تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل اینست که درماههاى دیگر تمام قر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821165751




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خداحافظي با نلسون ماندلا زير باران بخشيد و جاودانه شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: خداحافظي با نلسون ماندلا زير باران بخشيد و جاودانه شد
حاشيه‌هاي مراسم گراميداشت نلسون ماندلا

مراسم ديروز گراميداشت نلسون ماندلا، رهبر مبارزه با استعمار و تبعيض نژادي در حالي با حضور صدها نفر از چهره‌هاي سياسي جهان برگزار شد كه برخي سوژه‌هاي اين مراسم توجه رسانه‌ها را به خود جلب كرد. از حاشيه‌هاي مراسم مي‌توان به تشويق رابرت موگابه رئيس‌جمهور زيمبابوه توسط حاضران ورزشگاه، در كنار هم نشستن نيكلا ساركوزي و فرانسوا اولاند و همچنين حضور خانواده كلينتون در كنار خانواده بوش اشاره كرد. ضمن آن كه باراك اوباما و رائول كاسترو، رؤساي جمهور امريكا و كوبا دو كشوري كه سابقه دشمني ديرينه‌اي دارند، طي اين مراسم مجبور شدند دست بدهند. اوباما همچنين هنگام عبور از كنار جايگاه مخصوص مهمانان،‌ با ديلما روسف رئيس جمهور برزيل كه اخيراً از واشنگتن به دليل جاسوسي‌هايش از رهبران اين كشور انتقاد و سفر خود به امريكا را لغو كرده بود، دست داد. در اين مراسم چند مقام مذهبي مسلمان، يهودي، مسيحي و هندو حاضر بودند و هر يك مطابق آيين خود مراسمي مذهبي را براي نلسون ماندلا اجرا كردند. اين مراسم همزمان با روز جهاني حقوق بشر برگزار شد.

ديروز دل آسمان ژوهانسبورگ هم از مرگ پدربزرگ گرفته بود. قطرات باران همچون مهرباني بي‌انتهاي او كه سفيدها و سياهان را يكرنگ و يكسان مي‌ديد، بر سر همه سوگواران، سفيدپوستاني كه اشك مي‌ريختند و سياهاني كه با آيين‌هاي سنتي خود، با رقص ‌عزيز از دست رفته را بدرقه و همراهي مي‌كردند، مي‌باريد. ماندلا مرد اعصار بود، مرد جهان. او تعلق به همه جهانياني داشت كه دل در گرو سادگي، مهرباني، صداقت و بي‌پيرايگي اين پيرمرد آرام نهاده بودند. پيرمردي كه چشم‌هايش با اندوهي بي‌پايان ابديتي را مي‌نگريستند كه در آن آپارتايد در هر شكلي وجود نداشته باشد. فضايل اخلاقي و مبارزاتي اين مبارز راه آزادي، مردي كه پس از 27 سال زندان، آزادي و برابري را براي مردمش به ارمغان آورد، ديروز هزاران نفر از سراسر جهان را از هر مقامي، سياستمدار و هنرمند، عامي و فيلسوف به ژوهانسبورگ كشاند تا در يادبود شيرآهن كوه مردي از تبار عاشقان آزادي، مرثيه‌اي جهاني سر دهند. مردي كه در راه طولاني آزادي رنج كشيد، از قعر زندان برآمد تا ببخشد و به عزيزي و جاودانگي نزد جهانيان برسد.
گزارش‌هايي كه از شبكه‌هاي خبري سراسر جهان منتشر مي‌شد، حكايت داشت از صبح ديروز ساعت‌ها قبل از برپايي مراسم، شهر ژوهانسبورگ در تكاپوي غمباري بود. گويي همه جهان به ژوهانسبورگ رفته بود. 80 هزار نفر
به طور ثابت در ورزشگاه حضور داشتند اما هر كدام جاي خود را به نفرات جديد مي‌دادند طوري كه مي‌توان ادعا كرد شمار كساني كه ديروز در مراسم شركت كردند، حداقل 200 هزار نفر بوده است. علاوه بر اين، ‌ميليون‌‌ها نفر در سراسر جهان نيز مراسم يادبود نلسون ماندلا، رهبر فقيد آفريقاي جنوبي را از شبكه‌هاي خبري كه مراسم را به طور زنده پخش مي‌كردند، دنبال كردند.
به جز مردمي كه با علاقه شخصي خود براي يادبود رهبري كه پس از رسيدن به قدرت درس بخشش را با بخشيدن زندانبانان خود به رهبران سراسر جهان داد؛ سران، رهبران و مقامات ارشد ده‌ها كشور جهان در اين مراسم حاضر شدند.
جيكوب زوما رئيس جمهور آفريقاي جنوبي، گراسا ماشل، بيوه نلسون ماندلا، ويني ماندلا همسر سابق ماندلا، نوه‌هاي ماندلا، فردريك ويلم دكلرك رئيس جمهوري سابق آفريقاي جنوبي كه در سال 1993 با ماندلا جايزه صلح نوبل را دريافت كرد. اندرو ملانگني هم‌سلولي ماندلا در زندان، محمد شريعتمداري معاون اجرايي رئيس جمهوري ايران، حامد كرزاي رئيس جمهوري افغانستان، فرانسوا اولاند و نيكولا ساركوزي رؤساي جمهوري فعلي و سابق فرانسه، ديويد كامرون نخست وزير فعلي انگليس همراه با توني بلر، گوردون براون و جان ميجر نخست وزيران سابق اين كشور، پرنس چارلز شاهزاده انگليس، باراك اوباما رئيس جمهور امريكا همراه با جورج بوش، بيل كلينتون و جيمي كارتر رؤساي جمهوري سابق ايالات متحده، بان كي مون دبيركل سازمان ملل، اخضر ابراهيمي نماينده سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه، اسقف اعظم دزموند توتو از رهبران جنبش ضدآپارتايد و برنده جايزه صلح نوبل، كوفي عنان دبيركل پيشين سازمان ملل، پرنسس ويكتوريا وليعهد سوئد، رائول كاسترو رئيس جمهوري كوبا، محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان، رانيا ملكه اردن، ماريانو راخوي نخست وزير اسپانيا، خوزه مانوئل باروسو رئيس كميسيون اتحاديه اروپا و هرمان فان رومپوي رئيس پارلمان اروپا از جمله شخصيت‌هاي جهاني حاضر در مراسم بودند.
به گفته منابع ديپلماتيك، حضور گسترده شمار قابل توجهي از رهبران كشورهاي جهان در مراسم بزرگداشت ماندلا، نشانه اهميت ويژه آفريقاي جنوبي در صحنه بين‌المللي است كه يكي از نتايج رهبري نلسون ماندلا در مرحله‌اي حساس از تاريخ اين كشور محسوب مي‌شود.
از جمله غائبان اين مراسم بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي و دالايي لاما رهبر معنوي تبت‌ بودند. همچنين بيش از 2 هزار و 500 خبرنگار از سراسر جهان اين مراسم را پوشش مي‌دادند و 11 هزار نفر نيز امنيت آن را تأمين مي‌كردند. در اين مراسم هزاران نفر از مردم آفريقاي جنوبي در داخل ورزشگاه پيش از شروع مراسم آواز خواندند.
باشكوه‌ترين مراسم يادبود تاريخ
مراسمي كه ديروز در ژوهانسبورگ در يادبود نلسون ماندلا برگزار شد، باشكوه‌ترين مراسمي بود كه تاكنون در يادبود كسي برگزار شده است. مراسم طبق برنامه از پيش تعيين شده ساعت 30/12 دقيقه ظهر به وقت محلي آغاز شد. ابتدا گروه كر سرود ملي آفريقاي جنوبي را در حالي اجرا كردند كه هزاران نفري كه در ورزشگاه
اف.ان.بي ژوهانسبورگ حضور داشتند، با آنها جملات سرودي را سر دادند كه ماندلا به آن عشق مي‌ورزيد. استاديوم اف.ان.بي، استاديومي است كه ماندلا سال 2010 در مراسم آغاز دور نهايي مسابقات جام جهاني فوتبال در آن حاضر شده بود. شخصيت‌هاي مختلف جهان به روي سن رفتند و جملاتي را در توصيف شخصيت ماندلا و احساس خود از اين واقعه بيان كردند. سيريل رامانوسا، از رهبران كنگره ملي آفريقا در سخناني، با اشاره به باراني كه بشدت مي‌باريد اما مانع شور و اشتياق مردم براي حضور در مراسم نمي‌شد، گفت: در سنت ما وقتي باران مي‌بارد، يعني خدا ورودتان را به بهشت خيرمقدم مي‌گويد. اندرو ملانگني، هم‌سلولي نلسون ماندلا در زندان، نفر بعدي بود كه خاطراتي از ايام زندان خود و ماندلا را بيان كرد. نوه‌هاي ماندلا هم از ديگر سخنرانان مراسم بودند. بان كي‌مون، دبيركل سازمان ملل در سخنان خود كه با استقبال بسيار زياد حاضران در ورزشگاه روبه‌رو شد، گفت: آفريقاي جنوبي يك قهرمان را از دست داد. او يكي از بهترين آموزگاران جهان بود. باراك اوباما، رئيس جمهور امريكا نيز با تشكر از مردم آفريقاي جنوبي كه به جهانيان اجازه دادند در زندگي ماندلا با آنها شريك باشند، ماندلا را آخرين آزاديبخش كبير قرن بيستم ناميد.

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن