تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر جوان مؤمنى كه در جوانى قرآن تلاوت كند، قرآن با گوشت و خونش مى آميزد و خداوند ع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819231637




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

با انتخاب صالحي منش به استانداري قم صورت گرفت دومين استاندار روحاني در دولت يازدهم انتخاب شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: با انتخاب صالحي منش به استانداري قم صورت گرفت دومين استاندار روحاني در دولت يازدهم انتخاب شد
روحاني مورد اعتماد و وثوق مراجع عظام

استان قم، ‌استاني است كه به دليل حضور روحانيون برجسته كشور و حوزه‌هاي ديني در آن نقش مؤثر و مهمي در سرنوشت كشور ايفا مي‌كند. از اين جهت انتخاب يكي از روحانيون فاضل و پرسابقه انقلاب براي استانداري قم از جمله انتخاب‌هاي درستي است كه از سوي دولت يازدهم صورت گرفته است. محمدصادق صالحي منش، از سال‌هاي قبل از انقلاب وارد حوزه علميه قم شد و از جمله روحانيوني است كه مورد شناخت و وثوق بسياري از مراجع عظام قرار دارد. به همين ترتيب كساني هم كه ظرف يك ماه گذشته ايشان را به عنوان يكي از گزينه‌هاي استانداري به دولت معرفي كردند از اعتبار كافي در ميان مسئولان قم برخوردارند. سابقه صالحي منش نيزنشان مي‌دهد كه در مسئوليت‌هاي گذشته با صحت و امانت منشأ اثر بوده است. به همين دليل پيش‌بيني مي‌شود كه ايشان بتوانند در اداره كردن و توسعه دادن قم موفق عمل كنند. متأسفانه در دولت‌هاي نهم و دهم قول‌هايي در اين زمينه داده شد اما عمل نشد. وعده‌هاي عمل نشده و كارهاي بر زمين مانده هم نياز به جذب سرمايه دارد و هم به مديريتي توانمند. نيازهايي كه به نظر مي‌رسد با توجه به سوابق استاندار منتخب قم، او بتواند در اين زمينه موفق عمل كند.

«محمد صادق صالحي منش» استاندار قم شد. انتخابي كه دولت را به يك قدمي خط پايان انتخاب استانداران خود رساند. قم و خراسان رضوي دو استاني بودند كه معرفي استانداران شان با تأخيري معنا‌دار مواجه شد. تأخيري كه چند روز پيش حسنعلي اميري، قائم مقام وزير كشور در توضيح آن به‌موقعيت مهم و استرات‍ژيك استان‌هاي مذهبي كشور و حضور زائران ومسلمانان سراسر دنيا در قم و مشهد اشاره كرد و اظهار داشت: «استانداران دو استان خراسان رضوي و قم بايد از جامعيت لازم برخوردار باشند و موقعيت استراتژيك اين دو استان براي آن‌ها قابل درك باشد چرا كه علاوه بر موضوعات با اهميت ياد شده حوزه‌هاي علميه مهم كشور هم در اين دو استان قرار دارند.»
علاوه بر اين با انتخاب محمد صادق صالحي منش، وعده وزير كشور كه سه ماه پيش در سفر به ياسوج تأكيد كرده بود «دراستان قم نيزبي‌شك استاندار معمم در دستور كار است» محقق شد. صالحي منش پس از موسي‌پور دومين استاندار روحاني است كه از سوي دولت يازدهم انتخاب مي‌شود.
به اين ترتيب انتخاب يك چهره روحاني از ميان گزينه‌هاي مطرح مثلاً براي استانداري قم يكي از نشانه‌هاي بارزي است كه نشان مي‌دهد دولت يازدهم تا چه حد به ترميم رابطه دولت و روحانيت تأكيد دارد؛ رابطه‌اي كه در سال‌هاي گذشته با فراز و فرودهايي همراه بوده است. چه دولت‌هاي سازندگي و اصلاحات به تبع رياست دو چهره روحاني و معمم يعني آيت‌الله هاشمي رفسنجاني و حجت‌الاسلام خاتمي رابطه ذاتي با روحانيت قم داشتند. اما اقدامات دولت هاي نهم و دهم همواره انتقادات گسترده علماي قم را به همراه داشت.
اظهارات انتقاد برانگيز اسفنديار رحيم مشايي در موضوعات مذهبي و حتي برخي گفتارها و رفتارهاي شخص رئيس‌جمهوري مانند آنچه در مراسم خاكسپاري رئيس‌جمهوري ونزوئلا مطرح شد از جمله اين اتفاقات بود. با اين حال دولت دهم چندان تلاشي براي رفع اين انتقادات نكرد. حادثه 22 بهمن قم و بر هم زدن سخنراني علي لاريجاني، ازجمله اقداماتي بود كه نه تنها احترام شخصيت‌هاي سياسي كه حرمت مكان‌هاي محترم اين شهر را شكست و بعد‌ها در گزارش كميته ويژه مجلس براي بررسي اين حادثه مشخص شد حوادث با برخي افراد و مؤسسات حامي دولت دهم ارتباط داشته است.
اين اتفاقات و چند سال كمرنگ بودن رابطه دولت و روحانيت سبب شد موضوع ترميم اين رابطه در فهرست اولويت‌هاي سياسي دولت يازدهم قرار بگيرد.
دقت و وسواس منجر به تأخير در انتخاب و معرفي استاندار قم نيز از همين منظر قابل توجيه است، وسواسي كه در نهايت به انتخاب صالحي منش منتهي شد. نگاهي به سوابق اين چهره روحاني كه از مدرسان يكي از مدارس جامع و مؤثر حوزه است نشان مي‌دهد كه يك چهره روحاني كم حاشيه و پر سابقه براي استانداري قم انتخاب شده است. صالحي منش 12 سال در درس خارج آيات عظام آقايان وحيد خراساني، ميرزا جواد تبريزي، فاضل لنكراني و مجتبي تهراني شركت داشته، فلسفه و عرفان را در محضر آيات جوادي آملي و مصلحي اراكي تحصيل كرده است. او كه سابقه مبارزات انقلابي‌اش به سال‌هاي پيش از انقلاب باز مي‌گردد، پس از انقلاب عضويت در كميته حفاظت از امام در قم و كميته انقلاب اسلامي قم را در سوابق خود دارد. جانشيني دادستان انقلاب و عمومي تهران، ‌تأسيس و فرماندهي سپاه حفاظت ولي امر، فرماندهي تيپ حفاظت مقام معظم رهبري از سال 1368 تا 1372، قائم مقامي معاونت وزارت اطلاعات از سال 1372 و معاونت اجتماعي بعثه مقام معظم رهبري از سال 1372 تا 1377 از جمله سوابق و مسئوليت‌هايي است كه صالحي منش بر عهده داشته است؛ سوابقي كه نشان مي‌دهد او علاوه بر حيطه اجرايي در حوزه امنيتي نيز توانمند است. پيش از انتخاب صالحي منش، گمانه زني‌هاي متعددي درباره استاندار قم مطرح مي‌شد. اصولگرايان و اصلاح‌طلبان قم هر يك فهرست‌هاي پيشنهادي خود را داشتند. با اين حال شنيده‌ها حكايت از آن دارد كه پس از مطرح شدن موضوع استانداري صالحي منش اين پيشنهاد با نظر مساعد روحانيون و نيروهاي سياسي اصلاح‌طلب و اصولگراي قم مواجه شده است.

پنجشنبه 28 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن