تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هر که رکوع نمازش را کامل انجام دهد هیچ ترس و وحشتی در قبر با سراغش نمی آید. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818782190




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بار 2500 پروژه ناتمام بر بودجه 93 در جلسه غيرعلني مجلس درباره بودجه چه گذشت؟


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: بار 2500 پروژه ناتمام بر بودجه 93 در جلسه غيرعلني مجلس درباره بودجه چه گذشت؟
وزير نيرو نمايندگان را قانع كرد

نمايندگان مجلس از توضيحات وزير نيرو قانع شدند. روز گذشته حميد چيت چيان براي پاسخ به سؤال مشترك نادر قاضي‌پور و عليرضا محجوب كه پرسيده بودند چرا حق انشعاب برق را چهار برابر كرديد، در مجلس حاضر شد. او در توضيحات خود گفت: تا قبل از ابلاغ بخشنامه وزارت نيرو به طور متوسط از هر انشعاب برق 975 هزار تومان دريافت مي‌شد ولي ما اين مبلغ را به 835 هزار تومان كاهش داديم بنابراين به طور متوسط هزينه انشعاب برق140 هزار تومان نسبت به قبل كاهش يافته است. چيت‌چيان، هزينه متوسط هر انشعاب برق در كشور را 835 هزار تومان اعلام كرد و افزود: ‌در حالي كه هزينه‌هاي انشعاب برق بيش از 5/2 ميليون تومان است اما ما اين هزينه را در سراسر كشور 835 هزار تومان اعلام كرديم و پرداخت به شركت توزيع برق و پيمانكار را يكي كرديم، بدين ترتيب كاهش زمان اتصال انشعاب از چندين ماه به دو هفته كاهش يافت. وزير نيرو همچنين با تكذيب پرداخت حقوق‌هاي چند ده ميليوني به مديران اين وزارتخانه گفت: حقوق‌هاي 10 يا 20 ميليوني مطلقاً پرداخت نمي‌شود ما در وزارت نيرو مطابق قانون مديريت خدمات كشوري پرداخت مي‌كنيم. با اعلام عدم قانع شدن سؤال‌كنندگان، نمايندگان با 156 رأي موافق، 67 رأي مخالف و 7 رأي ممتنع اعلام كردند كه از توضيحات چيت چيان درخصوص اين سؤال قانع شدند.

با ارائه لايحه بودجه سال آينده توسط دولت، فضاي مجلس شوراي اسلامي اين روزها تحت‌الشعاع اين سند يكساله كشور است. روز گذشته نمايندگان مجلس جلسه غير علني با حضور محمد باقر نوبخت معاون راهبردي و برنامه‌ريزي رئيس‌جمهور برگزار كردند. در اين جلسه بنا بر اظهارات برخي نمايندگان ابتدا نوبخت توضيحاتي درباره لايحه بودجه داده و سپس نماينده مركز پژوهش‌هاي مجلس و رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس ملاحظات خود پيرامون لايحه را بيان كرده‌اند. براساس روايت‌هاي نمايندگان از محتواي جلسه غير علني موضوع پروژه‌هاي عمراني و اعتبارات اختصاص يافته براي آنها يك محور مهم بحث و گفت‌وگو بين دولت و مجلس بوده است. پروژه‌هاي نيمه تمام در حقيقت ميراث به جاي مانده از دولت قبل براي دولت فعلي است كه به لحاظ تعداد و اعتبار لازم رقم‌هاي در خور توجهي است و به گفته معاون پارلماني رئيس‌جمهور و برخي نمايندگان مجلس در صورت تخصيص اعتبارات لازم 35 الي 40 سال زمان مي‌برد تا اين پروژ‌ه‌ها تكميل شود. تعريف و تصويب پروژه‌هاي غيركارشناسي و بدون توجه به منابع تأمين بودجه آن در دولت قبل حالا همچون باري بر دوش نمايندگان مجلس و دولت سنگيني مي‌كند. به گونه‌اي كه روز گذشته در جلسه علني نمايندگان استان خوزستان در اعتراض به آنچه كاهش بودجه استان خود مي‌خواندند اعلام استعفاي دسته جمعي كردند.
در راهروهاي مجلس هم زمزمه‌هايي بين نمايندگان استان مازندران و لرستان مبني بر استعفاي دسته جمعي در انتقاد به عدم تخصيص اعتبار لازم براي اين استانها شنيده مي‌شد. با وجود اين سخنگوي هيأت رئيسه مجلس تأكيد كرد كه هيچ گونه متن استعفايي به هيأت رئيسه نرسيده است. به گفته نمايندگان، نوبخت در جلسه غير علني توضيح داده كه رويكرد دولت اتمام پروژه‌هاي عمراني با بيش از 80 درصد پيشرفت فيزيكي در سال آينده است. جليل جعفري عضو كميسيون انرژي مجلس در اين خصوص گفت: نظر آقاي نوبخت اين بود كه پروژه‌هاي عمراني براساس درصد پيشرفت، تقسيم بندي شوند و پروژه‌هايي كه بيش از 80 درصد پيشرفت فيزيكي داشته‌اند به نحوي بودجه به آن‌ها اختصاص يابد كه در سال آينده به اتمام برسد. تعداد اين پروژه‌ها حدود 246 پروژه اعلام شد. جعفري افزود: البته به پروژه‌هاي با پيشرفت 20 تا 80 درصد و پروژه‌هاي كمتر از 20 درصد نيز به تناسب پيشرفت كار، بودجه اختصاص داده شده است. به طور مثال اگر پروژه‌اي 30 درصد پيشرفت فيزيكي داشته باشد حدود 70 درصد بودجه آن نسبت به بودجه‌اي كه در سال گذشته به همان پروژه‌ اختصاص يافته بود كسر شده است. وي با اشاره به بخشي از سخنان رئيس كميسيون برنامه و بودجه در جلسه غيرعلني مجلس نيزگفت: آقاي مصباحي مقدم درباره‌ عدد و رقم فروش هر بشكه نفت صحبت كرد. پيشنهاد ايشان كاهش 5 درصدي هر بشكه نفت و مبنا قرار گرفتن آن در لايحه بودجه 93 بود.
نقاط قوت لايحه بودجه از زبان مفتح
با وجود انتقادات و گلايه‌هاي برخي نمايندگان كه در فصل بررسي بودجه مسأله‌اي مرسوم و طبيعي است، خبرگان و كارشناسان بودجه نظر مساعدي نسبت به لايحه تنظيم شده از سوي دولت دارند. دكتر محمد مهدي مفتح كه سابقه نمايندگي در دوره‌هاي چهارم، پنجم، هفتم و هشتم مجلس را دارد و سالها عضو كميسيون برنامه و بودجه و كميسيون تلفيق بوده است، در گفت‌وگو با خبرنگار ايران به نقاط قوت لايحه بودجه اشاره كرد و گفت: تلاش دولت براي شفاف بودن لايحه يكي از نقاط قوت آن است كه باعث مي‌شود بستر مناسب براي اصلاحات اقتصادي فراهم شود.
توجه به شرايط و واقعيات كشور نيز دومين ويژگي مثبت لايحه بودجه از نظر مفتح است. او افزود: اين‌كه در لايحه تصريح شده كه از نظر تورم، نرخ بيكاري و رشد اقتصادي در چه شرايطي هستيم و قرار است با اجرايي شدن لايحه بودجه به چه شرايطي برسيم، نشان از نگاه واقع‌بينانه بودجه نويسان دارد. به گفته اين نماينده مجلس، تصويري كه دولت در لايحه خود ترسيم كرده قابل قبول است يعني بودجه قابليت اجرايي دارد. نماينده مردم تويسركان در مجلس ادامه داد: موضوع ديگر بحث انقباضي بودن يا نبودن بودجه است. بايد توجه كنيم كه الان در شرايط ركود و تورمي به سر مي‌بريم بنابراين مديريت صحنه اقتصاد كشور يك شرايط ويژه‌اي را مي‌طلبد كه اميدواريم در اين لايحه مد نظر قرار گرفته شده باشد. مفتح درخصوص اعتبارات پروژه‌هاي عمراني هم نظر دولت مبني بر تخصيص اعتبار كامل براي پروژه‌هاي بالاي 80 درصد پيشرفت را مناسب دانست و گفت: با اين حال براي بودجه سال 94 يا برنامه پنج ساله ششم دولت با يك مطالعه دقيق بايد به يك فرمول و الگوي مناسبي برسد تا تخصيص اعتبارات براي پروژه‌هاي نيمه تمام متوازن باشد. وي با اشاره به تعداد بالاي پروژه‌هاي نيمه تمام عدم توازن بين بودجه لازم براي اتمام آنها و بودجه سالانه اختصاص يافته براي اين پروژه‌ها، گفت: بايد متناسب با حساسيت نمايندگان و رعايت تعادل و توازن منطقه‌اي پروژه‌ها تعيين تكليف شوند.
به گفته مفتح در اولويت قرار دادن پروژه‌هايي كه نزديك به اتمام هستند درست است، اما پروژه‌هايي كه قرار است حذف شود يا اين‌كه پروژه جديد تعريف نشود بايد با رعايت توازن منطقه‌اي باشد.

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن