تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس چيزى از حقّ برادر مسلمان خود را نگه دارد [و به او ندهد]، خداوند، بركت روزى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820252631




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تابوهاي نشكن و قلب‌هاي شكسته/ برچسب‌هاي نچسب بر زندگي بيماران مبتلا به اچ آي وي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تابوهاي نشكن و قلب‌هاي شكسته/ برچسب‌هاي نچسب بر زندگي بيماران مبتلا به اچ آي وي
قم - خبرگزاري مهر: بي‌توجهي اجتماعي، بهداشتي و رسانه‌اي طي دو دهه گذشته موجب شده است كه شمار مبتلايان به ويروس " اچ آي وي" در سراسر كشور افزايش يابد. در اين بين متاسفانه مشكل اصلي اين بيماران علاوه بر تحمل درد و ناراحتي ناشي از بيماري وتبعات آن، انواع برچست‌هايي است كه اين افراد از سوي جامعه دريافت مي‌كند.

به گزارش خبرنگار مهر، خودش نمي‌داند، حتي روحش هم خبر ندارد، از اينكه مي‌تواند مادر شود و سال‌هاي سال مهربانانه انساني را به تكامل برساند خوشحال است و با خوشحالي به بيمارستان مي‌رود. اما چهره‌اي كه پس از چند ساعت از بيمارستان خارج مي‌شود هيچ تناسبي با چهره قبلي ندارد. پريشان است و رنگ پريده، چشمانش در بين قدم‌هاي ديگران راه مي‌رود و از صورتي به صورتي ديگر دو دو مي‌زند، صداي تپش قلبش را مي‌شنود و گلويش خشك شده است، گرمايي دردناك را در وجودش، در رگهاي بدنش و در سرش حس مي‌كند.

گويا تمام سلول‌هاي عصبي دست به كودتا زده‌اند تا شوكي عظيم را بر وجودش مستولي كنند، شوكي مانند سوختگي ناگهاني پوست كه اين بار استثناء سلول‌ها به وظيفه‌شان عمل نكرده و همچنان پوست را در معرض سوختن شديد قرار مي‌دهند. تنها يك سوال است كه با سرعت برايش تكرار مي‌شود و آن اينكه چرا او؟ چرا آن زن كنار در ورودي يا آن پسر بچه روي نيمكت يا آن مرد ميانسالي كه با تلفن عمومي صحبت مي‌كند نه؟ چرا او؟

احتمالا فضاي پراسترس و سنگين پاراگراف قبل تا حدي بتواند شرايط تعداد زيادي از هموطنانمان را كه ناقل مي‌شوند توصيف كند. ناقل ويروسي كه ناخواسته يا از روي اشتباه به آن مبتلا شده‌اند و تنها توصيفي كه از آن به گوششان خورده مرگ است. ويروسي كه ممكن است نگراني هميشگي را نسبت به رفتارهاي خود و ديگران برايشان ايجاد كند و با كوچك‌ترين بيماري عفونت‌هايي غيرعادي بدنشان را فرا بگيرد.

اما تحمل درد بدني در مقابل زخم روحي و قلبي كه هر روز برايشان عميق‌تر، دردناك‌تر و عفوني‌تر مي‌شود دردي سبك است. ميزباني از ويروسي بدون درمان و بسيار فعال يك طرف و ميزباني نگاه‌هاي هميشه سرزنش كننده و هراسان و برچسب‌هاي نچسب طرفي ديگر.

در حال حاضر در جامعه ما "اچ آي وي" يا بيماري ايدز تنها يك بيماري نيست، بلكه گناهي بزرگ اما ندانسته است كه ناگهان تبديل به كلاه قاضي شده و بيماران مبتلا را در اعماق جهنم و ساير مردم را پاك پاك جلوه مي‌دهد. اما چه كسي است كه نداند فاصله بين سلامتي و ابتلا به اين بيماري چقدر ناچيز است؟ و آيا كسي نمي‌داند كه بيماران رو افزايش مبتلا به ايدز هركدامشان طي ثانيه‌ها، دقايق، ساعات، روز‌ها و سال‌هاي قبل در دسته افراد سالم بودند؟

تعداد مبتلايان به ايدز در كشور طي ۱۲ سال اخير ۹ برابر شده است

وزير بهداشت در همايش روز جهاني ايدز، اظهار داشت: سال‌ها بود كه غرب و كشورهاي ديگر را نكوهش مي‌كرديم و تا سال‌ها به اشتباه سخن گفتن از ايدز را در رسانه‌ها اجازه نداديم و امروز با توسل به روش‌هاي غير علمي اغلب مردم را ترسانده‌ايم.

دكتر سيد حسن هاشمي افزود: اطلاعات ‌گاه غلط موجب شد تا اين گره بيشتر شده و به يك تابو تبديل شود و پنهان كاري كه به دليل نگاه منفي در افكار عمومي خود ساختيم. در اين سال‌ها در رسانه‌ها به بيان واقعيات درباره ايدز نپرداخته‌ايم و عده‌اي اطلاعات نادرست به ذهن مردم وارد كرده‌اند به گونه‌اي كه ابتلا به ايدز سالانه ۸۰ درصد افزايش يافته است.

وي با تاكيد بر اينكه چنانچه دراين مقطع زماني با ايدز مقابله جدي نكنيم اين ويروس شبيه طاعون خواهد شد، افزود: به هر حال بيش از تلاش براي درمان همت جمعي در نظام‌هاي سلامت بايد ايجاد شود تا راه‌هايي براي كنترل پيشرفت اين بيماري و ابتلا به آن يافت شود.

احتمالا 100 هزار نفر در كشور به ايدز مبتلا هستند

مسئول دفتر پيگيري و درمان اداره كل بهزيستي استان قم در گفتگو با خبرنگار مهر، با بيان اينكه اولين موردي كه در ايران شناسايي شد، سال 64 از طريق تزريق خون‌هاي آلوده بود، گفت: در حال حاضر در سطح كشور آمار 27 هزار نفر مبتلا به اين بيماري ثبت شده اما در شرايط واقعي امكان ابتلاي قريب به 100 هزار نفر حدس زده مي‌شود.

محمد‌زاده افزود: طي سه تا 4 سال گذشته 74 درصد از طريق تزريق و مصرف مواد مخدر ويروس اچ آي وي منتقل مي‌شد اما در حال حاضر و به دلايل مختلف از جمله كاهش تزريق مواد مخدر و تمايل به مواد خوراكي، ابتلا از طريق روابط پرخطر جنسي در حال رشد است.

وي ادامه داد: در استان قم مراكزي براي حمايت از اين بيماران وجود دارند كه يكي از اين مركز‌ها با عنوان «باشگاه مثبت» با شركت قريب به 300 نفر اعم از افراد مبتلا و شخصيت‌هاي مثبت و خانواده‌هاي اين افراد جلساتي را برگزار مي‌كند.

كاهش مقاومت سيستم دفاعي بدن، مهم‌ترين ويژگي ويروس ايدز است

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي و متخصص بيماري‌هاي عفوني بيان اينكه بيماري ايدز يك بيماري است كه از طرق مختلف منتقل مي‌شود، گفت: اين بيماري يكي از شايع‌ترين بيماري‌هاي ويروسي است كه يكي از مهم‌ترين راه‌هاي انتقال اين ويروس روبط جنسي نامناسب بين افراد است.

دكتر نازنين شيخ الاسلام افزود: راه ديگر انتقال از طريق استفاده از وسايل غير بهداشتي و چندبار مصرف درانجام خالكوبي، تتو، دندانپزشكي وسايل اصلاح سلماني و آرايشگاهي و هروسيله نوك تيزي است كه منجر به خون ريزي شود و بتواندخون بيمار مبتلا به ايدز يا ويروس اچ آي وي را به ديگران منتقل كند.

وي با بيان اينكه يكي از راه‌هاي شايع انتقال اچ آي وي انتقال از مادر به جنين است كه از اين طريق نيز امكان عفونت وجود دارد، گفت: همچنين مصرف مواد مخدر هرچند خوراكي نهايتا موجب تزريق مي‌شود كه اين تزريق به دليل نبود شرايط مناسب و سرنگ‌هاي غير بهداشتي معمولا از مهم‌ترين عوامل ابتدا به ويروس اچ آي وي است.

اين متخصص بيماري‌هاي عفوني ادامه داد: يكي از مهم‌ترين اشتباهاتي كه مردم ما دارند اين است كه گمان مي‌كنند از طريق لمس كردن، دريك محيط صحبت كردن يا غذا خوردن، از طريق هوا يا حتي حضوردر استخر مشترك با فرد بيمار، آن‌ها نيز ويروس اچ آي وي را مي‌گيرند اما به واقع اينگونه نيست و تنها از طريق تماس خوني اين بيماري منتقل مي‌شود.

به گفته شيخ السلام از زماني كه ويروس اچ آي وي وارد بدن بشود فرد تنها ناقل ويروس است اما چنانچه علائمي در وي مشاهده شود او به بيماري ايدز مبتلا شده است.

وي تاكيد كرد: ويروس‌هاي اين بيماري انواع مختلف هستند و مهم‌ترين چيزي كه موجب سيطره بيماري بر فرد بيمار مي‌شود كاهش قدرت سيستم ايمني بدن است، اين بيماران چنانچه دچار يك مريضي سطحي مانند سرماخوردگي شوند و چنانچه ايمني بدنشان ضعيف باقي بماند بيش از ساير افراد جامعه امكان عفونت در بدنشان وجود دارد.

اين متخصص تغذيه با تاكيد بر اينكه سيستم ايمني بدن كه ضعيف شود فرد با كمترين چيزي حساسيت عفوني نشان مي‌دهد و اين عفونت است كه سلامتي و زندگي فرد را تحت تاثيرقرار مي‌دهد، گفت: راه‌هاي انتقال بيماري هپاتيت نيز مواردي مانند ايدز است، مردم و جوانان بايد بدانند كه با رعايت نكات پيشگيرانه درصد انتقال را در بين خود ونزديكانشان پايين بياورند.

راه‌هاي پيگيري در بسترهاي خانوادگي، اجتماعي و فرهنگي تعريف شود

شيخ الاسلام با اشاره به اينكه عفونت‌هاي اين بيماران شايد بتواند درمان شود اما خود بيماري ايدز و ويروس آن در بدن فرد بيمار تا امروز دارويي براي درمان ندارد، گفت: بنابراين با توجه به اينكه اين بيماري درمان قطعي ندارد بايد روي پيش گيري از ابتلا به آن تمركز شود. براي نمونه وقتي مردم ما اعم از زن و مرد به آرايشگاه‌ها مراجعه مي‌كنند وسايل اصلاح را با خود ببرند، از انجام خالكوبي يا تتو به دليل اينكه در بيشتر موارد با وسايل غير بهداشتي و آلوده به خون ديگران انجام مي‌شود پرهيز كنند.

وي با اشاره به اينكه جوانان و ساير اقشار مردمي بايد رفتارهاي پرخطر اجتماعي را ترك كنند و بدانند كه اين رفتار‌ها عوارضي مانند ايدز را درآينده به دنبال دارد، گفت: اين مسائل نبايد تنها در طول يك روز ازسال كه آن هم به صورت جهاني گرامي داشته مي‌شود به مردم گفته شود، اين نكات بايد به صورت دائم براساس سن و جنس و ويژگي‌هاي اجتماعي افراد به آن‌ها آموزش داده شود.

شيخ السلام افزود: از آنجايي كه بنده با بيماران مبتلا به اچ آي وي به دليل بيماري‌هاي عفوني آنها در تماس هستم به واقع مي‌بينم كه با وجود اطلاع رساني‌هايي كه نسبت به گذشته توسعه يافته اما بسياري از مردم هنوز كمترين آشنايي با اين بيماري ندارند.

به گفته اين پزشك متخصص مسئولان ما بايد توجه كنند چنانچه سعي داريم جوانانمان را از برخي رفتار‌ها دور كنيم بايد جايگزين‌هاي مناسبي را ايجاد كنيم.

برچست‌هايي كه دردناك‌تر از درد هستند

مسئول دفتر پيگيري ودرمان اداره كل بهزيستي قم اظهار داشت: متاسفانه مشكل اصلي اين بيماران علاوه بر تحمل درد و ناراحتي ناشي از بيماري وتبعات آن، انواع برچست‌هايي است كه اين افراد از سوي جامعه دريافت مي‌كند.

وي با تاكيد بر اينكه چنانچه فردي ناقل ويروس اچ آي وي باشد يا در طول زمان علائم بيماري ايدز را داشته باشد بايد از زندگي فردي و اجتماعي ساقط شود، افزود: درحاليكه در باشگاه مثبت قم تاكيد بر اين مي‌شود كه مي‌توان با دقت در رفتارهاو برخشورد‌ها مانع از انتقال اين ويروس شد.

محمدزاده تصريح كرد: بايددقت كرد راه‌هاي انتقال اين بيماري كاملا مشخص است و تعريف راه‌هاي انتقال جديد مانند انتقال از طريق تماس دست، هوا يا غذاخوردن امري كاملا خلاف واقع است.

به گفته وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تجربه مردم از مواجهه با افراد مبتلا به ايدز بسيار كم است و اين وضع به علت پنهان كاري وسيع بيماران و اطرافيان آن‌ها رخ داده است.

وي تاكيد كرد: تا زماني كه اين تابو شكسته نشود مشكل كنترل ايدز برطرف نخواهد شد و اين پنهان كاري‌ها بيش از هر زمان جامعه را در معرض ابتلا به اين بيماري قرار مي‌دهد.

تغيير الگوهاي ابتلا به ايدز طي سال‌هاي گذشته

يك متخصص بيماري‌هاي عفوني نيز در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بيان اينكه استان قم نيز مانند ديگر مناطق كشور از يك شيوع ايدز برخوردار است، گفت: اما خوشبختانه اين بيماري رشد چنداني نداشته است و عمدتا در بين افراد معتاد تزريقي ويروس اچ آي وي شايع است.

دكتر قاسم اميري ادامه داد: البته در استان قم نيز مانند ساير مناطق كشور طي چندسال اخير الگوي ابتلا به اين بيماري كمي تغيير كرده و ابتلا از طريق ارتباط جنسي نامناسب نسبت به ساير روش‌ها افزايش داشته است.

لازم است تا از طريق آموزش، اطلاع رساني، هشدار و توجه بيشتر اين از بروز اين بيماري پيشگيري كرد، در واقع مسئولان و رسانه‌ها با استفاده از شيوه‌هاي متخلف مي‌توانند در تحقق اين مهم تاثيرگذار باشند.

مديريت زندگي بيماران از مهم‌ترين اقدامات است

دكتر اميري با بيان اينكه در حال حاضر يكي از مهم‌ترين اقدامات در زمينه بيماري ايدز، مديريت زندگي براي بيماران است، گفت: در واقع همه مردم بايد اطلاع كافي براي پيشگيري از ابتلا به ويروس اچ آي وي داشته باشند، بايد دردسترس معتادان سرنگ‌هاي يكبار مصرف قرار بگيرد و اطلاع رساني عمومي در مساجد و مدارس صورت انجام شود، همچنين رعايت اخلاق و پايبندي به محيط خانواده خود روش مهم ديگري براي جلوگيري از ابتلا به اين ويروس است.

رسانه‌ها، مسئولان و جامعه در قابل بيماران ايدزي مسئوليت دارند

اميري اضافه داشت: چنانچه فردي ناقل اين ويروس شد ممكن است از هشت تا 10 سال نيز نداند به چه بيماري مبتلا شده است و پس از اين دوره زماني عوارضي مانند بيماري‌هاي عفوني و برخي بيماري‌ها كه افراد عادي يا دچار نشده يا به صورت خفيف به آن دچار مي‌شوند در اين افراد بروز مي‌كند.

وي با بيان به هر حال افراد مبتلا به اين بيماري لازم است تا با مراقبت رفتاري مانع انتقال ويروس به ديگران شوند، گفت: در صورت ابتلا افراد به اچ آي وي اين وظيفه جامعه، رسانه‌ها و مسئولان امر است كه به اين افراد خدماتي مانند انواع مشاوره‌ها، فراهم كردن دسترسي به خدمات درماني و دارو‌ها را فراهم كنند.

اين پزشك متخصص افزود: ممكن است بيماران مبتلا به اچ آي وي در مرحله از بيماري باشند كه بتوان با درمان‌هاي ضدويروسي عوارض را كمتر كرد و مرگ و مير را نيز كاهش داد.

ايجاد مشكلات شديد روحي براي شخص مبتلا به ايدز

دكتر اميري با بيان اينكه معمولا زمانيكه فرد براي اولين بار متوجه بيماري خود مي‌شود و به خصوص افرادي كه ناخواسته از طريق مادر يا همسر خود به اين بيماري مبتلا شده‌اند دچار مشكلات روحي و رواني مي‌شوند، گفت: پذيرش اينكه چنين بيماري دارند يا عمري كمتر از ديگران خواهند داشت به شدت آزارشان مي‌دهد.

وي تاكيد كرد: چنانچه اطرافيان، خانواده، اجتماع، رسانه‌ها و مسئولان جامعه وظايفشان را در قبال اين افراد انجام دهند قطعا بار سنگين تحمل اين بيماري براي اين افراد سبك‌تر مي‌شود و مي‌توانند با رعايت برخي رفتارهاي تعريف شده مانند افراد عادي به زندگي خود ادامه دهند.

توزيع داروهاي رايگان مرتبط با ايدز در بين بيماران

دكتر اميري افزود: در حال حاضر برخي بيماري‌هايي كه مستقيما ناشي از اين ويروس نيستند و به دليل كاهش مقاومت سيستم ايمني بدن فرد به آن‌ها مبتلا مي‌شود مانند ساير افراد جامعه پيگيري مي‌شود اما داروهاي خاص و گران كه مستقيما با اين بيماري ارتباط دارند از طريق مركز مشاوره رفتاري معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي قم در اختيار اين افراد قرار مي‌گيرد.

........................................
محدثه نجف زاده

كد خبر: 2193175

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۰ - ۰۹:۱۲

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن