تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از آدم بد اخلاق توبه نمى‏پذيرد. عرض شد: اى رسول خدا، چرا؟ فرمودند: چون ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804689051




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسي مشكلات، راهكارها و مزيت هاي راه آهن گيلان/ الزامات پيشگيري از وقوع سيل در شمال كشور


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: بررسي مشكلات، راهكارها و مزيت هاي راه آهن گيلان/ الزامات پيشگيري از وقوع سيل در شمال كشور
رشت – خبرگزاري مهر: راه آهن قزوين ـ رشت ـ انزلي ـ آستارا نقش مهمي در توسعه عمران و آباداني ايران اسلامي داشته و اين پروژه كشورهاي آسياي ميانه و اروپا را به اقيانوس هند و كشورهاي حاشيه خليج فارس و شمال كشور را به جنوب وصل مي‌كند.

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به اهميت موضوع تصميم گرفتيم باحضور " ناصر عاشوري " عضو كميسيون اقتصادي و نماينده مردم فومن و شفت در مجلس شوراي اسلامي در قالب ميزگردي مشكلات، راهكارها و مزيت هاي پروژه راه آهن گيلان مورد بررسي و همينطور در ادامه با حضور " محمد آقاجانزاده " معاون عمراني استاندار گيلان و " رحمت الله رحماني " مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان نگاهي به علل وقوع سيل و راهكارهاي مهار اين پديده طبيعي در استان خواهيم انداخت، حال آنچه مي خوانيد حاصل اين گفتگو است.

مقدمه: محور راه آهن قزوين – رشت - انزلي و آستارا در كريدور ترانزيتي شمال – جنوب قرار دارد. محور اميرآباد – ساري – تهران به موازات اين محور ولي در نيمه شرقي كشور همين نقش را ايفا مي كند.

با احداث راه آهن قزوين - رشت – انزلي فاصله ريلي تا تهران به 366 كيلومتر مي رسد در حاليكه فاصله بندر امير آباد تا تهران 410 كيلومتر است.

علاوه بر اين محور امير آباد – رستم كلا- ساري – تهران به دليل عبور از منطقه فوق العاده ذو عارضه به طول 100 كيلومتر گلوگاه ارتباط ريلي در كريدور شمال - جنوب تلقي مي شود.

مهر – راه آهن قزوين – رشت- انزلي و آستارا با چه هدفي در حال ساخت است؟

عاشوري: با احداث اين پروژه ارتباط ريلي گيلان با شبكه راه آهن كشور قرار مي شود و از طريق بندر مهم انزلي و آستارا ترابري ريلي ترانزيتي كريدور شمال – جنوب كه بخش وسيعي از كشورهاي آسيايي و اروپايي را در برخواهد گرفت تسهيل و ارتقا مي يابد.

احداث اين محور به لحاظ فراهم كردن زمينه ارائه حمل و نقل تركيبي، كاهش هزينه ها و همچنين زمان سير بار نسبت به شكل كنوني داراي امتيازات ويژه است.

با اجراي اين طرح كشورهاي مختلف مرتبط با اين مسير قادر خواهند بود در تجارت بين آسيا و اروپا با استفاده از امكانات حمل و نقل چند وجهي، كالاهاي خود را با سرعتي بيشتر در مقايسه با مسير كانال سوئز جابجا كنند.

مهر- اجراي اين پروژه با توجه به تاسيس جمهوري هاي جديد در منطقه آسياي ميانه و بازارهاي جديد جهاني در حوزه اقيانوس هند و خليج فارس چقدر براي دو قاره آسيا و اروپا حائز اهميت است؟

عاشوري: اين ارتباط ريلي علاوه بر اينكه باعث افزايش حجم و ارتقاي حمل و نقل ترانزيتي بين كشورهاي شمال اروپا منطقه اسكانديناوي با جمهوري هاي آسياي ميانه و قفقاز، خليج فارس و اقيانوس هند و كشورهاي جنوب شرقي آسيا مي شود موجب توسعه اقتصادي و ايجاد اشتغال در استان هاي گيلان و قزوين و ارتقاي تجارت و توريسم، صنعت و كشاورزي در منطقه نيز خواهد شد.

مهر- ماه گذشته گيلان ميزبان جمعي از سفيران و نمايندگان عضو اكو بود تا علاوه بر آشنايي آنها از توانمندي هاي استان در زمينه ساخت و توسعه طرح هاي زيربنايي، توجه كشورهاي همسايه را هم به سرمايه گذاري در ساخت راه آهن قزوين، رشت، انزلي و آستارا در كريدور مسير شمال - جنوب موسوم به نوستراك قرار دارد جلب كند ارزيابي حضرتعالي از اين سفر و همچنين لزوم تقويت جذب سرمايه گذاري خارجي چيست؟

عاشوري: ساخت راه آهن گيلان يك اولويت راهبردي براي استان و حتي كشور است، در لايجه بودجه امسال نيز تلاش بر اينكه حداقل 500 ميليارد تومان براي تكميل ساخت اين پروژه مهم گنجانده شود.

بر اساس مذاكرات انجام گرفته با وزير راه و شهرسازي بخش دوم اين راه آهن كه شامل رشت، انزلي – آستارا به طول 174 كيلومتر بصورت فاينانس به يك پيمانكار چيني واگذار شود.

راه آهن گيلان يك راه آهن بين المللي است چون كريدور جنوب به شمال و جنوب به غرب كشور و كشورهاي اروپايي را مي تواند متصل كند در حقيقت از اهميت بالايي برخوردار است،اين پروژه منبع ارزي و ريالي خوبي براي كشور به شمار مي رود.

هدف بازديد سفيران 20 كشور دنيا از پروژه راه آهن آشنايي بيشتر با اين خط ريلي و درصد پيشرفت و همچنين مشاركت در ساخت بود كه تعداد زيادي در اين زمينه اعلام آمادگي كردند.

با توجه به مضايقي كه كشور دارد مي توان كنسرسيوم تشكيل داد يعني چند كشور يك پروژه ملي و حتي فرا ملي را اجرا كنند و هر كشور به قدر سهم خود از آن پروژه بهره برداري كند.

هم اكنون در برخي از مناطق مرزي پروژه هاي مشترك با كشورهاي همسايه در حال اجراست، حتي در قراردادهاي نفتي نيز سياست بر اين است كه ديگران در ساخت و بهره برداري پروژه هاي سنگين نفتي با كشور ( نظام جمهوري اسلامي ايران ) مشاركت داشته باشند.

همچنين از حيث اقتصادي كشورهاي كه قصد تحريم عليه ايران را دارند مي توان به راحتي آنان را دور زد به عبارتي سياست تشكيل كنسرسيوم مي تواند به لحاظ سياسي و اقتصادي به نفع ايران است.

مهر: اينكه بتوان سرمايه گزار بخش خصوصي را جلب كرد اين نكته مهمي است ولي جذب كردن سرمايه گذار خارجي نكته مهمتر حال وظيفه جذب سرمايه گذار خارجي با كدام نهاد، ارگان و سازماني هست ؟

تمامي دستگاه ها در جذب سرمايه گذاري خارجي دخيل هستند اما قدر سهم هر يك متفاوت است، در گذشته براي جذب سرمايه گذاري خارجي خلاء هاي قانوني در كشور وجود داشت.

به عنوان مثال سرمايه گذار خارجي قصد سرمايه گذاري 100 ميليارد توماني در كشور را داشت و در برابر خواستار تضمين مناسب بود كه متاسفانه در اين زمينه مشكلات زيادي در كشور به چشم مي خورد خوشبختانه مجلس شوراي اسلامي اين خلاء قانوني را برطرف كرد.

وزارت اقتصاد و دارايي و بانك مركزي هم اكنون موظف به تضمين هر مقدار سرمايه گذار خارجي ( سرمايه ثابت ) در كشور هستند، در جذب سرمايه گذار خارجي مديران استان و كشوري هركدام به قدر سهم خود بايد كمك كنند.

ضمانت اجرايي سرمايه گذاري خارجي از حيث حقوقي رفع شده است اما سازمان هاي همچون محيط زيست، منابع طبيعي، ميراث فرهنگي و غيره با كاهش بروكراسي زائد اداري مي توانند مشوق سرمايه گذاران داخلي و خارجي در كشور باشند. بروكراسي زائد داراي مايه ياس و نااميدي سرمايه گذاران خارجي و داخلي هست كه بايد اين مسائل تسهيل شود.

سرمايه گذاري ثابت مي تواند ارزش افزوده، ايجاد اشتغال و منافع ملي را تضمين كند.

مهر: چرا بعد از هر بارندگي در گيلان بيشتر مناطق استان دچار سيلاب مي شود؟

عاشوري: تجاوز به حريم رودخانه ها به دليل ازدياد جمعيت در مناطق شهري و روستايي از سوي مردم و دستگاه هاي دولتي، عدم لايروبي رودخانه ها و آبخيزداري صحيح، نداشتن مهندسي رودخانه ها و دقت بيشتر در درايت و فرهنگ مردمي از مهمترين اين دلائل است.

گيلان يك استان حادثه خيز در كشور است. هر ساله سيل، آتش سوزي، طوفان، زلزله، برف و ساير موارد خسارت هاي زيادي به مردم تحميل مي كند بنابراين مردم بايد با شرايط جوي و فرهنگ گيلان خود را تطبيق دهند البته ناگفته نماند مديريت جامع مسئولان، همكاري و مشاركت مردم، لايروبي رودخانه ها و انهار در حاشيه شهرها و غيره مي تواند پيامدهاي سيل و آبگرفتكي در استان را تا حدودي كاهش دهد.

آقاجانزاده: توسعه شهري نشيني، ساخت و سازها در بافت هاي كشاورزي ( جذب آب بالا ) از دلائل مهم وقوع سيل و آبگرفتگي است، هرگونه تغيير هيدرولوژي و فيزيكي در بسترشهرها و رودخانه ها وقوع سيلاب هاي و آبگرفتگي ها را تشديد مي كند.

به همان اندازه كه به بهسازي شهرها و حوزه هاي روستايي توجه و امكانات و خدمات اوليه به مردم ارائه مي شود به همان اندازه بايد براي آبخيزداري و آبخوانداري اعتبار گذاشته شود.

متاسفانه اعتباراتي كه سالانه براي لايروبي رودخانه ها و بخش آبخيزداري استان گيلان اختصاص مي يابد مكفي نبوده بلكه بايد مسئولان كشوري و نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي به اين مهم توجه ويژه داشته باشند.

بخش زيادي از مناطق جنگلي استان كه عمليات آبخيزداري انجام گرفته با كشت نهال هاي غير بومي ( مثل كاج و ... ) بوده و اين نهال ها سيلاب را تشديد مي كند،به لحاظ ژنتيكي درختان بومي مي توانند بهترين شرايط جذب آب را داشته باشند،

رحماني: پوشش جنگلي و مراتعي باعث كاهش سيل مي شود، با بي توجهي انسان ها به طبيعت در نتيجه طبيعت نيز انتقام خود را مي گيرد، همه بايد به جنگل ها و مراتع احترام بگذارند.

دو نوع سيل ( بالا دست مراتع ) و (شدت باران ) امروزه در گيلان اتفاق مي افتد، سيل نوع اول در ماه هاي خشك سال رخ مي دهد.

در سال هاي اخير بارش زياد باران در مدت كوتاه منجر به ايجاد سيل و سيلاب در استان گيلان مي شود و خسارت زيادي به دولت و مردم وارد مي كند.

خروجي هاي عرصه روان آب هاي سطحي بر روي آب هاي جاري با تصرف و تجاوز به حريم رودخانه ها بسته و مسدود شده است، احداث پل ها، جاده ها و ساختمان هاي نامناسب در حاشيه رودخانه ها باعث آبگرفتگي و سيلاب مي شود.

مهر - عوامل متعددي كه در بروز سيل دخالت بفرمائيد كدام ها هستند؟

رحماني: تجاوز به حريم و بستر رودخانه ها، بارندگي هاي خارج از فصل بارندگي، نبود يا كمبود پوشش گياهي، جنس خاك و تبديل مراتع به اراضي كشاورزي، شخم زدن اراضي كشاورزي در جهت شيب كه باعث عدم نفوذ آب به داخل خاك شده و سيل جاري مي شود.

از بين بردن پوشش گياهي منطقه در اثر عدم تعادل بين داشت و برداشت مراتع و تخريب جنگل ها كه باعث كم شدن فرصت كا في براي نفوذ آب به اعماق خاك مي شود ودر نتيجه باعث از هم پاشيدن خاك به ويژه در مناطق پر شيب شده و موجب شسته شدن سريع خاك هاي منطقه و ايجاد رواناب هاي شديد و گل آلود و در نهايت سيل مي شو ند.

مهر- سيل چه خسارت ها و پيامدهاي به همراه دارد؟

خسارت هاي سيل بر دو قسم مالي و جاني است، خسارت هاي مالي شامل تخريب جاده ها، پل ها، زمين هاي كشاورزي، مراتع و جنگل ها ،چا ه ها و قنات ها و تخريب بند هاي سيل گير، تخريب منازل مسكوني، آلودگي آب ها، از بين رفتن محصولات و حيوانات اهلي ، آسيب به مكان هاي بهداشتي و ارتباطي (تيرهاي برق و تلفن) و تاسيسات آبرساني شهري وروستايي و همچنين تاسيسات آبياري كشاورزي است.

از خسارت هاي جاني مي توان به صدمات وارده به بعضي از تاسيسات مانند مناطق مسكوني و مخازن سوختي مثل بنزين، نفت و گاز و سيستم هاي برق رساني اغلب آتش سوزي را در بر دارد و بسياري از موارد مشابه ديگر را نام برد.

مهر- راه هاي پيشگيري از سيل را تشريح كنيد؟

رحماني: حفظ و گسترش پوشش گياهي، ايجاد و ساخت سد ها و آب بند ها، ايجاد شيارهاي به روي زمين هاي شيبدار، رعايت اصول و ضوابط مهندسي رودخانه در احداث پل ها مطابق استاندارد، اصلاح بستر رودخانه ها، پخش سيلاب در زمين هاي اطراف، ثبت آمار و خسارت هاي سيل و يكنواخت سازي آمار و اطلاعات در ايستگاه هاي مختلف براي تحليل علل بروز وتشديد سيل و برآورد دوره بازگشت و احتمال وقوع دوباره آن وچگونگي مقابله و كاش خسارت در حين و قوع سيل از مهمترين راهكارهاي پيشگيري از پديده سيل است.

ناگفته نماند حفظ و گسترش پوشش گياهي بهترين و ارزانترين روش است در واقع با حفاظت بيو لو ژيكي و عدم كاشت درخت در كنار رودخانه ها و ايجاد پوشش گيا هي و جنگل ها براي كم كردن سرعت قطرات باران و فرصت كافي براي نفوذ و تغذيه سفره هاي زير زميني است.

بدون شك در كشور به ويژه گيلان تنوع آب و هوايي و شرايط خاص جغرافيايي زمينه پيدايش و شكل گيري انواع بلاياي طبيعي را فراهم ساخته است. قرار گرفتن شهر ها و روستاها در مناطق كوهپايه اي، از ميان رفتن پوشش گياهي، رعايت نكردن حريم امنيتي رودخانه هايي كه اغلب از ميان و يا كنار شهرها مي گذرند، ساخت و ساز هاي بي رويه در مسير رودخانه ها، زير كشت بردن اراضي كنار رودخانه ها و ساير عوامل مشابه، از دلائل اصلي وقوع جريان هاي سيلاب است كه همگان بايدبه اين مهم توجه داشته باشند.

كد خبر: 2193169

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۰ - ۰۹:۰۷

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن