تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى اندازد و مى گويد: «صداي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804306127




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اوكراين، ميدان نبرد اتحاديه اروپا و روسيهپاسخ به 7 پرسش كليدي در رابطه با بحران اوكراين


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: اوكراين، ميدان نبرد اتحاديه اروپا و روسيهپاسخ به 7 پرسش كليدي در رابطه با بحران اوكراين
اوكراين به طور ناگهاني تصميم گرفت كه توافقنامه تجاري با اتحاديه اروپا را امضا نكند. اين موضوع موجب برخورد لفظي بين اتحاديه اروپا و روسيه شد و اجلاس اتحاديه اروپا با ۶ جمهوري سابق شوروي نيز نتوانست به رفع بن بست كمك كند.


از سوي ديگر تظاهركنندگان اوكرايني روز به روز جمعيت بيشتري را مجذوب تجمعات خياباني خود مي كنند و اين امر صحنه را براي مديريت دولت بر امور جاري مشكل مي سازد. با وجود ممنوعيت تظاهرات از سوي مقامات قضايي اوكراين اما كسي توجهي به اين امور نمي كند كه همين مساله موجبات درگيري بين مخالفان و نيروهاي امنيتي را فراهم نموده است.

روز يك شنبه معترضان مجسمه لنين در كيف را به پايين كشيده و با چكش خرد كردند. اقدامي نمادين كه برخي آن را پاياني بر ميراث كمونيسم خواندند.تحولات كنوني اوكراين چندين پرسش را به ذهن متبادر مي كند. اين كه دعوا بر سر چيست؟ معترضان چه كساني هستند؟

راي كدام بيشتر است و از همه مهتر احتمال تغيير رژيم اوكراين به طريق غيرخشونت آميز و يا به بياني ديگر از طريق انقلاب رنگي تا چه اندازه است؟ در مطلب پيش رو تلاش مي شود با توجه به سابقه مردم اوكراين در تحولات سريع انقلابي به سوالات فوق پاسخ داده شود.

1-دعوا بر سرچيست؟

اتحاديه اروپا مي خواهد با اوكراين، مولداوي، بلاروس، ارمنستان، جمهوري آذربايجان و گرجستان واقع در منطقه قفقاز، روابط نزديك تري داشته باشد. تمام اين جمهوري ها كه قبلا در بلوك شوروي قرار داشتند، از زمان پايان جنگ سرد تا كنون هنوز تا حدودي تحت نفوذ مسكو قرار دارند.

در پي سال ها مذاكره، سرانجام در روزهاي 28 و 29 نوامبر سال جاري ميلادي، اجلاس مورد بحث در ويلنيوس، پايتخت جمهوري ليتواني، تشكيل شد. امتناع اوكراين از امضاي قرارداد تجاري با اتحاديه اروپا، اميدهاي اتحاديه را به ياس تبديل كرد. قبلا نيز ارمنستان از قبول عضويت وابسته اتحاديه اروپا منصرف شده و ترجيح داده بود به اتحاديه گمركي روسيه ملحق شود.

اتحاديه اروپا طرح هاي مشابهي را براي امضاي توافقنامه با گرجستان و مولداوي تهيه كرده ولي هنوز اين توافقنامه ها براي امضا آماده نيستند. در ماه مه سال 2009، يعني كمتر از يك سال پس از آنكه روسيه در يك جنگ كوتاه مدت گرجستان را شكست داد و نيروهاي گرجستان را از دو منطقه كه جدايي خود از روسيه را اعلام كرده بودند بيرون راند، اتحاديه اروپا نقشه مشاركت با 6 جمهوري سابق شوروي را طرح كرد.

در اين برنامه، دسترسي به بازار واحد اروپايي و لغو محدوديت هاي رواديد منظور شده و تصريح شده كه اين مشاركت بر اساس”مجموعه اي از ارزش ها، اصول آزادي، احترام به حقوق بشر و آزادي هاي اساسي و حكومت قانون” قرار دارد. ولي اصول ذكر شده بيشتر يك آرزو بود تا واقعيت، چون سياستمداران اتحاديه اروپا از نقض فاحش حقوق بشر بخصوص در جمهوري هاي آذربايجان و بلاروس انتقاد كرده اند. اتحاديه اروپا حدود دو و نيم ميليارد يورو را به پروژه هاي مشاركت با جمهوري هاي سابق شوروي در سالهاي 2013-2010 اختصاص داد.

2-آيا اين كشورها به اتحاديه اروپا ملحق خواهند شد؟

هنوز نه. ولي قراردادهاي مشاركت گام مهمي در جهت عضويت در اتحاديه اروپاست. اين همان روندي است كه چند كشوري كه قبلا جزو بلوك شوروي بودند و اكنون عضو اتحاديه اروپا هستند، طي كردند.همين برنامه اكنون در جمهوري هاي يوگسلاوي سابق در حال اجراست.

هنگامي كه كشورها در جاده عضويت در اتحاديه اروپا قرار مي گيرند -به طورمثال تركيه- براي اجراي پروژه هاي توسعه ميليون ها يورو دريافت مي كنند. ولي منافع ژئواستراتژيك دراز مدت نيز يكي از انگيزه هاي موافقت نامه هاي مشاركت اتحاديه اروپاست.

جمهوري آذربايجان اكنون يك صادركننده مهم نفت و گاز به اتحاديه اروپا محسوب مي شود. بنا بر اين، يك همكاري اقتصادي با ثبات با منطقه قفقاز از نظر استراتژيكي براي اتحاديه اروپا مهم است زيرا در آينده اين منطقه يك راه ترانزيت براي انتقال مقدار بيشتري انرژي از جمهوري هاي آسياي ميانه خواهد بود.

3-روسيه چه واكنشي نشان داده؟

تصميم اوكراين، مناسبات اتحاديه اروپا و روسيه را كه از گرمي چنداني برخوردار نبود بدتر كرد. ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه، اتحاديه اروپا را متهم كرد كه از “فشار و تهديد” عليه اوكراين استفاده مي كند. رهبران اتحاديه اروپا اتهامات مشابهي به روسيه وارد كرده و اظهار داشتند كه آنها “شديدا مخالف مواضع و اقدامات روسيه” در قبال اوكراين هستند.

منتقدين، روسيه را متهم كرده اند كه براي دور كردن بعضي از همسايگان اين كشور از اتحاديه اروپا و نزديك كردن آنها به اتحاديه گمركي روسيه، به تاكتيك هاي جبر و زور متوسل شده و غالبا در ارتباط با ملاحظات بهداشتي مانع ورود كالاهاي خارجي مي شود.

روسيه در گذشته، چندين بار در نيمه زمستان صدور گاز به اوكراين را قطع كرده و اخيرا بر سر صورت حساب هاي پرداخت نشده مناقشه تازه اي با اين كشور داشته است. روسيه همچنين بازرسي هاي مرزي را افزايش داده و مانع ورود محصولات يك كارخانه بزرگ آب نبات سازي اوكرايني موسوم به روشن به دلايل مسايل بهداشتي شده است. روسيه همچنين واردات شراب از مولداوي را قدغن كرده است.

صنعت شراب سازي براي جمهوري مولداوي كه فقيرترين كشور اروپايي لقب گرفته اهميت زيادي دارد. روسيه همچنين به طور ضمني مولداوي را تهديد كرده كه در زمستان صدور گاز به اين كشور را قطع خواهد كرد. از اوايل دهه 1990، روسيه از جدايي طلبان ماوراء دنيستر، كه جدايي خود از مولداوي را اعلام كرده حمايت كرده اند. روسيه در گذشته همچنين واردات شراب و آب معدني از گرجستان را قدغن كرده بود.

4-آيا اوكراين واقعا جايزه بزرگي است؟

بله، به طور بالقوه. اوكراين 45 ميليون نفر جمعيت دارد ويكي از بزرگ ترين كشورهاي اروپا محسوب مي شود. خط لوله گاز صادراتي روسيه كه اهميت حياتي دارد با عبور از خاك اوكراين، گاز را به مصرف كنندگان كشورهاي عضو اتحاديه اروپا مي رساند. اتحاديه اروپا تقريبا يك چهارم گاز مورد نياز خود را از روسيه خريداري مي كند.

لهستان و ليتواني، دو كشوري در اتحاديه اروپا هستند كه صراحتا گفته اند اوكراين كه قرن ها تحت سلطه مسكو قرار داشته بايد به اتحاديه اروپا ملحق شود ولي اين كشور براي عضويت در اتحاديه اروپا هنوز بايد راهي طولاني را بپيمايد.

در داخل اتحاديه اروپا هم پس از گسترش اتحاديه اروپا به سوي شرق و هزينه اي كه در برداشته، عده اي معتقدند گسترش اتحاديه بيشتر از ظرفيتش بوده است. اوكراين از نظر اقتصادي از بسياري از همسايگان خود عقب تر است و نرخ فساد در اين كشور بسيار بالاست.

حجم تجارت اوكراين با اتحاديه اروپا و روسيه تقريبا مساوي است. بنا بر گزارش سازمان تجارت جهاني، در سال 2012 نزديك به 26 درصد صادرات اين كشور به روسيه و 25 درصد آن به اتحاديه اروپا بود. در زمينه واردات، 32 درصد واردات اين كشور از روسيه و 31 درصد آن از اتحاديه اروپا بوده است. در سال گذشته ميلادي، ارزش واردات اتحاديه اروپا از اوكراين حدود 16 ميليارد و 600 ميليون يورو و ارزش صادرات اتحاديه به اوكراين معادل 23 ميليارد و 800 ميليون يورو بود.

5-تظاهركنندگان چه كساني هستند؟

شايد يكي از چهره هاي سرشناس در ميان مخالفان، ويتالي كليتچكو، قهرمان سنگين وزن بوكس جهان باشد كه به صورت رهبر مخالفان درآمده است. او كه رهبر جنبش موسوم به اودار (مشت) است، در نظر دارد نامزدي خود را در انتخابات رياست جمهوري اوكراين در سال 2015، اعلام كند.

شعار جنبش تحت رهبري او مبارزه براي “يك كشور مدرن با موازين اروپايي” است كه معني آن مي تواند كاهش مناسبات با روسيه و تقويت روابط اوكراين با اتحاديه اروپا باشد. يك گروه ناسيوناليست افراطي، موسوم به اسوبودا (آزادي) نيز در تظاهرات شركت دارد.

رهبري اين گروه با اوله تياهنيبوك، است. ياروسلاو كازينسكي، نخست وزير سابق لهستان كه اكنون رهبر مخالفان دولت لهستان است، در تظاهرات در اوكراين شركت كرده است. از لحاظ تاريخي، لهستان همواره با روسيه براي داشتن نفوذ در اوكراين رقابت داشته است.

غرب اوكراين در گذشته بخشي از لهستان بوده و هنوز مناسبات فرهنگي و مذهبي اين منطقه با لهستان قوي است. ساير طرفداران غرب نيز در راهپيمايي ها شركت دارند. پيوتر ورزيلف، از فعالان مخالف روس و همسر نادژدا تولوكونيكوا، خواننده اصلي گروه “پوسي رايت”، از جمله اين افراد به شمار مي رود. اعضاي گروه “پوسي رايت” در حال حاضر در روسيه زنداني هستند.

آرسني ياتسنيوك، يكي از مهمترين مخالفان دولت اوكراين است كه رهبر دومين حزب مهم اين كشور موسوم به حزب وطن است. او از متحدان يوليا تيموشنكو، نخست وزير سابق اوكراين است كه از سرسخت ترين رقباي رئيس جمهور اوكراين محسوب مي شود و در حال حاضر زنداني است.

6-راي چه كسي بيشتر است؟

تقريبا برابر هستند. با وجود شمار بالاي معترضان در خيابان هاي كيف اما واقعيت اين است كه آنها نماينده خوبي براي مردم اوكراين نمي باشند، كشوري كه ميان شرق و غرب دو تكه شده است. در شهرهاي شرقي اوكراين بسياري از تابلوهاي مغازه ها و گفتگوهاي مردم در كوچه و خيابان به زبان روسي است. حتي مجسمه ولاديمير لنين را هم مي توان در برخي از اين شهرها يافت.

اما اينجا شرق اوكراين است: قلب صنعتي كشور كه پيوندهاي جغرافيايي و اقتصادي نزديكي با روسيه دارد، جايي كه مردمش به شدت مخالف پيوستن به اتحاديه اروپا مي باشند. بي بي سي مي نويسد مديران كارخانه ها در اين بخش از اوكراين از آن بيم دارند كه امضاي يك قرارداد تجارت آزاد با بروكسل، به وضع موانعي در تجارت با شرق منجر شود.

اما داستان در غرب اوكراين متفاوت است. جايي كه آثار معماري سبك رنسانس، باروك و كلاسيك خودنمايي مي كنند. كاملا شبيه قلب اروپا، در اينجا مردم از روسيه متنفرند و خود را اروپايي دانسته و پرچم اتحاديه اروپا را در دست دارند. اوكراين ميان شرق و غرب دوپاره شده است. واقعيتي كه به خوبي در نقشه انتخابات رياست جمهوري سال 2010 نشان داده شده است.

رنگ قرمز منطقه جغرافيايي هواداران تيموشنكو رئيس جمهور سابق كه هم اكنون در زندان است را نشان مي دهد و رنگ آبي بيانگر منطقه جغرافيايي هواداران رئيس جمهور فعلي يانكوويچ است. هرچه قدر رنگ ها پررنگ تر مي شود پيوستگي حزبي و گرايش هاي سياسي راديكال تر مي شود.

7-آيا انقلاب رنگي ديگري در راه است؟

هنوز معلوم نيست. اين كه آيا بار ديگر شاهد وقوع انقلابي مخملي در اين جمهوري جدا شده از شوروي هستيم يا خير پرسش مهمي است كه مطرح مي شود. يا به بيان ديگر آيا تظاهرات مخالفين به حدي مي رسد كه دولت را مجبور به انتخابات زودهنگام نمايد يا خير. بدون شك اين دو پرسش اساسي هم اكنون در ذهن بسياري از تحليل گران وجود دارد.

از يك موضع مي توان گفت تاكنون دامنه اعتراضات و راهپيمايي ها به گونه اي نرسيده كه بتوان نسبت به وقوع تحولي انقلاب خوش بين بود. علاوه بر اين هنوز مشخص نيست كه مخالفين دولت در انديشه اي واحد، خواستار سرنگوني دولت شوند و يا انتخابات زودهنگام را طلب نمايند.

از طرف ديگر در صورت وسيع تر شدن حمايت غرب از معترضين نمي توان وقوع تحولي نرم در اوكراين را دور از ذهن دانست. به باور كارشناسان روسي، برخي از سياستمداران اروپا با دخالت مستقيم در تظاهرات كيف و جهت دهي به آن خواستار وقوع يك انقلاب و تغيير رژيم در اوكراين هستند كه اين امر نقض فاحش منشور سازمان ملل و قوانين بين المللي، نقض حاكميت و امور داخلي كشورهاي ديگر به شمار مي رود.

بدون شك همين تشويق سياست مداران اروپايي بود كه باعث شد احزاب مخالف دولت اوكراين در تصميمي اعلام كنند كه جهت اعتصاب عمومي در كشور و مقابله با دولت با يكديگر متحد شده اند. نمايندگان مجلس شبه جزيره كريمه در جنوب اوكراين كه بخش عمده اي از جمعيت آن را روس ها تشكيل مي دهند نيز مخالفان را به اقدمات خشونت آميز و نقض قانون اساسي متهم نموده اند.

از نظر اين نمايندگان، سياست مداران مخالف در پوشش روابط با اروپا خواهان سرنگوني دولت هستند. ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه نيز با رد انقلابي بودن تحولات اخير اوكراين معتقد است شاهد افراط گرايي از سوي مخالفاني هستيم كه از پوشش تظاهرات به عنوان اهداف افراط گرايانه خود استفاده مي كنند.

عليرضا رضاخواه

منبع: رصد

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 146]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن