تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هرگاه سخن گويد ياد (خدا) مى كند و منافق هرگاه سخن گويد بيهوده گويى مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819608886




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انگليس: سوريه با خطر تجزيه روبروست


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: انگليس: سوريه با خطر تجزيه روبروست
سرويس خارجي: وزير امور خارجه انگليس هشدار داد كه درگيري‌ها در سوريه خطر تجزيه اين كشور بطور كامل را در پي دارد مگر اينكه راه‌حلي براي بحران آن تا سال 2014 پيدا شود. ويليام هيگ در نشست سالانه گفتگوي منامه درباره امنيت خاورميانه گفت: اگر درگيري‌ها ادامه يابد سوريه تجزيه مي‌شود و رشد افراط‌گرايي، فضايي خارج از كنترل در قلب خاورميانه ايجاد مي‌كند.

وي افزود: بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه بايد براي هرگونه حل و فصل صلح آميز بحران 33 ماهه در سوريه كنار برود زيرا تصور باقي ماندن يك دولت در قدرت پس از اين همه كشتار و تخريب غيرممكن است. هيگ گفت: باقي ماندن اسد در قدرت به منزله مانعي در برابر صلح در سوريه خواهد بود و انگليس و ديگر كشورهاي غربي اين امر را نمي‌پذيرند.

وي با طرح اين ادعا كه اسد هيچ نقشي در آينده سياسي سوريه ندارد، تاكيد كرد: تنها مردم سوريه هستند كه مي‌توانند سرنوشت كشورشان و رهبران سوريه را تعين كنند و انگليس ائتلاف مخالفان سوريه را نماينده قانوني مردم اين كشور مي‌داند.

در اين حال وزير امور خارجه فرانسه در ديدار با نخست‌وزير خودخوانده مخالفان سوريه اعلام كرد: هدف اصلي از برگزاري نشست ژنو 2 تشكيل دولت انتقالي در سوريه است. لوران فابيوس در ديدار با احمد طعمه در پاريس گفت: پس از ورود تروريسم به سوريه و افزايش قدرت بشار اسد در اين كشور حل بحران سوريه و اتخاذ يك راهكار اساسي به شدت سخت و پيچيده شده است.

فابيوس همچنين ائتلاف مخالفان سوريه را گروهي ميانه‌رو توصيف كرد. اين درحالي است كه پيش‌تر دمشق اعلام كرده بود: براي تحويل قدرت به سوريه نمي‌رويم و بشار اسد رئيس دوره انتقالي در سوريه خواهد بود. ازطرفي وزير دفاع آمريكا گفت:عربستان از تصميم آمريكا براي حمله نكردن به سوريه آشفته است.در چنين شرايطي احمد عاصي الجربا، رئيس ائتلاف مخالفان سوريه ديروز اولين سفر خود به كويت را آغاز و با جمعي از مقامات بلندپايه اين كشور ديدار كرد.

انهدام مهمات

سازمان منع استفاده از سلاح‌هاي شيميايي در بيانيه‌اي اعلام كرد، هيات كارشناسان شيميايي در سوريه موفق شد تمامي مهمات پرنشده سلاح‌هاي شيميايي سوريه را از بين ببرد.

بر اساس قطعنامه اخير شوراي امنيت در خصوص سلاح‌هاي شيميايي سوريه شوراي اجرايي سازمان منع استفاده از سلاح‌هاي شيميايي نقشه راهي را براي از بين بردن اين سلاح‌ها تا اواسط سال 2014 ارائه داد كه بر اساس اين نقشه راه طرح‌هاي مفصلي براي از بين بردن سلاح‌هاي شيميايي سوريه در خارج از خاك اين كشور ارائه شد. گفته مي شود پنتاگون قصد دارد اوايل سال 2014 حدود 60 كارمند غيرنظامي از جمله مقاطعه‌كاران را به منظور انهدام زرادخانه تسليحات شيميايي سوريه روي كشتي در درياي مديترانه به خاورميانه اعزام كند.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، مقامات دفاعي ‌آمريكا اعلام كردند، چند تن از متخصصان سازمان منع گسترش تسليحات شيميايي كه وظيفه نظارت بر انهدام زرادخانه تسليحات شيميايي سوريه را بر عهده دارند نيز به كارمندان پنتاگون در اين ماموريت كمك مي‌كنند. سازمان منع گسترش تسليحات شيميايي رسما استفاده از كشتي براي امحاي زرادخانه تسليحات شيميايي سوريه را تاييد نكرده اما مقامات دفاعي آمريكا گفتند، اين برنامه احتمالا به منظور تحقق ضرب‌الاجل 31 دسامبر سال جاري ميلادي (10 دي) براي انهدام تسليحات شيميايي سوريه از جمله گاز سارين، خردل و گاز اعصاب كه در اولويت اول قرار دارند، تعيين شده است. تسليحاتي كه مواد شيميايي كمتري در آن‌ها به كار رفته احتمالا در تاسيسات انهدام زباله‌هاي كارخانجات نابود مي‌شوند.

يكي از مقامات ارشد دفاعي آمريكا در جلسه پنتاگون گفت: اين يك تكنولوژي تاييد شده است و قطعا هيچ چيز در دريا ريخته نخواهد شد.

از سويي دانمارك و نروژ به عنوان بخشي از توافق بين‌المللي براي امحاي تسليحات شيميايي سوريه، پيشنهاد داده‌اند ناوچه‌هاي نيروهاي دريايي و ناوهاي حمل و نقل ويژه خود را براي انتقال اين تسليحات از سوريه و خارج ساختن آن‌ها مورد استفاده قرار دهند. دانمارك و نروژ در بيانيه‌اي مشترك اعلام كردند، كپنهاگ در اين امر پيشرو خواهد بود و اوسلو به عنوان معاون فرماندهي عمل مي‌كند.

ايتاليا نيز در كنار اين دو كشور اسكانديناوي پيشنهاد كرده است فرآيند حمل و انتقال تسليحات شيميايي را از بندر لاذقيه و با اسكورت نظامي صورت دهد. اين تسليحات سپس به يك كشتي آمريكايي منتقل خواهد شد تا منهدم شود. طبق طرحي كه از سوي جامعه بين‌الملل حمايت شده، اين تسليحات شيميايي بسيار خطرناك بايد تا پايان دسامبر سال جاري ميلادي از سوريه خارج شود.

تحويل فهرست تروريست‌ها

دولت سوريه فهرستي از تروريست‌هاي عرب كه در اين كشور عليه نيروهاي ارتش سوريه دست به اقدامات تروريستي مي‌زنند را به دفتر دبيركل سازمان ملل تحويل داد. بشار الجعفري نماينده دائم سوريه در سازمان ملل گفت نامه‌‌اي مشابه را نيز به دفتر «ژرارد آرو» رئيس شوراي امنيت و نماينده دائمي فرانسه در سازمان ملل تحويل داده است.

در اين نامه‌ها تأكيد شده كه اغلب افرادي كه براي پيوستن به معترضان مسلح به سوريه آمده‌اند از مرز لبنان و تركيه وارد كشور شده‌اند و اغلب آنها اهل ليبي هستند كه در چند ماه گذشته تعداد زيادي از آنها در سوريه بازداشت شده‌اند. «فرحان حق» سخنگوي دبير كل سازمان ملل نيز گفت موضع بان كي مون درباره درگيري‌هاي مسلحانه در سوريه روشن است و وي از همه خواسته است براي توقف خشونت در سوريه تلاش كنند.

افزايش تحركات القاعده

گروهك تروريستي «جبهة النصره» وابسته به القاعده خبرنگار تلويزيون «اورينت» را به اتهام پخش تصاويري از تحركات عناصر وابسته به آن در منطقه «النبك» دستگير كرد. جبهة النصره علت دستگيري اين خبرنگار تلويزيوني را پخش تصاويري از تحركات عناصر اين گروهك خوانده كه به شكست و ناكامي عمليات آنها در منطقه النبك منجر شده است.

تلويزيون اورينت از شبكه‌هاي تلويزيوني وابسته به مخالفان سوريه است. از سويي نيروهاي ارتش سوريه پس از پاكسازي منطقه النبك و بيرون راندن تروريست‌ها از آن، غذا و آب مورد نياز اهالي اين منطقه را تأمين كردند. در تحولي ديگر تروريست‌هاي اروپايي‌تباري كه به سوريه مي‌روند شهر ريحانلي تركيه را به پايگاه خود تبديل كرده‌اند.

منابع آگاه به بي‌بي‌سي گفتند تنها در يك خانه در منطقه ريحانلي بيش از 150 شبه نظامي در يك ماه گذشته حضور داشته‌اند كه 20 نفر از اين شبه نظاميان داراي تابعيت انگليسي هستند. اين شبه نظاميان وابسته به القاعده هستند و با دعوت دوستانشان در سوريه به تركيه مي‌روند و پس از چند روز اقامت در خانه‌هاي تيمي راهي سوريه مي‌شوند. همچنين برخي از اين شبه نظاميان كه از سوريه بازگشته‌اند نيز با استراحت در اين خانه‌ها منتظر زمان پرواز براي بازگشت به كشورهاي خودشان مي‌مانند.

خبر ديگر اينكه يك گروه راهبه كه اخيرا از يك شهر سوريه ربوده شده بودند، در يك پيام ويديويي اعلام كردند شهر را به دليل بمباران به همراه شورشيان ترك كرده و اكنون در جايي امن به سر مي‌برند.

در حالي كه دولت سوريه شورشيان را به ربودن آن‌ها براي هدف قرار دادن مسيحيان متهم مي‌كرد و حتي پاپ فرانسيس، رهبر كاتوليك‌هاي جهان خواستار بازگشت سريع آن‌ها شد، سرنوشت اين راهبه‌ها به آخرين حادثه رمزآلود سوريه تبديل شده است.اين راهبه‌ها بين 12 تا 13 تن در حالي شهر معلولا را با شورشيان ترك كردند كه تنها ساكنان اين شهر بوده و در صومعه خود به نام مارتاكلا به سر مي‌بردند. مادر پلاگيا سياف، راهبه ارشد صومعه مارتاكلا در يك پيام ويديويي گفت شورشيان به آن‌ها و مكان‌هاي مذهبي آسيبي نرسانده‌اند.



چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن