تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سزاوار است هر يك از شما در دهان و بينى زياد آب بچرخاند، چرا كه اين كار، مايه آمرزش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803815863




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ظريف: كنگره آمريكا تحريم جديد اعمال كند، همه توافق‌ها از بين مي‌رود


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: ظريف: كنگره آمريكا تحريم جديد اعمال كند، همه توافق‌ها از بين مي‌رود
وزير امور خارجه ايران در مصاحبه با يك مجله آمريكايي گفت:در صورتي كه كنگره آمريكا اقدام به اعمال تحريم‌هاي جديدي عليه ايران بكند همه توافق‌ها خواهد مرد.

به گزارش فارس، «محمد جواد ظريف» 16 آذر مصاحبه مفصلي را با مجله تايم انجام داد. اين مصاحبه توسط «رابين رايت» نويسنده و متخصص امور ايران انجام شد كه به موضوعات مختلفي اشاره دارد.

در ادامه سئوالات و پاسخ‌هاي اين مصاحبه ارائه مي‌شود.

*بزرگترين اختلافات ميان ايران و شش قدرت بزرگ در رسيدن به يك توافق دائمي چه بود؟ مهمترين موضوعات و موانع چه بوده است؟

چندين موضوع وجود دارد. اول حذف تمامي تحريم‌ها چه تحريم‌هاي شوراي امنيت و چه تحريم‌هاي ملي و چندجانبه خارج از سازمان ملل است و دوم اين موضوع كه ايران داراي يك برنامه غني‌سازي باشد.

دو عنصر براي توافق نهايي وجود دارد. اينكه چگونه ما توافق نهايي را شكل دهيم كه شامل تمامي اين عناصر باشد موضوع مذاكرات بوده است. دو عضو ديگر، روسيه و چين، ممكن است نگراني‌هايي داشته باشند، اما آنها اطمينان بيشتري درباره ماهيت صلح‌آميز برنامه هسته‌اي ما دارند.

* پس موانع‌ها چه هستند؟

من هيچ موانعي نمي‌بينم بلكه معتقدم اين سرراست است. ما مي‌توانيم به يك توافق برسيم اما برخي زمينه‌ها هستند كه سخت‌تر از ديگر زمنيه‌ها هستند. يكي از زمينه‌ها ممكن است اين باشد كه چگونه مي‌توانيم اين اطمينان را حاصل كنيم كه [سايت توليد آب سنگين] اراك صلح‌آميز باقي خواهد ماند. اين قصد ما ست كه اين سايت منحصرا صلح‌آميز باقي بماند ،اما چگونه اطمينان‌هاي لازم را فراهم كنيم كه اين صلح‌آميز باقي بماند، يكي از زمينه‌هاي سخت‌تر است.

* چرا شما به اراك نياز داريد؟

چرا ما به اراك نياز داريم؟ چون ما به توليد راديوايزوتوپ‌ها براي مقاصد درماني نياز داريم و حتي اراك به تنهايي نيز براي ما كافي نيست. اين فناوري است كه براي ما فراهم شده است. برخي معتقدند كه ما اين فناوري را انتخاب كرديم چون گزينه‌هاي ديگري را فراهم مي‌كند. اين اشتباه بدي است.

شما اين گونه مي بينيد كه بايد به برنامه هسته‌اي ايران از ديدگاه انكار ديده شود، واقعيتي كه ايران از دسترسي به فناوري منع شود و ما تلاش داريم از هر چيزي كه فراهم شده است استفاده كنيم و اين فناوري براي ما فراهم شده و ديگر فناوري‌ها فراهم نشده است و ما سرمايه‌گذاري زيادي در زمينه منابع انساني و در زمينه منابع مواد انجام داديم و تقريبا به پايان بازي دستيابي به رآكتور تحقيقاتي براي عملياتي شدن به صورت واقعي دست يافته‌ايم. بنابراين در اين بازي خيلي دير است كه برخي بيايند و به ما بگويند كه ما نگراني‌هايي داريم كه بدان توجه نشده است. ما بايد راه‌حل ها را بيابيم. معتقديم كه راه‌حل علمي براي اين وجود دارد و آماده‌ايم كه آن را مورد بررسي قرار دهيم كه اين يكي از سخت‌ترين موضوعات خواهد بود.

* آيا تمايل داريد كه سطحي از غني‌سازي را بپذيريد كه فقط براي تاسيساتي است كه ايران ساخت ؟

ما اقداماتي را خواهيم پذيرفت كه اين اطمينان را ايجاد كند كه برنامه هسته‌اي ما منحصرا صلح‌آميز باقي خواهد ماند، اما بقيه بايد با حسن نيت در مذاكرات تصميم‌گيري شود. ما هيچ قصدي براي توليد تسليحات يا برنامه‌هايي براي مواد قابل شكافت نداريم . اين موضوع را در منافع خود يا در دكترين امنيتي خود نمي‌بينيم.

* چشم‌اندازها در اين باره كه ايران بخشي از گفتگوهاي ژنو درباره سوريه خواهد بود، چيست؟

اگر ايران بدون پيش‌شرط دعوت شود آنگاه دراين گفتگوها مشاركت خواهد كرد.معتقدم آنها در صورتي ايران را دعوت خواهند كرد كه تمايل داشته باشند دست‌هاي كمك دهنده‌اي را براي يافتن راه‌حلي در تراژدي سوريه داشته باشند و اگر تصميم بگيرند كه ايران را دعوت نكنند به زيانشان خواهد بود. ايران معتقد است آن چيزي كه در سوريه در حال روي دادن است تاثير بزرگي بر آينده منطقه ما و آينده فراتر از منطقه خواهد داشت. چون معتقديم در صورتي كه اختلافات فرقه‌اي كه برخي در تلاش براي دميدن آن در سوريه هستند به مهمترين موضوع تبديل شود، آنگاه اين موضوع ديگر هيچ مرزي نمي‌شناسد و به آن سوي مرزهاي سوريه خواهد رفت و به آن سوي مرزهاي اين منطقه كشيده مي‌شود و شما مي‌توانيد تاثيرات آن را در خيابان‌هاي اروپا و آمريكا هم بيابيد.

* آيا شما يا هر ديپلمات ايراني ديگر درباره موضع ايران درباره سوريه با ديپلمات‌هاي آمريكايي صحبت كرده است؟

نه اين كار را انجام نداده‌ايم به جز يك اشاره بسيار بسيار مختصر در اولين ديدار من با «جان كري» وزير امور خارجه آمريكا به اين موضوع پرداخته شد.

* آيا فكر مي‌كنيد اين موضوع امكانپذير باشد كه طرف‌هاي مختلف درگيري سوريه و گروه‌هاي خارج نشين اين درگيري بتوانند زمينه‌اي مشترك بيابند؟

اين به مردم سوريه ارتباط دارند كه در اين باره تصميم‌گيري كنند. ما فقط مي‌توانيم كمك كنيم و من فكر نمي‌كنم كه ايران مانعي براي يك راه‌حل سياسي در سوريه باشد. ما منافع زيادي در كمك كردن به روند در جهتي صلح‌آميز، داريم. ما كاملا قانع شده ايم كه هيچ راه‌حل نظامي در سوريه وجود ندارد و نياز به يافتن راه‌حلي سياسي در سوريه است..

* آيا ايران قصد دارد طرف «بشار اسد» [رئيس جمهور سوريه] را بگيرد؟

ما طرف ثبات و راه‌حل در سوريه را مي‌گيريم. اما در پايان، قصد نداريم تصميم بگيريم كه چه كسي در سوريه حكمراني مي‌كند .اين مردم سوريه هستند كه بايد تصميم بگيرند. پيشنهاد داده‌ايم كه نبايد نقشي را ايفا كنيم كه مردم سوريه بايد آن را ايفا كنند.

* ما شنيده‌ايم كه شما همچنان با مواضع سختي در [ميان كشورهاي] خليج [فارس] مواجه هستيد و عربستان سعودي حتي نخواسته با شما ديدار كند.

استقبال خوبي از من از سوي تمامي كشورهاي حاشيه خليج فارس كه من [در سفر اخير] از آن ديدار كردم، به عمل آمد. من مذاكرات بسيار مثبتي درباره موضوعات منطقه‌اي داشتم. واقعيت آن است كه تمامي آنها از توافقنامه ژنو استقبال و ان را براي توسعه امنيت و همكاري در منطقه مثبت تلقي كردند. واقعيت آن است كه تمامي آنها انتظار فصلي جديد در روابط ميان ايران و كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس دارند و اين براي من بسيار دلگرم كننده است.درباره عربستان سعودي، به آنها اشاره داشتم كه آماده رفتن به اين كشور هستم. ديدارها سازماندهي شده بوده اما مشكلي با ديدارها به وجود آمد. ما نتوانستيم همه ديدارهايي كه بايد انجام مي‌شد را سازماندهي كنيم. [بنابراين] تصميم گرفتيم در زماني كه مناسب‌تر است به آنجا برويم. اين به معناي اختلاف سياسي ميان ايران و عربستان سعودي نيست. ما اكنون اختلافاتي داريم. در هر خانواده‌اي شما اختلاف ديدگاه داريد حتي بين خواهران و برادران و ما همه داراي اين اختلافات هستيم. موضوعاتي هستند كه ديدگاه‌هاي متفاوت، رويكردهاي مختلف، استراتژي‌هاي مختلف و تاكتيك‌هاي مختلف داريم. اين بدان معنا نيست كه آنها آماده ديدار با من نبودند.

* اما شما به تعميق فاصله فرقه‌اي در منطقه‌اي كه اختلافات ميان ايران و عربستان سعودي به آن شكل داده است، اشاره كرديد.

ما هر دو داراي افرادي از هر دو فرقه [شيعه و سني] در ميان مردم خود هستيم و اين به نفع ما ست كه مانع اين شده و روابط صميمي و برادرانه ميان گروه‌هاي مختلف اسلامي داشته باشيم؛ بنابراين براي ايران و عربستان سعودي مهم و بسيار چشمگير است تا به تفاهم مشتركي درباره چگونگي ممانعت از اين موضوع و عدم شكل دادن به اين اختلافات مذهبي برسيم.

* شما در داخل با چه مخالفت‌هايي درباره توافق ژنو مواجه شديد و چه اقدامي در اين باره انجام داديد؟

مهمترين مخالفتي كه در اينجا بوده ناشي از فقدان اعتماد است، چون ما يك گذشته‌اي كه بتوان بر آن [اعتماد] را بسازيم نداشتيم. يك مانع رواني براي فعل و انفعال وجود داشت كه بايد بر آن فائق آييم. دليل اصلي براي مخالفت آن بود كه آنها معتقدند كه غرب و به ويژه آمريكا صادق نيست و به دنبال دستيابي به يك توافق نيست. آنها معتقدند كه آنها [آمريكا] تلاش مي‌كنند تا از مكانيزم مذاكرات براي منحرف كردن روند و يافتن بهانه‌اي جديد استفاده كنند و برخي اظهاراتي كه بيرون از واشنگتن مطرح مي‌شد نيز به آنها هر دليلي را براي نگران شدن مي‌داد. اكنون مي‌دانيم كه واشنگتن در حال تغذيه حوزه‌هاي انتخاباتي مختلف است و در تلاش براي مخاطب قراردادن اين حوزه‌ها ست اما در ايران اينطوري نيست. معتقديم كه دولت آمريكا بايد به كلمات خود پايبند باشد و بايد به آن چيزي كه در ژنو اعلام كرده چه بر روي كاغذ و چه در مذاكراتي كه انجام شده متعهد باشد.

* بعد از همه اين مذاكرات، آيا شما چشم اندازي براي همكاري با آمريكا در ديگر موضوعات از جمله افغانستان متصور مي‌شويد؟

بايد منتظر بوده و شاهد باشيم كه آيا رفتاري كه در اين شرايط از مذاكرات و اجراي توافقات درباره موضوع هسته‌اي انجام شده اعتماد لازم براي حركت در ديگر زمينه‌ها را فراهم خواهد كرد يا خير.

* آيا اكنون هيچگونه اختلافي ميان ايران و آمريكا و پس از گفتگوهاي ژنو و پس از آنكه روند آغاز شده است، وجود دارد؟

اگر به اين عنوان كه اين مذاكرات را براي ايجاد اعتماد بدانيم، معتقدم كه در اين روند بسيار موفق نبوده است چون مذاكرات با اظهارات عمومي همراه بود كه تفاوت چنداني با اظهاراتي كه پيش از گفتگوها انجام مي‌شد، نداشت. اساسا امروز و در اين زمان مذاكرات محرمانه‌اي وجود ندارد و همه چيز در فضايي باز انجام مي‌شود. شما نمي‌توانيد شنوندگان خود را انتخاب كنيد و اين از زيبايي‌ها و خطرات جهاني سازي است. زماني كه «جان كري» وزير امور خارجه در كنگره آمريكا صحبت مي‌كند افراد بسيار محافظه‌كار در ايران نيز صحبت‌هاي وي را مي‌شنوند. بنابراين بسيار مهم است كه درباره چيزي كه مي گوييم مراقب باشيم چون ديگران نيز مي‌شنوند و نتايج خود را برداشت مي‌كنند.

* در صورتي كه كنگره آمريكا تحريم‌هاي جديدي را عليه ايران اعمال كند حتي اگر اين تحريم‌ها طي شش ماه عملي نشود، چه اتفاقي خواهد افتاد؟

همه توافق مي‌ميرد. ما دوست نداريم كه تحت اكراه و اجبار به مذاكره بپردازيم و در صورتي كه كنگره تحريم‌هاي جديدي را اعمال كند اين نشان از فقدان جديت و فقدان تمايل براي دستيابي به راه‌حل از سوي آمريكا ست. من از پيچيدگي‌هاي داخلي و موضوعات مختلف درون آمريكا آگاهم اما براي من اين توجيه‌پذير نيست. ما پارلمان داريم و در صورت شكست مذاكرات قوانين مختلفي را اعمال خواهند كرد. اكنون تلاش مي‌كنيم از اعضاي پارلمان خود بخواهيم كه مانع از اين كار بشوند. دولت آمريكا ممكن است موفق نشود. اگر ما تلاش نكنيم بنابراين نمي‌توانيم انتظار داشته باشيم كه طرف ديگر قبول كند كه ما درباره اين روند جدي هستيم.

* چه چيزي مي‌توانيد درباره مذاكرات محرمانه‌اي كه از مارس گذشته آغاز شده است، بگوييد؟

مي‌توانم بگويم كه اين موضوع را در حاشيه نشست 1+5 و با كشورهاي مختلف آغاز كرديم اما با تمامي كشورهايي كه بوده ما روابط ديپلماتيكي عادي داريم. ممكن است اين موضوع زماني كه شامل آمريكا شود جذابتر باشد. اين [مذاكرات] بسيار پيشتر آغاز شده باشد. شايد از سه سال پيش. مذاكره كننده هسته‌اي ما در آن زمان، دكتر [سعيد] جليلي با «بيل برنز» [ معاون وزارت خارجه آمريكا] در حاشيه نشست ژنو ديدار داشته است و پس از آن مذاكرات محرمانه و علني ميان ايران و آمريكا در حاشيه و در خود مذاكرات 1+5 بوده است. اين موضوعات اتفاق افتاده و معتقدم كه نتايج مثبتي داشته است.

* آيا اين موضوع نشست ژنو را تسهيل كرد؟

معتقدم در صورتي كه مذاكرات دوجانبه ميان ايران و كشورهاي مختلف گروه 1+5 نبوده نتايج مثبتي حاصل نمي‌شد. نشست‌هاي رسمي ميان ايران و شش كشور و «كاترين اشتون» [مسئول سياست خارجه اتحاديه اروپا] معمولا بسيار رسمي است. اگر بخواهيد به توافقي برسيد نياز داريد كه با تمامي اين كشورها به صورت جداگانه و جمعي صحبت كنيد. بنابراين ما با تمامي كشورهاي 1+5 به صورت جداگانه ديدار كرديم. اما همانطور كه بود، گفتگو با فرانسه، روسيه يا حتي انگليس تعامل بزرگي براي ما به شمار نمي‌آمد، اما براي آمريكا اين موضوع متفاوت بود و مذاكرات ما با آمريكا در حاشيه نشست 1+5 براي خود داستاني بود.

* آيا اين مذاكرات محرمانه هنوز وجود دارد؟

زماني كه همكاران من به وين بروند ممكن است مذاكرات جانبي با آمريكا وجود داشته باشد و اين ارتباط بسيار مهمي است. آمريكا احتمالا مهمترين بازيگر است چون تحريم‌هاي زيادي عليه ايران اعمال كرده كه از ديگاه ما بيشتر آنها يا همه آنها غير قانوني است. اما با اين وجود تحريم‌هاي زيادي وجود دارد، تحريم‌هاي زيادي عليه كشورهاي مختلفي كه با ما تجارت مي‌كنند اعمال شده و اين دليل آن است كه بايد اقدامات بيشتر انجام شود. [آمريكا]در قطعنامه، اقدامات زيادي براي ايجاد مشكل انجام داده و بنابراين بايد اقدامات زيادي براي حل مشكل انجام شود بنابراين نياز است كه ايران و آمريكا مذاكرات زيادي داشته باشند.

* آيا [توافق] ژنو بدون مذاكرات محرمانه با آمريكا حاصل مي‌شد؟

در صورتي كه در حاشيه نشست 1+5 با اعضاي مختلف و به ويژه آمريكا درباره موضوعات مختلف مذاكره نمي‌كرديم قادر به رسيدن به يك توافق نبوديم.

دعواهاي جناحي را وارد سياست خارجي نكنيم

وزير امور خارجه تاكيد كرد: امروز بيش از هر زمان ديگر به همدلي نياز داريم و نبايد دعواهاي جناحي را وارد حوزه سياست خارجي و امنيت ملي كنيم.

به گزارش ايسنا محمد جواد ظريف در صفحه فيسبوكش نوشت:

"دوستان سلام

ساعت 9 و بيست دقيقه دوشنبه است. چند روزي در گزارش تأخير شد كه مي بخشيد.

متأسفانه نتوانستم براي مراسم نلسون ماندلا به آفريقاي جنوبي سفر كنم. لازم بود صبح چهارشنبه براي مذاكرات مهمي با وزير امورخارجه روسيه كه فردا شب وارد تهران مي‌شود در ايران باشم. اين هفته ميزبان رييس جمهور افغانستان، معاون سياسي امنيتي نخست وزير چين و وزير امور خارجه روسيه هستيم. سفر دو مقام بلندپايه چين و روسيه براي پيگيري تفاهم‌هاي دكتر روحاني با روساي جمهور چين و روسيه در اجلاس شهريورماه سازمان همكاري شانگهاي بيشكك صورت مي‌گيرد كه از اهميت قابل توجهي براي سياست خارجي و توسعه اقتصادي و رفاه عمومي برخوردار هستند. همچنين در اين سفرها براي دور بعدي مذاكرات ايران و 1+5 هماهنگي هاي لازم انجام مي شود تا بتوانيم با بهترين شكل منافع كشور را در اين مذاكرات دشوار به پيش ببريم.

سفر هفته گذشته به چهار كشور منطقه هم بازتاب مثبت وسيعي در سطح جهاني داشت و عموما از اين سفر به عنوان ابتكار عمل هوشمندانه ايران ياد كرده‌اند. متأسفانه گروهي در داخل كشور با تحريف سخنان بنده كه تكرار موضع بيست و چند ساله كشور بود، تلاش كرده اند با هزينه كردن از منافع ملي و نسبت دادن مواضع مغاير با تماميت ارضي كشور به وزير امورخارجه تلاش كنند از يك سفر موفق نيز ايراد گرفته و منافع و ديدگاه هاي جناحي خود را به هرقيمتي به پيش ببرند.

همه بايد بدانند كه تماميت ارضي ايران قابل مذاكره و معامله نيست و حتي تصور مذاكره بر سر خاك ايران و يا هرگونه القاي شبهه در اين زمينه اقدامي نابخشودني است.

آنقدر در اين هفته جاروجنجال زياد بود كه فرصت نشد از حضور پرشور دانشجويان عزيز دانشگاه تهران از طيف ها و ديدگاه‌هاي سياسي مختلف در برنامه سخنراني هفته قبل سپاسگزاري نمايم و از محبت ها و بزرگواري هاي آنها كه به هيچ وجه خود را شايسته آن نمي دانم تشكر كنم. البته بازهم جاي تأسف است كه اقليت كوچكي براي پيشبرد ديدگاه هاي سياسي خود، پاسخ من به سوالات يكي از دانشجويان را تحريف كردند و يك هفته است تمام ناراحتي خود از حمايت پرشور مردم از دولت تدبير و اميد را با توهين و ناسزا و تهمت و افترا به اين خدمتگزار كوچك جبران مي كنند. جالب تر اينكه تعدادي از نمايندگان محترم مجلس در تذكر ديروز خود به بنده فرموده اند كه من از فرهنگ شهادت و مقاومت مردم به عنوان بزرگترين عامل بازدارندگي كشور بيگانه ام و قدرت را صرفا در ديپلماسي مي دانم. اگر به جاي تهمت و افترا و تكيه بر خبرهاي ناقص و جهت دار، به اظهارات بنده كه هم از طريق نوار سخنراني و هم از طريق بيانيه وزارت امورخارجه قابل دسترسي است، مراجعه مي‌فرمودند به راحتي مي ديدند كه بنده هم دقيقا بر نقش مردم و مقاومت دليرانه ايشان به عنوان مهمترين و ارزنده ترين مؤلفه قدرت و توان دفاعي كشور تأكيد كرده ام. البته ممكن است دوستاني كه در جلسه حضور نداشتند نتوانسته باشند ابراز احساسات شديد دانشجويان نسبت به اين عرايض بنده كه نمايانگر خودباوري و غرور ملي همه ما ايرانيان بود را لمس كنند و به همين دليل به جاي همصدايي با مردم و دانشجويان در حمايت از اين موضع مشترك، به وارونه جلوه دادن واقعيات و خرده گيري از بنده بپردازند.

همانطور كه بارها گفته ام امروز بيش از هر زمان ديگر به همدلي نياز داريم و نبايد دعواهاي جناحي را وارد حوزه سياست خارجي و امنيت ملي كنيم. فردا هم كه عليرغم مشغله فراوان كاري براي چندمين بار براي پاسخ به سوالات نمايندگان محترم به مجلس خواهم رفت به ياري خدا بر همين نكته تاكيد خواهم كرد. البته اكثريت نمايندگان ارجمند ملت بزرگ ايران از تلاش هاي خدمتگزاران اين مردم و فرزندان اين انقلاب (به تعبير رهبر فرزانه) حمايت مي كنند و اميدواريم اقليت پرجنب و جوش مجلس نيز خود را با آحاد ملت هماهنگ سازند و در اين وظيفه مشترك و تاريخي ملي يار و مددكار ما باشند. بنده و همكارانم به كار سخت و سنگيني مأمور شده ايم. نياز به كمك و دعاي خير همه مردم داريم. انتقاد را هم با جان و دل مي پذيريم ولي تخريب مواضع طرف خودي و تقويت ديدگاه ها و مواضع طرف مقابل را با هيچ منطق عقلي و ملي و ديني قابل توجيه نمي دانيم.

نوشتن اين سطور بسيار سخت بود و زمانبر. شايد هم نتوانسته باشم آن گونه كه شايسته است مطالب را منتقل كنم. اگر كاستي در اداي مطلب ديديد به بزرگواري خود ببخشيد. تا نوبتي ديگر و ديداري دوباره خدانگهدار شما و همه دلسوزان ايران عزيز باد."

فروپاشي تحريم‌ها عليه ايران، آغاز شده است

سخنگوي وزارت امور خارجه هم گفت: تصوير گام پاياني از نظر ايران احقاق حقوق ايران در داشتن برنامه هسته‌اي و حفظ ساختار برنامه غني‌سازي و سايت‌هاي موجود است. به گزارش خبرنگار ما، مرضيه افخم ديروز در نشست هفتگي خود با خبرنگاران، افزود: در مذاكرات بعدي، تيم مذاكره كننده به طور جدي گام‌هاي بعدي را دنبال مي‌كند. وي در پاسخ به اين پرسش كه براي برداشته شدن آخرين گام چقدر زمان لازم است، گفت: يك دوره شش ماهه براي اجراي برنامه اقدام مشترك پيش‌بيني شده كه قابل تمديد است.

وي افزود: بر اساس آنچه طرفين مذاكرات گفتگو كرده‌اند، اميدوارند كه در مدت يكسال بتوانند تصوير كلي و گام‌ها را مشخص كنند.

* مذاكرات كارشناسان

افخم با بيان اين‌كه مذاكرات كارشناسان ايران و 1+5 از روز دوشنبه در ژنو آغاز شده است، گفت: لازم است طرفين ديدگاه‌هاي يكديگر را بررسي كنند تا اقدامات لازم براي برنامه‌ريزي اجراي «برنامه اقدام مشترك» صورت گيرد. وي با اشاره به اين كه كارشناساني از آژانس هم در مذاكرات وين حضور دارند، افزود: بر اساس برنامه اقدام مشترك، كميسيوني از طرف‌هاي مذاكره كننده تشكيل مي‌شود و بر چگونگي اجراي توافقات نظارت خواهد كرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه با بيان اين كه تحريم‌ها عليه ايران ظالمانه و مردود است، گفت: با توافق بر سر برنامه اقدام مشترك، سازمان تحريم‌ها شكاف برداشته و فروپاشي آن آغاز شده است.

وي تاكيد كرد: تيم مذاكره كننده ايران مصمم است گام‌ نهايي بر اساس لغو كامل تحريم‌ها و داشتن برنامه صلح آميز هسته‌اي با لحاظ غني‌سازي باشد.

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشي درباره ادعاي اخير جان كري، وزير خارجه آمريكا پيرامون آمادگي ايران براي توقف برنامه غني‌سازي خود در سال 2003 ، گفت: مفهوم كلي سخنان اين مقام آمريكايي اين است كه ايران همواره آماده كار جدي براي رفع نگراني‌هاي طرف‌هاي مقابل بوده است و اين كه چگونه اين دريچه و فرصت را غربي‌ها بستند و به تحريم و فشار روي آوردند. افخم افزود: در عين بي‌اعتمادي نسبت به آمريكايي‌ها، اميدواريم آنها از گذشته درس گرفته باشند و سياست مذاكره با فشار و تحريم را ادامه ندهند. سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشي درباره سخنان اخير اوباما در مجمع سادان پيرامون گفتگوهاي مهربانانه ميان واشنگتن و تهران، خاطرنشان كرد:‌ هيچگونه گفتگوي محرمانه‌اي ميان ايران و آمريكا جريان ندارد و هرآنچه در مذاكرات بوده در چارچوب مسائل هسته‌اي بوده است.

* مواضع مجلس

افخم در پاسخ به پرسشي درباره مواضع اخير برخي نمايندگان مجلس عليه وزير امور خارجه، گفت: ما به ديالوگ‌هاي سازنده عقيده داريم و معتقديم براي تعامل سازنده با جهان لازم است در داخل هم تعامل وجود داشته باشد. معتقديم بايد تعامل سازنده شكل بگيرد و شفاف‌سازي سياست‌ها و پاسخگويي را در نظر داريم و نسبت به آينده و روندكار خوشبين هستيم.

وي تصريح كرد: با گفتگوي منطقي و بدون جنجال و در فضاي كارشناسي و تخصصي امكان تعامل بيشتر و كار بيشتر به‌وجود مي‌آيد.

وي در عين حال تاكيد كرد: براي آراي نمايندگان احترام قائليم و اعتقاد داريم آنها در ارائه نظر خود آزاد هستند و از آن استقبال مي‌كنيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشي رايزني درباره مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي و روابط دو جانبه و همچنين بحران سوريه را از اهداف سفر «لاورف» وزير خارجه روسيه به كشورمان ذكر كرد و گفت: در اين سفر درباره اجلاس ژنو2 (مربوط به سوريه) هم گفتگو و ديدگاه‌هاي دو طرف براي حل بحران سوريه بيان مي‌شود.وي تاكيد كرد: ديدگاه‌هاي دو كشور درباره حل بحران سوريه به هم نزديك است و هر دو كشور به راهكارهاي ديپلماتيك براي حل اين بحران اعتقاد دارند.

* سفر جك استراو به ايران

افخم در پاسخ به پرسشي درباره سفر جك استراو به ايران، گفت: گروه دوستي پارلماني ايران و انگليس دعوت‌نامه‌اي را براي استراو ارسال كردند و قرار شد وي دي‌ماه با چندتن از نمايندگان مجلس انگلستان به ايران سفر كند. استراو در اين سفر ديدارهايي با نمايندگان مجلس ايران خواهد داشت. وزارت خارجه آمريكا: تحريم هاي جديد عليه ايران نتايج معكوس دارد

وزارت خارجه آمريكا اعلام كرد: با توجه به مذاكرات اخير ميان غرب و ايران، اعمال تحريم هاي جديد عليه تهران نتايج معكوس خواهد داشت.

به گزارش يونايتدپرس اينترنشنال، جين ساكي سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در پاسخ به سئوالي درباره تفسير هشدار وزير خارجه ايران درصورت وضع تحريم هاي جديد عليه ايران در كنگره آمريكا، توافق ژنو لغو خواهد شد، گفت: احساس مي كنيم تحريم هاي جديد عليه ايران پس از مذاكرات(ژنو)، حتي درصورتي كه بعدها اجرا شود، باز هم نتايج معكوس به دنبال خواهد داشت. وي افزود: اين امر جايگزين وحدت گروه 1+5 خواهد شد و احتمالا مذاكراتي كه همگي ما با جديت براي دستيابي به توافق انجام داديم و آن را بهترين فرصت در طول يك دهه براي دستيابي به نتيجه صلح آميز مي دانيم، به خطر مي اندازد.

سخنگوي وزارتخارجه آمريكا افزود: بهتر است تحريم هاي جديد عليه ايران وضع نشود و ما براي دستيابي به توافق فراگير تلاش كنيم چرا كه احساس مي كنيم اين بهترين فرصتي است كه براي دستيابي به نتيجه ديپلماتيك فراهم شده است.



چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن