تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803046665




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مدير اداره بررسي‌ها و سياست‌هاي اقتصادي بانك مركزي خبر دادتقويت ارزش پولي ملي در ماه‌هاي اخير/ اظهارات رئيس كل دوره انحراف ارز را كوتاه كرد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مدير اداره بررسي‌ها و سياست‌هاي اقتصادي بانك مركزي خبر دادتقويت ارزش پولي ملي در ماه‌هاي اخير/ اظهارات رئيس كل دوره انحراف ارز را كوتاه كرد
مدير اداره بررسي‌ها و سياست‌هاي اقتصادي بانك مركزي با اشاره به تقويت ارزش پول ملي در چند ماه اخير، گفت: هدف بانك مركزي كنترل نرخ ارز متناسب با چارچوب اقتصاد كلان است.


به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، پيمان قرباني با بيان اين‌كه نرخ ارز از متغير‌هاي مهم و تاثير‌گذار در اقتصاد كشور است، اظهارداشت: نرخ ارز بر توليد، مصرف و پس‌انداز و تجارت خارجي تاثير‌گذار بوده و به همين دليل اين مولفه در همه كشور‌ها از اهميت و جايگاه ويژه‌اي برخوردار است.

وي با اشاره به علت شكل‌گيري تحولات اخير گفت: عدم تعادل انباشته نقدينگي در گذشته و تحريم‌هاي ناعادلانه بين‌المللي موجب شد در سال‌هاي 90 و 91 شوك‌هاي نرخ ارز را تجربه كنيم.

مدير اداره بررسي‌ها و سياست‌هاي اقتصادي بانك مركزي با بيان اينكه برخي شوك‌ها منشأ انتظاري دارد و براساس انتظارات بدبينانه شكل گرفته است، افزود: مساله كاهش ارزش پول ملي يك مكانيزم خود‌كار است و زماني كه فعالان بازار و مردم احساس كنند ارزش پول ملي در حال كاهش است، اقدام به تبديل دارايي‌هاي خود به ارز‌هاي خارجي مي‌كنند.

وي با اشاره به راه‌اندازي مركز مبادلات ارزي از سوي بانك مركزي، افزود: بانك مركزي با اين اقدام سعي در پوشش نيازهاي ارزي و تاثيرگذاري بر بازار آزاد را داشت؛ البته انتظارات خوشبينانه هم بر نرخ ارز موثر است، به‌طوري كه از تيرماه با شكل گيري انتظارات مثبت روند معكوس شد و شاهد كاهش نرخ ارز بوديم.

قرباني با بيان اينكه علاوه بر نرخ ارز تلاطم و نوسان‌پذيري نرخ ارز اهميت دارد، اظهارداشت: اگر نرخ ارز از نوسانات بسيار برخوردار باشد، ريسك فعالان اقتصادي بيشتر خواهد شد.

قرباني با اشاره به اين كه در پي نوسانات نرخ ارز بسياري از افراد تمايل پيدا كردند كه ارز را به سبد دارايي‌هاي خود اضافه كنند، گفت: در اين تصميم‌گيري افراد غيرحرفه‌اي و كساني كه از رفتارهاي گروهي تبعيت مي‌كنند تلاطمات را افزايش مي‌دهند و در مورد كاهش نيز همين اتفاق رخ مي‌دهد.

مدير اداره سياست‌ها و بررسي‌هاي اقتصادي بانك مركزي با بيان اين‌كه بانك مركزي وظيفه‌ قانوني حفظ ارزش پول ملي را به عهده دارد گفت: اين امر همواره به عنوان يك اصل براي بانك مركزي مطرح بوده است.

وي به اظهارات چندي پيش رئيس كل بانك مركزي درخصوص به كف رسيدن نرخ ارز اشاره كرد و گفت: در آن زمان شاهد كاهش قيمت براساس هيجانات بوديم و همان طور كه اعلام كردم نوسانات كاهشي نيز مذموم است.

قرباني با بيان اين‌كه نرخ ارز بايد براساس سيگنال و يا علامت‌هاي بنيادين تغيير كند، گفت: تجربه‌ گذشته نشان داده كه افت‌هاي هيجاني اثرات ناپايدار دارند و بانك مركزي طبق وظيفه خود در راستاي ثبات‌بخشي به بازار ارز از اعتبارات رياست بانك مركزي بهره‌ گرفت تا ثبات را ايجاد كند و نبايد اين اظهار‌نظر رئيس كل بانك مركزي را به معناي مخالفت بانك با كاهش نرخ ارز تعبير كرد.

مدير اداره سياست‌ها و بررسي‌هاي اقتصادي بانك مركزي با اشاره به اين‌كه انتظارات مثبت در جهت رفع تحريم‌ها بايد با شواهد عيني و عملي همراه مي‌شد، تاكيد كرد: بنابراين بايد توجه كرد كه پيام رئيس كل بانك مركزي در راستاي ثبات‌بخشي به بازار بود و هيچ نوع فرصتي را از اقتصاد كشور نگرفت.

وي با بيان اين‌كه از تيرماه تاكنون روند تغيير نرخ ارز از نظر اسمي و واقعي كاهشي بوده و تقويت ارزش پول ملي رخ داده است، تصريح كرد: هيجانات ماهيت زود‌گذر دارند و نوسان نرخ ارز چه به سمت افزايش و چه به سمت كاهش زود‌گذر است. در اين راستا مي‌توان گفت صحبت رئيس كل بانك مركزي طول دوره‌ انحراف را كاهش داد.

قرباني درباره‌ نرخ پايدار ارز گفت: نرخ ارز در كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلند‌مدت از موارد مختلفي تاثير مي‌پذيرد، به‌طوري كه عرضه و تقاضا و همچنين اخبار و شايعات در كوتاه‌مدت بر نرخ ارز تاثير‌گذار هستند.

وي با اشاره به اين كه اجزاء تراز پرداخت‌ها و روند ورود و خروج سرمايه و سياست‌هاي پولي تاثير بلند‌مدت بر نرخ ارز دارند، خاطر نشان كرد: در بلند‌مدت شكاف تورم داخل و خارج رشد اقتصادي و رقابت‌پذيري و بنيه اقتصادي بر نرخ ارز تاثير خواهند داشت.

مدير اداره سياست‌ها و بررسي‌هاي اقتصادي بانك مركزي با طرح اين سوال كه آيا بانك مركزي اساسا از افزايش و يا كاهش نرخ ارز انتفاع مي‌برد، گفت: آنچه اتفاق مي‌افتد اين است كه تمركز بانك مركزي بر مركز مبادلات ارزي افزايش يافته و معتقديم كه هرچه بتوانيم عمق و سطح اين مركز را افزايش دهيم به طور اتوماتيك از التهاب بازار غيررسمي نيز كاسته مي‌شود.

قرباني با بيان اين‌كه بانك مركزي از افزايش و يا كاهش نرخ ارز انتفاع نمي‌برد، گفت: به دنبال كاهش سفته‌بازي و عمليات غيرمولد در بازار ارز هستيم. در اين راستا طي ماه‌هاي اخير سفته‌بازي به شدت كم‌رنگ شده و نگهداري پول خارجي گزينه‌ مناسبي براي حفظ ارزش پول نيست و افراد به سمت بازار سرمايه و بورس گرايش پيدا كرده‌اند.

مدير اداره سياست‌ها و بررسي‌هاي اقتصادي بانك مركزي با تاكيد بر اين‌كه نوسان بازار ارز به شدت محدود شده و به دنبال آن هستيم اين روند در آينده نيز ادامه يابد، اظهار داشت: اميدواريم با تقويت خوش‌بيني‌ها شواهد عملي بيشتري در زمينه‌ بهبود جريان‌هاي ورودي و تقويت اقتدار بانك مركزي را شاهد باشيم.

وي با اشاره به اين‌كه بانك مركزي حفظ و حمايت از ارزش پول ملي را وظيفه خود دانسته و از آن دفاع مي‌كند، اظهار كرد: اگر عوامل بنيادين اقتصاد، تعديل نرخ ارز به سمت كاهش و تقويت ارزش پول ملي باشد مشكلي نداشته و از آن استقبال مي‌كنيم.

قرباني با تاكيد بر اين‌كه سياست بانك مركزي كنترل تلاطم‌هاي هيجاني در بازار ارز است، تصريح كرد: هدف بانك مركزي كنترل نرخ ارز متناسب با چارچوب اقتصاد كلان است و هرچه پهنه اقتصاد پويا باشد بانك مركزي متناسب با آن مواضع خود را تعيين مي‌كند.

وي با بيان اين‌كه در يك مقايسه ارزش پول ملي با مابه ازاي دارايي‌ها، كالا و خدمات و پول خارجي سنجيده مي‌شود، افزود: با توجه به انضباط مالي و سياست‌هاي پولي دولت شاهد هستيم كه نرخ تورم به سرعت رو به كاهش است.

مدير اداره سياست‌ها و بررسي‌هاي اقتصادي بانك مركزي با اشاره به اين‌كه با روند رو به بهبود ارزش پول ملي روبه‌رو هستيم، گفت: بازار مسكن، خودرو و بازار‌هاي ديگر از آرامش برخوردار شده و قيمت پول خارجي نيز به لحاظ اسمي و واقعي نيز كاهش يافته و نوسانات محدود شده است.

وي سياست بانك مركزي را برنامه‌ريزي جهت حركت به سمت يكسان‌سازي نرخ ارز عنوان و خاطر نشان كرد: بخش‌هاي مختلف مطالعات در اين زمينه را در دست اجرا دارند و لازمه‌ي اين امر برقراري انضباط پولي و مالي در كشور است كه در مسير مطلوبي پيش مي‌رود.

انتهاي پيام/م

جمعه 22 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن