تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: دانشمند يا دانشجو.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819507362




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كودكاني كه وجود دارند اما نيستند!


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: كودكاني كه وجود دارند اما نيستند!
يونيسف به تازگي اعلام كرده‌است تولد حدود ۲۳۰ ميليون كودك زير پنج سال به صورت رسمي ثبت نشده‌است و اين كودكان به همين دليل بقيه زندگي خود با مشكلات متعددي مواجه خواهند شد.

براساس گزارش همشهري به نقل از تايم، يونيسف مي‌گويد سال گذشته از هر 4 نوزاد،‌تولد سه نوزاد در پاكستان به ثبت دولتي نرسيده‌است. اين وضعيت در يمن وخيم‌تر بوده و از هر پنج نوزاد،‌ تولد چهار نوزاد به ثبت نمي‌رسد. همچنين 97 درصد از كودكاني كه سال گذشته در سومالي متولد شده‌اند به صورت رسمي وجود خارجي ندارند.

براساس گزارشي كه با تازگي توسط يونيسف منتشر شده،‌اين مشكل بسيار گسترده و مخرب است. درحدود 230 ميليون كودك زير پنج سال، يعني يك كودك از هر سه كودك متولد شده در جهان، به صورت رسمي متولد نشده‌اند، به بيان ديگر اطلاعات هويت و تولد آنها به صورت رسمي به ثبت نرسيده و به اين شكل از انواع برنامه‌هاي دولتي از قبيل تحصيلات و بهداشت و درمان محروم هستند.

به گفته يونيسف تمامي كودكان با قدرت بالقوه عظيمي متولد مي‌شوند، اما اگر جوامع نتوانند آنها را به حساب آورند و حتي از حضور آنها آگاهي نداشته‌باشند،‌اين كودكان در برابر سواستفاده و غفلت آسيب‌پذيرتر شده و توانايي‌هاي آنها به شدت سركوب خواهند شد.

اين گزارش با عنوان حق تولد تمامي كودكان: روند‌ها و نابرابري‌هاي ثبت تولد، تجزيه و تحليل‌هاي آماري را با داده‌هاي موجود در مراكز ثبت‌احوال كشورهاي مختلف مقايسه كرده و دريافته‌است كه در سال 2012 تنها هويت 60 درصد از نوزادان ثبت شده‌ و ده‌ها ميليون نوزادي كه طي پنج‌سال گذشته تولد آنها به ثبت رسيده از برگه رسمي گواهي تولد برخوردار نيستند.

كودكان در گروه‌هاي مذهبي و نژادي مختلف كه در مناطق فقير و يا دورافتاده زندگي مي‌كنند، بيشتر در معرض بي‌هويتي ناشي از ثبت نشدن اطلاعات تولدشان قرار دارند. بالا بودن هزينه‌ها، بي‌دانشي درباره روند ثبت و ترس از نابرابري‌هاي بيشتر از جمله عوامل ثبت نكردن تولد نوزادان هستند. به گفته يونيسف،‌ميزان ثبت تولد نوزادان در كشورهاي فقير‌نشين جنوب آسيا و آفريقا از كمترين مقدار برخوردار است.

به گفته اريكا كوچي قائم‌مقام واحد نوآوري يونيسف، ثبت اطلاعات توليد از آنجايي كه دروازه‌اي به سوي دريافت خدمات دولتي ضروري و حياتي است، از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. اين واحد در تلاش است با ابداع تكنولوژي كم‌هزينه‌اي به شناسايي و گزارش تولد‌هاي ثبت‌نشده بپردازد. به گفته كوچي، ثبت تولد اولين ايستگاه براي خدمات درماني، تحصيلات، حق شهروندي و حق راي دادن است.

يونيسف درحال حاضر با همكاري با دولت اوگاندا در تلاش براي ايجاد شبكه‌اي موبايلي است كه مي‌توان با استفاده از آن در كمتر از چند دقيقه اطلاعات مربوط به نوزادان تازه متولد شده را به ثبت رساند و به نوزادان موجوديت بخشيد. در بوسني نيز يونيسف در تلاش است با استفاده از موبايل و كمك گرفتن از مددكاران اجتماعي به ثبت پنج درصد نوزاد بي‌هويتي كه در اين كشور متولد مي‌شوند بپردازد. همين تكنولوژي در نيجريه به دولت فرصت داد تا هشت ميليون نوزاد كه تولد آنها به ثبت نرسيده بود را طي 152 ماه ثبت كنند.

به گفته كوچي، ثبت تولد جهاني ايده‌آلي است كه يونيسف براي رسيدن به آن در تلاش است، هدفي كه دسترسي سريع به آن امكان‌پذير است.

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن