تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله شوخى مى‏كردند ولى جز حقّ چيزى نمى‏گفتند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804534780




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اوكراين؛ميدان نبرد اروپا با روسيه


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: اوكراين؛ميدان نبرد اروپا با روسيه


سرويس خارجي : اوكرايني‌ها متوجه شدند كه كشورشان در موقعيت نامناسبي قرار دارد، روي مرز دو تمدن متفاوت. اما اين بدان معني نيست كه اوكراين دچار برخورد تمدن‌ها يا برخورد اديان است به گونه‌اي كه ساموئل هانتينگتون، انديشمند آمريكايي مطرح كرده بود.روزنامه واشنگتن پست در گزارشي به بررسي چگونگي عدم توافق اوكراين براي پيوستن به اتحاديه اروپا پرداخت و نوشت:اتحاديه اروپا،اوكراين را كشوري در مرز دو تمدن با حاكميت قانون و موسسات بزرگ مي‌داند و ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوري روسيه نيز تمدن اوكراين را تمدن حكومت استبدادي مي‌داند. اما اين برخورد آنها يك جنگ يا درگيري در مفهوم سنتي آن نيست. وزراي كشورهاي عضو اتحاديه اروپا اين توانايي را دارند كه گاهي اوقات پس از مذاكرات طولاني و پيچيده به طور مشترك نيروهاي نظامي مستقر كنند. علاوه بر اين اتحاديه اروپا در كل بزرگترين مرجع اقتصادي در جهان است،‌ دارايي‌اش با قوانين كنترل مي‌شود.استفاده از تحريم‌هاي تجاري آن نيز بر اساس همان قوانين و رويه‌هاي مشخص است. به زبان ديگر، وقتي كه اتحاديه اروپا در حال ايجاد ارتباط با يك همسايه است، نه مي‌تواند وعده‌اي اغواكننده بدهد و نه سهمي موثر ارائه دهد. اما به جاي آن يك توافق همكاري عادي پيشنهاد مي‌كند تا زمينه تجارت و ارتباط بيشتر را فراهم آورد.

رئيس‌جمهوري استوني در اين خصوص مي‌گويد كه وقتي كشورش در سال 1995 قرارداد همكاري با اين اتحاديه را امضا كرد، تاثير آن بسيار كم و ناچيز بود. وي گفت: تغييرات واقعي سال‌ها بعد به چشم ‌آمدند. براي مثال اينكه هزاران استونيايي توانستند در دانشگاه‌هاي اروپا ادامه تحصيل دهند و آنهايي كه اين كار را كردند، اكنون در اين كشور به مراتب موفق‌تر، سمت‌ها را در اختيار دارند.

اتحاديه اروپا پنج سال است كه براي عقد قراردادي مشابه با اوكراين، در حال مذاكره است. اين قرارداد شامل بندهايي در خصوص حق كپي رايت، اعطاي حقوق انحصاري و قطعنامه‌اي درخصوص اختلاف نظرهاي تجاري است.اما در آستانه عقد نهايي قرارداد كه قرار بود اخيرا در «ويلنيوس» ليتواني صورت بگيرد، ويكتور يانوكوويچ، رئيس‌جمهوري اوكراين نشان داد كه ماجراجويي را ترجيح مي‌دهد.

وي هفته گذشته ناگهان مذاكرات براي عقد قرارداد همكاري را متوقف كرد. بسياري به اشتباه تصور كردند كه اين اقدام يانوكوويچ به دليل درخواست اتحاديه اروپا براي آزادي يوليا تيموشنكو، نخست‌وزير سابق و رقيب سياسي‌اش از زندان بوده است.

در واقع خود تيموشنكو خواسته بود تا سرنوشت او تاثيري بر نتيجه مذاكرات نگذارد. اما يانوكوويچ پس از ديدار با پوتين، سياستمداري كه در يك بازي جداگانه با قوانيني متفاوت بازي مي‌كند، مذاكرات را متوقف كرد. پوتين بر خلاف اتحاديه اروپا فشار وارد مي‌كند: از ماه اوت يك تحريم تجاري عليه اوكراين اعمال كرده است. او بر خلاف اتحاديه اروپا پيشهاد اغواكننده مي‌دهد: پيشنهاد كرده است كه قيمت گاز صادراتي به اوكراين را كاهش مي‌دهد،حتي در موارد ديگري نيز پوتين برگ برنده را دارد زيرا بر خلاف اتحاديه اروپا مي‌تواند به طور ناگهاني سياستش را تغيير دهد. او چند سال پيش به روشني به اين مذاكرات تن در داد اما به اين نتيجه قطعي رسيد كه توافق اوكراين و اتحاديه اروپا به نوعي اهانت به روسيه و تخريب چهره شخصي‌اش است. او ممكن است اين توافق را تهديدي اقتصادي و ايدئولوژيكي نيز محسوب كند: اوكرايني كه با حاكميت قانون اداره شود، براي حضور شركت‌هاي روسي كه تمايل دارند با آنها فراي قانون برخورد شود، به بازاري نامناسب تبديل خواهد شد. همچنين اوكرايني كه به جاي اشخاص، توسط موسسات اداره شود، مي‌تواند جايگزين مناسبي براي روسيه‌اي باشد كه دچار فساد است.پس از ديدار روساي جمهور اوكراين و روسيه،‌ كي‌يف تاكتيك‌هايش را تغيير داد.

يانوكوويچ به دنبال گرفتن امتيازات و وعده‌هاي بيشتر از اروپا افتاد. حتي نيكلاي آزاروف، نخست‌وزير اوكراين از صندوق بين‌المللي پول خواست تا پيشنهاد بهتري ارائه دهد. اين در حالي است كه اين صندوق يكي ديگر از سازمان‌هايي است كه قواعد، رويه‌ها و مديران اجار‌ايي دارد كه تنها مي‌توانند بر اشتباهات اوكراين در اجراي ابتدايي‌ترين اصلاحات نظارت كنند.

يانوكوويچ هفته گذشته 160 ميليارد يورو از اتحاديه اروپا درخواست كرد. وي با بيان اينكه اتحاديه اروپا اوكراين را به سخره گرفته است، گفت: ما يك كشور جدي هستيم!

مشكل اينجاست كه اين راه مناسبي براي مذاكره يك كشور با سازماني متشكل از 28 كشور كه بروكرات‌هايش اعتقاد زيادي به قواعد مشترك كپي رايت دارند، نيست. شايد اتحاديه اروپا بايد با خشونت بيشتري پيش برود و خود عليه پوتين يك جنگ تجاري راه بياندازد. شايد اين موضوع باعث شود كه سران اتحاديه اروپا تاكتيك‌هاي جديدي را ياد بگيرند. دهها هزار معترض اوكرايني كه در خيابان‌هاي كي‌يف تجمع كرده‌اند تا اعتراض خود نسبت تصميم رئيس‌جمهورشان را نشان‌دهند، مشخصا از منافع قرارداد تجاري با اتحاديه اروپا آگاهند. اين منافع دراز مدت و عميق‌اند. آنها به جاي پول نقد رساندن، به آرامي تغييرات را ايجاد مي‌كنند. متاسفانه اوكراين توسط سياستمداراني رهبري مي‌شود كه ماهيت اتحاديه اروپا را نمي‌دانند يا اينكه اينقدر سيستم فعلي برايشان منفعت زاست كه نمي‌خواهند تغيير كند.

از طرفي،نبردي كه براي جلب حمايت مردم اوكراين بين اتحاديه اروپا و روسيه در گرفته، اجلاس اخير سران كشورهاي اتحاديه اروپا و شش جمهوري عضو بلوك شوروي سابق را تحت‌الشعاع قرار داد. هدف از اين اجلاس همكاري اتحاديه اروپا با جمهوري‌هاي ياد شده بود.تصميم اوكراين به عدم امضاي توافقنامه تجاري با اتحاديه اروپا موجب برخورد لفظي بين اتحاديه اروپا و روسيه شد و اجلاس اتحاديه اروپا با شش جمهوري سابق شوروي نيز نتوانست به رفع بن بست كمك كند.شبكه خبري بي.بي.سي در گزارشي نوشته است:اتحاديه اروپا مي‌خواهد با اوكراين، مولداوي، بلاروس، ارمنستان، جمهوري آذربايجان و گرجستان واقع در منطقه قفقاز، روابط نزديك‌تري داشته باشد. تمام اين جمهوري‌ها كه قبلا در بلوك شوروي قرار داشتند، از زمان پايان جنگ سرد تا كنون هنوز تا حدودي تحت نفوذ مسكو قرار دارند.در پي سال ها مذاكره، سرانجام در روزهاي ۲۸و ۲۹نوامبر سال جاري ميلادي، اجلاس مورد بحث در ويلنيوس، پايتخت جمهوري ليتواني، تشكيل شد. امتناع اوكراين از امضاي قرارداد تجاري با اتحاديه اروپا، اميدهاي اتحاديه را به ياس تبديل كرد. قبلا نيز ارمنستان از قبول عضويت وابسته اتحاديه اروپا منصرف شده و ترجيح داده بود به اتحاديه گمركي روسيه ملحق شود.

اتحاديه اروپا طرح‌هاي مشابهي را براي امضاي توافقنامه با گرجستان و مولداوي تهيه كرده ولي هنوز اين توافقنامه‌ها براي امضا آماده نيستند.

در ماه مه سال ۲۰۰۹، يعني كمتر از يك سال پس از آنكه روسيه در يك جنگ كوتاه مدت گرجستان را شكست داد و نيروهاي گرجستان را از دو منطقه كه جدايي خود از روسيه را اعلام كرده بودند بيرون راند، اتحاديه اروپا نقشه مشاركت با شش جمهوري سابق شوروي را طرح كرد.

در اين برنامه، دسترسي به بازار واحد اروپايي و لغو محدوديت‌هاي رواديد منظور و تصريح شده كه اين مشاركت بر اساس مجموعه‌اي از ارزش‌ها، اصول آزادي، احترام به حقوق بشر و آزادي‌هاي اساسي و حكومت قانون قرار دارد. ولي اصول ذكر شده بيشتر يك آرزو بود تا واقعيت، چون سياستمداران اتحاديه اروپا از نقض فاحش حقوق بشر به خصوص در جمهوري‌هاي آذربايجان و بلاروس انتقاد كرده‌اند.

اتحاديه اروپا حدود 5/2 ميليارد يورو را به پروژه‌هاي مشاركت با جمهوري‌هاي سابق شوروي در سال‌هاي 2010تا 2013اختصاص داد.آيا اين كشورها به اتحاديه اروپا ملحق خواهند شد؟هنوز نه. ولي قراردادهاي مشاركت گام مهمي در جهت عضويت در اتحاديه اروپاست. اين همان روندي است كه چند كشوري كه قبلا جزو بلوك شوروي بودند و اكنون عضو اتحاديه اروپا هستند، طي كردند.همين برنامه اكنون در جمهوري‌هاي يوگسلاوي سابق در حال اجراست.هنگامي كه كشورها در جاده عضويت در اتحاديه اروپا قرار مي‌گيرند ،به طورمثال تركيه، براي اجراي پروژه‌هاي توسعه ميليون‌ها يورو دريافت مي‌كنند.ولي منافع ژئواستراتژيك دراز مدت نيز يكي از انگيزه‌هاي موافقت نامه‌هاي مشاركت اتحاديه اروپاست.جمهوري آذربايجان اكنون يك صادركننده مهم نفت و گاز به اتحاديه اروپا محسوب مي‌شود.بنابر اين، يك همكاري اقتصادي با ثبات با منطقه قفقاز از نظر استراتژيكي براي اتحاديه اروپا مهم است زيرا در آينده اين منطقه يك راه ترانزيت براي انتقال مقدار بيشتري انرژي از جمهوري‌هاي آسياي ميانه خواهد بود.

روسيه چه واكنشي نشان داده است؟

تصميم اوكراين، مناسبات اتحاديه اروپا و روسيه را كه از گرمي چنداني برخوردار نبود بدتر كرد.

ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه، اتحاديه اروپا را متهم كرد كه از فشار و تهديد عليه اوكراين استفاده مي‌كند. رهبران اتحاديه اروپا اتهامات مشابهي به روسيه وارد كرده و اظهار داشتند كه آنها شديدا مخالف مواضع و اقدامات روسيه در قبال اوكراين هستند.

منتقدين، روسيه را متهم كرده‌اند كه براي دور كردن بعضي از همسايگان اين كشور از اتحاديه اروپا و نزديك كردن آنها به اتحاديه گمركي روسيه، به تاكتيك‌هاي جبر و زور متوسل شده و غالبا در ارتباط با ملاحظات بهداشتي مانع ورود كالاهاي خارجي مي‌شود. روسيه در گذشته، چندين بار در نيمه زمستان صدور گاز به اوكراين را قطع كرده و اخيرا بر سر صورت حساب‌هاي پرداخت نشده مناقشه تازه‌اي با اين كشور داشته است.

روسيه همچنين بازرسي‌هاي مرزي را افزايش داده و مانع ورود محصولات يك كارخانه بزرگ آب نبات سازي اوكرايني موسوم به «روشن» به دلايل مسائل بهداشتي شده است.روسيه همچنين به طور ضمني مولداوي را تهديد كرده كه در زمستان صدور گاز به اين كشور را قطع خواهد كرد .

از اوايل دهه ۱۹۹۰، روسيه از جدايي‌طلبان ماوراء دنيستر، كه جدايي خود از مولداوي را اعلام كرده، حمايت كرده‌ است.

آيا اوكراين واقعا جايزه بزرگي است؟

بله، به طور بالقوه. اوكراين ۴۵ميليون نفر جمعيت دارد و يكي از بزرگ‌ترين كشورهاي اروپا محسوب مي‌شود.خط لوله گاز صادراتي روسيه كه اهميت حياتي دارد با عبور از خاك اوكراين، گاز را به مصرف‌كنندگان كشورهاي عضو اتحاديه اروپا مي‌رساند. اتحاديه اروپا تقريبا يك چهارم گاز مورد نياز خود را از روسيه خريداري مي‌كند.لهستان و ليتواني، دو كشوري در اتحاديه اروپا هستند كه صراحتا گفته‌اند اوكراين كه قرن‌ها تحت سلطه مسكو قرار داشته بايد به اتحاديه اروپا ملحق شود.

ادامه دارد



شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن