تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):همانا نفرت انگیزترین مخلوق خدا بنده ای است که مردم از شرّ زبان او پرهیز می کنند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819560926




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزير نفت دولت دهم مطرح كردكاهش چشمگير صادرات نفت در دولت روحاني


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: وزير نفت دولت دهم مطرح كردكاهش چشمگير صادرات نفت در دولت روحاني
ميركاظمي گفت: بواسطه تغييرات گسترده در وزارت نفت و عدم آشنايي تيم جديد با پيچيدگي‌هاي تحريم و كنار گذاشتن افراد با تجربه از تيم قبلي، صادرات نفت در دولت يازدهم نسبت به اواخر دولت دهم كاهش چشمگيري داشته است.


به گزارش سرويس فضاي مجازي خبرگزاري فارس به نقل از سايت مشرق، بعد از توافق ژنو و شنيده‌ها درباره آزاد شدن قسمتي از اموال بلوكه شده ايران، ماجراي پرونده كرسنت و حواشي مربوط به آن، نگراني‌هايي را در اذهان عمومي بوجود آورد، نگراني از اينكه ممكن است بواسطه محكوم شدن در دادگاه لاهه، چند برابر اموال بلوكه شده، غرامت و جريمه بپردازيم. بر آن شديم تا براي روشن شدن زواياي مبهم كرسنت و ديگر مسائل مربوط به انرژي، با "مسعود ميركاظمي" رئيس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي و وزير نفت دولت دهم گفتگو كنيم. متن زير حاصل گفتگوي مشرق با ميركاظمي است.

* نظر جنابعالي درباره نقاط مثبت و منفي گزارش صد روزه دولت چيست؟

بر اساس اظهاراتي كه اقاي روحاني در مناظره هاي انتخاباتي و تبليغات انتخاباتي داشتند، مقرر گرديد يك اقدام اقتصادي ظرف صد روز انجام دهند و سروساماني به حوزه معيشتي مردم داده شود ، همه مي‌دانستند اين تنها يك شعار انتخاباتي است و نمي‌شود در صد روز مشكل مردم حل شود؛ چرا كه اگر امكان پذير بود تا به حال، افراد ديگري آن را حل كرده بودند.

بعد از گذشت چند ماه از تشكيل دولت يازدهم، آنها اطلاعات دقيق تري بدست آوردند، با واقعيت‌هاي كشور روبرو شدند و اين مبدّل شد به اين كه آقاي روحاني در مجلس اعلام كردند كه من مي خواهم گزارشي از صد روز وضعيت كشور ارائه بدهم و صورت مسئله يك مقدار تغيير كرد و گزارش عملكرد تبديل به گزارش وضعيت كشور شد! مناسب بود آقاي روحاني با مردم صادقانه صحبت مي‌كرد و مي‌گفتند كه حل مشكلات در صد روز، يك شعار تبليغاتي بود و از مردم عذرخواهي مي‌كردند.

در اينجا دو موضوع را بايد از يكديگر تفكيك كرد، يكي نحوه برگزاري جلسه مصاحبه رئيس جمهور در گزارش صد روزه است و ديگري، موضوعاتي كه در گزارش صد روزه مطرح شد.

درباره نحوه مصاحبه و گزارش صد روزه، انتقادات بسياري به مجريان صدا و سيما وارد است و از سوي ديگر، بر اساس اخبار موثق نحوه رفتار تيم دولت با مجريان صدا و سيما و قرنطينه كردن اين افراد و درج مطالب روي اوراقي كه مقابل آقاي روحاني و مجريان بوده است، از نقاط قابل نقد گزارش صد روزه بود.

* درباره اصل گزارش صد روزه نظرتان چيست؟

درباره گزارش صد روزه، شايسته بود آقاي روحاني درباره برنامه‌هاي خود توضيحات بيشتري ارائه مي‌دادند و همچنين درباره اقدامات اجرايي بيشتر به مردم توضيح مي‌دادند و مردم را توجيه مي كردند كه چرا در اين صد روز شيب قيمت‌ها صعودي است و توضيح مي‌دادند علت افزايش مواد غذايي چه بوده و چرا روند كاهش قيمت دلار، متوقف شد و سؤالات ديگري كه مردم در ذهن خود داشتند و دارند. اگر آقاي روحاني به اين سؤالات پاسخ مي‌دادند، براي مردم بسيار خوشايند‌ بود ؛ بازخوردي كه بنده از نمايندگان محترم مجلس گرفتم، تقريبا به برداشت بنده نزديك بود. مي‌شد بهتر از اين، جلسه اداره شود و به نظرم مشاوران آقاي روحاني بايد در نوع مشاوره خود به رئيس جمهور، تجديدنظر جدي كنند. ضرورت وحدت و دوري از سياه نمائي امري است كه دولت بايستي پيشتاز آن باشد.

يكي از نكاتي كه در گزارش صد روزه وجود داشت ، ارائه اطلاعاتي است كه داده شد و برخي اطلاعات واقعا جاي تأمل دارد به طور مثال مي‌گويند ، انبارها وقتي تحويل اين دولت شد ، خالي بود در حالي كه بنده به خاطر دارم آقاي دكتر غضنفري در روزهاي منتهي به پايان دولت دهم در چندين بار مصاحبه اعلام كرد خريد و تأمين كافي كالاهاي اساسي كشور انجام شده و توسط دولت و عاملان بخش خصوصي در انبارها ذخيره شده است.

اگر فرض كنيد بر اساس نظر آقاي روحاني انبارها خالي بوده است، چطور مي شود ظرف سه ماه خريد شود و به انبارها منتقل و ذخيره شود! در سه ماه فعاليت دولت يازدهم امكان اين كه تأمين منابع مالي شود و خريد اقلام ضروري صورت گيرد و از كشور مبداء حمل شود و به داخل كشور و انبارها بيايد, مقدور نيست. مگر از لحاظ اجرايي ممكن است كه امروز بگويند انبارها پرشده است، هر انسان مطّلع و متخصصي مي‌داند در سه ماه ميسّر نيست به اين سرعت حتي در نزديك ترين نقطه خارج از كشور هم خريد انجام شود و هم حمل شود، اين مسئله معمولا به يك بازه زماني بيش از سه ماه نياز دارد.

به نظرم اين آمار و اطلاعات مقداري جاي تأمل دارد و افرادي كه دست اندركار هستند اين ها را متوجه مي‌شوند ، شايسته بود دولت عملكردش در اين صد روز را براي مردم و نمايندگان بازگو مي‌كرد و اعلام مي كردند بالاخره در دولت قبلي ميزان موجودي انبارها اين مقدار بود و اين مقدار هم ما خريد كرديم.

از سوي ديگر، در زماني كه ما در حال مذاكره با طرف غربي هستيم ، اظهار نظرهايي همچون خزانه خالي و خالي شدن سيلوهاي گندم سبب ضعف تيم مذاكره كننده و نااميدي مردم مي‌شود و كار به جايي مي‌رسد كه تناقضاتي نيز در رسانه ها مطرح مي گردد. درباره خزانه خالي وزير اقتصاد در مجلس شوراي اسلامي اعلام كرده است كه كاربرد "خزانه خالي" صحيح نيست و صد ميليارد دلار در خزانه وجود داشته، ونيز صندوق توسعه ملي بيش از سي ميليارد دلار موجودي دارد و دارايي آن بيش از پنجاه ميليارد دلار است. گزارشي كه رسانه‌ها درباره اظهارات وزير اقتصاد در اين زمينه منتشر كردند، چگونه بايد به اين ضد و نقيض جواب داده شود؟ يكبار مي‌گوييم خزانه خالي است و متعاقب آن چنين گزارشي منتشر مي شود.

به نظر من، استفاده از چنين ادبيات و اظهاراتي، فضا را براي دولت مهيّا نمي‌كند، بلكه سبب پيدايش مشكلات عديده براي مردم مي‌شود زيرا كساني كه خواص هستند و مطالب را مي‌دانند، احساس مي‌كنند حقايق با مردم مطرح نمي‌شود و دولت در صدد اقدامات سياسي است تا رفع مشكلات مردم.

ما مي‌دانيم مشكلات فراواني وجود دارد و بايد براي آنها راه حل پيدا شود ولي مناسب اين است كه دولت رويكرد و مسيرهاي كارشناسي كه مي خواهد دنبال كند را مطرح كند و با مجلس مشورت كنند و مجلس هم كمك‌شان كند.

انصافا در اين مدت، بهترين كمك را مجلس با دولت يازدهم داشته، هم در ماجراي رأي اعتماد وزيران و هم در اصلاح بودجه و هم در مواردي كه دولت يازدهم، خواسته‌هاي دولت قبلي را مطرح كرد و عليرغم اينكه مجلس در دولت دهم با آن خواسته ها مخالفت مي‌كرد ولي در اين دولت پذيرفته شد. فضاي خوبي بين مجلس و دولت وجود دارد و دولت بايد از اين فضا استفاده كند. و نيز تلاش نمايد كه تعامل موجود را حفظ كند.

* به نظر جنابعالي‌گزارش صد روزه نكته مثبتي هم داشت؟

اين كه ما به مردم اميد بدهيم بسيار خوب است، اينكه بگوييم چرخ اقتصاد بايد در گردش باشد و بايد موانع از سر راه برداشته شود خيلي خوب است، البته اين مسائل بايد در عمل اتفاق بيفتد و صرف شعار دادن براي مردم خوشايند نيست. دولت بايد موانعي كه سبب بي ثباتي بازار و نرخ ارز مي‌شود را از ميان بردارد و مجلس هم بايد در كنار دولت، راه را هموار كند ولي اگر دولت بخواهد به حواشي بپردازد، نمايندگان، نخبگان و مردم هم مقابله خواهند كرد و اين به ضرر دولت است.

* در اظهارت خود اشاره به درخواست‌هايي داشتيد كه در دولت دهم توسط مجلس مخالفت مي‌شد ولي در دولت فعلي پذيرفته شده است، يعني تعامل ميان مجلس و دولت در حالت خوبي قرار دارد؟

تعامل فعلي خوب است ولي اين نگراني وجود دارد كه در حال تضعيف شدن است، بالأخره اين مجلس، مجلس اصول‌گرايي است و غالب نمايندگان محترم مجلس از جمع اصول‌گراها هستند ولي انتصابات و بعضي حركت‌هايي كه در حال انجام شدن است قابل قبول نيست.

بعضي از افرادي كه در استانداري‌ها و وزارتخانه‌ها قرار مي‌گيرند ، نه تنها شايستگي لازم را ندارند بلكه نگاه تك حزبي حاكم است و هيچ نشانه‌هايي از دولت فراجناحي ديده نمي‌شود ، همين انتقادات تندي كه در حال حاضر به دولت قبل وارد مي‌شود دقيقا مشابه زماني است كه در دوره موسوم به اصلاحات , اصلاح طلب ها سركار آمدند و تا چندين ماه انتقادات تند و تخريب سنگين نسبت به كارگزاران وجود داشت و آن روزنامه‌هاي خاص شكل گرفت ولي در باطن و در عمل همان سياست اقتصادي كارگزاران ادامه پيدا كرد.

مبادا امروز تداعي شود كه يك فعاليت حزبي دارد صورت مي‌گيرد، حمايت مجلس اگر تضعيف شود دولت نمي‌تواند تحمل كند همانطور كه آقاي احمدي نژاد اين تعامل خوب را برقرار نكرد و از اين جهت آسيب ديد به نظر مي‌رسد، بحث‌هايي كه اواخر دولت دهم اتفاق افتاد، از ابتداي دولت يازدهم شروع شده است و نشان مي دهد كه مديريت خوبي صورت نگرفته و برخي از آقايان كاملا حزبي حركت مي‌كنند و اصلا هيچ اهتمامي به تعامل بيشتر با مجلس ندارند و مشاورين آقاي روحاني بايد درباره اين مسئله فكري اساسي كنند.

* بحث داغي كه امروز در جامعه مطرح است، صحبت درباره توافق هسته اي ژنو 3 يا ژنو 6 است نظر كلي مجلس در مورد توافق چيست؟

نمي توان گفت نظر كلي مجلس چيست.

به نظرم مجلس با توجه به بياناتي كه مقام معظم رهبري فرمودند همان مسير و سياق را دنبال مي كنند و منتظر هستند كه نتايج كار بيشتر روشن شود، البته حرف و حديث هايي هست و انتقادهاي تندي هم به توافقي كه صورت گرفته وجود دارد و بسياري از نمايندگان روي اين ها بحث دارند روي جمله به جمله اي كه تصويب كرده اند بحث دارند روي مطالب نانوشته اي كه گفته شده امروز بحث وجود دارد. بحث هاي زيادي در مورد اينكه چرا اين طرف يك اظهاراتي را بيان مي كند و آن طرف اظهارات ديگري را در مورد توافقنامه مطرح مي كند.

هم چنين موضوعي است راجع به ضمائم اجرايي توافق نامه. ضمائم اجرايي چيست؟بايد درباره اين ها صحبت شود و اين كه اگر ما بيست درصد غني سازي را كه برگ برنده ما بوده متوقف كرديم، چرا هنوز تحريم نفت و بانك آزاد نشده است؟ اين توافق چقدر مي تواند از مشكلات كشور را حل كند؟ چقدر از مسائل و مشكلات ما به تحريم برمي گردد ؟ ظرف سه ماه نمي شود چرخش 180 درجه اي ايجاد شود و تمام مشكلات اقتصادي به گردن تحريم‌ها بيافتد، اين امكان ندارد. در سه ماه گذشته اتفاق خاصي نيفتاده و همان نسبتي كه سوء مديريت‌ها در وضعيت اقتصادي گذشته داشته اكنون نيزوجود دارد. هنوز همان نسبت ها برقرار است بايد واقعيت ها خوب‌تر ديده شود تا تحليل درستي داشته باشيم و بتوانيم راه درستي را انتخاب كنيم و مشكل مردم را حل كنيم.

* مجلس از صحبت هاي آقاي ظريف قانع شد؟

جلسه علني بود و خيلي از نمايندگان به دليل حفظ منافع ملي نتوانستند به صورت علني صحبت كنند ولي انتقادات و نكاتي وجود داشت كه بيان نشد.

* قرار نيست جلسه ديگري برگزار شود؟

در آن روز قرار بود جلسه غيرعلني برگزار شودو نمايندگان بتوانندصحبت كنند، بالاخره سؤال است و ممكن است پاسخ داده شود و ممكن هم هست پاسخ داده نشود ولي اگر به صورت علني برگزار شود آن طرف مقابل از اين مسائل عليه ايران استفاده مي‌كنند، براي اين كه اين ابزار در اختيار آن ها قرار نگيرد نمايندگان معمولا مراعات مي كنند و اگر نكاتي هم دارند سعي مي كنند در كميسيون ها و جلساتي كه در سطح محدودتر با اعضاي دولت است مطرح كنند ولي به هر شكل انتقاداتي وجود دارد ما هم در كميسيون انرژي يك كميته هسته اي داريم آن ها مطالعاتي را انجام داده اند و نكات و نظراتي دارند كه اگر جلسه غيرعلني باشد حتما كميته ما گزارش خود را از لحاظ فني خواهد داد كه اين توافق نامه چه نكات مثبت يا منفي اي را در حوزه فني و فناوري هسته اي براي كشور به همراه داشته است.

* يكي از تعهدات گروه شش يا 1+5 اين است كه " توقف تلاش براي كاهش خريد نفت خام ايران در حد فعلي " است، معناي اين تعهد چيست؟

ببينيم كه ما اصلا در حال حاضر روزانه حدود يك ميليون بشكه نفت و ميعانات گازي مي فروشيم و غرب تلاش مي كند كه اين كاهش پيدا نكند يعني علنا از ما تحريمي برداشته نشده و غرب يك چيز انجام نداده را به ما فروخته اين را يك مقدار باز كنيد.

از آن جاييكه من از ابتدا در دولت نهم و هم در دولت دهم در ستادي كه با تحريم مقابله مي كرد حضور داشتم نكته اي كه خيلي جاي تأمل و تاكيد دارد اين است كه روال و رويّه آمريكا معمولا اين طور بوده است كه اگر يك مصوبه اي يا قطعنامه اي را ( مصوبه مي گويم به اين خاطر است كه بعضي از اين قطعنامه سازمان ملل نيست مصوبه اتحاديه اروپا يا خود آمريكاست ) اگر عليه ايران مي گرفته سعي مي كرده اجماع روي آن ها داشته باشد بنابراين فرض كنيد يك تحريم به ميزان دو درجه پيچيدگي را مطرح مي كرده روي آن توافق واجماع مي گرفته و در پي آن به ميزان درجه پنج اجرا مي كرده و اين هميشه مرسوم بوده است.

شما اگر مراجعه كنيد به قطعنامه ها و مصوباتي كه تحريم عليه ايران تدوين و ابلاغ كرده اند چيزي كه اجرا شده فراتر از قطعنامه و مصوبه بوده و اين مبدل شده به يك اصل . و كساني كه در آن ستادهاي تحريم تجربه كاري دارند مي دانند كه اگر امروز آمريكا اعلام كرد اين مقدار مصوبه، ولي عملا بيش از آن ميزان را اجرا مي كند.

همان طور كه به كشور چين گفته شما مي توانيد پانصدهزار بشكه يا ششصدهزار بشكه نفت از ايران خريداري كنيد. ولي عملا كمتر خريداري مي كند اين همان سياستي است كه دنبال مي كند و اين كه امروز اعلام ميكند همين عدد را كه الان متوسط صادرات است بايستي در همين ميزان ايران صادر كند اولا كمتر از مجوز صادر شده براي اين كشورهاست، ثانيا متوسط صادرات سال به دليل كاهش صادرات سه ماهه گذشته كمتر از آن ميزان است كه امروز ذر بودجه سال 1392 مد نظر قرار گرفته شده است.

نكته ديگري كه حائز اهميت است به اين موضوع مي توان اشاره كرد كه تا به حال تحريم نفتي ايران را ما غير قانوني مي دانستيم به دليل اينكه مورد تصويب مجامع و سازمانهاي بين المللي نبود ولي در ژنو با امضاي ايران رسميت پيدا كرد و امروز اعلام چهار ميليون بشكه عملا تخلف ايران محسوب مي گردد. در واقع به اين مفهوم است كه ما تا اين حد تحريم را پذيرفته ايم. اين موضوع يكي از مسائلي است كه پيرامون آن بايد يك اقدام حقوقي انجام شود. زيرا به نظرم از لحاظ حقوقي خيلي تحليل نشده است و بايد در جلسات خصوصي بحث شود و قصد ندارم آن را تشريح كنم ولي بسيار جاي تأمل دارد.

اگر مجموع صادرات نفت خام و ميعات گازي را در نظر بگيريم بايد يك ميليون و سيصد و اندي هزار بشكه در بودجه 1392 را ملاك قرار دهيم. اين كه توان ما امروز در نفت چهارميليون بشكه توليد است و در ميعات گازي هم مي توانيم تا چهارصد هزار بشكه توليد داشته باشيم اين‌ها بحث هايي است كه نشانگر توان توليد كشور است ولي در بودجه سال نود و دو، يك ميليون و حدود سيصدهزار بشكه مجموعه صادرات نفت خام و ميعات گازي منظور شده كه بر اساس آن هم بودجه تنظيم شده است ولي چيزي كه در اين دو سه ماهه اتفاق افتاده مويّد آن است كه صادرات كاهش پيدا كرده است.

يعني نسبت به دولت دهم كاهش پيدا كرده است؟

بله، متوسط صادرات روزانه پنج ماهه بيش از متوسط صادرات روزانه در طول 8 ماهه گذشته است. اين نشان مي دهد كه اينها حتي در همين شرايط هم كه دولت آقاي روحاني با شعار اعتدال و مذاكره آمده آن ها تحريم خود را مي توانيم بگوييم كاهش نداده اند، چون كاهش صادرات بخشي به مديريت داخلي و بخشي هم به پيچيدگي هاي تحريم و شدت آن برمي گردد.

شما وقتي افراد تيمي كه تجربه مقابله با تحريم را دارند به يك باره كنار مي گذاريد اين اتفاق رخ مي دهد . در همه دستگاه ها مشهود است تقريبا همه را دارند تغيير مي دهند و افرادي را منصوب مي كنند كه با تحريم آشنايي ندارند اين تغييرات زمان مي برد تا آنها بيايند آشنا شوند و توجيه شوند كه پيچيدگي تحريم و راه هاي مقابله با آن چيست؟

اين واقعا ضعف است كاش دولت از افرادي كه در مقابله با تحريم صاحب نظر بودند استفاده مي كرد. بالاخره مقابله با تحريم به راحتي به دست نيامده است. اين پيچيدگي هايي كه وجود دارد با راه حل هايي كه در پيش گرفته اند چه در حوزه هاي نفتي و چه خارج از آن در حوزه بانكي و پولي و... راه هاي مختلفي را به كار برده اند كه نمي توان آن ها را مطرح كرد چراكه جلوي آن ها را هم مسدود مي كنند، اي كاش از اين تجارب قبلي استفاده كنند تا بتوان با تحريم مقابله جدّي كرد كه اين اتفاق ها رخ ندهد و ما ديگر شاهد كاهش صادرات نفتي كشور نباشيم.

* پس عملا تحريم را از ما برنداشته اند؟

در مورد نفت خير. من به خاطر سوابق و پيشينه گذشته آمريكا احتمال اين را مي دهم كه چيزي كه مي نويسد با چيزي كه اجرا مي كند بسيار فاصله دارد.

* يكي ديگر از تحريم هايي كه از ما برداشته اند تعليق تحريم هاي آمريكا و اروپا بر صادرات پتروشيمي ايران و "تعليق تحريمي خدمات مرتبط " است. اين تعليق خدمات مرتبط يعني چه؟ سؤال بعدي اين كه ما در بخش صادرات پتروشيمي واقعا مشكل داشتيم؟

گزارشي كه من از اتحاديه مرتبط با پتروشيمي ها ديدم و در خبرگزاري ها هم آمد اعلام كرده اند ما مشكلي براي صادرات پتروشيمي نداشته ايم البته براي نقل و انتقال پول در همه جا مشكل است ولي بخش هاي خصوصي و پتروشيمي ما راهكارش را پيدا كرده بودند، بخش هاي خصوصي كه در اين يك سال گذشته به ما مراجعه مي كردند بحث شان اين بود كه ما راهكار پيدا كرديم شما فقط تثبيت اقتصادي را براي ما دنبال كنيد كه مثلا اگر دلار شد 3000 تومان . در اين سطح بماند و تغيير نكند ما مي دانيم چطوري صادر كنيم و چطور پول را بياوريم و چطور كالا را وارد كنيم.

ما از اين جهت راه كارها را پيدا كرده بوديم واقعا هم همين طور است شما ببينيد واردات كشور ما ممكن است با مشكل روبرو شده باشد ولي متوقف نشده است . در بازار ايران توقف كسب و كار به اين شكلي كه كالا در دسترس مردم نباشد, نيست. ممكن است قيمت ها تغيير كرده باشد ولي در دسترس قرار دارد. چون اين تحريم به قول آن ها بايد ما را فلج مي كرد.

در پتروشيمي ايران به عنوان يك عرضه كننده در فضاي بين المللي است و اگر ايران عرضه نكند حتما در قيمت هاي بين المللي تأثير خواهد گذاشت و آن ها از اين بابت نگران هستند و نياز هم به مجموعه پتروشيمي ما دارند همان طور كه در نفت هم به گونه اي اين ها تحريم ها را انجام مي دهند كه قيمت جهاني دستخوش التهابات زياد نگردد. شما مشاهده مي كنيد در اين مدتي كه ايران تحريم نفتي بوده قيمت هاي جهاني نفت افزايش پيدا نكرده است.

اين همان مطالعاتي است كه اداره اطلاعاتي انرژي آمريكا انجام مي دهد و دولت امريكا موظف كرده اين اداره را كه هر سه ماه يك گزارش از وضعيت عرضه و تقاضاي جهاني نفت به كنگره و به اوباما بدهد كه ميزان تحريم ايران روي نفت را چقدر اعمال كند كه قيمت جهاني نفت تغييرفاحش نكند و بر اساس آن تحليل برنامه خود را پيش مي برند و اگر به ياد داشته باشيد اتفاقا بعد از اعلام انتخاب آقاي روحاني به عنوان رئيس جمهور ايران بلافاصله بحث تحريم يك ميليون بشكه ديگر را زماني مطرح كردند كه نتايج انتخابات ايران اعلام شده بود كه آقاي روحاني رئيس جمهور ايران شده است ولي تنفيذ انجام نشده بود در همان موقع اوباما بحث تحريم يك ميليون بشكه نفت ايران را مطرح كرد و فرايند اداري تحريم مجدد صادرات نفت ايران را براي سير مراحل تصويب انجام داد . كه اين نشان مي دهد آن ها خيلي دنبال اين كه چه اتفاقي درا يران مي افتد نيستند و سناريوي تحريم را با همان جديت كماكان دنبال مي كنند.

آن ها دقيق رصد مي كنند اگر ببينند قيمت جهاني را مي توانند مديريت كنند كه افزايش فاحش پيدا نكند ابعاد تحريم را جدي تر دنبال مي كنند اين عددي هم كه با ما توافق كرده اند تجربه نشان مي دهد كه ادعاي مكتوب اين ها با اعمال واقعي محدوديت هاي آنها بسيار فاصله دارد و چيزي كه انجام مي دهند شديدتر از چيزي است كه مي نويسند و اگر اين را در دو دهه اخير دنبال كنيد مي بينيد در همه حوزه ها اين اتفاق رخ داده است.

* يعني شما مي فرماييد در توافق نامه ژنو عملا در بحث پتروشيمي و تحريم نفت سودي عايد كشور نشده است؟

در موضوع پتروشيمي اگر صادر كنندگان بتوانند از سيستم بانكي پول شان را برگردانند كمك خوبي است، اما اين كه صادر كنندگان مشكل فروش داشته اند اين طور نبوده است اتفاقا بسياري از كشورهاي متقاضي خارجي دنبال اين هستند كه سهميه اي براي كشورشان از ايران بگيرند و اين كه ما مشكل بازاريابي و فروش محصولات پتروشيمي نداشته ايم بلكه مشكل اصلي برگرداندن پول است.

* فرموديد يكي از مشكلات دولت يازدهم عدم بهره‌گيري از افراد مجرّبي است كه بواسطه مقابله با تحريم ها، تجربه و تخصصي براي آن ها ايجاد شده است، پس حكمي كه آقاي جهانگيري براي آقاي رستم قاسمي زدند، مربوط به استفاده از تجربه ايشان در موضوع نفت و تحريم نبود؟

نه اصلا ربطي ندارد، با آقاي قاسمي صحبتي داشتم ايشان مي گفت من هيچ كاري با مسائل نفتي ندارم و بحث عراق و كمك به ارتباطات باخود عراق بوده است و ظاهرا تا همين حد بوده است . اطلاعات دقيق تر را از خودشان بپرسيد. اين كه بالاخره در همه دستگاه ها افرادي بودند كه مقابله با تحريم را انجام مي دادند وستادهاي مقابله با تحريم را داشته اند اين افراد تجربه خوبي دارند كه نبايد آنان را از دست داد.

در زماني كه شما در مسيري داريد مي رويد و پيچ و خم دارد بالاخره راننده ماهر اين موانع را رد مي كند، يك موقعيتي هم است كه يك عده عادت كرده اند كه فقط در اتوبان رانندگي كنند و اين كه ماشين را متوقف مي كنند تا اتوباني براي آن ها ساخته شود اين فرصت سوزي است.

* هيچ تعاملي ميان دولتمردان با تجربه قبلي با مسوولان فعلي در باب دور زدن تحريم به وجود نيامده است؟

با تغييرات و انتصابات كه دارد تا پايين ترين سطح اعمال مي شود به نظرم همه دارند حذف مي شوند و افرادي مي آيند با كهولت سن بالا كه قدرت ريسك كمتري دارند . هرچه سن بالا مي رود احتياط بيشتر مي شود . بالاخره در مقابله با تحريم يك مقدار ريسك پذيري هم بايد فرد داشته باشد، جوانان بالاخره ريسك پذيري بيشتري دارند و اگر در شكل گيري انقلاب و دولت هاي بعد از آن و به خصوص هشت سال دفاع مقدس جوانان نبودند شما فكر مي كنيد مي شد با افراد مسن كشور را اداره كرد؟ بله، در حوزه هاي مشاورتي و سياستگذاري و قانونگذاري اشكالي ندارد ولي در حوزه اجرايي افرادي را مي خواهد كه شانزده هفده ساعت كار مداوم كنند تا بتوانند با تحريم هايي كه به قول آن ها هوشمند و فلج كننده است مقابله كنند.

* وارد بحث تخصصي انرژي و وزارت نفت بشويم، نظرتان در مورد عملكرد اقاي زنگنه در اين چند ماهي كه از دولت گذشته، چيست؟

نكته اي كه در مورد وزارت نفت و بقيه دستگاه ها در اولين موضوع مي توان به آن پرداخت اين است كه منتظر گشايش اساسي براي شروع كار نباشند، چون بعضي منتظرند كه اين جاده اتوبان شود تا بتوانند كار كنند. به نظرم اين يك مقدار زمان از دست دادن است و ما بايد بپذيريم در عين اينكه مذاكرات هست ولي دشمني آن ها سرجايش است، در عين حال در مذاكره ممكن است گشايشي بشود ولي گشايشي كه تحريم ها را كاملا حذف كند به نظر ما زمان مي برد و آن ها شايد ما را با همين زمان گيري ها متوقف كنند.

نتانياهو هميشه مي گويد ايران شش ماه ديگر بمب اتم مي سازد، يك سال ديگر بمب اتم مي سازد و اين را دارد تبديل به مسئله مي كند در سطح بين الملل كه اگر ايران را شش ماه متوقف كنيد شش ماه ديرتر بمب مي سازد و متأسفانه اين موضوع در ذهن آن ها شكل گرفته است.

آقاي زنگنه كه روز اول در كميسيون انرژي آمد با ايشان صحبت كردم كه شما سناريوي تحريم را هم كار كنيد چون در ذهن وزرايي كه آمدند كميسيون، اين طور بود كه با آمدن اقاي روحاني مسائل ايران و جهان تغيير خواهد كرد، ما به آنها مي گفتيم كه شما فرض كنيد كه تغييري حاصل نشود، آنوقت چه كار مي خواهيد بكنيد ؟ اين كه فكر كنيم اروپايي ها مي آيند و مسائل را حل ميكنند قطعي نيست و نبايد معطل شد و ما سابقه برخي از اين شركت هاي اروپايي را در قبل داريم.

در بهترين نقاط مرزي ما در پارس جنوبي و در خط مرزي ما همين شركت هاي اروپايي هشت سال بهترين فازهاي ما را قرارداد بسته بودند كه راه اندازي كنند كه متأسفانه دست نزده بودند كه وقتي من به وزارت نفت رفتم به دليل فرصت سوزي آنان لغو كردم و پروژه ها را به شركت هاي ايراني دادم . يعني خط مرزي جايي است كه اگر ما فازهاي آنجا را راه اندازي كنيم جلوي حركت منابع هيدروكربني را به سمت قطر مي توانيم بگيريم و اين از نكاتي است كه ما بايد بالاخره رفتار شركت هاي اروپايي كه در آن طرف قطري مالك و سهيم هستند با اين كه اين طرف ايران بيايند به شكل پيمان كار و حداكثر به شكل بيع متقابل عمل كنند خيلي رفتارشان متفاوت است.

در ميدان هاي مشترك هم همين طور است در عراق آن‌ها سرمايه گذاري كرده اند آن طرف PS است شبه اشتراك گذاشتن ميدان است تا 25 سال توليد و صادرات را آن ها مي توانند مديريت كنند ولي در ايران ما حداكثر مي توانيم بگوييم بيع متقابل و احتمال اين كه آن ها به آن سمت بروند بيشتر است، حتي اگر تحريم ها را هم بردارند.

ما نبايد معطل شويم بالاخره وظيفه ما اين است كه اين خواسته مردم و مسئولين بوده است . من يادم است زماني كه به عنوان وزير نفت مي رفتم مجلس، نمايندگان مي گفتند شما چطور مي توانيد از قطر جلو بزنيد مي گفتم در كوتاه ترين زمان بايد تمام فازهاي پارس جنوبي شروع به كار كنند و با اين روال كه هشت سال و ده سال دو فاز راه اندازي شود ما هيچ وقت به قطر نمي رسيم يك كار جهادي مي خواهد و همان كاري كه در ابتداي دولت دهم اتفاق افتاد و تمام فازها تعيين تكليف شدند و كار شروع شد و بايد به سرعت جلو برود.

كار جهادي بايد ادامه پيدا كند و تحت هيچ شرايطي نبايد متوقف شود و حتي اگر تحريم جدي تر شد ما بايد جدي‌تر حركت كنيم و بتوانيم گاز مورد نياز كشور و هم صادرات را تأمين كنيم و هم اين كه ميدان مشترك است امروز مي بينيم برخي از اين منابع برداشت از اين گاز عليه منافع ما دارد مصرف مي شود.

مقابله با سوريه با چه منابعي انجام مي شود، مقاومت در منطقه را چه كسي مي شكند اين نكته اي است كه بايد به نظرم به آن توجه و كارشود.در حوزه هاي صادرات نفت اميدواريم بعد از اين دو سه ماه گشايشي شود و صادرات بيشتري صورت بگيرد فعلا كه گزارشات موجود كاهش را اعلام مي كنند در پارس جنوبي بعضي از فازها كند شده است.

حالا به دليل اين كه مي گويند به فازهاي ديگر اولويت داديم و از يك طرف ديگر آقاي زنگنه مصاحبه كرده بود كه ما مشكل مالي نداريم. اگر مشكل مالي نداريم به نظر من هيچ فازي نبايد كند شود گزارش مردادماه دولت دهم را ما داريم در پارس جنوبي هفتگي گزارش پيشرفت فازها داده مي شود و اين ها ثبت مي شود و كاري هم ندارند كه چه كسي وزير و چه كسي مديرعامل است؟

گزارشات ماهانه و شش ماهه و سالانه تهيه مي شود و ما در كميسيون اين ها را داريم و مشخص است در چه مرحله اي تحويل شده است. اميدواريم با سرعتي بيشتر از دولت قبل اين فازها تمام شود و تفاوتي هم قائل نشوند در خصوص اينكه اين فازدر زمان اقاي احمدي نژاد قرار داد آن بسته شده است و اين فازي است كه قراردادش در زمان احمدي نژاد بسته نشده است و از قبل بوده است! ما بايد همه فازها را راه اندازي كنيم و به آنها سرعت دهيم و تنها راه مقابله و جلو افتادن از قطر اين است كه تحت هيچ شرايطي تعطيل نشوند و همه بايد تأمين منابع شوند و مديريت خوبي ارائه شود چون در مصاحبه اي آقاي زنگنه گفته مشكل مالي نداريم بنابراين توقف يا كند كردن اين ها به مديريت برمي گردد. اگر مشكلات با مجلس در ميان گذاشته شود كميسيون انرژي مجلس همچون گذشته وظيفه خود ميداند از حوزه انرژي كشور حمايت كند تا آسيبي نبيند.

* به نظر شما با توجه به فرمايش جنابعالي كه فرموديد قطر خيلي از منابع برداشت كرده است، الان صرفه اقتصادي دارد كه روي پارس جنوبي سرمايه گذاري شود؟

اگر ما بخواهيم فازها را راه اندازي كنيم طول عمرش جوابگو است ولي اگر تأخير داشته باشيم و ده سالي زمان بخواهيم دو يا چهار فاز راه بيندازيم خير صرف ندارد.

* تا چهار سال آينده بايد چند فاز به بهره برداري برسد؟

به نظرمن ظرف دو سال آينده تمام فازها بايد به بهره برداري برسند. چون الان حتي فازهايي كه در دولت دهم قرار داد آنها بسته شده گزارشي كه ما داريم آخر ماه پنجم از 52 و 53 درصد تا بالاي هفتاد درصد اين ها پيشرفت فيزيكي دارند كه خود شركت نفت و گاز پارس گزارش كرده و ما اسناد آن را داريم بنابراين توقع اين است كه ظرف يكي دو سال آينده اين ها به بهره برداري برسند و اگر متوقف شود بايد سؤال شود كه علتش چيست؟

* هفته گذشته در اخبار، خبري از جلسه‌ نمايندگان مجلس با آقاي شمخاني درباره پرونده كرسنت منتشر شد، نتيجه جلسه چه بود؟

نمايندگان مجلس نبودند، گروهي از نمايندگان مجلس تحت عنوان ماده 236 مي‌توانند راجع به موضوع خاصي رسيدگي كنند، شبيه تحقيق و تفحص است ولي سرعت آن بيشتر است ولي نتيجه اش را بعد از اين كه درصحن مطرح شد مي توانند به قوه قضائيه بفرستند براي پيگيري. احتمالا اعضاي كميته 236 با آقاي شمخاني جلسه داشتند و هنوز خبري درباره محتواي جلسه به بنده نرسيده است.

* اعضاي كميته را مي‌توانيد نام ببريد؟

از كميسيون انرژي برخي هستند و از بيرون كميسيون هم افرادي هستند. از بيرون كميسيون انرژي آقاي زاكاني در كنار چند نفر ديگر، مسئول اين موضوع بوده و پيگيري مي‌كنند و از كميسيون انرژي هم اقاي آقاجري، و آقاي نجابت عضو اين كميته هستند و فكر مي‌كنم آقاي كارخانه هم عضو كميته هستند.

* اصل ماجراي كرسنت چه بوده و چه اتفاقي افتاده است؟

يك قرارداد گازي بسته شده در زمان دوران اصلاحات.

در شروع قرارداد مثل استات اويل و توتال، يكي از اين آقايان دست‌اندر كار بوده كه با گرفتن وجوهي تحت عنوان اين كه من اين پروژه شما را پيگيري مي‌كنم، اين پروژه را رقم زده. پروژه انتقال گاز ايران، (ميدان سلمان به امارات) توسط شركت كرسنت (الهلال امارات) كه شركت بسيار ضعيفي هم بوده، انجام شده است.

اگر مي‌خواستند اين شركت اماراتي را رجيستر كنند، توانايي آوردن يك ضمانت نامه‌اي كه عدد بالايي هم نبوده است را، در موعد مقرر نداشته و ما مي‌توانستيم همان موقع، قرارداد را بر اساس مفاد قرارداد كه بعدا در الحاقيه شش حذف شده است، فسخ كنيم. (در الحاقيه ششم حق فسخ را هم از ايران گرفتند) در مجموع اين شركت قوي نبود، با زد و بندهايي كه داشته و رشوه‌هايي كه در داخل داده و اسناد آن هم موجود است كه چقدر بوده، چطور گردش كرده، در كدام صرافي و بانك بوده و هر كدام از آقايان چقدر رشوه گرفتند، توانسته اين قرارداد را ببندد.

ما نمي‌خواهيم وارد اين بحث‌ها شويم كه چه كسي چه ميزان تخلف قضايي داشته و اصلا به مجلس ربطي ندارد، بحث ما در كرسنت اين است كه اين پروژه منافع ملي را دنبال نمي‌كرده و اگر امروز اشخاصي بخواهند اين قرارداد را احيا كنند، اين را مجلس نمي‌پذيرد زيرا به صلاح كشور نيست.

* نفر واسطه‌اي كه گفته من اين قرارداد را به سرانجام مي‌رسانم، ايراني بوده؟

بله. با همين آقاي حميد ضياء جعفر جلساتي را داشتند، ‌توافق كردند و عباس يزدان پناه يزدي واسطه اول بوده يعني كسي كه مذاكره مي‌كرده شخص ديگري بوده ولي آنجايي كه مي‌خواستند پولي جا به جا بشود يا سندي امضا شود، همه چيز به نام يزدان‌پناه تمام مي‌شده است؛ دقيقا همين روش در استات اويل و توتال هم انجام گرفته است.

نكته دوم اين است كه اين قرارداد بسته شد و فرمول گازي كه دادند همه كارشناسان شركت نفت و نيز تمام ارگانها و سازمانهاي نظارتي كشور به اتفاق در چندين نوبت تحليل كردند كه اين فرمول، منافع ما را حفظ نمي‌كند، چون با افزايش قيمت نفت افزايش آن كند است، يعني اگر زماني هيجده دلار قيمت نفت بوده اين قيمت حتي در مقايسه نه تنها با قيمت صادراتي ان زمان به تركيه حتي نسبت به خط دلفين قطر نيز پايين بوده است و وقتي قيمت نفت، صد دلار مي‌شود، اين فرمول ديگر پاسخگو نيست.

* مي توانيد قيمت را بگوييد؟

تفاوت خيلي زياد است اجازه دهيد وارد جزئيات نشويم. حتي جدول دارد اگر بيست دلار شد اين طور، اگر شصت دلار و هشتاد دلار شد، چگونه محاسبه شود، سازمان بازرسي وقت هم درباره اين فرمول و قرارداد، گزارش داده و اعلام كرده است كه كرسنت، منافع ملي ما را به همراه ندارد.

در همان زمان، وزارت اطلاعات هم گزارش داده، ديوان محاسبات، مركز پژوهش‌هاي مجلس و مراكز مختلفي گزارش داده‌اند كه اين فرمول، فرمولي است كه منافع ملي ما را حفظ نمي‌كند.

اطلاعات ديگري هم وجود دارد كه من صلاح نمي‌دانم درباره آنها بحث كنم، درباره كسي كه ده تا جلسه خصوصي با حميد ضياء جعفر داشته و پرونده را جلو مي برده و افراد كارشناس معترض را خلع مي‌كرده؛ اين‌ها بحث‌هايي است كه ما نمي‌خواهيم وارد آن شويم و قوه قضائيه مي‌داند با اين افراد چگونه برخورد كند، الان چهار پرونده به نام كرسنت در قوه قضائيه مفتوح است.

پس يك مرحله در ابتداي شروع كار اين قرارداد بسته شده و در همان زمان، ما به تركيه گاز مي فروختيم و قيمتش مشخص بوده آن زمان با اين قيمت تفاوت داشته است.

* اگر همان زمان، تركيه متوجه تفاوت قيمت مي‌شد، مي‌توانست از ما شكايت كند؟

بله، حتي همان موقع هم كساني كه دست‌اندركار اين امر بودند، مطرح مي‌كنند كه ما بايد مسئولين را راضي كنيم چون قيمت خيلي با قيمت‌هاي ديگر مثل قيمت گاز به تركيه، فاصله دارد، همان زمان هم بين خودشان اين بحث ها بوده و اسنادش موجود است ولي من نمي‌خواهم وارد اين جزئيات بشوم

نوبت ديگري كه در قرارداد دخل و تصرف شده است، زماني است كه موضوع رفع الحاقيه بوده كه آقاي ترقي‌جاه واسط و دلال اين مسئله بوده‌اند. كه در يكي از پرونده هاي قضايي عليه او حكم صادر شده است.

* ترقي‌جاه كنار يزدان‌پناه دلالي مي‌كرده است؟

نخير، در قسمت دوم آقاي ترقي‌جاه دلال و واسط بوده است كه تفاهم نامه‌اي را هم با آقاي حميد ضياء جعفر امضاء مي‌كند و بر اساس پولي كه دريافت كرده،كارهايي را در ايران انجام داده و دنبال مي‌كرده است كه يكي از اين اقدامات، حذف حق فسخ از ايران بوده و ديگري اينكه، انحصار فروش گاز را هم به كرسنت دادند.

* اين اتفاقات از سوي وزارت نفت انجام مي‌شده است يا خارج وزارت نفت؟

خارج وزارت نفت كه نبوده، بالاخره اين‌ها توافقاتي است كه در وزارت نفت پيگيري مي‌شده است.

* آيا گزارشي از وزارت نفت آن زمان، عليه و يا له اين قرارداد وجود دارد؟

سؤال همين است. برخي از دوستان مي گويند چرا دولت‌هاي بعدي نيامدند عليه اين قرارداد عمل كنند، سؤال ما اين است كه چرا در همان دولت اصلاحات انجام نشده است؟

* چه چيزي انجام نشده است؟

اجرا شدن قرارداد، بايد اجرا مي‌شده است ولي اجرا نشده، سؤال اين است كه چرا اجرا نشده است؟ چرا در دولت نهم اجرا نشد؟ من شنيدم بعضي از آقايان در دولت نهم مثل آقاي وزيري هامانه و آقاي نوذري گفته‌اند دولت بايد اجرا مي‌كرد، خب دولت‌ها چرا اجازه نمي‌دادند؟ از جمله خود انها كه وزير بودند چرا اجرا نكردند ؟!

بواسطه گزارش‌هايي كه نهادهاي نظارتي درباره اين قرارداد، داده بودند، نهادهاي اجرايي اجازه نمي‌دادند اجرا شود زيرا به صلاح نمي‌دانستند كه اين قرارداد اجرا شود چون مشخص بوده ايران ضرر مي‌كند.

اين قرارداد نبايد اجرا مي شده است به چند دليل، اول اينكه كه قيمت نامناسبي بوده است.

دوم اين كه ما قراردادهايي را با كشورهاي ديگر مثل تركيه و پاكستان و قراردادي با عراق داريم كه قيمت بيش از قيمت توافق شده در كرسنت است و همين مسئله سبب مشكل براي ايران مي‌شود.

مثل نفت است، شما وقتي نفت را به قيمت فوب در مجموع مي دهيد بعد يك دفعه شروع به تخفيف به يك عده اي نمائيد، بلافاصله كساني كه طولاني مدت با شما قرارداد بسته اند مي گويند به ما هم تخفيف دهيد همين اتفاقي كه افتاد در يك مورد بخش خصوصي ما در مصاحبه اي كه در تلويزيون كرد درخواست تخفيف كرد بلافاصله برخي از كشورها گفتند تخفيف ما چه مي شود ؟ شما به بخش خصوصي خودتان مي خواهيد تخفيف دهيد به ما هم بدهيد. اين ها مسائلي است كه در صحنه بين الملل ضوابط و مقرراتي است كه پشتيباني مي كند از قراردادهاي بين المللي.

* الان پرونده كرسنت در كجا پيگيري مي‌شود؟

در اواخر دولت نهم، از طرف رياست جمهوري ابلاغ شد كه اين پرونده برود در مركز حقوقي رياست جمهوري، يعني از وزرات نفت خارج شد و من هم كه دردولت دهم وارد وزارت نفت شدم، اين پرونده در مركز حقوقي رياست جمهوري دنبال مي‌شد و اگر كمكي از ما مي‌خواستند، ما كمك مي‌كرديم؛ بنابراين اين كه صحبت مي‌كنند كه دكتر ميركاظمي خودش در نفت بود چه كار كرد,؟ ما هم مدعي بوديم كه اين قرارداد به نفع كشور نيست و در مركز حقوقي رياست جمهوري داشت پرونده قضايي پاسخ داده مي‌شد چون شركت كرسنت به لاهه شكايت كرده بود و ايران هم داشت اسناد خودش را ارائه مي‌كرد.

در يكي دو سال گذشته، ايران اسناد خوبي را در سطح بين الملل تهيه كرده است، تأييديه‌هاي بانك استاندارد چارتر را گرفته‌اند، تأييد سازمان مبارزه با فساد انگلستان را گرفتند و ساير اسنادي كه نشان مي‌داد فساد در اين پرونده محرز است و همه اين اسناد را به ديوان داوري داده‌اند و مراحل خوبي را طي كرده‌ايم و بحث فعلي اين است كه اجازه ندهيم اين روند متوقف شود.

* چرا از توقف اين روند نگراني داريد؟

همين كه با تغيير مديريت‌ها، احساس كنند كه ديگر نمي‌خواهيم اين پرونده را دنبال كنيم. اين به نفع كشور نيست و آن چيزي كه صلاح كشور است، اين است كه همان روال شكايتي كه در ديوان شده اسناد و مدارك را ببريم و مذاكره را انجام دهيم و فساد را ثابت كنيم چون اگر اثبات كنيم فساد يا تقلبي صورت گرفته در مجامع بين‌المللي مي‌تواند به نفع ايران حكم را صادر شود كما اينكه واقعا فساد بوده و اسنادش هم موجود است. و به كاربردن عباراتي چون مصالحه يعني مساله دار شدن ساير قراردادهاي صادراتي گاز به كشورهاي ديگر است. در هر صورت دولت مكلف است مصالح كشور را حفظ و مجلس در اين مورد هشدارهاي خود را داده است و منتظر عملكرد دولت است.

* به نظر شما با رأي اعتماد مجلس به آقاي زنگنه، اين گمانه به وجود نمي‌آيد كه در كرسنت فسادي وجود نداشته است؟

بحث هاي زيادي وجود دارد ولي دولت خودش بايد پاسخ دهد و هم بايد جواب ديوان داوري را بدهد و هم جواب مجلس را.

* سؤال من اين است كه چرا مجلس به آقاي زنگنه كه در زمان كرسنت وزير نفت بوده، رأي اعتماد داده است؟

اگر وزير هم آمده، بالاخره شعار مبارزه با فساد سرداده است و آنها نمي‌توانند ادعايي عليه ما داشته باشند ما بايد مسير قبلي را دنبال كنيم تا به نتيجه برسيم؛ حالا ممكن است نقطه نظر ديگري هم وجود داشته باشد كه بنده در اين باره حرفي نمي‌زنم، بعضي از آقايان ممكن است نقطه نظرات ديگري را به دولت مطرح كنند ولي مهم اين است، كساني كه مي‌خواهند تصميم بگيرند، بايد همه اطلاعات را بشنوند و كاناليزه شده اطلاعات نگيرند و از اطلاعات كساني كه در اين چند سال روي پرونده كار مي‌كرده‌اند، استفاده شود.

ما وكيلي در خارج از كشور داريم كه مي‌توانند نظراتش را جويا شوند و تيم‌هايي را بفرستند و پرونده را از نزديك مطالعه كنند و تصميمي بگيرند كه منافع ملي را پشتيباني كند.

* شنيده شده است، دولت يازدهم لايحه‌اي را از دادگاه لاهه گرفته و گفته ما شكايتي درباره اين پرونده نداريم، آيا اين شنيده صحت دارد؟

نه من نشنيدم. اگر چنين كاري هم اتفاق بيفتد به نظرم كار درستي نيست.

* در حال حاضر، پرونده مثل سابق در حال پيگيري است؟

الان بيشتر كساني كه دست اندر كار اين امر هستند اصرارشان بر اين است كه همان مسير شكايتي كه كرسنت كرده و ما پاسخ مي‌داديم را ادامه دهيم تا نتيجه بگيريم.

* مگر همان مسير پيگيري نمي‌شود؟

ممكن است با تغيير دولت، مسير ديگر يا همين مسير مقداري كند شود كه همين كند شدن هم به ضرر ماست.

* هنوز هم مركز حقوقي رياست جمهوري مسئول پرونده است؟

بله.

* پرونده جاي ديگري نرفته است؟

خير تا جايي كه من اطلاع دارم همان جاست و حتي در شوراي امنيت هم مطرح شده.

* آخرين اطلاعات درباره يزدان پناه چيست؟

ايشان مفقود است ولي در قيد حيات هستند، اينكه كجا رفته يا كجا بردنش را من نمي‌دانم.

* پس اين كه گفتند كشته شده درست نيست؟

خير به نظرم اين خبري است كه خودشان منتشر كرده بودند كه شاهد پرونده فساد ايران را بگويند از بين رفته.

* با توجه به اظهارات جنابعالي درباره پرونده كرسنت، در حال حاضر حرفي از مصالحه با حميد جعفر و يا شركت اماراتي نيست؟

نه. پرونده هاي مفتوح و گزارشات دستگاههاي نظارتي قائل به فساد در اين پرونده هستند و بايد اين قرارداد فسخ شود، ممكن است بعضي دوستان، نقطه نظرات ديگري داشته باشند ولي ما صلاح مي‌دانيم كه روال سابق در شكايت و پاسخگويي پيش برود.

* آقاي نادران در مورد ماجراي كرسنت گفت احتمال استيضاح وزير نفت وجود دارد، اين احتمال چقدر جدي است؟

اميدواريم اين اتفاق نيفتد و به موقع پاسخ سئوال ديوان داوري داده شود.

* يعني استيضاح، در احتمال‌هاي آتي مجلس وجود دارد؟

گروهي كه ماده 236 را امضاء كرده‌اند، در حال پيگري پرونده هستند كه اين موضوع ديوان هم به نحوي كه منافع ملي به خطر نيفتد حل شود، اميدواريم از داخل ايران درباره اين پرونده صداي واحد شنيده شود، زيرا بعضي از دوستان مصاحبه‌هايي انجام داده‌اند كه به ضرر كشور تمام شده است و آنجا اعلام كرده‌اند اين قرارداد هيچ مشكلي ندارد.

** از افراد اجرايي دولت فعلي بوده‌اند؟

هم افراد فعلي و هم از وزراي سابق.

* مي توانيد نام ببريد؟

آقاي زنگنه و آقايان نوذري و وزيري ‌هامانه و برخي افراد ديگر در مطالبي جداگانه به اين مسئله اشاره كرده‌اند.

* در ابتداي شروع به كار دولت يازدهم، بحث بابك زنجاني هم مطرح شد، دليل مطرح شدن اسم اين شخص چه بود؟ آيا اختلاف منافع مافياي نفت در ميان بود يا موضوع ديگري است؟

در كميسيون مجلس معمولا يكسري اطلاعاتي از دستگاه‌ها مي‌رسد و مجلس هم وظيفه نظارت بر دستگاه‌ها را دارد، گاهي اوقات اطلاعاتي خارج از كانال رسمي نهادها و دستگاه‌هاي نظارتي به مجلس مي‌رسد كه در كميسيون مربوطه بررسي مي‌شود.

يكسال پيش خبري آمد كه فردي ميعانات گازي و نفت كوره گرفته ولي پولش را نداده و ممكن است ندهد و حتي در ادامه مسير پول هم گرفته تا براي پيمانكاران جا به جا كند ولي اعلام كرده است به دليل تحريم نتوانسته اين كار را بكند، به هر جهت در مجموع اين شخص 8/2 ميليارد دلار ( دو ميلياردو هشتصد ميليون دلار ) به كشور مقروض بود و بايد بررسي مي‌شد كه چرا پول ميعانات به كشور برنگشته است ؟

آن موقع بنده پيگيري مي‌كردم و بعد از صحبت كردن با نهادهاي نظارتي، به نتيجه نرسيدم و نتوانستم از مجموعه گزارشات قانع بشوم، مجبور شدم به شكل تحقيق و تفحص موضوع را دنبال كنم چون مي‌گفتند اين افراد راحت رفت و آمد مي‌كنند و خارج مي‌روند و كسب و كار دارند و كسي هم متعرض آنها نيست.و دليل آنرا مي گفتند كسي شاكي ندارد.

از اين جا تحقيق و تفحص شروع شد و مي‌تواند همين تحقيق و تفحص به شاكي





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن