم.

هيئت آمريكايي براي كمك به نظام مصر به آنجا مسافرت كرد. ما از طريق اين هيئت به دولت حسني مبارك به صورت روزانه، ساعتي و لحظه به لحظه پيشنهادها و ابتكار عمل‌ها و رهنمودهايي را براي خروج از تنگنا مطرح مي‌كرديم، حسني مبارك در ابتدا با آنها موافقت مي‌كرد، ولي متاسفانه چند ساعت بعد موضوع مورد توافق را ناديده مي گرفت.

10. به صورت جدي و عميق با فرماندهان ارتش مصر وارد گفت‌وگو شديم. موضع ارتش صريح و قاطع بود، اينكه آنها هيچ دخالتي در حوادث جاري كشور نخواهند داشت و حتي از باتوم هم عليه معترضين در خيابان‌ها استفاده نخواهند كرد. ارتش در اين بحران تصميم گرفت بي‌طرف باقي بماند، اگرچه ما شاهد همدردي پنهان فرماندهان ارتش با معترضين مصري بوديم. ما به راهكارها و گفت‌وگوهاي خود با حسني مبارك و عاملان نظام وي ادامه داديم. در ابتدا قادر بوديم، بحران را مهار كرده و پشت سر بگذاريم، ولي لجاجت حسني مبارك و اطرافيان وي مانع تراشي كردند تا جايي كه ما به كانال ارتباطي ميان فرماندهان نظامي مصر و حسني مبارك تبديل شديم و زمزمه‌هاي نارضايتي فرماندهان نظامي از سياست حسني مبارك شروع شد.

من به ملك عبد الله مي‌گويم كه در ديداري كه در وزارت دفاع برگزار شد، هيئت آمريكايي به ديدار ژنرال «محمد حسين طنطاوي» و سرلشكر سامي عنان رفت. ما در آنجا اعلام كرديم كه حسني مبارك بايد امتيازات زيادي را بدهد و نبايد فرصت‌ها را از دست بدهد. ملت مصر به صورت يك پارچه عليه حسني مبارك است، ملت به دو گروه تقسيم نمي‌شوند كه يك گروه با حسني مبارك و گروه ديگر عليه او باشد و اين مسئله راه براي دخالت ارتش مصر فراهم كند. ارتش در صورتي مي‌تواند يك راه حل ميانه ارائه دهد كه ملت به دو گروه تقسيم شوند، ولي متأسفانه توده مردم يكپارچه مخالف حسني مبارك بودند.

ما تلاش كرديم، فرماندهان ارتش و سرويس‌هاي امنيتي مصر اقداماتي را براي كاستن از شدت حوادث مصر انجام دهند، ولي ارتش و فرماندهان آن با اين مسئله مخالفت كرده و گفتند: در حال حاضر توپ در زمين حسني مبارك است و او بايد وارد عمل شود. ما ديدارهاي دوره‌اي با تمامي مراكز قدرت در مصر براي مقابله با تشديد بحران برگزار كرديم و گاهي اوقات از «باراك اوباما»، رئيس جمهوري آمريكا درخواست مي‌كرديم كه در امور مداخله كند، ولي متأسفانه احساس مي‌كرديم كه حسني مبارك با ما همسو نيست و با اغفال و فريب اطرافيانش به ويژه نزديكان و بهرمندان از نظام موضع خصمانه‌اي عليه ما اتخاذ كرد. حسني مبارك در مورد مسائل معدودي با ما اتفاق نظر داشت و در همان موارد معدود نيز تحت فشار نزديكان و افراد فاسد اطرافش به آن پشت مي‌كرد، آنها نمي‌خواستند، امتيازي به معترضين مصري بدهند. آنها به سركوب‌هاي مردمي و اتمام اعتراض‌ها در اسرع وقت دل‌خوش كرده بوند. ما مسئله انتخاب «عمر سليمان» به عنوان معاون رئيس جمهور را از مدت‌ها پيش يعني در دوران عمل جراحي حسني مبارك در آلمان مطرح كرده بوديم، در آن زمان وضعيت جسماني وي وخيم بود.

حسني مبارك با اين ايده موافقت كرد و ما هم به او وعده داديم كه اين مسئله بلافاصله بعد از بازگشت و بهبود وي به اتمام خواهد رسيد، ولي هر بار فرصت‌ها را از بين برد. بارها با اوباما و كلينتون در مورد موضوع يا راهكاري توافق مي‌كردند و ما هر بار مي‌ديديم كه او اندكي بعد عكس توافق حاصل شده عمل مي‌كند، ما در ارتباط مداوم با فرماندهان ارتش بوديم.

11. نتيجه‌اي كه همه ما به آن رسيديم و ارتش و فرماندهان مصر نيز در اين نتيجه با ما سهيم بودند، اين بود كه حسني مبارك از اتخاذ هر تصميمي ناتوان است و اطرافيان او تصميم گيرنده اصلي هستند، به همين خاطر موضع ما در دولت آمريكا همگام با حوادث و ملت مصر دچار تغيير و تحول شد، ما تمايل داشتيم كه مصر زمام امور و كنترل آن را در دست گيرد و ديدگاه‌هايي را مطرح كرديم كه فرماندهان نظامي نيز بدان آگاه بودند، ما در مورد يك سري اقدامات از جمله انتخاب عمر سليمان به عنوان معاون رئيس جمهوري و تشكيل دولت قدرتمند، جامع و مانع براي كنترل اوضاع توافق كرديم، ولي همه اين اقدامات با مخالفت حسني مبارك و اطرافيانش مواجه شد. آنها روي زمان حساب كرده بودند و اعتقاد داشتند، حوادث جاري همچون ابر تابستان گذري خواهد بود و در جريان حوادث مصر نبودند، ما هميشه در موضع اتهام آنها بوديم، اعلي حضرت ما شما را به صورت شخصي در جريان حوادث قرار مي‌داديم و شما وعده داديد و وعده شما ميمون و مبارك است.

وقتي كه ارتش مصر و فرماندهان آن با سياست حسني مبارك مخالفت كردند و با مردم ابراز همدردي كردند، آيا شما از ما انتظار داشتيد كه ما كماندوهاي آمريكايي و ارتش اين كشور را براي مقابله با ملت مصر روانه خيابان‌ها و كوچه‌هاي قاهره كنيم، آيا چنين چيزي امكان دارد و عاقلانه است. ملت مصر بايد رهبران خود را انتخاب كنند، اين ايدئولوژي،‌ فرهنگ و زندگي ماست، آنچه كه ما در آمريكا داريم، بايد ديگران هم داشته باشند، ولي هر كس متناسب با شرايط خود.

12. اين ما نبوديم كه اخوان المسلمين را در مصر روي كار آورديم، بلكه ملت مصر اين كار را كرد، ما روابط خود را با اخوان الملسمين از دهه 90 ميلادي در مقابل شما كتمان نمي‌كنيم، اين جنبش در تلاش براي ايجاد اسلام سياسي ميانه‌رو در واكنش به گروه‌هاي تروريستي در منطقه رشد كرد، ما بر اين باور بوديم و همچنان هستيم كه اخوان المسلمين به عنوان يك طرف ميانه‌رو قادر است، با افراط گرايي گروه‌هاي اسلامگراي تندرو مقابله و آن را كنترل كند، ولي در حال حاضر مي‌بينيم كه شما از روابط ما با اخوان المسلمين بهت زده شديد، در حالي كه شما از ابتدا در جريان اقدامات ما بوديد. اعلي حضرت، حسني مبارك براي آمريكا مهم‌تر از شاه ايران نبود، بنابراين زماني كه احساس كرديم، شاه ايران در آستانه سقوط قرار دارد و قدرت و نفوذ خود را در ميان توده مردم ايران از دست داده است، ما به خاطر ابقاي شاه ارتش خود را روانه ايران نكرديم. ما مي‌دانستيم كه جايگزين او در ايران دشمن آمريكا خواهد بود و ما در اين مورد به اسرائيل هشدار داديم و زماني كه اسرائيل از شاه حمايت نظامي و امنيتي مي‌كرد، ما مقابله كرديم و گفتيم كه دوران شاه به سر آمده است.

اسرائيل به حرف ما گوش نكرد، به همين خاطر عنوان انقلاب ايران بعد از شاه اسرائيل بود، دليلش اين بود كه اسرائيل در مقابله با مردم ايران وارد عمل شد، ما دست به چنين اقدامي نزديم و با هيچ يك از ملت‌ها در سرزمين‌اشان مقابله نكرديم، ما بايد همگي از رويدادها درس عبرت بگيريم.

13. اعلي حضرت اجازه دهيد، با هم به پرونده سوريه بپردازيم، ما از ابتدا از حوادث سوريه حمايت كرديم و به بشار اسد گفتيم كه از قدرت كناره گيري كند. ما از اپوزيسون حمايت كرديم و اميدوار بوديم كه مخالفين در كوچه‌ها و خيابان‌ها باقي بمانند و به كوه‌ها و سنگرها و سلاح‌ها روي نياورند (نبرد و مبارزه)، ‌ولي برخي شتاب‌زده عمل كردند و تصور نمودند كه اين مسئله باعث تسريع در سقوط نظام خواهد شد، ما با اينكه ديدگاه متفاوتي داشتيم، در مقابل اين موضع مقاومت نكرديم.

ما با تمام توان از مخالفين حمايت كرديم و سلاح در اختيار آنها قرار داديم و در حمايت از رخ دادهاي سوريه فشاري زيادي را به مخالفين براي رسيدن به اتحاد و آشتي اعمال كرديم، همچنين نظام را تحت فشار قرار داده و آن را منزوي و محاصره كرديم، ولي آنچه به حوادث جاري در سوريه آسيب رساند، مداخله‌هاي زياد بود، همه طرف‌هاي تبديل به رهبر انقلاب سوريه شدند، هركس تصميمات و گروه خاص خود را داشت، ولي متأسفانه اين طرف‌ها با هم درگير شدند. ما تمايل شديد به اتحاد همه داشتيم، ولي شكست خورديم، قطر و تركيه هريك به نوبه خود تبديل به رهبر شدند و برخي از ميان شما و اسرائيل مداخله كردند، به نظر همه اين مسائل باعث مقاومت بيش از پيش نظام و توانايي‌اش در درگيري‌ها شد.

14. ما از ابتدا هشدار داديم كه نظامي كردن بحران سوريه به نفع نظام سوريه است، ولي هيچ كدام از طرف‌ها به حرف ما گوش نكردند و ما تابع خواسته‌ها و تمايلات آنها شديم، حتي برخي خود را به عنوان كارشناس ملت‌هاي عربي و ملت سوريه به ما معرفي كردند، ما مي‌دانستيم كه نظام سوريه اراده‌هاي پولادين ارتش را در اختيار دارد و نفوذ به آن دشوار است، ولي برخي اطلاعات گمراه كننده در اختيار ما قرار دادند و گفتند كه ارتش تنها چند روز بعد وحتي چند ساعت بعد اعتماد خود را به اسد از دست خواهد داد.

15. اعلي حضرت آنچه اتفاق افتاده است، را براي شما در يك داستان خواهم گفت، شيخ حمد بن خليفه آل ثاني، امير سابق قطر در يك تماس فوري خواستار مكالمه با باراك اوباما شد، اينكه وي اطلاعات مهمي در اختيار دارد و بايد اين اطلاعات را در اختيار رئيس جمهوري آمريكا قرار دهد، ساعت به وقت آمريكا نيمه شب را گذشته بود و رئيس جمهوري خواب بود، پافشاري امير قطر به گفت‌وگو با اوباما باعث شد، مشاورانش وي را بيدار كنند، امير قطر اين خبر را اوباما داد: «رياض حجاب»، نخست وزير فراري سوريه چند ساعت در ساختمان نخست وزيري كنفرانس مطبوعاتي برگزار خواهد كرد و ضمن كناره گيري از سمت خود از بحران سوريه حمايت خواهد كرد و همه اينها همزمان با تحركات و استقرار ارتش سوريه به ويژه در شهرهاي اصلي اين كشور بود. اينكه توافقي ميان فرمانده ارتش و رهبران معارضان در زمينه اعطاي فرصت به بشار اسد براي ترك سوريه حاصل شده است و قطري‌هاي فشارهاي زيادي را براي تحقق آن اعمال كردند، چراكه برخي در سوريه خواستار قتل و بازداشت رئيس جمهوري سوريه بودند تا وي نتواند سوريه را ترك كند.

امير قطر همچنين به باراك اوباما گفت كه همه اين مسائل طي چند ساعت آينده محقق خواهد شد، رئيس جمهوري آمريكا موضوع را به مشاورانش ابلاغ كرد و از آنها خواست كه گروه رسانه‌اي حاضر در تركيه براي پوشش اين رخ داد عازم سوريه شود، ما ساعت‌ها منتظر شديم و هيچ اتفاقي در سوريه نيفتاد، تا اينكه با درخواست اردن مبني بر كمك به آنها از طريق ماهواره براي يافتن رياض حجاب غافلگير شديم، اردني‌ها خبر دادند كه وي در راه اردن است و هنوز وارد اردن نشده است و احتمال دارد دستگير يا كشته شده باشد، چند ساعت بعد رياض حجاب در حالي كه لباس زنانه بر تن كرده بود و سوريه را به سمت اراضي اردن ترك مي‌كرد، شناسايي شد. اين چيزي است كه اتفاق افتاد.

آيا مي‌دانيد كه قطري‌هاي پيش از اينكه مسئله را به ما خبر دهند، به اسرائيلي‌ها خبر دادند، آيا موضوع را به شما خبر دادند؟ ما با اردن تماس گرفتيم تا از حقيقت ماجرا آگاه شويم، اردني‌ها به ما گفتند كه هيچ اطلاعي در اين زمينه ندارند و شاهد هيچ‌گونه تغيير مهمي در سوريه و تحركات ارتش سوريه نبودند، آنها با تخيلات و توهمات خود فرصت سوريه را از دست دادند و در حال حاضر بازنده اصلي ملت سوريه است.

16. موضوع مهم ديگري را به صورت تفصيلي بررسي مي‌كنيم، شاهزاده «بندر بن سلطان»، رئيس دستگاه اطلاعات عربستان سعودي به ما اعلام كرد كه او مثل قطر نيست و از ما درخواست مهلت دو الي سه ماهه براي پايان بخشيدن به بحران سوريه كرد، ما اين فرصت را در اختيار او قرار داديم و زمينه را براي او مهيا كرد و تمام متحدان را براي او بسيج كرديم و بر اين باور بوديم كه چنين چيزي كلا غير ممكن است، بررسي‌ها، نظرسنجي‌‌ها، اطلاعات و مطالعات ما نشان مي‌دهد كه بشار اسد روز به روز قدرتمندتر مي‌شود و اعتماد برخي را مجددا جلب مي‌كند.

17. موضوع در مصر همانند سوريه نيست، ملت مصر به كلي مخالف حسني مبارك بود و ارتش نيز به او پشت كرد، شرايط در سوريه متفاوت است، اكثر فرماندهان حامي بشار اسد هستند و او داراي قدرت و تاثيرگذاري در ميان ملت سوريه است، متحدان منطقه‌اي و بين المللي او به او پشت نخواهند كرد، چرا كه از خودشان دفاع مي‌كنند. شما بايد واقعيت را همان طور كه هست ببينيد، ما دشمني بيشتري با نظام سوريه داريم، ولي ما واقع گرا هستيم و نبايد روزانه صدها نفر از ملت سوريه قرباني كنيم. آنچه را كه از تحقق ميداني و نظامي آن ناتوان بوديم مي‌توانيم در ميز مذاكرات محقق كنيم، ما بايد همگي تلاش كنيم، شما چه شركت كنيد و چه شركت نكنيد، كنفرانس ژنو 2 برگزار خواهد شد، ولي تاكيد مي‌كنم كه حضور شما مهم است و عنصر تاثيرگذاري در كاهش دستاورهاي نظام خواهد بود.

18. همه جهان در مورد اهميت برگزاري كنفرانس ژنو 2 اتفاق نظر دارند، من الان به شما ابلاغ مي‌كنم كه دو الي سه ماه تا زمان برگزاري اين كنفرانس فرصت داريد، هر كاري كه مي‌خواهيد انجام دهيد، اگر دستاوردهايي را محقق كرديد، خيلي خوب است، ما تلاش مي‌كنيم كه بشار اسد و نظام سوريه بازنده كنفرانس ژنو 2 باشد، ولي اين كنفرانس بايد برگزار شود.

19. ما در ميان خود اتفاق نظر داريم كه در حال حاضر سياست آمريكا بايد از مبارزه و جنگ در هر مكاني دوري كند و تا حد امكان مسائل را از طريق ديپلماسي و گفت‌وگو و حل و فصل پيش ببرد. به همين خاطر با ايران گفت‌وگو مي‌كنيم و با ايران به توافق خواهيم رسيد، از شما پنهان نمي‌كنم كه توافق با ايران تقريبا حاصل شده است و منافع عربستان سعودي و كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس در چارچوب اين گفت‌وگو و توافق است. شما بايد شريك تحولات منطقه‌اي باشيد، به افسانه‌ها و خيال بافي‌هاي برخي دل‌خوش نكنيد، قطار تحولات به حركت خود ادامه خواهد داد و هيچ قدرتي قادر و توقف آن نخواهد بود، لطفا شما به پيشنهادات و راهنمايي‌ها ما گوش كنيد، ولي تصميم گيري نهايي با خود شماست، در پايان از حسن استقبال شما قدرداني مي‌كنم، ما در دولت آمريكا و شخص باراك اوباما قدردان زحمات شما خواهيم بود، ما در تماس دائم با شما خواهيم بود.

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فردا نیوز]
[مشاهده در: www.fardanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن