تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى اندازد و مى گويد: «صداي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819459343




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چه كساني در معرض آرتروز قرار دارند؟


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: چه كساني در معرض آرتروز قرار دارند؟
آرتروز از بيماري‌هاي شايع در جوامع مختلف است كه افراد زيادي را درگير مي‌كند. بسياري از پزشكان و متخصصان ورزش - البته به صورت سبك - را براي درمان و پحتي پيشگيري از اين بيماري توصيه مي‌كنند اين در حالي است كه خود ورزشكاران هم به شدت در معرض ابتلا به آرتروز قرار دارند.

به گزارش مهر، "آرتروز" به معني خط ميان دو مفصل و درز مفصلي است. امروز اين واژه براي بيشتر افرادي كه با كارها و ابزارآلات سنگين سر و كار دارند و حتي افرادي كه به كارهاي به ظاهر آسان مانند پشت ميز نشيني اشتغال دارند، آشناست.

آرتروز كه در پزشكي به "آرتريت" معروف است، شايع‌ترين بيماري است كه مفاصل بدن را دچار درد، تخريب و فرسودگي مي‌كند. ساختار مفاصل بدن تركيبي از اصول زيباي زيست شناختي و قوانين استوار فيزيكي است. انتهاي استخوان‌هايي كه در مفصل، كنار هم قرار مي‌گيرند توسط يك لايه غضروف شفاف پوشيده مي‌شوند. در آرتروز مشكلي كه خود باعث بروز مشكلات ديگري مي‌شود، تخريب و از بين رفتن تدريجي و پيش رونده غضروف مفصلي و زياد شدن نسج استخواني مجاور آن ديده مي‌شود. با از بين رفتن اين غضروف استخوان زير غضروف دچار آسيب مي‌شود.

در گذشته‌هاي نه چندان دور عقيده بيشتر مردم بر آن بود كه آرتروز يعني پيري و هر فردي كه مبتلا به بيماري آرتروز مي‌شود حتماً حداقل 50 سال سن دارد اما با اين اوصاف اين عقيده رايج تا چه اندازه ريشه علمي دارد؟

چه مي‌شود كه آرتروز مي‌گيريم

ارث، عوامل متابوليك، علل عروقي، ضربه، شكستگي، استفاده زياد و متناوب و به ويژه نادرست از يك مفصل، ازدياد سن، بعضي اختلالات مادرزادي و تكاملي، بيماري‌هاي عصبي، غدد درون ريز و بافت همبند همگي از عواملي هستند كه منجر به ايجاد آرتروز در افراد مختلف مي‌شود. در كل اينكه در انواع آرتروز، مفاصل بند اول و دوم انگشتان دست، مفاصل ما بين مهره‌هاي گردن و كمر، مفصل لگن و زانو احتمال درگيري بيشتري دارند.

اين افراد بيشتر مستعد آرتروز هستند

خرابي غضروف در هر سني از زندگي مي‌تواند رخ دهد، چنانكه 40 ميليون نفر - در گروه‌هاي مختلف سني - در آمريكا از آرتروز رنج مي‌برند. در اين ميان افرادي كه سال‌هاي متمادي بايد به كارهاي بدني و فعاليت‌هاي جسماني بپردازند و در به كارگيري ابزار كار، خم و راست شدن، و حتي نشستن و برخاستن مراقبت‌هاي لازم را به عمل نمي‌آورند، بيشتر در معرض بروز اين بيماري قرار دارند.

كشاورزان به دليل كارهاي سنگين در كشتزارها و مراتع، همواره در معرض هجوم اين بيماري قرار دارند. كارگران ساختماني كه بايد مصالح ساختماني را جابه جا كنند، كارگران بندرگاه‌ها به دليل فعاليت‌هاي شديد جسماني و حمل و نقل كالا، همچنين رانندگان به دليل ساليان طولاني و ساعت‌هاي متوالي نشستن پشت فرمان و خم شدن به جلو، و شغل‌هاي مشابه از ديگر افراد مستعد بروز آرتروز هستند.

خانم‌هايي كه بيش از چهار زايمان و نگهداري بچه‌ها را متحمل شده‌اند و نيز افراد چاق كه بيشتر بافت‌هاي استخواني و عضلاني و رباط‌هاي بدنشان از فشار‌ها و صدمات ناشي از زيادي چربي تحت فشار هستند، مرداني كه شغل‌هاي پر استرس و كارهاي سنگين دارند، به ويژه هنگام سالمندي همه و همه زودتر و شديدتر از افرادي كه شغل‌هاي سنگين نداشته و چاق نيستند و از تغذيه مناسب و ورزش‌هاي مرتب بهره مي‌برند دچار آرتروز مي‌شوند.

ورزشكاران هم آرتروز مي‌گيرند

شيوع آرتروز در ورزشكاران بسيار كمتر از افراد عادي جامعه است چرا كه هم تراكم استخواني در ورزشكاران بيشتر است و هم عضلات و تاندون‌ها مقاومت بيشتري دارند. با همه اينها ورزشكاران هم ممكن است آرتروز بگيرند. به واقع ورزشكاراني كه بيش از حد به صورت ناصحيح ورزش مي‌كنند و از شيوه‌ها و اصول ورزشي به صورت علمي آگاهي كامل ندارند و دچار آسيب‌هاي ورزشي مي‌شوند نيز زودتر از ورزشكاران و افرادي كه از ورزش‌هاي متعادل و برنامه‌ريزي شده استفاده مي‌كنند مبتلا به آرتروز مي‌شوند.

ورزشكاران چه كنند تا آرتروز نگيرند

ورزشكاران براي اينكه با ورزش كردن بتوانند سلامت خود را تضمين كنند و خطر ابتلا به بيماري مانند آرتروز را در خود كمتر كنند بايد به سه نكته اساسي توجه ويژه داشته باشند. رئيس فدراسيون پزشكي ورزشي در اين رابطه به خبرنگار مهر گفت: ورزش غيراستاندارد به راحتي باعث آرتروز مي شود. ورزشكاران به خصوص آماتورها بايد هر ورزشي را به صورت اصولي و استاندارد و تحت نظر مربي تاييد شده انجام دهند و بايد توجه داشته باشند كه از يك برنامه ورزشي در هر سن و هر رشته اي نمي توان تبعيت كرد. برنامه ريزي ورزشي در هر رده سني و در هر رشته اي متفاوت از ديگري است.

وي به دومين موردي كه بايد ورزشكاران توجه زياد به آن داشته باشند، اشاره كرد و ادامه داد: بايد به مقوله تغذيه هم اهميت زياد داد چون هر رشته ورزشي از نظر نوع تغذيه براي خودش استانداردهاي خاصي دارد. به خصوص ميزبان مصرف كالري و چگونگي تامين انرژي لازم در هر رشته و در هر يك از بخش هاي و مردان تاثير زياد در ابتلا به آرتروز يا دوري از آن دارد.

پوركاظمي تاكيد كرد: نظم در ورزش اهميت زيادي در اين زمينه دارد. ورزش كردن بايد به صورت منظم و در چارچوب يك برنامه مشخص انجام شود ضمن اينكه انتخاب رشته درست - متناسب با وضعيت فيزيكي - هم تاثير زياد در حفظ سلامت دارد. در كل اينكه اگر به اين موارد توجه لازم شود، حفظ سلامت تضمين شده است در غير اينصورت آرتروز پيشرونده زودرس در ورزشكاران ايجاد خواهد شد.

و باز هم ورزش براي دوري از آتروز

آرتروز در حقيقت درمان قطعي ندارد زيرا طي ساليان دراز، تاندون‌ها و استخوان‌ها متحمل فشار و آسيب شده‌اند، رباط‌ها از استحكام واقعي خود مي‌افتند و عضلات زانوها، شانه‌ها و كمر به صورت شل و افتاده جلوه‌گر مي‌شوند و در نهايت فرد را عصبي و ناراحت مي‌كنند. محافظت از مفصل، كاهش وزن، تقويت عضلات، استفاده از دارو و جراحي از انواع راه ها براي درمان آرتروز هستند اما به واقع هيچ يك از آنها منجر به بازگشت كامل سلامت فرد مبتلا نمي‌شود.

بنابراين بهتر است از بروز آرتروز جلوگيري كرد. در واقع راه‌هايي وجود دارند كه از پيشرفت آرتروز و پيامدهاي رنج آور آن جلوگيري كرده و فردا را آسوده‌تر مي‌سازد. انواع نرمش‌هاي و در كل ورزش سبك يكي از بهترين اين راه هاست. البته ماساژ دادن و قرار دادن عضو مبتلا در آب (آب درماني)، دياترمي و فيزيوتراپي اعضاي مربوطه را هم بايد مورد توجه قرار داد.

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن