تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندانتان را به سه چيز ادب كنيد: عشق به پيامبرتان، عشق به خاندان او، و قرآن خو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803063645




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روزنامه نگارلبناني: عربستان درشرايطي نيست كه بتواند در ژنو 2 خواستار امتياز باشد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: روزنامه نگارلبناني: عربستان درشرايطي نيست كه بتواند در ژنو 2 خواستار امتياز باشد
تهران / واحد مركزي خبر / سياسي 1392/09/20
نويسنده و روزنامه نگار لبناني تأكيد كرد، رژيم عربستان با توجه به ناكامي هايش در عرصه نظامي سوريه در شرايطي نيست كه بتواند در ژنو 2 خواستار امتياز باشد.
به گزارش پايگاه خبري شبكه العالم، حسن عليق در مطلبي در روزنامه الاخبار لبنان نوشت: گروه هاي تروريستي در حال جنگ در سوريه، چند روز پيش عمليات گسترده اي در ريف دمشق و به صورت مشخص در غوطه شرقي و القلمون عليه ارتش سوريه آغاز كردند و عربستان سعودي نيز به عنوان حامي اين گروه ها به نتايج اين عمليات دل بسته بود تا در نشست ژنو 2 از ثمرات سياسي آن بهره برداري كند، اما ارتش سوريه با مقاومت و يورش به تروريست ها و شكست آنها نقشه هاي سعودي ها را نقش برآب كرد.
آنچه در ذيل مي آيد جزئيات و نتايج اين عمليات را بر مبناي داده هاي رسمي دولت سوريه نشان مي دهد:
نبرد در القلمون و غوطه شرقي در حالي در آستانه برگزاري نشست ژنو 2 پايان يافت كه تروريست ها شكست سنگيني از ارتش سوريه متحمل شدند؛ از اين رو مخالفان دستاوردي در كارنامه سياسي خود براي ارائه در نشست مذكور كسب نكردند.
تروريست ها با حمايت عربستان در دو ماه گذشته در سه محور مهم سوريه تلاش كردند نوعي موازنه قوا در ميدان درگيري ها به ويژه در درعا (مرز اردن) با ارتش سوريه ايجاد كنند، اما با پاسخ سريع ارتش سوريه نتوانستند در اين محورها پيشروي داشته باشند و عملا در حالت دفاعي قرار گرفتند.
نبرد حلب كه گروه هاي مسلح حدود 2 ماه قبل با محاصره پايتخت اقتصادي سوريه آن را آغاز كردند و به مناطق و محله هاي تحت كنترل دولت سوريه يورش بردند، اما صحنه درگيري ها در اين منطقه ناگهان با حمله ارتش سوريه به تروريست ها در بخش جنوب شرقي حلب دگرگون شد. ارتش سوريه به يكباره مساحتي بيش از نصف مساحت لبنان را به كنترل خود درآورد و امنيت را به جاده بين المللي حلب به طول حدود 200 كيلومتر باز گرداند.
محور سوم حومه دمشق بود؛ گروه هاي تروريستي غوطه غربي و حومه جنوبي دمشق را به عنوان ورودي جديدي براي خود و با هدف تهديد شهر دمشق در نظر گرفته بودند كه به جنوب درعا نيز وصل مي شد. عمليات گروه هاي مسلح آغاز شد اما با پاسخ قوي ارتش سوريه و نيروهاي دفاع ملي غافلگير شدند. ارتش سوريه به سرعت روستاها و شهرك هاي حومه جنوبي دمشق را از سيطره تروريست ها خارج كرد و موجب شد كه تروريست ها نتوانند دستاوردي را كه مخالفان براي ژنو 2 دنبال مي كردند، بدست آورند.
بخش پاياني نبردهاي حومه هاي دمشق در القلمون به وقوع پيوست؛ منطقه اي راهبردي كه حومه دمشق را به حومه حمص و مرزهاي لبنان وصل مي كند. به گفته منابع امنيتي رسمي سوريه، ارتش اين كشور قصد آغاز درگيري در اين منطقه را تا قبل از بهار آينده نداشت؛ مگر زماني كه مخالفان درگيري در اين محور را آغاز كنند يا گروه هاي تروريستي جاده بين المللي دمشق - حمص را ببندند و يا مرزهاي لبنان را تهديد كنند. سه شرط مذكور به وقوع پيوست. تعدادي از عناصر گروهك تروريستي النصره همراه با ساير گروه هاي تروريستي به سمت انبارهاي مهمات منطقه «مهين» در شمال شرقي القلمون حركت كردند. اين انبارها فاصله اندكي با يكي از پايگاه هاي نيروهاي هوايي سوريه داشت.
ارتش سوريه به سرعت وارد عمل شد و با حمله به تروريست ها آنها را از بخش اعظم «مهين» بيرون راند و اجازه نداد گروه هاي تروريستي تخليه مهمات انبارهاي مذكور را تكميل كنند. ارتش فورا براي بازگرداندن شمار زيادي موشك كه گروه هاي مسلح قصد انتقال آن به مرز لبنان را داشتند به منطقه قاره حمله كرد. ارتش قاره را آزاد كرد و روند پيشروي ها در القلمون آغاز شد و به دنبال آن گروه هاي مسلح را از دير عطيه و النبك نيز بيرون راند.
اكنون در القلمون تنها شهر يبرود باقي مانده است كه ارتش سوريه آن را آزاد نكرده است و با توجه به اين كه اين شهر تقريبا منطقه اي منفك و جدا افتاده از مناطق ديگر است ارتش هر گاه اراده كند مي تواند آن را پاكسازي كند. ديگر روستاها و شهرك هاي القلمون نيز در مقايسه با يبرود اهميت راهبردي ندارند.
تنها دستاورد گروه هاي مسلح در اين منطقه ربودن راهبه هاي مسيحي معلولا بود.
آنچه گذشت البته به اين معنا نيست كه مناطق ريف دمشق از قلمون در شمال تا داريا درجنوب و جربا در شرق در دست ارتش سوريه است. گروه هاي مسلح مجددا تلاش خواهند كرد جاده حمص - دمشق را ببندند و آتش حملات گروه هاي مسلح در روستاها و شهرك ها و شهرهاي نزديك به دمشق در آينده نزديك خاموش نخواهد شد.
البته نكته مهم اين است كه تهديد جدي عليه دمشق منتفي شده است.
جنگ در ريف دمشق پايان يافت و عربستان كه بسيار به نتايج آن دل بسته بود ناكام ماند.
به گفته برخي تحليلگران نظامي، رياض اكنون تنها بايد منتظر بماند كه عمر چچني، فرمانده نظامي ابوبكر البغدادي در شمال سوريه، چه خواهد كرد. وي در روزهاي اخير از نبردي بزرگ در حومه حلب خبر داده است. نبردي كه به گفته منابع رسمي سوريه، ارتش به خوبي خود را براي آن آماده كرده است.

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن