تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820315791




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بدرود با دكتر كاظم معتمدنژاد


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: بدرود با دكتر كاظم معتمدنژاد
گر به قدر سوزش دل چشم من‎ ‎بگريستي

بر دل من مرغ و ماهي تن به تن بگريستي

صد هزاران ديده بايستي دل ريش مرا

تا به هر يك خويشتن بر خويشتن بگريستي

‏«خاقاني»

‏ بدرود با دكتر كاظم معتمدنژاد، بدون هيچ تعارف و شعاري حقيقتاً سخت و جانكاه است. خبر بسيار تلخ و تكان دهنده بود.

استاد دكتر كاظم معتمدنژاد از ديار فاني رخت بربست و رفت. در اين فرصت كوتاه به نشانه‌هايي از ويژگيهاي برجسته شادروان معتمد نژاد اشاره مي‌كنم تا ضمن تجليل و بزرگداشت از مساعي ارزنده و يادگارهاي علمي و پژوهشي او، جوانان و پويندگان راه دانش و اخلاق الگويي درخشان و اميد بخش را در مقابل خود به نظاره بنشينند. نكات معروضه ذيل حاصل مشاهدات عيني و تجربيات شخصي است. زيرا اين نگارنده از زمره نخستين دانشجويان و شاگردان وي در دانشكده‌اي بودم كه در واقع بنيانگذار آن، او بود.‏

‏1- نزديك به نيم قرن پيش و دقيقاً در نيمه دوم سال 1346 خورشيدي اولين كنكور وروديه اولين مركز آموزش عالي علوم و ارتباطات در ايران يعني"مؤسسه عالي مطبوعات و روابط عمومي" كه بعداً به دانشكده علوم ارتباطات تغيير نام يافت در تهران برگزار شد كه راقم اين سطور نيز در شاخه روابط عمومي و تبليغات آن پذيرفته شدم. در همان سال تعداد 400 دانشجو در رشته‌هاي روزنامه نگاري و روابط عمومي در دانشكده ياد شده به امر آموزشهاي نظري و عملي اشتغال يافتند.

با اينكه سرمايه گذار و مؤسس رسمي اين واحد بزرگ دانشگاهي يكي از معاريف سياسي و دانشگاهي كشور كه مؤسسه عظيم و گسترده كيهان را نيز در اختيار داشت، بود و فردي از رجال بازنشسته نيز رياست آنرا به عهده داشت و دكتر معتمدنژاد در سمت معاونت اين مؤسسه و دانشكده انجام وظيفه مي‌كرد، اما از همان بدو امر معلوم شد كه طّراح و پيشنهاد دهنده و ايده پرداز و پيگيري كننده تأسيس اين دانشكده كه انصافاً نقطه عطفي در سير تطورآموزش علوم ارتباطات در ايران محسوب مي‌گرديد، شخص دكتر كاظم معتمد نژاد بوده است و در اين راستا نيز امور دانشكده و تنظيمات و ساماندهي آن عملاً بر محور وجود وي در گردش و چرخش قرار داشت. لذا نام اين عزيز همواره به عنوان بنيانگذار واقعي دانشكده علوم ارتباطات در ايران خواهد درخشيد و به همين مناسبت از سوي جامعه رسانه‌اي كشور به او با افتخار لقب پدر علوم نوين ارتباطات در ايران اهداء شد.

2-دكتر معتمد نژاد رويي گشاده و زباني نرم و تبسمي شيرين بر لب داشت، اما شيوه تدريس روزنامه‌نگاري او در كلاسها بسيار جدي، منظم و همراه با آموزشهاي وسيع كاربردي بود و همين خصلتهاي خوب معلمي او بود كه شاگردان قديمي اش از زبده‌ترين روزنامه نگاران و ارتباط گران كشور محسوب مي‌شدند.

3- استاد معتمد نژاد آثار مرجعي را به يادگار گذاشت كه مرور زمان هرگز نتوانست دانش پژوهان ارتباطات را از مراجعه و بهره‌مندي از آنها بي نياز كند. كتابهاي بسياري كه از چندين دهه پيش در حوزه روزنامه نگاري و شاخه‌هاي ديگر ارتباطات تأليف شده كلاً با رويكرد و استناد به منابع ارزشمند تأليفي دكتر معتمدنژاد بوده است.

4-گفتني است كه محبوبيت و مقبوليت دانشمندان و نويسندگان و هنرمندان تنها به اعتبار داشته‌هاي علمي و مهارتهاي مكتسبه آنها نيست و در اين وادي خصائل نيك انساني و رفتارهاي دلپذير مردمي در كار است. انصافاً دكتر معتمد نژاد از صفات حسنه و حميده هيچ كم نداشت. دعوت براي شركت در مجامع رسانه‌اي و علمي را حتي در سطوح نه چندان بالا مي‌پذيرفت، فروتني و ادب از اوصاف بارز و آشكار وي بود. به ياد دارم كه چند سال پيش مسئول روابط عمومي كميته امداد كه از دانشجويان قديمي استاد بود از ايشان دعوت كرد تا در گردهمايي و نمايشگاه شبانه‌اي كه براي معرفي و فروش مصنوعات دستي اعضاء معلول كميته تدارك ديده است شركت كند. استاد معتمد نژاد پذيرفت و اينجانب نيز در معيت ايشان بودم و در آن شب زمستان سرد و باراني در آن جمع كوچك شركت كرد و به تشويق آنها همت گمارد.

5- درست است كه ماندن در وطن و خدمت به مردم از وظايف ذاتي و حتمي همگان است و از اين بابت بر هيچكس منّتي نيست، اما در چندين دهه اخير كه بنا به شرايط، انبوهي از تحصيلكرده‌ها و استادان دانشگاهي گروه گروه براي كار و تدريس و زندگي به خارج رفتند، دكتر معتمد نژاد هرگز سنگر استادي و تدريس دانشگاهي را در ميهن دل سپرده خود، ايران، ترك نكرد و حتي با اصرار دانشگاههاي معتبر فرانسه كه به خوبي استاد را مي‌شناختند و از ذخاير علمي وي مطلع بودند براي اينكه ردّ احسان نكرده باشد تنها در چند نوبت به طور موقت و زمان محدود، به فرانسه عزيمت كرد و پس از چند كنفرانس و تدريس چند واحد درسي به وطن بازگشت.

6-دكتر معتمد نژاد به آزاديهاي فردي و اجتماعي و به ويژه آزادي رسانه‌ها و مطبوعات اعتقاد كامل داشت و به مبحث افكار عمومي سخت دلبسته بود و احترام مي‌گذاشت. اما كليد واژه سخنان و نوشته‌هاي او درباره آزادي مطبوعات "مسئوليت" بود. او همواره به مسئوليت شناسي اصحاب رسانه‌ها و امانت داري در كسب و نشر خبر تأكيد فراوان داشت.

7- نقش مفيد استاد معتمد نژاد در توسعه و گسترش دانشكده علوم ارتباطات و دعوت از استادان توانا و تأسيس دوره‌هاي عالي آموزشي مربوطه و حمايتهاي وي از استادان و دانشجويان روابط عمومي و توسعه و ارتقاي سطح آموزشي و حرفه‌اي رشته‌هاي گوناگون ارتباطي نيز پوشيده نيست.‏

سخن پاياني

استاد دكتر كاظم معتمد نژاد از ميان دوستداران و شاگردان قديم و جديدش رفته است، اما نام و ياد و يادگارهايش باقي و جاودان است.

روانش شاد باد و راهش پر رهرو.‏



چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن