تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):از دنیای شما سه چیز محبوب من است: 1- تلاوت قرآن 2- نگاه به چهره ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805023784




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معروف‌ترين مجسمه‌هاي ايران را چه كسي ساخته است؟


واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: معروف‌ترين مجسمه‌هاي ايران را چه كسي ساخته است؟
بيستم آذر ماه سال‌روز درگذشت ابوالحسن صديقي (شاگرد كمال الملك)، استاد هنر مجسمه‌سازي ايران است. كسي كه با ساخت مجسمه‌ها و تنديس‌هاي منحصربه‌فرد از شخصيت‌ها و مشاهير ايراني، سهم بزرگي در حافظه و خاطرات ديداري مردم ايران داشته است.
اولين مجسمه‌اي كه توسط صديقي ساخته شد، نمونه‌اي از مجسمه‌ي ونوس دوميلو بود كه آن را از روي عكس مجسمه ساخت و به احمدشاه قاجار هديه داد. پس از آن مجسمه‌هاي زيادي توسط اين استاد ساخته شد كه از آن‌ها مي‌توان به مجسمه گچي فردوسي، مجسمه‌هاي نيم‌تنه و تمام قد اميركبير، مجسمه الياس دوره‌گرد، دلاك حمام و مجسمه سياه ني‌زن (حاج مقبل) اشاره كرد.پس از تبعيد خودخواسته‌ي كمال‌الملك، صديقي براي ادامه‌ي تحصيل به فرانسه را رفت و به مدت چهار سال در مدرسه عالي ملي هنرهاي زيباي پاريس زير نظر آنژالبر به فراگيري و كسب تجربه در مجسمه‌سازي و حجاري مشغول شد. در اين زمان او بيشتر وقت خود را صرف نقاشي مي‌كرد كه خلق تابلوهاي بسيار حاصل اين دوران است. صديقي پس از بازگشت به ايران در دانشكده رياست دپارتمان حجاري را بر عهده گرفت. پس از اين دوره بود كه اين هنرمند در ايران و ايتاليا به فعاليت هنري خود ادامه داد و مجسمه‌هايي از شخصيت‌ها و مفاخر ايراني ساخت كه تبديل به معروف‌ترين مجسمه‌هاي ايراني شدند.
تاكنون تنديس‌ها و مجسمه‌هاي بسياري از حكيم ابوالقاسم فردوسي توسط هنرمندان مجسمه‌ساز ساخته شده، اما معروف‌ترين آن‌ها مجسمه‌اي است كه ابوالحسن صديقي آن را ساخته و در ميداني به نام اين شاعر در تهران نصب شده است. اين مجسمه كه در سال 1338 ساخته شده از جنس سنگ مرمر كارارا و به ارتفاع سه متر است. اين تنديس در 17 خرداد 1338 طي مراسمي توسط فريدون صديقي، فرزند اين مجسمه‌ساز، در ميدان نصب شد. از مهم‌ترين اتفاقاتي كه براي اين مجسمه افتاده، جدا شدن سر آن در بحبوحه‌ي انقلاب بود كه بعدها مرمت شد.انجمن حفظ آثار و ميراث ملي در سال 1337 پيشنهاد ساخت آن را به ابوالحسن‌خان صديقي داد. صديقي از اين پيشنهاد استقبال مي‌كند و كار ساخت آن را در مدت يك سال به پايان مي‌رساند. در كنار پاي پيكر فردوسي، مجسمه‌ي كودكي است كه درباره‌ي اينكه هدف صديقي از ساخت آن چه بوده بين افراد مختلف اختلاف نظر وجود دارد، اما به گفته‌ي فرزند استاد اين مجسمه پيكر كودكي زال از شخصيت‌هاي شاهنامه تصوير شده است و چون زال روي كوه قاف بزرگ شده، بنابراين پايه مجسمه به صورت يك تخته‌سنگ طبيعي طراحي شده كه حكايت از داستان زندگي زال دارد.البته مجسمه‌ي نصب شده در ميدان فردوسي تنها تنديس ساخته شده از اين شاعر ايراني توسط صديقي نيست و او مجسمه‌هاي ديگري هم فردوسي ساخته كه در مكان‌هاي مختلفي از ايران و جهان نصب شده است.
بيشتر كساني كه براي زيارت و سياحت به شهر مشهد سفر مي‌كنند، پس از زيارت آرامگاه امام رضا (ع)، سري هم به آرامگاه نادرشاه افشار، پادشاه قدرتمند ايراني مي‌زنند. اين بنا در باغي به مساحت 14400 متر مربع ساخته شده‌ است. در مجاورت قبر نادر، سكويي مرتفع تعبيه شده كه مجسمه‌ي برنزي نادرشاه سوار بر اسب و سه تن از سربازان او قرار گرفته است. اين مجسمه از معروف‌ترين ساخته‌هاي ابوالحسن صديقي است.
يكي از جالب‌ترين اتفاقاتي كه براي آثار صديقي افتاده است، داستان ساخت مجسمه‌ي ميرزا تقي خان اميركبير و انتقال آن به ايران است. مجسمه اميركبير در سال 1356 به سفارش انجمن مفاخر ملي ايران در كشور ايتاليا ساخته شد و به دليل همزماني ساخت و آماده شدن آن با روزهاي پيروزي انقلاب، انتقال آن به ايران 32 سال به تاخير افتاد. در سال 1388 و با پيگيري اسناد ساخت اين مجسمه محل نگه‌داري آن شناسايي و با طي مراحل قانوني در سال 89 وارد ايران شد.
ابوالحسن صديقي را بيشتر به عنوان استاد مجسمه‌سازي در ايران مي‌شناسند، اما او كار هنري خود را با هنر نقاشي و شاگردي كمال‌الملك آغاز كرد. براي همين بود كه تصويري كه او از ابوعلي سينا با قلم سياه كشيده بود، در بيست‌ويكمين جلسه‌ي هيأت مؤسسان انجمن آثار ملي به تصويب رسيد و تصميم بر آن شد كه مجسمه‌اي هم براي يادبود اين دانشمند و پزشك ايراني توسط استاد صديقي ساخته شود.حاصل كار صديقي مجسمه‌اي ايستاده از ابن‌سينا به ارتفاع سه متر و 10 سانتيمتر شد كه در ساخت آن از سنگ مرمر سفيد استفاده شده بود. اين مجسمه نزديك به هشت دهه است كه بر روي پايه‌اي در ميدان بوعلي شهر همدان قرار دارد. در قسمت شمالي پايه‌ي مجسمه لوحي از سنگ سفيد قرار گرفته كه بر روي آن نام ابوعلي سينا و تاريخ تولد و وفات او به خط نستعليق حك شده است.
مجسمه‌ي خيام پارك لاله يكي از معروف‌ترين كارهاي ابوالحسن صديقي است. به گفته‌ي فريدون صديقي، پدرش اين مجسمه و مجسمه‌ي فردوسي را بسيار دوست مي‌داشت. مجسمه‌ي خيام در سال 1351 به سفارش انجمن آثار ملي با سنگ مرمر كارارا در ايتاليا ساخته شد. پس از انتقال به ايران آن را در پارك لاله تهران نصب كردند و امروز به يكي از نمادهاي اين بوستان تبديل شده است. به دليل نوع قرار گرفتن و در دسترس بودن اين اثر، بارها آسيب‌هايي به پيكره‌ي آن وارد شد كه توسط فريدون صديقي مورد مرمت و بازسازي قرار گرفت.
ورودي شهر دزفول نيز يكي از زيباترين مجسمه‌هايي است كه توسط ابوالحسن صديقي ساخته شده است. اين مجسمه كه تنديس يعقوب ليث را سوار بر اسب نشان مي‌دهد، در سال 1356 ساخته شد. يعقوب از پادشاهان معروف ايراني است كه براي متحد كردن اقوام ايراني تلاش كرد و از طرفداران زبان فارسي بود، به طوري كه به شاعران مديحه‌سرا دستور داده بود جز فارسي به زبان ديگري شعر نگويند.
اين تنديس كه از روي تصوير اخير سعدي به قلم ابوالحسن صديقي طرح و ترسيم شده و انجمن آثار و مفاخر فرهنگي آن را مانند صورت سعدي قبول كرده است. صديقي از سنگ مرمر تراشيده و سه متر و يك دهم، ارتفاع آن است.اين مجسمه‌ساز مدت يكسال و نيم در تهيه‌ي آن صرف وقت كرده و در شهر شيراز در ميداني بيرون دروازه اصفهان كه به نام سعدي ناميده شده نصب شده است.

ارسال نظر

پنجشنبه 21 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابتکار]
[مشاهده در: www.ebtekarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن