تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819517851




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رديابي موشك‌ها با قوي‌ترين آشكارساز نوري ساخت محققان ايراني


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: رديابي موشك‌ها با قوي‌ترين آشكارساز نوري ساخت محققان ايراني
محققان ايراني با همكاري محققاني از دانشكده مهندسي و علوم كاربردي مك‌كورمي در دانشگاه نورث‌وسترن موفق به ساخت قوي‌ترين آشكارساز نوري فرابنفش با بالاترين كارايي كوانتومي در جهان شدند.

به گزارش ايسنا، چنين دستاوردي، پيشرفتي بزرگ در شناسايي و رديابي موشك‌ها و خطرات شيميايي و زيستي است.

منيژه رازقي، استاد مهندسي برق و علوم رايانه دانشگاه نورث وسترن، به همراه بنيامين رهنما و ديگر همكارانش موفق به طراحي و ساخت آشكارساز نوري قدرتمند و فشرده‌اي شدند كه بالاترين كارايي كوانتومي در جهان را داراست.

طراحي آشكارسازهاي نوري فرابنفش داراي كاربردهاي متعددي در حوزه‌هاي دفاعي، تجاري و علمي است.

همواره لوله‌هاي تكثيركننده نور يا آشكارسازهاي نوري سيليكوني با فيلترهاي باند گذر فرابنفش، تنها انتخاب‌هاي عملي براي تصويربرداري در اين محدوده طيفي مهم بوده‌اند.

با اين حال، با استفاده از پيشرفت‌هاي علمي و فناورانه در سيستم ماده نيتريد-III، ساختارهاي نيمه‌رساناي مبتني بر تركيب آلومينيومي بالاي AlxGa1-xN به انتخابي بسيار نويدبخش تبديل‌ شده‌اند.

رازقي كه مدير «مركز ابزارهاي كوانتومي» دانشگاه نورث‌وسترن نيز است، در اين باره گفت: منابع گرمايي مانند تابش‌ها، موتورهاي جت يا گازهاي موشكي، نور را در سراسر بخش فرابنفش طيف متناظر با دماي بدنه‌شان ساطع مي‌كنند.

وي در ادامه افزود: اين منابع فرابنفش ساخت دست بشر را به دليل عدم وجود يك نشانه پس‌زمينه زميني، مي‌توان به آساني و در طول‌موج‌هاي كمتر از 290 نانومتر شناسايي كرد. ارتش به ويژه به طراحي حسگرهاي هوامحور و زمين‌محور solar-blind براي كشف علائم فرابنفش يك گاز فعال موشكي علاقه‌مند است. اين حسگرها هشدار اوليه‌ را ارائه داده و امكان رهگيري موشك و در نهايت، متوقف كردن آن را فراهم مي‌كنند.

ارتش همچنين مي‌تواند از آشكارسازهاي فرابنفش براي شناسايي خطرات زيستي استفاده كند.

جزئيات اين مطالعه در مجله Applied Physics Letters منتشر شده است.

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن