تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خوبى و بدى در روز جمعه چند برابر (حساب) مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805536757




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پيش‌بيني بيماري‌هاي قلبي ـ عروقي با آزمايش خون


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: پيش‌بيني بيماري‌هاي قلبي ـ عروقي با آزمايش خون
بيماري‌هاي قلبي ـ عروقي در بسياري از كشورها نخستين عامل مرگ و مير به‌شمار مي‌رود. به همين سبب پيشگيري از اين بيماري‌ها مي‌تواند به افزايش سن افراد و بهبود كيفيت زندگي در دوران سالمندي كمك كند.


براي پيشگيري موثر از اين دسته بيماري ها مي توان به دو گونه عمل كرد؛ يكي رويه عام پيشگيري يا به عبارت ديگر پيشگيري براساس توصيه هاي عمومي است: همه افراد جامعه بايد توصيه هاي پزشكان را درباره برخي عوامل خطرآفرين ـ مانند استعمال دخانيات، ابتلا به ديابت، كم تحركي، اضافه وزن و چاقي و مواردي از اين دست ـ جدي بگيرند و از آنها بپرهيزند. اما رويه ديگر كه مهم تر است، پيشگيري براساس پيش بيني است. اگر بتوانيم به طريقي پيش بيني كنيم كه چه افرادي در آينده به بيماري هاي قلبي ـ عروقي مبتلا خواهند شد و احتمالا هر يك به چه نوعي از اين بيماري ها گرفتار مي شوند، طبعا برنامه ها و اقدامات عملي موثرتري را براي پيشگيري مي توان به كار گرفت.

تاكنون روش دقيقي براي اين كار در اختيار ما نبوده است، اما مطابق گزارش مجله پريونشن خوشبختانه اكنون و در پرتو پژوهش هاي جديد مي توان با استفاده از آزمايشي مرسوم به اين پيش بيني پرداخت. اين آزمايش كه به CBC يا شمارش كامل سلول هاي خوني معروف است، سال هاست يك روش كاملا جاافتاده براي بررسي شرايط عمومي سلامت افراد به شمار مي رود. نگاهي دقيق تر به نتايج اين آزمايش مي تواند بگويد اگر فرد مورد آزمايش شرايط حاضر و سبك زندگي جاري خود را ادامه دهد، آيا به دليل ابتلا به بيماري هاي قلبي ـ عروقي خواهد مرد يا نه.

محققان مركز پزشكي اينترمونتن در موراي يوتا و همچنين در بريگام هاروارد و نيز بيمارستان زنان در بوستون 17 هزار زن و مرد را به مدت پنج سال در يك آزمايش كلينيكي گسترده تحت نظر گرفتند. هدف اصلي اين آزمايش در واقع بررسي يكي از داروهاي كاهش كلسترول بوده است. آنها در پايان اين مطالعه دريافتند شركت كنندگاني كه «توزيع گسترده گلبول هاي خون» يا شاخص RDWشان بالا بوده، دو برابر بيشتر از افرادي كه RDW پاييني داشته اند در معرض خطر مرگ ناشي از بيماري هاي قلبي ـ عروقي قرار گرفتند. RDW شاخصي است كه به اندازه گلبول هاي قرمز و يكنواختي اين اندازه مي پردازد و هر قدر مقدارش بيشتر باشد، به اين معناست كه تفاوت اندازه در ميان گلبول هاي قرمز فرد بيشتر است.

معمولا، پزشكان تنها زماني به تعداد RDW توجه نشان مي دهند كه بخواهند به دقت بيماري هاي خاصي، نظير برخي انواع كم خوني را تشخيص دهند. دكتر بنجامين هورن، سرپرست تيم پژوهشي و مدير بخش اپيدميولوژي ژنتيك و بيماري هاي قلبي ـ عروقي در موسسه قلب مركز پزشكي اينترمونتن مي گويد: اين آزمايش مي تواند يكي از مهم ترين عوامل پيش بيني رخدادهاي قلبي ـ عروقي و نيز مرگ و مير ناشي از آنها باشد. در واقع كاملا مي توان به صحت اين آزمايش باور داشت زيرا CBC حدود 50 سال است انجام مي شود.

با اين حال، فعلا معلوم نيست چرا مقدار بالاي RDW مي تواند پيشاپيش ما را از امكان بروز بيماري هاي قلبي مطلع سازد؛ اما به لحاظ مقاصد عملي اين مساله چندان مهم نيست. مهم اين است كه آزمايش مذكور يكي از آزمايش هاي دقيق است و در آينده اي نه چندان دور، پزشك شما خواهد توانست از اين آزمايش براي تعيين خطر ابتلاي شما به بيماري قلبي در آينده و نيز احتمال مرگ ناشي از آن استفاده كند. دكتر هورن مي گويد: ما در حال كار بيشتر روي اين آزمايش هستيم و درصدديم تغييرات كوچكي در آن بدهيم كه تاثيرات بزرگ تري بر پيش بيني و در نتيجه پيشگيري از بيماري هاي قلبي ـ عروقي در پي داشته باشد. به اين ترتيب به جاي آن كه صبر كنيم تا به دام بيماري گرفتار شويم، هرگز آن را به جسم و جان خود راه نخواهيم داد./ ضميمه سيب

جمعه 22 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن