تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):روزه دارى (در حكم) دهانى است كه جز به خير سخن نگويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818989284




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تنها تكرار نكردن خطاهاي 8 سال گذشته، كافي نيست


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: تنها تكرار نكردن خطاهاي 8 سال گذشته، كافي نيست
اين تذكر ازآن روست كه خداي ناكرده برخي مديران دولت يازدهم براين گمان باطل نباشند : "چون خطاكاري هاي دولت هاي نهم و دهم را انجام نمي دهند همين كافي است!" بايد به اين دسته از مديران گفت :"بله اين خوب است اما كافي نيست."
عصر ايران - مردمي كه با حضور خود در انتخابات24 خرداد به حسن روحاني رييس جمهور جديد كشورمان راي دادند غالبا به دو دليل عمده وي را انتخاب كردند :

1- نخست اينكه در دوره 8 ساله افتادن سكان اجرايي كشور به دست محمود احمدي نژاد آن قدر سياست ها و كارهاي عجيب ، غير كارشناسي و مضر و بر مبناي آزمون و خطا صورت گرفته بود ، كه مردم خواستار قطع اين روند آسيب رسان و عدم تكرار آنها بودند.

به عبارت ديگر بيشتر كساني كه به حسن روحاني دادند يكي از دلايل راي شان به روحاني، پايان يافتن روند خسارت بار به كشور و ملت بود. مردم مي خواستند آمارهاي جعلي، دروغ ، عوام فريبي ، شعارهاي هزينه زا و بي حاصل، دشمني با دنيا، سوء استفاده از باورهاي مذهبي مردم و در نتيجه اخلاق گريزي جامعه و به ويژه جوانان و... پايان يابد.

2- اما دليل دوم راي مردم به روحاني از جنبه سلبي نبود بلكه اتفاقا دليل ايجابي داشت. روحاني همان طور كه در شعارهاي خود نيز مطرح كرده بود تعامل با دنيا، برنامه ريزي دقيق و درست براي توسعه كشور، پيگيري مطالبات زنان و اقوام ، باز كردن گره قفل هايي چون حوادث سال 1388، رفع حصر ها و كينه ها و.. داده بود و البته تا كنون بارها اعلام كرده است به شعارهاي خود پاي بند است.

غرض از قلمي كردن اين وجيزه يادآوري اين شعارها و مطالبات نيست بلكه اشاره به يك واقعيت مهم است كه به نظر مي رسد تبديل به نگاه غالب در برخي مديران دولت يازدهم مي شود.

فرصت سوزي

چند روز پيش نلسون ماندلا يكي از بزرگ ترين شخصيت هاي مورد احترام همه جهان درگذشت و نمايندگاني از سرتاسر جهان در سطح رييس جمهور و نخست وزير و وزير خارجه و.. در مراسم يادبود او در آفريقاي جنوبي حضور يافتند.

ياد آوري دو نكته دراين باره به دولتمردان دولت يازدهم خالي از فايده نيست:

1- شايد اغراق نشود اگر بگوييم "نظامي" ترين كشور دنيا "ايالات متحده آمريكا" است و اگر پايگاه هاي نظامي آمريكا در اقصي نقاط جهان به شمارش درآيد در نگاهي واقع بينانه مي توان گفت آمريكا از شرق تا به غرب عالم را در اشغال نظامي دارد.

اما در سفر اخير اوباما و همسرش و 3 رييس جمهور سابق اين كشور به مراسم يادبود نلسون ماندلا مهم ترين سوژه مورد بحث رسانه ها عكس هاي "SELFIE" اوباما با نخست وزيران دانمارك و بريتانيا و حواشي همراه آن بود.

رييس جمهور كشوري در مراسم يادبود يكي از صلح طلب ترين نمادهاي جهان حضور يافته بود كه هم اكنون روزانه در حمله هواپيماهاي بدون سرنشين اين كشور در افغانستان ، پاكستان و يمن و در عمليات هاي نظامي اين كشور در اقصي نقاط جهان صدهاو يا هزاران نفر سالانه به طور مستقيم و غير مستقيم جان مي بازند و علاوه بر آن كشوري كه به خود حق مي دهد براي تامين امنيتش مكالمات خصوصي مردم اقصي نقاط جهان را شنود كند و...

اما وقتي فرصتي چون شركت در يك مراسم مهم بين المللي همچون مراسم يادبود ماندلا فراهم مي شود، روساي جمهور اين كشور همگي سوار بر يك هواپيما مي شوند و به محل مراسم مي روند ، سخنراني مي كنند و در حاشيه هاي مراسم نيز صحنه هايي خلق مي كنند كه سوژه روز رسانه هاي جهاني مي شود و اين گونه دهها سوال و انتقاد ريز و درشت اساسي از نحوه عملكرد اين كشور در زير اين مانورهاي تبليغي گم و محو مي شود.

حال به كشور خودمان باز گرديم . كشوري هستيم كه در 200 سال گذشته همواره مورد هجوم بوده ايم، بارها به ما حمله و لشگر كشي شده، صدها هزار كشته داديم و دهها شهرمان در زير تاخت و تاز هجوم خارجي ها از بين رفت و ديگر مثل گذشته كمر راست نكرد ( مثل خرمشهر) اما در اثر تبليغات يك گروه از كشورها ، ما همواره متهم رديف اول خشونت و تروريسم هستيم! چرا؟

آيا جز اين است كه ما بيش از آنكه قادر به انجام عمل بوده باشيم شعار هاي هزينه زا داده ايم و اظهار نظر هاي بي موردكرده ايم و از سوي ديگر به مقوله مهم ديپلماسي عمومي كم توجهي داشته ايم؟

در زمينه مساله مراسم يادبود نلسون ماندلا نيز يك فرصت عالي براي ديپلماسي عمومي كشور را به مدد كم توجهي و كم انگيزگي دولت يازدهم از دست داديم و از اين نظر بايد به دولتمردان دولت يازدهم خسته نباشيد گفت!

2-نكته دومي كه به نظر مي رسد بايد به دولتمردان دولت جديد گوشزد شود اين مساله است كه اكثريت مردم پس از استقرار دولت جديد به خاطر انجام نشدن خطاكاري هاي دولت هاي نهم و دهم خشنود اند، اما رضايت كامل راي دهندگان به دولت يازدهم زماني تكميل مي شود (البته به طور نسبي و كسب رضايت مطلق همه تقريبا نا ممكن است ) كه دولتمردان دولت يازدهم علاوه بر عدم انجام خطاهاي گذشته و قطع روند آسيب رسان 8 سال گذشته ، در عرصه اجرايي كشور نيز هنر نمايي كرده و تدابير و سياست هاي جديد خود را به كار گيرند.

به عبارت ديگر كسب رضايت راي دهندگان به روحاني و حتي بسياري از كساني كه به روحاني راي نداده اند در گرو اعمال يك مساله سلبي و يك موضوع ايجابي :

مساله سلبي كه الحمد الله از زمان 15 مرداد 1392 و همزمان با پا گذاشتن حسن روحاني به پاستور آغاز شده است و مردم ديگر شاهد اجراي سياست هاي هزينه زا ، شعاري و آن فاجعه اي كه در 8 سال گذشته بر كشور حاكم بوده است ،نيستند.

اما نكته دوم و مهم تر اينكه "اين" تمام خواسته مردم نيست بلكه مردم و به ويژه راي دهندگان به روحاني كه اكثريت جمعيت كشور را تشكيل مي دهند، مي خواهند از منظر ايجاني نيز هنرآفريني دولت يازدهم را ببينند.

البته نمونه هايي از اين هنرنمايي در 4 ماه گذشته انجام شده است و همگان شاهد آن بوده اند و اين تذكر ازآن روست كه خداي ناكرده برخي مديران دولت يازدهم براين گمان باطل نباشند : "چون خطاكاري هاي دولت هاي نهم و دهم را انجام نمي دهند همين كافي است!" بايد به اين دسته از مديران گفت :"بله اين خوب است اما كافي نيست."

بايد به اين دسته از مديران كه اين گونه فكر مي كنند اين نكته را يادآور شد كه اين تنها جنبه سلبي ماجرا است و بايد از منظر ايجابي نيز قدم هاي بزرگي براي اصلاح و بهبود امور كشور برداشته شود كه ان شاء الله اين گونه نيز خواهد بود.

جمعه 22 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن