تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ای على! عقل چيزى است كه با آن بهشت و خشنودى خداوند رحمان به دست مى‏آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819548284




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تصويري/مجلس نيكاراگوئه به لغومحدوديت دوره هاي رياست جمهوري رأي موافق داد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: تصويري/مجلس نيكاراگوئه به لغومحدوديت دوره هاي رياست جمهوري رأي موافق داد
تهران / واحد مركزي خبر / سياسي 1392/09/20
مجلس نيكاراگوئه به برداشتن محدوديت براي دوره هاي متوالي رئيس جمهوري در اين كشور رأي موافق داد.
به گزارش مونيتورينگ اخبار خارجي واحد مركزي خبر، مجلس نيكاراگوئه روز سه شنبه، با ايجاد تغيير در قانون اساسي براي لغو محدوديت دوره هاي رياست جمهوري متوالي در اين كشور موافقت كرد. بدين ترتيب، زمينه لازم براي نامزدي دوباره دنيل اورتگِا رئيس جمهور كنوني نيكاراگوئه در انتخابات فراهم شد و اين مسئله نگراني هايي را درباره دموكراسي در اين كشور به وجود آورده است.
اكنون، طرح پيشنهاديِ حزب «جبهه آزاديبخش ملي ساندينيستا» به رياست دنيل اورتگا به تأييد نهايي مجلس نيكاراگوئه در سال آينده نياز دارد تا اجرا شود. رأي گيري براي تأييد نهايي نيز احتمالاً در فاصله ماه هاي ژانويه تا فوريه برگزار خواهد شد. با تنفيذ نهايي اين لايحه، نيكاراگوئه بعد از كشورهاي ديگري نظير بوليوي و اكوادور به تازه ترين كشور در آمريكاي لاتين تبديل خواهد شد كه امكان تمديد دوره رياست جمهوري و باقي ماندن رؤساي جمهور در قدرت را فراهم مي‌كند.
00:00:37.20
والمارو گاتيرِز نماينده كنگره نيكاراگوئه و عضو حزب ساندينيستا در مصاحبه با رويترز گفت : اصلاحات به تقويت دموكراسي در اين كشور منجر خواهد شد.
وي گفت:« در واقع اين قانون به مردم نيكاراگوئه مي گويد، بدون هيچ نوع فشاري هر كه را مي خواهند انتخاب كنند، بدون آنكه تهديد يا اعمال زور در كار باشد. اگر معتقديد رئيس جمهور به خوبي كارش را انجام مي دهد، دوباره او را انتخاب كنيد، اگر هم نه، او را خانه نشين كنيد. قانون در واقع مبين همين مسئله است و مردم نيكاراگوئه براي اعمال حق مسلم خود و انتخابات آزادانه مسئولان ديگر تحت فشار نخواهند بود. به همين علت، معتقديم اين اصلاحات، مثبت بوده است».
با وجود اين، واشنگتن با انتقاد از اين طرح، آن را عامل تضعيف دموكراسي در نيكاراگوئه و آسيب ديدن توسعه اقتصادي اين كشور دانست. اعضاي جناح مخالف دولت نيكاراگوئه نيز به طرح پيشنهادي انتقاد كرده و اصلاحات را «نامشروع» دانسته اند. ادواردو مونتيلِگره، نماينده اپوزيسيون در كنگره نيكاراگوئه گفت: « ما با كليت اصلاح قانون اساسي مخالفيم، چون آن را نامشروع مي دانيم. اين اصلاحات مبتني بر تخلف انتخاباتي و نقض قانون اساسي است و ما آن را براي مردم نيكاراگوئه غيرضروري مي دانيم».
دوره هاي رياست جمهوري متوالي در نيكاراگوئه طبق قانون به دو دوره محدود مي شد، اما ديوان عالي اين كشور با صدور حكم بحث انگيزي به اورتگا اجازه داد تا دوباره در سال 2011 ميلادي، قدرت را به دست بگيرد. برخي از مردم نيكاراگوئه معتقدند اصلاحات اخير به سياستمداران اجازه مي دهد تا هر آنچه مي خواهند انجام دهند.
كارلوس فلورس، يكي از شهروندان اين كشور مي گويد: « به نظرم آنها نبايد اين قانون را تأييد مي كردند، چون رئيس جمهور هر كار بخواهد، مي كند. بعلاوه، همه مردم نيز موافق نيستند. مردم مي گويند سياستمدران مي خواهند آزاد باشند، هر كاري مي خواهند، انجام دهند. به نظرم بهتر است كه نمايندگان كنگره اين قانون را تصويب نكنند».
اورتگا شصت و هشت ساله كه سابقه خصومت او با آمريكا به دوران جنگ سرد باز مي گردد، هنوز اعلام نكرده است آيا قصد دارد دوباره براي انتخابات رياست جمهوري در سال 2016 ميلادي نامزد شود يا خير. اورتگا كه شبه نظامي ماركسيست و جزء هم پيمانان هوگو چاوز رئيس جمهور فقيد ونزوئلا به شمار مي رود،در سال 2007 ميلادي رئيس جمهور شد. وي نخستين بار بعد از انقلاب سال 1979 در نيكاراگوئه به قدرت رسيد و در سال 1984 نيز براي يك دوره رئيس جمهور شد.
00:02:12.17

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن