تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس روزه دارى را سير نمايد، خداوند از حوض (كوثر) من شربتى نصيب او خواهد كرد كه پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820128518




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روش هايي براي كنترل خشم در اوج ترافيك


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: روش هايي براي كنترل خشم در اوج ترافيك
يك ساعتي است در ترافيك مانده‌اي و هنوز نيمي از راهت براي رسيدن به مقصد باقي مانده است. رسيدنت با اين همه تاخير ديگر فايده ندارد و اعصابت مانند خيلي‌هاي ديگري كه در صف ماشين‌هاي كناري، پشتي و جلويي محكوم به انتظار براي عبور از اين كابوس ترافيكي هستند، به هم مي‌ريزد... .


به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، ترافيك در تهران و ساير كلانشهرهاي كشور همچون شهرهاي پرترافيك ديگر دنيا پديده‌اي خارج از كنترل است. در چنين شرايطي اگر راهكارهايي براي مديريت زمان بلد نباشيد، نتيجه درگير شدن با اين شاخص زندگي شهرنشيني، كاملا قابل پيش‌بيني است؛ «دير به مقصد مي‌رسيد.» مي‌توانيد خودتان را بيش از حد درگير اين اتفاق و پيامدش نكنيد تا بتوانيد استرس و عصبانيت‌تان را مديريت كنيد يا هر روز در كنار ساير مشكلات كوچك و بزرگ زندگي، ماندن در ترافيك را نيز همچون سوهاني بر اعصاب و روانتان تحمل كنيد.

روان‌شناسان معتقدند در شرايطي كه كنترل ترافيك از توان ما خارج است، يافتن مهارت‌هايي براي كنترل خشم، مديريت زمان و استفاده مفيد از زمان انتظار مي‌تواند بر كاهش اثرات مخرب ترافيك بر اعصاب و روان بسيار موثر باشد.

روش‌هاي كنترل دروني را بياموزيد

با وجود آن كه هر روز ناگزير به تردد در شرايط پرترافيك هستيد، اگر نمي‌توانيد بر خشم و استرس خود هنگام ماندن در ترافيك غلبه كنيد، لازم است به فكر يافتن راه‌حل‌هايي براي برطرف كردن اين مشكل در خودتان باشيد، زيرا امكان كنترل شرايط بيروني را نداريد.

مهرنوش داريني، دكتري روان‌شناسي و مشاوره با تاكيد بر آموختن روش‌هاي كنترل دروني در مواجهه با پديده غيرقابل كنترل ترافيك به جام‌جم مي‌گويد: يكي از عمده‌ترين واكنش‌هاي عصبي ناشي از ترافيك زماني اتفاق مي‌افتد كه افراد رفتارهاي هيجان‌مدار و واكنش‌هاي نابهنجار از خود نشان مي‌دهند. ‌روش‌هاي ساده مثل تنفس عميق و آرام‌سازي ذهني مي‌تواند به چنين افرادي در كاهش احساس عصبانيت كمك كند. از آنجا كه افراد عصباني تمايل دارند با صداي بلند حرف بزنند و ناسزا بگويند و به اين ترتيب، افكار دروني خود را منعكس كنند، بهترين توصيه به آنها اين است كه افكار مثبت و منطقي را جايگزين و درباره آن صحبت كنند. افزايش عزت نفس، شادي، سر زندگي و شوخ‌طبعي منجر به افزايش مهارت براي كنترل دروني و جايگزيني افكار مثبت به جاي منفي مي‌شود. فراموش نكنيد ورزش روزانه، بويژه در هواي آزاد، توانايي شخص را براي كنترل خشم و استرس افزايش مي‌دهد.

زمانتان را مديريت كنيد

يكي ديگر از مسائلي كه منجر مي شود افراد در ترافيك آرامش خود را از دست بدهند، مبحث مديريت زمان است. دكتر داريني درباره مديريت زمان در مواجهه با ترافيك مي‌گويد: افرادي كه از لحاظ زماني اغلب دير مي‌كنند يا پيش‌بيني شرايط ترافيك را نكرده‌اند، ممكن است ساده‌تر آرامش خود را از دست بدهند. گاهي ممكن است فردي منظم باشد، اما بدون پيش‌بيني و دقت گرفتار اين پديده شود كه در اين صورت، بيشتر اذيت خواهد شد، زيرا پيش‌بيني نكردن منجر مي‌شود تا بيشتر خود را سرزنش كند. بهترين توصيه در چنين شرايطي آن است كه اگر مي‌خواهيد كاري بيرون از منزل انجام دهيد يا قرار ملاقاتي داريد، نيم تا يك ساعت را متناسب با مسيرتان به ماندن در ترافيك اختصاص دهيد يا در صورت امكان، انجام كارتان را به ساعتي كه بار ترافيك سبك‌تر است، موكول كنيد.

به فكر سرگرم كردن فرزندتان باشيد

مساله ديگري كه افراد را آزار مي‌دهد، بيتابي فرزندان در شرايط پرترافيك است كه اين بي تابي به نوبه خود بر كاهش آرامش بزرگ‌ترها اثر مستقيم مي‌گذارد.

دكتر داريني براي مقابله با اين مشكل توصيه مي‌كند: براي فرزند خود تمهيدات لازم را بينديشيد تا در ترافيك با مشكل حاد روبه‌رو نشويد. بر اين اساس، همراه داشتن تغذيه و اسباب بازي و وسايل سرگرمي براي اين كه فرزندتان بيش از حد بي تابي نكند، ضروري به نظر مي‌رسد.

يك راهكار جالب و موثر، راه انداختن بازي‌هاي20 سوالي و معلومات عمومي است كه همه اعضاي خانواده در آن مشاركت داشته باشند. همچنين بهره‌گيري از وسايل تصويري در اتومبيل و تماشاي فيلم‌ها يا كارتون‌هاي مناسب و متناسب با سن فرزند مي‌تواند بسيار كمك‌كننده باشد.

چرا عصباني مي‌شويم

صرف زمان طولاني و معطلي بيش از حد، مهارت نداشتن در رانندگي، آلودگي‌هاي صوتي موجود در محيط، نامناسب بودن راه‌ها و آلودگي هوا از عواملي است كه بر سيستم عصبي شخص اثر مي‌گذارد.

دكتر عليرضا نظري انامق ، كارشناس ارشد روان شناسي در گفت و گو با جام جم با اشاره به اين مطلب مي‌گويد : اين عوامل به كنش متقابل بين عوامل شخصيتي با عوامل محيطي منجر مي‌شود و باعث ظهور رفتارهايي چون اعمال خلاف مقررات راهنمايي و رانندگي، تغيير مسير ناگهاني و خطرناك، سبقت غيرمجاز، رعايت نكردن فاصله مناسب طولي و عرضي، بوق زدن‌ مكرر، استفاده از نور بالا براي تنبيه ديگران، حركت سريع و تعقيب و گريز خودرويي، سرعت‌هاي نا‌بجا، مانور و تغيير مسير به طور مكرر، اشغال طولاني خط سبقت، ترمز ناگهاني و مكرر، انحراف از مسير اصلي و عبور از خط مقابل براي رهايي از ترافيك غيرروان و قانون‌شكني و ديگر رفتارهاي ناپسند همراه با فحاشي و هتاكي به ديگران مي​شود. در صورتي كه به كنترل اين رفتارها بپردازيم، قادر خواهيم بود برخي احساسات، نگرش‌ها و عقايد منفي را تغيير دهيم.

رفتارهاي ضدترافيكي را بياموزيد

بنا بر آنچه گفتيم راه‌‌هايي كه براي حل مشكل معطلي در ترافيك ارائه مي‌شود، بيشتر بايد معطوف به آموختن مهارت‌هاي كنترل رفتار دروني هر شخص باشد، زيرا كار روي ذهنيت تك‌تك رانندگان و تغيير نگرش آنها بسيار دشوار و تقريبا غيرممكن است. بر اين اساس، نظري چند راه‌حل موثر براي كنترل رفتار در ترافيك را پيشنهاد مي‌كند:

- بهترين راه‌ براي از بين بردن ترافيك آن است كه خود را ملزم به رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي كنيد. در اين ميان نهادهاي مسئول بايد مجازات شديدتري براي رانندگان بي‌توجه در نظر بگيرند.

- در حين رانندگي، از گوش دادن به موسيقي‌ بسيار مهيج بپرهيزيد.

- اگر راننده ديگري به حقوق شما تعدي و شما را عصبي كرد، در فكر تلافي و واكنش سريع نباشيد و خود را مدام با سه تنفس عميق آرام سازيد.

- زمان خود را طوري مديريت كنيد كه به ساعت اوج ترافيك برخورد نكنيد.

- هنگامي كه خشمگين يا مضطرب هستيد هرگز رانندگي نكنيد. اگر مجبور به رانندگي در اين شرايط هستيد، قبل از راه افتادن چشم‌هاي خود را ببنديد، از يك تا 20 آرام بشماريد و در طول شمارش مدام نفس عميق بكشيد و سپس شروع به رانندگي كنيد.

- هنگام پارك ماشين خود دقت و طوري اين كار را انجام دهيد كه ساير ماشين‌ها بتوانند از پارك خارج شوند. اين مساله اهميت زيادي دارد زيرا اگر راننده ديگري به زحمت ماشين را از پارك خارج كند، عصبي خواهد شد و شايد با همان شرايط رواني به رانندگي ادامه دهد.

- هرگاه با راننده عصباني مواجه شديد، سعي نكنيد به اوضاع بحراني دامن بزنيد. از برقراري تماس چشمي با راننده خشمگين جدا خودداري كنيد.

- از بوق خودرو درست و بهنگام استفاده كنيد. بوق وسيله ارتباطي است، از آن براي مجازات رانندگان استفاده نكنيد؛ كنترل بوق خودروي خود را به دست بگيريد. بوق زدن‌ مكرر و بيجا باعث آلودگي صوتي و تنش رواني مي‌شود.

- مي‌توانيد خوراكي مورد علاقه يا وسيله خاصي را كه سرتان را گرم مي‌كند در خودرو همراه داشته باشيد. اگر همراه راننده هستيد، مي‌توانيد با خود بافتني، آي‌پد، مجله، كتاب يا هر چيزي كه دوست داريد، همراه داشته باشيد و زماني كه در ترافيك هستيد خودتان را مشغول و ذهنتان را از شلوغي دور كنيد. اگر هم قرار است رانندگي كنيد، مي‌توانيد از گوش دادن به موسيقي مورد علاقه، كتاب‌هاي صوتي و مجموعه‌هاي آرام‌سازي ذهن بهره ببريد.

جمعه 22 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن