تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فتوا دهندگان بزرگانِ دانشمندان‏اند و فقيهان پيشوايانى كه از آنان بر اداى پيمان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820788133




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

علم فلسفه اصول فقه احتياج به پالايش دارد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: علم فلسفه اصول فقه احتياج به پالايش دارد
يكي از مراجع تقليد قم گفت: علم فلسفه اصول فقه احتياج به پالايش دارد و وظيفه آن بر عهده طلبه‌ها است تا اين علم به نتيجه برسد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم آيت‌الله جعفر سبحاني در همايش ملي فلسفه اصول فقه سخنراني مي‌كرد، گفت: از كساني كه اين فضاي علمي را به وجود آورده‌اند و اين بحث زيبا را مطرح كرده‌اند تشكر مي‌كنم.

وي با بيان اينكه بحث ما درباره فلسفه اصول فقه است اظهار كرد: فلسفه گاهي به صورت مجرد به كار مي‌رود و گاهي به صورت مضاف و مقصود از فلسفه‌اي است كه به علم اضافه مي‌شود و براي اين است كه يك رشته اصولي كه مربوط به علم است از بيرون معنا كند.

استاد حوزه علميه قم تصريح كرد: فرض كنيد يك كشتي در دريا در حال حركت است و ما اين كشتي را مي‌توانيم هم از درون و هم از بيرون مورد مطالعه قرار دهيم.

وي افزود: نگاه اول منحصر است به داخل كشتي و بيرون را نمي‌بيند، اما كسي كه بيرون است كشتي را از همه جهات بررسي مي‌كند.

آيت‌الله سبحاني با اشاره به اينكه هر علمي را مي‌توان از دو زاويه نگاه كرد گفت: از درون؛ خود علم است و از بيرون فلسفه علم.

وي بيان كرد: اگر اصول فقه را از درون مطالعه كنيم بحث مقدمه، مفاهيم و ... است و اگر از بيرون نگاه كنيم فلسفه اصول فقه مي‌شود.

اين مرجع تقليد تصريح كرد: قرآن مجيد يكي از مباني اصول فقه است و برخي از مباني مانند بيانات شرعيه را از قرآن استخراج مي‌كنيم.

وي عنوان كرد: اهل سنت معتقد هستند كه شافعي موسس اصول فقه است ولي كتاب الرساله؛ به طور كامل در مورد اصول فقه نيست بلكه بخشي از آن مربوط به اصول فقه مي‌شود.

آيت‌الله سبحاني با بيان اينكه ما معتقديم موسس اصول فقه ائمه اطهار(ع) هستند گفت: امام باقر(ع) و امام صادق(ع) موسسان اصول فقه هستند و اين دو امام قبل از تولد شافعي شهيد شده‌اند و نشان مي‌دهد كه شافعي بعد از اين دو امام به موضوع پرداخته‌اند.

وي با اشاره به اينكه موضوع اصول فقه، الحجت في الفقه است بيان كرد: آيت‌الله بروجردي نيز اعتقاد داشتند كه موضوع علم فقه؛ الحجت في الفقه است.

استاد حوزه علميه قم مطرح كرد: علم فلسفه اصول فقه احتياج به پالايش دارد و وظيفه آن بر عهده طلبه‌ها است تا اين علم به نتيجه برسد.

وي با اشاره به شخصيت آيت‌الله غروي اصفهاني گفت: آيت‌الله اصفهاني علاوه بر بحث‌هايي كه در فلسفه اصول فقه داشته نوآوري‌هايي نيز مطرح كرده است./س

جمعه 22 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن